Sasha is ongeveer februari 2014 geboren in Suriname. Juni 2014 is ze zwervend gevonden met o.a. een schotwond in haar achterpoot. Eind 2014 is ze naar Nederland gekomen waar ze in een grote roedel heeft geleefd (ongeveer 15 honden). Daar was ze na een paar maanden heel sociaal, vriendelijk en stabiel. Ik ben haar daar vaak gaan uitlaten en mei 2015 hebben wij haar geadopteerd. We hadden toen zelf nog 2 honden (12 en 15 jr)
We kwamen er al snel achter dat ze zonder "de roedel" een stuk onzekerder is. Alleen wandelen was eng, fietsen waren eng, auto's waren eng en ze durfde de eerste week de tuin niet in.
Ze heeft de afgelopen maanden veel geleerd en ze is een stuk minder angstig geworden. Ze loopt prima los, kan 4 uur alleen blijven en is vriendelijk naar mensen en honden. We hebben een gehoorzaamheidscursus doorlopen en dat ging prima.
Het enige wat we af en toe nog merken van haar angst is als we aan het wandelen zijn dat ze soms schrikt van joggers en dan begint te grommen/happen. En laatst heb ik een hoopers workshop gevolgd in de buurt van een snelweg en vliegveld, toen was ze helemaal van de kaart en weigerde iets te doen. Als er bezoek binnen komt is haar eerste reactie ook blaffen omdat ze dan volgens mij onzeker/angstig is.
Nu is 3 weken geleden onze hond, Tibbie, van 15 jaar overleden. Sasha heeft al die tijd dat ze hier is 's nachts op de slaapkamer geslapen omdat Tibbie wat doof en blind was en we ze niet samen alleen wilde laten.
Gisteren hebben we haar voor het eerst 's nachts alleen gelaten. Ze gaf geen kik. Tot dat iemand naar de wc moest. Ze begon heel hard te blaffen en dook in elkaar van angst. Ze liep helemaal in elkaar gedoken en het leek even te duren voordat ze begreep dat wij het waren. Mijn moeder is toen de kamer ingelopen en heeft haar naar haar mand gestuurd. Toen ze gekalmeerd was leek er niks meer aan de hand en ging ze rustig te slapen.
We hadden dit eigenlijk niet verwacht. Ze ligt 's avonds graag in haar mand en wilde ook vaak niet mee naar de slaapkamer. We dachten dus dat ze zich daar prettig voelde.
Hoe kunnen we het beste met deze onzekerheid/angst omgaan? Inderdaad naar haar mand sturen (zonder al te veel poespas) en als ze rustig is weer naar bed gaan? Negeren lijkt geen optie, ze ging vannacht behoorlijk tekeer. Is het een kwestie van laten wennen? (bijv. bewust 's nachts opstaan om haar te laten wennen)
Of moeten we haar toch maar op de slaapkamer laten slapen en over een paar maanden opnieuw proberen?
Tips zijn welkom!
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
's nachts alleen laten
Moderator: moderatorteam
- Anne
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- Yeufke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
Re: 's nachts alleen laten
Tibbie.
Sterkte Anne. Wat was het een super tt-tje.
Hier zou ze naar de slaapkamer verkassen en zou ik het misschien later nog eens proberen.
Hier zou ze naar de slaapkamer verkassen en zou ik het misschien later nog eens proberen.
-
63673J
Dat zou ik ook doen.Yeufke schreef:Tibbie.![]()
Sterkte Anne. Wat was het een super tt-tje.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Ik weet niet of je daar zelf oke mee bent (en een goede nachtrust is belangrijk) maar misschien kun je een tijdje beneden slapen? Zo slaapt ze op de plek waar je haar wilt hebben, en is ze niet alleen. Dan kun je na een tijdje kijken of de hond er ook oke mee is als je weer boven gaat slapen.

- Anne
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat ze nooit graag naar de slaapkamer toe gaat (ze moet de trap op gedragen worden en ze laat zich dan helemaal slap worden, wil zelfs niet opstaan voor een koekje) dacht ik dat het in de woonkamer blijven een goede oplossing zou zijn. Misschien inderdaad een goed idee om haar voortaan toch weer mee naar de slaapkamer te nemen en over een tijd weer te proberen. Bedankt voor de reacties!