Als Milan niet in staat of bereid is om helder uit te leggen wat hij bedoelt, ben ik niet bereid om er energie in te steken. Wat ik van hem gezien heb in zijn tv-shows heeft me er ook niet van overtuigd dat het de moeite waard is om energie te steken in het proberen te begrijpen van wat hij zegt. En nee, ik vind het helemaal niet flauw om hem af te rekenen op zijn waaspraat, hij heeft nogal wat pretenties en daar mag hij best op afgerekend worden. En toen dat uiteindelijk ook gebeurde heeft hij toch maar besloten om zich te laten bijscholen door iemand die wél kennis van zaken heeft en wél in staat is om duidelijk te maken wat hij bedoelt, en heeft hij diens aanpak overgenomen.Fotogravinnetje schreef:Cesar pretendeert dan ook niet wetenschapper te zijnEn dus zul je, om hem eerlijk te kunnen beoordelen, zelf moeten onderzoeken wat hij er precies mee bedoelt. En eerlijk gezegd is dat helemaal niet zo onduidelijk, zoals ik erna laat zien
Cesar heeft nooit bedoeld een wetenschappelijke definitie te geven van wat hij bedoelt met 'energie'. Beetje flauw om hem daar dan op af te rekenen, nietwaar? Kijk gewoon naar wat hij er praktisch gezien mee bedoelt. En dat kun je afleiden uit z'n vraag naar hoe iemand zich voelt, wat voor verwachtingen iemand heeft van wat er zal gebeuren, welk verhaal in iemands hoofd afspeelt etc. Een goed wetenschapper zal, zeker als het gaat om het interpreteren van wat een niet-wetenschapper schrijft/zegt, zelf moeten graven naar de onderlaag, naar een definitie die past bij de toepassing die de niet-wetenschapper laat zien. Ik ben geen wetenschapper, al heb ik een tijdje op de universiteit rondgelopen. Maar ik heb er niet zoveel moeite mee om te achterhalen en onder woorden te brengen wat Cesar lijkt te bedoelen met die term.
Maar ja, veel mensen vallen nu eenmaal als een blok voor zelfverzekerde mensen, zozeer dat ze niet meer letten op de inhoud of het gebrek daaraan. Prima hoor, maar doe niet net alsof de man ik weet niet wat voor wonder is, want hij heeft veel leed veroorzaakt met zijn halfbakken programma's. Gelukkig is hij nu tot inkeer gekomen en dat geeft aan dat hij bereid is te leren van anderen, en dat siert hem. Maar dat neemt niet weg dat, doordat hij niet in staat of bereid is geweest om de ins en outs van zijn aanpak duidelijk te maken, veel honden nodeloos geleden hebben en nog lijden; ik zie nog dagelijks de Cesar-Milanvolgelingen hun hond mishandelen, zo hoort dat immers als sterke roedelleider, want dat hebben ze gezien bij Cesar.
Sorry, maar ik vind het helemaal drie keer niks en ik ben erg blij dat hij van die aanpak is teruggekomen.