Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Afvallen!

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Afvallen!

Ongelezen bericht door laura23 »

Cartouche is te dik! Hij moet dus aan een dieet heb ik besloten.
Hij weeg nu meer dan 35 kilo en dan moet minstens terug naar 30 en misschien nog wel minder.

Cartouche is een gecastreerde Duitse staande van bijna 8 jaar.
Ik probeer om dagelijks naar het bos te gaan waar hij heerlijk kan rennen, helaas kunnen we niet langer als een half uur laten rennen ivm 2 kleine kindjes die niet zo ver kunnen lopen. (de ene word gedragen maar de andere loopt of fietst zelf maar is het al gauw zat...)
Verder krijgt hij korte rondjes aan de lijn van ongeveer een kwartiertje en als ik niet in de avond hoef te werken dan ga ik wel met hem een ronde fietsen.

Hij krijgt per dag 400 gram smuldier en ongeveer 100/150 gram farmfood brokjes.
geef ik hem minder dan gaat hij buiten zelf op zoek naar eetbare dingen.
Dat probeer ik natuurlijk te voorkomen maar zijn neus is nog altijd beter, helaas.

Nu hebben we besloten om hem zelf op dieet te zetten door 150 gram brokjes in de ochtend te gaan geven zodat zijn maag wat meer gevuld is en dan in de avond 200 gram smuldier.

Heeft iemand nog tips om eventueel een andere brokken te geven? Of moeten we het op een andere manier aanpakken?
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Afvallen!

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik zou zelf in dit geval toch eerder denken aan meer beweging, als het mogelijk is, door iemand anders wat extra uitlaatrondes?

Het verschilt natuurlijk per hond, maar 400 gram vlees + 150 gram brokken, dat is meer dan mijn volwassen teef krijgt. En die loopt 's ochtends 2 uur en dan nog in de middag een uur en 's avonds een korte ronde.
Zij eet voornamelijk barf 400 a 500 gram. Brokken tellen dubbel qua calorieeen dus dan kom je al veel sneller op te veel.
Laatst gewijzigd door runninggirl op 17 aug 2015 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

runninggirl schreef:Ik zou zelf in dit geval toch eerder denken aan meer beweging, als het mogelijk is, door iemand anders wat extra uitlaatrondes?
dat is zo lastig, ik durf hem niet uit handen te geven voor een fijne losloopwandeling ofzo...hij jaagt nogal en luistert niet naar "vreemden" die commando's geven.

helaas laat onze financiële situatie het niet toe om hem mee te geven aan een uitlaatservice...
ik geloof dat ik onze dochter moet gaan drillen om meer te lopen :W:

runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

laura23 schreef:
runninggirl schreef:Ik zou zelf in dit geval toch eerder denken aan meer beweging, als het mogelijk is, door iemand anders wat extra uitlaatrondes?
dat is zo lastig, ik durf hem niet uit handen te geven voor een fijne losloopwandeling ofzo...hij jaagt nogal en luistert niet naar "vreemden" die commando's geven.

helaas laat onze financiële situatie het niet toe om hem mee te geven aan een uitlaatservice...
Ja dat snap ik heel goed hoor, ik zou het ook niet kunnen hier met Jura. :mrgreen:
Ik had mijn bericht nog aangevuld, ik vind het wel veel eten voor de hoeveelheid beweging.

Mijn ervaring is trouwens dat 1x een goede barf maaltijd per dag (en verder niks) juist veel meer voldoening geeft dan twee kleinere van kvv en brokken. Qua kauwen en ook qua vertering gaan ze lekker 'uitbuiken'. Dus als dat een optie is zou je dat ook kunnen proberen of het beter werkt. Die van mij schooit normaal gesproken niet om eten maar als ze kvv of brokken heeft gehad dan is het hap slik weg en wil ze eind van de dag vaak meer eten nog.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar als ze nog in een kinderwagen zitten dan kan je hond deze misschien voortrekken zodat hij moet werken tijdens zn wandeling.
Afbeelding
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

runninggirl schreef:
laura23 schreef:

Ja dat snap ik heel goed hoor, ik zou het ook niet kunnen hier met Jura. :mrgreen:
Ik had mijn bericht nog aangevuld, ik vind het wel veel eten voor de hoeveelheid beweging.

