Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De eerste aanvaring

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

De eerste aanvaring

Ongelezen bericht door Gollum »

We hebben net de eerste aanvaring gehad tussen Rani en Mika. We hadden net gegeten en ze weten allemaal al dat ze na het eten een restje krijgen. Rani lag lekker te knuffelen op de bank bij Kevin en mij, Gollum lag in haar mand en Mika zat tegenover ons aan de andere kant van de tafel te staren naar het eten en ons in de hoop dat we het resje gingen geven. Rani begon op een gegeven moment te brommen en we wisten niet precies waarom. Kevin riep op dat moment Mika bij ons op de bank en begon haar te aaien, op dat moment viel Rani uit naar Mika.
Mika gilde en rende naar haar mand, mijn eerste reactie was om Rani ook van de bank te bonjouren. Geen praatjes op de bank vind ik. We lieten haar daarna ook niet meer op de bank. Rani ging in haar mand liggen, Kevin en ik gingen eerst een serie afkijken en de boel tot rust laten komen voordat we het restje gingen geven.

De routine bij eten (en restjes) is eerst Gol in de ene hoek in de keuken, daarna Rani in de andere hoek en daarna Mika aan de andere kant van de bar. Toen ik Gol haar bak gaf probeerde Rani erbij te komen, ik blokkerde haar en wees haar naar naar haar eigen bak. Rani vond dat erg spannend (staart tegen buik) maar accepteerde het en ging naar haar eigen bak.

Nu heb ik een paar vragen;

Moet ik alle honden nu een tijdje van de bank houden om praatjes te voorkomen?
Toen Gol nog jong was heb ik dat een tijdje gedaan toen ze praatjes tegen mij kreeg op de bank. Ik heb alleen geen ervaring met praatjes tussen honden onderling en de bank. Het lijkt toch op een of andere manier statusverhogend.

Zal ik de volgorde van eten geven aanhouden? Zal dat uitmaken tussen de honden?
Ik geef het in deze volgorde omdat het makkelijk is. Gollum was altijd de voorste en Mika de achterste, uit zichzelf. Rani werpt zich ertussenin maar wil misschien wel de eerste zijn.
Lemuria

Re: De eerste aanvaring

Ongelezen bericht door Lemuria »

Oh, da's lekker snel al, dat er rotzooi getrapt wordt :mrgreen:
Ik zou persoonlijk degene die het meest gefixeerd is op vreten (dus niet per sé de drukste) eerst eten geven om de druk van de ketel te halen. Dan de volgende, en kijken hoe dat gaat. En uiteraard de teugels strakker. Niemand meer op de bank of andere privileges tot alles weer kalm is en iedere hond de ander wat beter kent en erop vertrouwt dat ze alledrie wat krijgen. Het is natuurlijk een nieuwe routine voor ze, maar dat moet wel goed kunnen komen mettertijd :)
Gollum
Zeer actief

Boutje schreef:
Gollum schreef:We hebben net de eerste aanvaring gehad tussen Rani en Mika. We hadden net gegeten en ze weten allemaal al dat ze na het eten een restje krijgen. Rani lag lekker te knuffelen op de bank bij Kevin en mij, Gollum lag in haar mand en Mika zat tegenover ons aan de andere kant van de tafel te staren naar het eten en ons in de hoop dat we het resje gingen geven. Rani begon op een gegeven moment te brommen en we wisten niet precies waarom. Kevin riep op dat moment Mika bij ons op de bank en begon haar te aaien, op dat moment viel Rani uit naar Mika.
Mika gilde en rende naar haar mand, mijn eerste reactie was om Rani ook van de bank te bonjouren. Geen praatjes op de bank vind ik. We lieten haar daarna ook niet meer op de bank. Rani ging in haar mand liggen, Kevin en ik gingen eerst een serie afkijken en de boel tot rust laten komen voordat we het restje gingen geven.

De routine bij eten (en restjes) is eerst Gol in de ene hoek in de keuken, daarna Rani in de andere hoek en daarna Mika aan de andere kant van de bar. Toen ik Gol haar bak gaf probeerde Rani erbij te komen, ik blokkerde haar en wees haar naar naar haar eigen bak. Rani vond dat erg spannend (staart tegen buik) maar accepteerde het en ging naar haar eigen bak.

