Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Langdurig gebruik van kalmerende middelen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Langdurig gebruik van kalmerende middelen

Ongelezen bericht door Zamunda »

Telizen, Zylkene. Of Bach in lage dagdosering misschien?

Met de eerste twee heb ik ervaring, bij een kat. Bij haar hielp het wel, maar toch uiteindelijk steeds minder. Dat beestje stond eigenlijk altijd stijf van de stress, er hoefde maar iets tot niets te gebeuren en het was weer raak (dan sloeg de stress op haar blaas, die verkrampte waardoor ze steeds aandrang had en continu overal kleine plasjes deed - geen blaasontsteking overigens - , ze perste zo hard en vaak dat er ook bloed bij kwam). Uiteindelijk heb ik er na jaren voor gekozen om haar op de clomicalm te zetten en dat heeft in haar geval ontzettend goed uitgepakt. Ze werd inderdaad kalmer, kon meer prikkels aan, wilde eindelijk geaaid worden, maar was ook wel slomer/onder invloed. Ik heb het minimaal een half jaar gebruikt en ben na vier maanden begonnen met afbouwen. Daarna werd ze wel levendiger, maar de verandering dat ze meer prikkels aankon en het fijn vond om aangehaald te worden bleef.
Ik heb haar vanaf kitten en nooit kon je meer dan een aai langs de kaak geven voordat ze weg was, maar sinds de clomicalm vindt ze het fijn om meer aangehaald te worden. Ik vind het bijzonder hoe dat kan, hoe dat werkt. Ook een beetje eng trouwens, maar dat is vooral omdat ik niet weet hoe zo'n verandering nou precies komt en dat er mijns inziens veel meer blijvend kan veranderen, wat je vantevoren niet kunt voorspellen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

In Amerika doen ze daar niet moeilijk om en staan veel honden lange tijd op de medicijnen. Misschien is daar wat op te vinden met je vragen.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Die ervaring van Zamunda heb ik met Lola na een maand of drie zylkene. Lola's uitvalgedrag werd als een soort Side-effect beter te handelen in die periode en die verandering is daarna gebleven. Lola was beter bereikbaar, toch meerrust in d'r koppie denk ik en dat is dus deels wel zo gebleven.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

-Lilo- schreef:Die ervaring van Zamunda heb ik met Lola na een maand of drie zylkene. Lola's uitvalgedrag werd als een soort Side-effect beter te handelen in die periode en die verandering is daarna gebleven. Lola was beter bereikbaar, toch meerrust in d'r koppie denk ik en dat is dus deels wel zo gebleven.
Wat mooi zeg. Bij mijn kat werkten de Telizen en Zylkene op een gegeven moment niet meer helaas en hadden ze al helemaal geen blijvend effect. Echt mooi dat dat bij Lola wel tot zo'n effect heeft geleid (met een 'onschuldig' middel ipv met een zwaar middel als een antidepressivum) :ok: .
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Zylkene is een middel dat pas na een week of vier aanslaat, uit m'n hoofd. Waarom geef je het niet gewoon een periode? Jij ervaart zijn onrust op bepaalde momenten, maar het is dus feitelijk een algeheel instabiele hond. Dat kan misschien best beter te managen zijn als hij rustiger is.

@zamunda, het is een verademing hoor. Het blijft hard werken, maar dat ze koekjes aanneemt scheelt zooooooveel. Het alleen thuis zijn blijft wel een punt van onrust helaas, maar waar dat nou precies aan ligt...
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Heb je ook valeriaanwortel overwogen?

Ik heb het zelf geprobeerd te gebruiken, maar ik kreeg er slapeloze nachten van ipv dat ik beter ging slapen :LOL: In ieder geval heb ik de hele pot weggegooid, maar ik weet dat bij veel mensen en dieren het heel effectief is.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als het voor langere tijd is zou ik geen Bach rescue geven maar eerder een speciaal op hem afgestemd middel (ook Bach)?
Dan heb je de rescue altijd nog achter de hand voor als er plotseling extra hulp nodig is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

-Lilo- schreef:Zylkene is een middel dat pas na een week of vier aanslaat, uit m'n hoofd. Waarom geef je het niet gewoon een periode? Jij ervaart zijn onrust op bepaalde momenten, maar het is dus feitelijk een algeheel instabiele hond. Dat kan misschien best beter te managen zijn als hij rustiger is.

@zamunda, het is een verademing hoor. Het blijft hard werken, maar dat ze koekjes aanneemt scheelt zooooooveel. Het alleen thuis zijn blijft wel een punt van onrust helaas, maar waar dat nou precies aan ligt...
Bonnie zit sinds kort aan de Zylkene ( verward, angstig ) en ik merkte na 2 -3 dagen al verschil. ( ik niet alleen, de DA stond met open mond te kijken en mensen in de buurt vroegen hoe het kwam dat Bonnie zo anders was) DA gaf wel aan dat het meestal wat langer duurt voor het werkt, maar het kan dus ook anders. :)
Ik zou het eens proberen een tijdje!
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Mijn jongste hond heeft een tijd op Nervoheel gestaan (broertje van traumeel). Het is een homeopatisch middel, dat er voor zorgde dat hij beter aanspreekbaar werd in zijn angst voor de raarste dingen. Inmiddels is hij een stuk volwassener en zekerder van zich zelf geworden en hebben we het afgebouwd.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”