Mijn ervaring is trouwens dat 1x een goede barf maaltijd per dag (en verder niks) juist veel meer voldoening geeft dan twee kleinere van kvv en brokken. Qua kauwen en ook qua vertering gaan ze lekker 'uitbuiken'. Dus als dat een optie is zou je dat ook kunnen proberen of het beter werkt. Die van mij schooit normaal gesproken niet om eten maar als ze kvv of brokken heeft gehad dan is het hap slik weg en wil ze eind van de dag vaak meer eten nog.
barf vind cartouche zelf niks...te veel moeite...

we gaan maar eens puzzelen met de hoeveelheid voer.

laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

Lizzie. schreef:Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar als ze nog in een kinderwagen zitten dan kan je hond deze misschien voortrekken zodat hij moet werken tijdens zn wandeling.
de jongste is 1 en de oudste is 3.
gebruik alleen draagzak/draagdoek dus dat trekken word niet wat.

we gaan er gewoon voor, meer wandelen en minder voer!

Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Ik vind persoonlijk een half uur als "lange" wandeling wel erg weinig. In verhouding krijgt hij dan best veel voer. Luna krijgt alleen die hoeveelheid smuldier en ik loop bijna dagelijks toch echt wel mijn 2 uur durende rondje. ( luna is hetzelfde formaat als jouw hond, alleen ouder)

Ik zou er dus toch een combinatie van maken. Proberen toch wat meer te bewegen en wat minder voer.
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

Heavy schreef:Mijn gecastreerde reu weegt 18 kg en eet elke dag een bakje Smuldier en 100 gram brokken.
En blijft daarmee mooi op gewicht. We wandelen elke dag een uur of fietsen een half uur.
Dus ik vind dat jouw hond weinig krijgt.

Smuldier is trouwens erg vet vlees als je hem Rodi geeft kan je meer geven .
600 gram Rodi staat ongeveer gelijk aan 400 gram Smuldier.
dat zal ook verschil in ras misschien zijn, cartouche heeft sowieso aanleg om dik te worden.

ik vind het ook zo sneu als hij honger zou moeten hebben.

Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mutt »

Qua meer bewegen: is er niet een zwemmogelijkheid in de buurt? Dan hoef jijzelf (of eigenlijk je kinderen :wink:) niet direct meer te lopen. Of anders met een apport (balletje) aan de gang?

EDIT: en tegen de honger gekookte sperziebonen (zelf overigens geen ervaring mee)?
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

Sulluna schreef:Ik vind persoonlijk een half uur als "lange" wandeling wel erg weinig. In verhouding krijgt hij dan best veel voer. Luna krijgt alleen die hoeveelheid smuldier en ik loop bijna dagelijks toch echt wel mijn 2 uur durende rondje. ( luna is hetzelfde formaat als jouw hond, alleen ouder)

Ik zou er dus toch een combinatie van maken. Proberen toch wat meer te bewegen en wat minder voer.

het is gewoon echt lastig om langer te wandelen...hij rent meestal wel voor een uur hoor, de afstand ie ik loop, loopt hij minstens 3 keer!

laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

Heavy schreef:
laura23 schreef:
Heavy schreef:Mijn gecastreerde reu weegt 18 kg en eet elke dag een bakje Smuldier en 100 gram brokken.
En blijft daarmee mooi op gewicht. We wandelen elke dag een uur of fietsen een half uur.
Dus ik vind dat jouw hond weinig krijgt.