Nu heb ik een paar vragen;

Moet ik alle honden nu een tijdje van de bank houden om praatjes te voorkomen?
Toen Gol nog jong was heb ik dat een tijdje gedaan toen ze praatjes tegen mij kreeg op de bank. Ik heb alleen geen ervaring met praatjes tussen honden onderling en de bank. Het lijkt toch op een of andere manier statusverhogend.

Zal ik de volgorde van eten geven aanhouden? Zal dat uitmaken tussen de honden?
Ik geef het in deze volgorde omdat het makkelijk is. Gollum was altijd de voorste en Mika de achterste, uit zichzelf. Rani werpt zich ertussenin maar wil misschien wel de eerste zijn.
Hier maakt volgorde eten niks uit want ik zeg dan wie wat en waar moet eten.
Ik merk wel dat wie op de bank ik onverwacht meer praatjes heeft tegen wie nog op de grond is. Ik denk dat je goed gereageerd hebt, ik doe het ook zo, uitvallen van op de bank is er vanaf. Ik laat ze er nog wel op maar zodra er ook maar gestaard of gegromd wordt zwier ik ze er af. En dat voorkomt tot nu toe uitvallen.
Ja dat dacht ik ook, qua volgorde van eten. Wij bepalen.
Ik denk dat we Rani al van de bank af hadden moeten gooien toen ze begon te brommen. Maar we kunnen nog niet alle geluidjes van haar interpreteren, ze kan ook brommen van genot als ze word geaaid bijvoorbeeld :mrgreen:
Gollum
Zeer actief

Lemuria schreef:Oh, da's lekker snel al, dat er rotzooi getrapt wordt :mrgreen:
Ik zou persoonlijk degene die het meest gefixeerd is op vreten (dus niet per sé de drukste) eerst eten geven om de druk van de ketel te halen. Dan de volgende, en kijken hoe dat gaat. En uiteraard de teugels strakker. Niemand meer op de bank of andere privileges tot alles weer kalm is en iedere hond de ander wat beter kent en erop vertrouwt dat ze alledrie wat krijgen. Het is natuurlijk een nieuwe routine voor ze, maar dat moet wel goed kunnen komen mettertijd :)
hahaha ja alles gaat zo snel :LOL:
Rani is wat actiever en vlotter in dingen dan de twee mutsen die ik al had :mrgreen:

Gollum is gewend altijd het eerste wat te krijgen. Haar bak staat het dichtste bij de pan waar het eten in zit. Daar staat ze dan ook. Mika is bescheiden (ook al is ze erg gefixeerd op voer) en staat achteraan. Rani gaat over de onzichtbare scheidslijn tussen Gollum en Mika. Dus wat dat betreft zit ik denk ik wel goed qua volgorde. En inderdaad moeten ze doorkijgen dat ze allemaal wat krijgen, daar hadden Gollum en Mika eerst ook last van. Heb een hele tijd alle voerbakken opgeruimd omdat Mika zelfs de lege ging verdedigen :mrgreen:
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dee »

Hier krijgt Nani, het straathondje meestal het eerst eten. Omdat zij het keurigste zit taf te wachten, ondanks haar baknijd.

Maar ik snap in deze niet goed waarom Rani begon te brullen?

Hier krijgen ze niet standaard restjes, omdat ik zulk gezeik niet wil.Daarmee wil ik niet zeggen dat ik t beter doe, heel niet Maar wil gewoon geen gezeik rondom eten. Ze krijgen willekeurig eten. Niet op vaste tijden. Ik heb alleen geschooi als ik broodje gezond maak, dan blijft er altijd een plakje ham en vetrandjes over :engel:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Het kan ook heel goed dat Rani alle aandacht voor zichzelf wilt, het blijft een teef natuurlijk :mrgreen: ze waarschuwde wel netjes. Als ze denkt dat soort grapjes te kunnen maken dan zou ik ze inderdaad even niet op de bank laten en spanningsmomenten vermijden dus snel de restjes geven. Dan hoeft Mika ook niet te wachten. Ontwijken ze elkaar nu of is het weer goed?
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Eten kan inderdaad soms wat spanning geven tussen honden (zeker als de roedel nog maar net 'samengesteld' is zoals bij jullie).
Ik zou elke hond gewoon op zijn of haar plekje houden als jij/jullie eten en niet op de bank of iets dergelijks laten.
En ook bij het voeren er even bij blijven en er op letten of elke hond uit zijn/of haar eigen bak eet. Hier bekijken ze elkaars bak pas als ze alle drie uitgegeten zijn. Dat gaat zonder gedoe (ze laten het gewoon toe) omdat het eten immers op is. :wink:
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Hier een straatteckel teef (Polen, dutchyadoptons) die vanaf dag 2 al meende de reu die ik al had weg te mogen sturen al ze aandacht kreeg. Eten/kluifjes deed ik vanaf eerste minuut al heel strikt mee aangezien ze direct liet zien daar zeer gehaaid op te zijn. Eten/kluiven deed ze dus aangelijnd, totdat ik haar met stem onder appèl had. Volgorde houd ik niet vast aan, beetje flexibiliteit is goed vind ik :wink:

Hier gold voor het aandacht opeisen door grommen, uitvallen of 'de blik' direct en onverbiddelijk: Opzouten, en snel. Heb haar ontelbaar vaak van de bank gezet of een meter of wat weggeschoven.
Ik dacht dat ik hier altijd op zou moeten blijven letten maar eigenlijk is het met een half jaar tot jaar helemaal uitgedoofd. Er is nu geen spanning meer rond aandacht, eten of kluiven. Ze blijven van elkaars eten en knuffels af :wink: Alleen bij anderen mensen moet ik nog goed opletten. Dan gaat ze voordringen. Ik moet dan wel ingrijpen (of, als het bezoek beetje verstand van honden heeft dan wijs ik ze op het gedrag van Mies) Als er niet wordt ingegrepen dan gaat simpel voordringen vlot over in opnieuw uitvallen en voernijd heb ik al gemerkt.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik denk ook dat het om aandacht ging, maar uiteindelijk maakt het eigenlijk niet uit: grommen op de bank naar een ander betekent hier ook wieberen. Of het nou ging om de bank voor zichzelf te willen hebben, jullie voor zichzelf te willen hebben of de restjes (of allemaal :mrgreen: ).
Mika zat te staren schreef je; het kan ook zijn dat Rani dat verkeerd heeft opgevat.

Het is een beetje een valkuil met deze Spanjaarden dat je ze te veel toestaat en niet ook meteen heel duidelijk grenzen geeft. Ze zijn gehaaid, hebben jaren in een roedel geleefd en zijn gewend om hun positie te moeten verdedigen - en zijn ook gewend dat het heel hard duidelijk wordt gemaakt als dat niet wordt geaccepteerd. Dus door gewoon heel duidelijk te zijn dat je claimen van de bank of van jullie niet wilt hebben, kan het goed zijn dat ze het nu ook gewoon helemaal niet meer doet.
Ik denk dus niet dat het per se nodig is om haar niet meer op de bank te laten, maar let gewoon goed op dat ze dat plekje niet gaat verdedigen of jullie gaat claimen als ze samen met jullie op de bank zit. Dan zou ik haar er bijvoorbeeld een dag niet op laten en het daarna nog eens proberen.

Ik doe zelf met eten min of meer hetzelfde: allemaal op een vaste plek, in een vaste volgorde. Dat werkt hier prima, ook omdat het rust en duidelijkheid geeft aan het ritueel van het eten.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Volgens mij heb je het "bankgebeuren" prima geregeld.
Jij bepaalt dat Mika er bij mag niet Rani.
En ik denk dat het eten verdelen zo ook goed is?
Meteen nog even een duidelijk signaal voor Rani dat ze eten krijgt op het moment dat jij dat geeft en waar :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gollum
Zeer actief

Valerie schreef:Het kan ook heel goed dat Rani alle aandacht voor zichzelf wilt, het blijft een teef natuurlijk :mrgreen: ze waarschuwde wel netjes. Als ze denkt dat soort grapjes te kunnen maken dan zou ik ze inderdaad even niet op de bank laten en spanningsmomenten vermijden dus snel de restjes geven. Dan hoeft Mika ook niet te wachten. Ontwijken ze elkaar nu of is het weer goed?
Het was gelijk weer goed hoor, Rani was alleen een beetje geschrokken dat ze gelijk van de bank af moest. Het zou best kunnen dat het om de aandacht ging. Buikkriebels, alleen voor Rani :mrgreen:
Ik geloof dat alle honden een beetje geschrokken waren na mijn actie om het olifantje van de bank af te duwen, ze gingen allemaal braaf in de mand liggen en hielden hun mond tot we klaar waren met kijken.
DeDiana schreef:Ik denk ook dat het om aandacht ging, maar uiteindelijk maakt het eigenlijk niet uit: grommen op de bank naar een ander betekent hier ook wieberen. Of het nou ging om de bank voor zichzelf te willen hebben, jullie voor zichzelf te willen hebben of de restjes (of allemaal :mrgreen: ).
Mika zat te staren schreef je; het kan ook zijn dat Rani dat verkeerd heeft opgevat.

