Ik ga proberen hierop te reageren.
Het kan zijn dat ik iets verkeerd begrijp (het is maar een verhaal op een schermpje

)
Maar ik ga een poging doen.
senseotje schreef:ranetje, bedankt voor je reactie,
cursus heb ik gewoon door kunnen volgen, hebben pup cursus af gemaakt en hebben 3 week 2 x per week gedaan en afgelopen week 1 x omdat we dus iets losser waren op de camping vond ik dit een goed ding.
zijn aandacht trek ik door, hoge stem, lage stem, fluisteren, lekkers, rukje aan tuig, lijf aan raken en bij alles zeggen van kijken en belonen met lekkers of stem.
lekkers bestaat uit, kaas, leverworst, gedroogd vlees of weet ik veel wat nog meer maar elke week iets anders om maar zijn aandacht te houden.
Dit ziet er uit als veel te veel verschillende dingen die allemaal tot hetzelfde moeten leiden, namelijk aandacht voor jou.
Ik zou me beperken tot één ding.
Leer hem (zwijgend!!) om oogcontact te maken d.m.v. iets lekkers en verbindt daar pas het commando "kijk" aan als je oogcontact
hebt en niet eerder.
Voor mijn gevoel heeft hij het commando nog niet goed begrepen.
Begin daarmee in huis en maak het pas moeilijker (kleinnnnnnnn beetje meer afleiding) als het in huis vlekkeloos gaat.
Pas daarna kan je het commando "kijk" pas echt gaan gebruiken.
hij mag pas zijn behoefte daar doen waar het mag van mij, echt niet bij tuinen, hekjes of ergens waar iemand last van kan hebben. we hebben 2 vaste rondes, 1 is iets makkelijker andere is door het dorp met de vrije plaats bij water.
de club heeft de ketting aanbevolen omdat hij niet beter weet, heb het heel lang uit kunnen stellen maar heb toch toe gegeven, ik gebruik het met een kort rukje naar mij toe en zeg dan hierrrr (op de club zo geleerd) met de Julius pak ik de hand vat om hem naast mij te krijgen en zeg dan hierrrrrrr en natuurlijk meega belonen met alles zoals boven beschreven, maar hij doet 2 passen en loopt alweer een meter voor mij. beloning in de hand helpt ook niet want als hij het niet krijgt nou ja dan niet, snuffelen is toch leuker. ook neemt hij niet altijd meer iets aan qua lekkers, heeft er geen omkijken meer naar (eten gaat zowiezo niet zo goed)
ik hoop dat je hier wat mee kan?
Het liefst zou ik slipkettingen e.d. even niet gebruiken, maar het "hier" opnieuw aanleren door dat commando
alleen te geven als je
zeker weet dat hij komt, zodat je goed kunt belonen.
Die zekerheid kan je vergroten door met zijn tweeën te oefenen.
Iemand houdt de hond vast............... je laat iets heel lekkers ruiken (of de bal of iets anders als hij dat spannender vindt) en je
rent een meter of 5 weg.
Dan draai je je om en je roept hem (naam + "hier").
Komt hij in een streep naar je toe, dan beloon je dat.
Ook hier weer beginnen op plekken waar geen andere afleiding is en dan daarna de afleiding beetje bij beetje groter maken.
Wat ik in je uitleg dik heb gemaakt zou ik omdraaien en met de julius geldt dat net zo, ook omdraaien.
Je zegt "hier" ........ en als hij niet reageert geef je de korte correctie (denk er om dat de slip verder nooit strak staat!) of je neemt hem aan het handvat naast je............. en zodra hij op de gewenste plek is zeg je nog eens "hier" terwijl je (in het begin van de oefening) iets lekkers (of die bal of ander speeltje) geeft.
Maar liefst zou ik dat dus even in de kast leggen
In mijn ogen moet je terug naar de allereerste basis.
Waarbij het oogcontact en het "hier" komen opnieuw en nu steviger wordt vastgelegd.
Vergeet daarnaast niet om door de dag heen consequent te blijven in wat je toestaat en wat je niet toestaat.
Als je minder verschil laat komen tussen "werken" en "vrij" zijn zal je de houding van je hond ook zien veranderen
Heb je hier wat aan?