Smuldier is trouwens erg vet vlees als je hem Rodi geeft kan je meer geven .
600 gram Rodi staat ongeveer gelijk aan 400 gram Smuldier.
dat zal ook verschil in ras misschien zijn, cartouche heeft sowieso aanleg om dik te worden.

ik vind het ook zo sneu als hij honger zou moeten hebben.
Ja dat is ook sneu daarom zou ik hem ook niet minder geven :wink:
Onze Duitse Herder weeg 32 kg en is mooi op gewicht te houden met 400 gram Rodi en 250 gram brokken en ze is gecastreerd.

Kan je hem tijdens dat half uur laten apporteren ?
jazeker kan dat. dat doen we ook geregeld, dan is hij vaak nog vermoeider als anders :wink:

Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

En een flirtpole als extra beweging?!
Kun je bij wijze van naast de speeltuin doen terwijl de kinderen aan het spelen zijn.
Ik zit met hetzelfde ook 2 kinderen van 1 en 3 en een hond die veel moet bewegen maar hier wordt ik er inventief mee.
De brokken (tijdelijk) weg laten iets meer kvv en een flirtpole maken. Als je hond graag jaagt zal hij het vast leuk vinden om te doen.
Eventueel kun je nog wat sperziebonen bijvoeren om het honger gevoel weg te nemen bij hem.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

Gimmick schreef:En een flirtpole als extra beweging?!
Kun je bij wijze van naast de speeltuin doen terwijl de kinderen aan het spelen zijn.
Ik zit met hetzelfde ook 2 kinderen van 1 en 3 en een hond die veel moet bewegen maar hier wordt ik er inventief mee.
De brokken (tijdelijk) weg laten iets meer kvv en een flirtpole maken. Als je hond graag jaagt zal hij het vast leuk vinden om te doen.
Eventueel kun je nog wat sperziebonen bijvoeren om het honger gevoel weg te nemen bij hem.
een flirtpole is hij denk ik te oud voor, daarbij is hij nu echt te dik en wil ik hem niet echt laten springen ofzo, dat lijkt me voor zijn gewrichten niet geweldig.

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Boomer kwam met fors overgewicht bij ons. Die kreeg in het asiel een dieetbrok, 1 keer per dag. Wij hebben hem op drie keer per dag 110 gram farmfood brokken gezet. Ja, hij had honger in het begin, maar het wende. Z'n energielevel ging alleen maar omhoog, hij viel af, kreeg spieren, betere conditie. Uiteindelijk zat hij met 340 gram per dag stabiel op 28 kilo, wat het juiste gewicht voor hem bleek te zijn. Stuk beter dan de bijna veertig die hij in het asiel woog...
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

zou een ander soort brok nog een optie zijn?
dus een geexpandeerde brok zodat zijn maag langer vol zit ofzo?

Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

laura23 schreef:
Gimmick schreef:En een flirtpole als extra beweging?!
een flirtpole is hij denk ik te oud voor, daarbij is hij nu echt te dik en wil ik hem niet echt laten springen ofzo, dat lijkt me voor zijn gewrichten niet geweldig.
Met een flirtpole hoef je m niet te laten springen en de intensiteit bepaal je zelf.
Mijn teckel rent veel rechtere stukken dan de amstaff die is van het bochten werk en het springen.

Maar qua eten kun je sperziebonen bijvoeren als je wat minderd in voer.
Weinig calorieen en toch vulling.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Kunnen de kinderen geen apportjes voor hem verstoppen, die hij dan moet zoeken. Als ik weleens de kinderen van vrienden van ons mee naar het bos neem, moet ik de jongste ook bezig houden met dit soort dingen. Dan zijn we makkelijk zat een uur tot anderhalf onderweg. Een half uur bewegen voor een dsd van 8 jaar (en dus echt nog niet oud) vind ik echt veel te weinig.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

Mutt schreef:Qua meer bewegen: is er niet een zwemmogelijkheid in de buurt? Dan hoef jijzelf (of eigenlijk je kinderen :wink:) niet direct meer te lopen. Of anders met een apport (balletje) aan de gang?