Het is een beetje een valkuil met deze Spanjaarden dat je ze te veel toestaat en niet ook meteen heel duidelijk grenzen geeft. Ze zijn gehaaid, hebben jaren in een roedel geleefd en zijn gewend om hun positie te moeten verdedigen - en zijn ook gewend dat het heel hard duidelijk wordt gemaakt als dat niet wordt geaccepteerd. Dus door gewoon heel duidelijk te zijn dat je claimen van de bank of van jullie niet wilt hebben, kan het goed zijn dat ze het nu ook gewoon helemaal niet meer doet.
Ik denk dus niet dat het per se nodig is om haar niet meer op de bank te laten, maar let gewoon goed op dat ze dat plekje niet gaat verdedigen of jullie gaat claimen als ze samen met jullie op de bank zit. Dan zou ik haar er bijvoorbeeld een dag niet op laten en het daarna nog eens proberen.

Ik doe zelf met eten min of meer hetzelfde: allemaal op een vaste plek, in een vaste volgorde. Dat werkt hier prima, ook omdat het rust en duidelijkheid geeft aan het ritueel van het eten.
Het scheelt dat Mika absoluut geen trek heeft om welke positie dan ook te verdedigen :F:
Het was ook niet hard hoor, meer zo'n teven snauw. Maar dat wil ik gewoon niet op de bank. Dan is het gewoon even over met de pret.

Rani heeft vannacht toen maar bedacht dat ze best stiekem op bed kon kruipen, we sliepen toch dus konden er niets van zeggen :LOL:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat Rani een hele pittige tante is. Zo ziet ze er ook uit. Een hond die in Spanje een hoge positie had tussen de honden en ik denk dat ze die positie ook belangrijk vindt. Teven zijn vaak erg op status en dat is heel belangrijk voor ze. Ik zou gewoon het hele verwennen en gedoe stoppen. Geen resten meer van de tafel als ze er niet normaal mee om kunnen gaan. Geen aaien van honden op de bank terwijl die honden stiekem de rest van de roedel op afstand houden. Want dat is wat je gedaan hebt denk ik persoonlijk. Rani zit bij jullie, staart waarschijnlijk heel stiekem naar je andere honden en jullie maar aaien, knuffelen en dat belonen. Dan je eigen hond roepen waarmee je de hond de eigen keuze ontneemt en dan komt het tot een aanvaring die volledig en 100% door jezelf in de hand wordt gewerkt. Ik stuurde of de 2e hond weg bij de geaaide hond of ik stopte met aaien zodra er gestaard werd en de honden door mijn aaien hun positie versterkt voelden.

Dus alles van de bank af is een tijdelijke oplossing. Maar het gaat niet werken. Zolang Rani geaaid wordt terwijl ze haar punt aan het maken is zal ze je andere honden aanvallen als je die erbij gaat roepen.

Als ik Bas oppak en ga aaien terwijl er een andere hond in de buurt is gaat ze die hond ook aankijken. Fout! Want ze gaat dan ook grommen als de andere hond in de buurt komt. Stop ik met aaien dan stopt zij met grommen. Zet ik haar meteen op de grond zodra ze de andere hond gaat aankijken is er helemaal niks meer aan de hand. Jullie aaien dus terwijl Rani met hele andere dingen bezig is. Nl haar punt maken. Jullie stimuleren dus dat gedrag en bevestigen haar juist op momenten dat dat niet moet.

Daar zit hem denk ik de oorzaak.

