Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nagels knippen bij mijn pupje

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Nagels knippen bij mijn pupje

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Gelukkig is de ergste scherpte van de nagels van mijn pupje af. Met lopen over straat slijten die natuurlijk zoals het hoort en hoef ik daar weinig aan te doen. Behalve dan aan zijn voorpoten de twee "hogere nagels" (ik weet dat ze een naam hebben, maar ik kom er even niet op.

Die nagels slijten natuurlijk niet en zijn nog steeds vlijm scherp. Mijn armen staan vrijwel constant onder de krassen. Haha. En nu met zijn enthousiasme en nog niet volledig afgeleerde "je mag niet springen" en het blote benen weer, wordt het toch tijd daar iets aan te gaan doen.

Maar goed, ik heb nog nooit nagels geknipt en weet niet goed waar ik op moet letten. De nagels zijn pikzwart, dus ik kan niet zien waar het dode eindigt en het levende begint.

Iemand tips?
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Nagels knippen bij mijn pupje

Ongelezen bericht door DesireeB »

hubertusklauw heet dat.

Bij mijn vorige hond knipte ik elke maand ofzo circa een millimeter af en daarna even gladveilen met een nagelvijl. Merkte het ook aan haar zelf dan ging ze er aan zitten. Ze vond het overigens nooit leuk maar daar had ze niks op in te brengen. Bij Maylo groeit het niet zo snel en is wit maar zelfde principe alleen niet elke maand. Alleen Izzy heb ik nog niet aangedurfd ook zwart en ze weigert mee te werken maakt de meest rare bewegingen.

Als ze niet lang zijn en alleen scherp kan je misschien ook alleen even het scherpe er van af veilen.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik heb het altijd op mijn gevoel gedaan. Liever iets te weinig en wat vaker dan in 1x te veel wegknippen.
Eigenlijk dus niet echt tips. Al zou je hem kunnen leren poot te geven en dat je dan aan dat nageltje kan zitten.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Dees en Maylo schreef:hubertusklauw heet dat.

Bij mijn vorige hond knipte ik elke maand ofzo circa een millimeter af en daarna even gladveilen met een nagelvijl. Merkte het ook aan haar zelf dan ging ze er aan zitten. Ze vond het overigens nooit leuk maar daar had ze niks op in te brengen. Bij Maylo groeit het niet zo snel en is wit maar zelfde principe alleen niet elke maand. Alleen Izzy heb ik nog niet aangedurfd ook zwart en ze weigert mee te werken maakt de meest rare bewegingen.

Als ze niet lang zijn en alleen scherp kan je misschien ook alleen even het scherpe er van af veilen.
voor zijn het duimpjes, achter heet het een hubertusklauw ;)

maar met een nagelschaartje een klein stukje per keer, of inderdaad vijlen

heb het hier nooit hoeven doen, ze houden ze zelf kort en mn nieuwste aanwinst uit de USA heeft geen duimpjes, die worden daar verwijderd (viel me overigens vd week pas op, maar had het kunnen weten)
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

crutz schreef:
Dees en Maylo schreef:hubertusklauw heet dat.

voor zijn het duimpjes, achter heet het een hubertusklauw ;)
Owh echt, dacht altijd dat het gewoon het zelfde was. Weer wat geleerd vandaag. :engel:
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Shiloh86
Zeer actief

Maar achter hebben ze het niet altijd toch? Althans, Duke heeft achter niks.

Bedankt voor de tips. Ik ben gisteren pas begonnen met pootje geven. Al lijkt hij het wel al redelijk te snappen. Maar vandaar eigenlijk ook mijn vraag. Want heb daardoor nu extra krassen :P
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Shiloh86 schreef:Maar achter hebben ze het niet altijd toch? Althans, Duke heeft achter niks.

Bedankt voor de tips. Ik ben gisteren pas begonnen met pootje geven. Al lijkt hij het wel al redelijk te snappen. Maar vandaar eigenlijk ook mijn vraag. Want heb daardoor nu extra krassen :P
De HH meestal niet nee. Komt soms voor. Vroeger werden die verwijderd maar dat mag nu niet meer in NL.
Bij sommige rassen is het achter juist gewenst.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

crutz schreef:
Shiloh86 schreef:Maar achter hebben ze het niet altijd toch? Althans, Duke heeft achter niks.

De HH meestal niet nee. Komt soms voor. Vroeger werden die verwijderd maar dat mag nu niet meer in NL.
Bij sommige rassen is het achter juist gewenst.
Biko heeft ze ook, heeft Suzanne mooi laten zitten :tongue:

Ik zou bij pupje zo eens in de maand een piepklein stukje knippen alleen al om van nagels knippen een doodnormale zaak te maken. Veel honden die ik ken (en zelf heb) hebben er een gruwelijke hekel aan.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Oh, daar zou ik met een pup ook aandacht aan besteden. Dat is toch wel zo'n ellende hier, nagels knippen. We zijn na tijden eindelijk zo ver dat het bespreekbaar is maar alleen ik kan het doen en dan gaat het nog amper van harte :ugh:

Je kunt ook proberen te vijlen in plaats van te knippen, dan ga je niet zo snel te ver.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Die duimnageltjes maak je niet snel te kort, is mij verteld. Die kun je vrij kort knippen zonder in het leven te knippen
Shaughn
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kruisingen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Shaughn »

Eén keer voor laten doen door de DA of paraveterinair, en dan zelf nooit korter knippen dan dat als zij niet in het leven hebben geknipt...
Er is geen hond dan de Hond. Wij zijn op aarde om voor de Hond te zorgen en daardoor hier en nu gelukkig te worden en hiernamaals asiel in de Hondenhemel te verdienen.
Shiloh86
Zeer actief

Bedankt voor de tips! Inmiddels aan beide kanten een millimetertje eraf en bij geveild. Nu geen krassen meer!! :E:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”