EDIT: en tegen de honger gekookte sperziebonen (zelf overigens geen ervaring mee)?
zwemmen doet ie ook wel meestal tijdens de wandeling, overigens wel met een reden, achter de eendjes aan, hahhaha.

maare ik zal idd weer eens met een dummie bezig en dan op zoek naar een stuk waar hij echt goed moet gaan zwemmen. veel plekken hier zijn soms net te ondiep waardoor hij alsnog kan lopen.

laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

nathalie schreef:Kunnen de kinderen geen apportjes voor hem verstoppen, die hij dan moet zoeken. Als ik weleens de kinderen van vrienden van ons mee naar het bos neem, moet ik de jongste ook bezig houden met dit soort dingen. Dan zijn we makkelijk zat een uur tot anderhalf onderweg. Een half uur bewegen voor een dsd van 8 jaar (en dus echt nog niet oud) vind ik echt veel te weinig.
zo inventief ben ik nog niet :oohja: , mijn dochter is 3 en snapt daar nog niet zo veel van.

normaal kreeg cartouche ongeveer 3 kwartier aan lange losloopwandeling en dan in de middag nog een half uur aan de lijn. en dan in de ochtend en avond een rondje van 15 minuten.
nu is dat dus een kwartier korter tijdens de losloopwandeling.
daar had hij toen echt genoeg aan. kwam de hele dag niet uit zijn mand dan.

ik vind het overigens bewonderenswaardig dat er mensen zijn die gewoon nog naast hun dagelijkse bezigheden als huishouden, werk en kinderen ook nog 2 uur tijd en energie hebben om de hond uit te laten. ik denk dat je mij dan echt op kan vegen, ik heb die energie ook niet!

laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

Heavy schreef:
laura23 schreef:zou een ander soort brok nog een optie zijn?
dus een geexpandeerde brok zodat zijn maag langer vol zit ofzo?
Of een light brok waar hij meer van mag hebben?

ja zoiets ja.

zijn er goede merken die betaalbaar zijn?

overigens bedankt voor het meedenken! ik zal eens een plan van aanpak gaan maken voor ons!

Lieske1977

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

laura23 schreef:

Da's jammer, ik had 'm met alle liefde 's willen meenemen naar het bos.

Kun je niet een aanlijnwandeling van een kwartier vervangen door een wandelingetje naar een van de losloopveldjes in de buurt en hem daar een kwartier achter een balletje (of dummy, of wat 'ie leuk vindt) aan laten rennen?
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Pino01 »

Ik zou overgaan naar 1 daags voeren en dan mager eten en aanvullen met de sperziebonen. Maar wat krijgt hij aan snacks? Gedroogde long is heel caloriearm en komkommer en wortels ook.
Lieske1977

laura23 schreef:
Mutt schreef:Qua meer bewegen: is er niet een zwemmogelijkheid in de buurt? Dan hoef jijzelf (of eigenlijk je kinderen :wink:) niet direct meer te lopen. Of anders met een apport (balletje) aan de gang?

zwemmen doet ie ook wel meestal tijdens de wandeling, overigens wel met een reden, achter de eendjes aan, hahhaha.

maare ik zal idd weer eens met een dummie bezig en dan op zoek naar een stuk waar hij echt goed moet gaan zwemmen. veel plekken hier zijn soms net te ondiep waardoor hij alsnog kan lopen.
Ken je de zwemkolk aan de Bosjessteeg in IJsselmuiden? Heerlijk plekje waar je ook zomers je hond kunt laten zwemmen!
Lieske1977

Wat eten betreft: uitsluitend kvv geven en dan magere diersoorten (konijn, haas, hert, parelhoen, kip, etc.)?
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

Lieske1977 schreef:
laura23 schreef:

Da's jammer, ik had 'm met alle liefde 's willen meenemen naar het bos.