Toen ik nog 3 honden had was dit doen een reden voor de honden om onderling stress te krijgen. Bv Eva bij me nemen, die naar Cleo laten kijken en dan Eva ondertussen lekker kroelen en zo dus aanmoedigen. Andersom idem. Dus lag er een hond naast me die ging loeren dan ging die zo de bank af. Alleen Cleo kon je wel bevestigen maar die was de baas nu eenmaal rondom de bank. Zij trok dan haar lip op naar Eva en die accepteerde dat of ik zette Cleo een tandje bij door Eva weg te sturen. Bij me roepen op dat moment zou ook Eva bekrachtigen en dan dus wel een aanleiding tot een bijterij kunnen zijn geworden. Want riep ik Eva dan moest ze wel komen ondanks dat Cleo dat subtiel al lang en breed streng verboden had. :(: :oohja:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Daar zit wel wat in Laeken, bedankt. Ik moet dus beter op dat geloer gaan letten en kijken wanneer we het beste kunnen aaien.

Bij Gollum en Mika heb ik dat onderling nooit zo gemerkt. Maar die zijn ook niet zo pittig.
Valerie
Zeer actief

Rani had helemaal geen hoge positie in Spanje :wink: ze werd juist bij de pittige mastinteven gezet omdat ze heel makkelijk het accepteert dat de ander de baas is.
Maar goed nu heeft ze de ruimte om zelf te proberen hoe ver ze kan gaan. Plaats en eten verdedigen is ook niet heel gek voor een Spaanse asielhond. Ik denk dat Rani alle aandacht wel fijn vindt en het graag voor zichzelf houdt :mrgreen: een keer een snauw geven lijkt mij ook normaal. Zeker omdat erna geen spanning verder was kan het ook zijn dat het hierbij blijft.
Gollum
Zeer actief

Valerie schreef:Rani had helemaal geen hoge positie in Spanje :wink: ze werd juist bij de pittige mastinteven gezet omdat ze heel makkelijk het accepteert dat de ander de baas is.
Maar goed nu heeft ze de ruimte om zelf te proberen hoe ver ze kan gaan. Plaats en eten verdedigen is ook niet heel gek voor een Spaanse asielhond. Ik denk dat Rani alle aandacht wel fijn vindt en het graag voor zichzelf houdt :mrgreen: een keer een snauw geven lijkt mij ook normaal. Zeker omdat erna geen spanning verder was kan het ook zijn dat het hierbij blijft.
Hier zit ze met twee totaal niet pittige teven, ik denk dat Rani hier makkelijk de baas zou kunnen worden. De pittige teef van een vriendin waar ik wel eens mee loop had direct respect voor Rani terwijl ze normaal nog wel eens een punt wil maken.

Ze is ook heel lief hoor, ze vormen samen echt wel een roedeltje. Het ging gewoon even mis door een inschattigsfout van ons denk ik.
Valerie
Zeer actief

Gollum schreef:
Valerie schreef:Rani had helemaal geen hoge positie in Spanje :wink: ze werd juist bij de pittige mastinteven gezet omdat ze heel makkelijk het accepteert dat de ander de baas is.
Hier zit ze met twee totaal niet pittige teven, ik denk dat Rani hier makkelijk de baas zou kunnen worden. De pittige teef van een vriendin waar ik wel eens mee loop had direct respect voor Rani terwijl ze normaal nog wel eens een punt wil maken.

Ze is ook heel lief hoor, ze vormen samen echt wel een roedeltje. Het ging gewoon even mis door een inschattigsfout van ons denk ik.
Het heeft ook wel even tijd nodig. Ik denk wel dat Rani wat duidelijke regels nodig heeft en ze daar ook blij van wordt als herderachtige.
DeDiana
Zeer actief

Dat is zeker een aandachtspunt Laeken. Aandacht en dicht bij mensen kunnen zijn is sowieso voor deze honden, misschien meer dan voor andere honden vanwege hun achtergrond, een enorm privilege.

Rani had in Spanje overigens verre van een hoge positie. Het was een typische middenmoter in de roedel, zo één die met iedere andere hond goed kon opschieten en nooit conflicten had, en ze heeft later achtereenvolgens bij twee pittige Mastinteven gezeten die de baas over haar speelden. Dat was met Rani geen enkel probleem en dat accepteerde ze direct. Het was daar ook de regel dat je altijd de ranghogere eerst aandacht gaf en de ranglagere(n) pas daarna en dat was Rani daar dus ook gewend.
Maar dat wil niet zeggen dat ze in een nieuwe situatie niet zal proberen om een treetje hoger te komen.
DeDiana
Zeer actief

Ja, dit dus :ok:
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sulluna »

Maar, een snauw hier en daar.. Dat hoort er in de hondentaal ook gewoon bij :) Ik snap niet, dat dat ook maar iets zou moeten betekenen gelijk. Zeker niet als het de eerste keer is. Je stopt een nieuwe hond in een nauw duo. Sja, hier en daar een snauw eens een keer is dan echt niet bijzonder. Ik vind dat je het goed hebt gedaan, gewoon allebei van de bank en klaar. Naar mijn idee is er ook echt niet meer dan dat nodig.

Het is wat anders als er elke dag spanning momenten zijn of echt knokpartijtjes. Maar persoonlijk bemoei ik mij er nooit zoveel mee, zeker niet als ik de honden ken. Blanche had laatst ook even een snauw naar Sultan, omdat zij rust en ruimte wilde. Sultan ontving de snauw en droop af. Ik vind dat dus hele mooie hondentaal en het "zonde' als je dat gelijk zou blokkeren ( wat jij niet gedaan hebt hoor, maar zie het vaak wel gebeuren). Want juist met die snauw leren honden elkaar kennen. Knokken vind ik een ander verhaal, maar een snauw is nog nooit een hond slechter van geworden hoor :D

Ik denk dus ook niet dat je je druk moet maken of het moet zien als een aanvaring. Zijn gewoon honden, die elkaar hier en daar elkaar leren kennen en misschien wat uitproberen. Dit kan je zelf wat sturen, dat het gebeurd op een manier die jij prettig vindt. ( zoals van de bank sturen).

Enne, graag meer foto's updates :mrgreen:
Gollum
Zeer actief

Valerie schreef:
Gollum schreef:

Het heeft ook wel even tijd nodig. Ik denk wel dat Rani wat duidelijke regels nodig heeft en ze daar ook blij van wordt als herderachtige.
Het komt ook wel goed hoor, ik leer ook elke dag bij. Drie honden hebben is toch wel anders als twee.

Zou ik Rani al als ranghogere moeten behandelen of is het daar nog even te vroeg voor? Mika schikt zich sowieso onderaan maar qua Gol weet ik het nog niet. Ik zat namelijk ook al te bedenken dat ik ze af en toe apart van elkaar wil meenemen, Rani bijvoorbeeld om mee te gaan fietsen. Maar dat gaat ook invloed op de roedel hebben natuurlijk.
Gollum
Zeer actief

Sulluna schreef:Maar, een snauw hier en daar.. Dat hoort er in de hondentaal ook gewoon bij :) Ik snap niet, dat dat ook maar iets zou moeten betekenen gelijk. Zeker niet als het de eerste keer is. Je stopt een nieuwe hond in een nauw duo. Sja, hier en daar een snauw eens een keer is dan echt niet bijzonder. Ik vind dat je het goed hebt gedaan, gewoon allebei van de bank en klaar. Naar mijn idee is er ook echt niet meer dan dat nodig.

Het is wat anders als er elke dag spanning momenten zijn of echt knokpartijtjes. Maar persoonlijk bemoei ik mij er nooit zoveel mee, zeker niet als ik de honden ken. Blanche had laatst ook even een snauw naar Sultan, omdat zij rust en ruimte wilde. Sultan ontving de snauw en droop af. Ik vind dat dus hele mooie hondentaal en het "zonde' als je dat gelijk zou blokkeren ( wat jij niet gedaan hebt hoor, maar zie het vaak wel gebeuren). Want juist met die snauw leren honden elkaar kennen. Knokken vind ik een ander verhaal, maar een snauw is nog nooit een hond slechter van geworden hoor :D

Ik denk dus ook niet dat je je druk moet maken of het moet zien als een aanvaring. Zijn gewoon honden, die elkaar hier en daar elkaar leren kennen en misschien wat uitproberen. Dit kan je zelf wat sturen, dat het gebeurd op een manier die jij prettig vindt. ( zoals van de bank sturen).