Kun je niet een aanlijnwandeling van een kwartier vervangen door een wandelingetje naar een van de losloopveldjes in de buurt en hem daar een kwartier achter een balletje (of dummy, of wat 'ie leuk vindt) aan laten rennen?
De meeste losloopveldjes zijn niet geschikt voor hem...ze moeten dan echt goed omheind zijn en niet alleen door water, dat is geen barrière voor hem ;)

Lief van je aanbod trouwens! Maar hij luistert echt selectief naar vreemden.

laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

Heavy schreef:
laura23 schreef:
nathalie schreef:Kunnen de kinderen geen apportjes voor hem verstoppen, die hij dan moet zoeken. Als ik weleens de kinderen van vrienden van ons mee naar het bos neem, moet ik de jongste ook bezig houden met dit soort dingen. Dan zijn we makkelijk zat een uur tot anderhalf onderweg. Een half uur bewegen voor een dsd van 8 jaar (en dus echt nog niet oud) vind ik echt veel te weinig.
zo inventief ben ik nog niet :oohja: , mijn dochter is 3 en snapt daar nog niet zo veel van.

normaal kreeg cartouche ongeveer 3 kwartier aan lange losloopwandeling en dan in de middag nog een half uur aan de lijn. en dan in de ochtend en avond een rondje van 15 minuten.
nu is dat dus een kwartier korter tijdens de losloopwandeling.
daar had hij toen echt genoeg aan. kwam de hele dag niet uit zijn mand dan.

ik vind het overigens bewonderenswaardig dat er mensen zijn die gewoon nog naast hun dagelijkse bezigheden als huishouden, werk en kinderen ook nog 2 uur tijd en energie hebben om de hond uit te laten. ik denk dat je mij dan echt op kan vegen, ik heb die energie ook niet!
Nou ik ook niet hoor :wink: maar heb je geen partner ? Die misschien de wandeling kan overnemen of de kinderen een uurtje ' s avonds? Dan heb je weer een uur extra
Het fijne(lastige) is dat ik de meeste avonden werk. Hij moet dan voor de kindjes zorgen dus kan dan niet met de hond weg...
We zullen dus inventief moeten zijn.

laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

Pino01 schreef:Ik zou overgaan naar 1 daags voeren en dan mager eten en aanvullen met de sperziebonen. Maar wat krijgt hij aan snacks? Gedroogde long is heel caloriearm en komkommer en wortels ook.
Qua snacks krijgt hij af en toe eens een stukje gedroogde pens of gedroogde kophuid of zo'n opgerolde staaf maar dat is eerder uitzondering als regel. Af en toe krijg ie stukjes gedroogde hart als beloning.
Af en toe een stukje brood wat op de grond valt van de kindjes...
Oh en komkommer of tomaat ofzo is hij dol op dus dat krijgt hij wel eens.

laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

Lieske1977 schreef:
laura23 schreef:

Ken je de zwemkolk aan de Bosjessteeg in IJsselmuiden? Heerlijk plekje waar je ook zomers je hond kunt laten zwemmen!
Nee die ken ik niet! Misschien eens samen heen?

laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

Tara schreef:Jammer dat je zover uit de buurt woont Lau, ik had hem anders best mee willen nemen.
Als ik jou was zou ik hem eens een poosje op een sperziebonenkuur zetten, dan heeft hij toch maagvulling, maar het zet niet aan.
Met Tobias hebben we er toen veel succes mee gehad. Die bleef na zijn castratie levenslang op een dieet van lightbrokken en zo nu en dan weer eens sperziebonen. Heb je trouwens geen mogelijkheid om met hem te gaan fietsen? Kind voorop, kind achterop je fiets, en gaan?
Ja das idd jammer! Jij kent hem een beetje...

We zullen evt iets moeten idd qua maagvulling, ik wil toch iets verminderen in voer en meer beweging.

Qua fietsen doe ik al wel maar durf niet zo goed met twee kindjes en de hond, heb dan toch niet beide handen volledig aan het stuur. Heb toch zijn riem vast...en je bent een best gevaarte hoor met twee kindjes op de fiets ;)

Ik moet me er gewoon toe zetten om de dagen dat ik vrij ben na het eten de fiets te pakken en een rondje te doen...

Plaats reactie

Terug naar “Voeding”