Oh ja hoor, dat hoort er absoluut bij. Alleen had ik het idee dat we iets niet helemaal goed hadden gedaan maar dat legde Laeken heel mooi uit.
Qua foto's moeten we even wachten tot het niet meer zo regent en Kevin moet mee met zijn camera. Mijn I-phone maakt baggerfoto's :mrgreen:
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Gollum schreef:
Sulluna schreef:Maar, een snauw hier en daar.. Dat hoort er in de hondentaal ook gewoon bij :) Ik snap niet, dat dat ook maar iets zou moeten betekenen gelijk. Zeker niet als het de eerste keer is. Je stopt een nieuwe hond in een nauw duo. Sja, hier en daar een snauw eens een keer is dan echt niet bijzonder. Ik vind dat je het goed hebt gedaan, gewoon allebei van de bank en klaar. Naar mijn idee is er ook echt niet meer dan dat nodig.

Oh ja hoor, dat hoort er absoluut bij. Alleen had ik het idee dat we iets niet helemaal goed hadden gedaan maar dat legde Laeken heel mooi uit.
Qua foto's moeten we even wachten tot het niet meer zo regent en Kevin moet mee met zijn camera. Mijn I-phone maakt baggerfoto's :mrgreen:
Ja, wat een weertje he... Nou leuk, nu al benieuwd naar nieuwe foto's van die knappe meid :lol1:
DeDiana
Zeer actief

Gollum schreef:Het komt ook wel goed hoor, ik leer ook elke dag bij. Drie honden hebben is toch wel anders als twee.

Zou ik Rani al als ranghogere moeten behandelen of is het daar nog even te vroeg voor? Mika schikt zich sowieso onderaan maar qua Gol weet ik het nog niet. Ik zat namelijk ook al te bedenken dat ik ze af en toe apart van elkaar wil meenemen, Rani bijvoorbeeld om mee te gaan fietsen. Maar dat gaat ook invloed op de roedel hebben natuurlijk.
Ik zou me daar persoonlijk (nog) niet zo mee bezighouden, en ze gewoon alle drie gelijk behandelen. Meestal gaat dat gewoon prima, en als dat niet werkt, kun je het nog altijd veranderen.
Ik ga hier geregeld met één van de honden alleen op pad en dat zorgt hier totaal niet voor spanningen. Het hóeft dus geen grote invloed op de roedel te hebben.
Gollum
Zeer actief

DeDiana schreef:
Gollum schreef:Het komt ook wel goed hoor, ik leer ook elke dag bij. Drie honden hebben is toch wel anders als twee.

Ik zou me daar persoonlijk (nog) niet zo mee bezighouden, en ze gewoon alle drie gelijk behandelen. Meestal gaat dat gewoon prima, en als dat niet werkt, kun je het nog altijd veranderen.
Ik ga hier geregeld met één van de honden alleen op pad en dat zorgt hier totaal niet voor spanningen. Het hóeft dus geen grote invloed op de roedel te hebben.
Oh oke dat scheelt. Rani heeft namelijk een wat hoger energiegehalte dan de twee opoes en er mag wat af natuurlijk. Ik denk dat ze het wel leuk gaat vinden om te fietsen als ze aan de fiets gewend is. Ze wil wel hard rennen maar die twee van mij niet altijd.
Valerie
Zeer actief

Toen mijn eerste hond een jaar was kocht ik een 2e erbij en ik ben altijd ook apart met ze weggeweest. Met Jigzy ga ik ook zo even fietsen en daar doe ik de haarbal geen plezier mee.
Het kan wel zo zijn dat de hond die je alleen meeneemt wat zelfverzekerder kan worden van alle aandacht voor zichzelf en dat diegene dat uit gaat dragen naar de rest. Maar goed dat heb ik zelf nooit gemerkt.
Er is wel een redelijke kans dat Rani straks de baas is maar ik zou niet meteen van alles veranderen. Eerst maar even kijkt hoe alles gaat lopen.
Gollum
Zeer actief

Valerie schreef:Toen mijn eerste hond een jaar was kocht ik een 2e erbij en ik ben altijd ook apart met ze weggeweest. Met Jigzy ga ik ook zo even fietsen en daar doe ik de haarbal geen plezier mee.
Het kan wel zo zijn dat de hond die je alleen meeneemt wat zelfverzekerder kan worden van alle aandacht voor zichzelf en dat diegene dat uit gaat dragen naar de rest. Maar goed dat heb ik zelf nooit gemerkt.
Er is wel een redelijke kans dat Rani straks de baas is maar ik zou niet meteen van alles veranderen. Eerst maar even kijkt hoe alles gaat lopen.
Daarom wil ik ze ook om de beurt alleen meenemen. Eerst ging dat moeilijker omdat Mika totaal in de stress schiet als ze geen andere hond om zich heen heeft, nu we er drie hebben gaat dat misschien makkelijker. Ik weet nog niet of ik Mika een plezier doe om haar alleen mee te nemen maar Gol vind dat wel wat denk ik.
DeDiana
Zeer actief

Je ziet het meestal snel genoeg bij thuiskomst of het alleen meenemen voor spanningen zorgt. Amy neem ik het vaakst alleen mee, en die staat onder aan de roedel en krijgt echt niet ineens praatjes doordat ze alleen met mij mee mag. Ze wordt gewoon blij en vriendelijk begroet als we weer thuiskomen.
De honden zijn stuk voor stuk wel erg blij en vereerd als ze met mij alleen iets mogen gaan doen, maar het heeft geen weerslag op de onderlinge verhoudingen.
Maar bij andere honden kan dit wel gevoelig liggen. Je weet het pas als je het probeert en dan kun je altijd nog kijken welke mouw je eraan past.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik zou even wat strakke regels rondom eten, op de bank zitten en geschooi hanteren totdat ze beter aan elkaar gewend zijn. Dan bepaal jij de regels in plaats van dat zij het zelf uit moeten zoeken. Misschien gaat het straks beter maar misschien blijft er toch eentje eten of een plek op de bank verdedigen. Dan zou ik gewoon voorkomen dat het kan gebeuren.

Toen Mahru hier bijna 3 maanden geleden bij kwam moest Jura ook ineens leren 'delen' in huis, haar baasjes, haar slaapplekken, aandacht, alles natuurlijk. Dat was ze helemaal niet gewend plus ze is heel pittig. We hebben in het begin heel strikte regels gehad, geen geschooi, geen eten tussendoor of kauwstaafjes, geen speelgoed in huis etc. Ook de eerste tijd niet bij ons op de bank (allebei). Eerst maar zonder al die triggers een beetje aan elkaar wennen. En dat heeft heel goed gewerkt hier. Ja, Jura heeft Mahru wel eens een flinke snauw gegeven aan het begin omdat die haar regels nog niet snapte. Maar je zag per dag haar ontdooien en meer accepteren en wij hebben het ze echt zelf laten uitzoeken.
Nu nog let ik wel op hoor ik vind het onnodig als er gedoe is om eten dus dat doen ze op afstand van elkaar. Maar bijvoorbeeld kauwsnacks kunnen nu al prima in huis (ze zoeken elkaar niet op en als dat wel zou gebeuren zou ik diegene op tijd weer terugsturen). En ook met speelgoed wordt er al wat gespeeld (vooral door Mahru, Jura vindt het gewoon nog steeds moeilijk maar laat Mahru wel haar gang gaan). Ook samen op de bank gaat al prima en samen schooien in de keuken kunnen ze ook haha. Wel ruim ik de kauwdingen weer op als wij er niet bij zijn dus 's nachts of als ze alleen thuis zijn overdag.

Ik doe juist veel apart uitlaten en dat gaat hier prima en dat wil ik ook graag dat ze dat zo gewend zijn.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Rangorde is altijd relatief. Een slimme hond is al snel ranglager bij mastin teven. Ik las dat ze op dag 1 ook haar ligplaats heeft verdedigd. Ik zag verder dat ze heel doorvoed is en zonder kleerscheuren of beter gezegd littekens en oorwonden uit het Spaanse asiel is gekomen. Ik denk dus wel dat ze dominant is over minder dominante honden en dat ze des honds, zeker indien daarin gesteund met aaien haar punt zal maken. Dat ze in Spanje met alles door een deur kon bevestigd dat voor mij juist. Zekere honden die duidelijk zijn doen het daar het best. Dat ze eieren voor haar geld kiest bij mastins is gewoon slim en logisch. Zet je een onzekere hond bij dominante honden gaat dat juist niet goed. Pispaal effect.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Er is een scala van karaktertrekken tussen onzeker/timide en dominant.
Ik denk dat het nog wel even duurt voor er echt duidelijk wordt waar ze staat.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”