Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dat was schrikken...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Romy&Gijs
Actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 2

Dat was schrikken...

Ongelezen bericht door Romy&Gijs »

Hoi allemaal,

Ik zou graag jullie mening/advies aanhoren over het volgende. Gijs heeft vanavond een botje gekregen, was niets aan de hand, kwam nog op m'n schoot opeten, waarna we hem op de grond hebben gezet en wij zijn gaan eten. Hij was druk in de weer het botje te verstoppen maar gaf dat uiteindelijk op en ging er lekker aan zitten kauwen. Hij heeft een kleedje op de grond en hierop lag hij te kluiven, maar hij lag wat in de weg dus ik wilde even het kleedje opschuiven en kwam dus dichtbij hem waarop hij gelijk duidelijk maakte dat hij dat niet wilde, behoorlijke grom en doordat ik eigenlijk wilde zien wat hij deed als ik dichterbij kwam heb ik dat gedaan, en hij deed echt duidelijk waarschuwde met een snauw naar me toe en daarna schoot hij luid grommend onder de bank. Wij hebben hem hieronder vandaan gehaald waarna ik hem in zijn nekvel heb gepakt, en hem het commando los heb gegeven, waar hij naar luisterde.

Ik vraag mij af of ik goed gehandeld heb, morgen gaan we weer naar de hondenschool en dan leg ik mijn vraag ook daar neer, maar was zeer benieuwd naar jullie meningen en ik hoor graag als jullie denken dat ik dit helemaal verkeerd aanpak.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Re: Dat was schrikken...

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik weet het niet hoor, ik dwing mijn honden nooit om voer los te laten en zeker niet door ze in hun nekvel te pakken. Ik wil ze juist het vertrouwen geven dat niemand het van ze af pakt op hun eigen plek. Als zijn kleedje in de weg ligt zou ik het ergens anders plaatsen voordat hij ligt te kluiven.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Gollum schreef:Ik weet het niet hoor, ik dwing mijn honden nooit om voer los te laten en zeker niet door ze in hun nekvel te pakken. Ik wil ze juist het vertrouwen geven dat niemand het van ze af pakt op hun eigen plek. Als zijn kleedje in de weg ligt zou ik het ergens anders plaatsen voordat hij ligt te kluiven.
Dit dus :ok:
Afbeelding
Romy&Gijs
Actief

Gollum schreef:Ik weet het niet hoor, ik dwing mijn honden nooit om voer los te laten en zeker niet door ze in hun nekvel te pakken. Ik wil ze juist het vertrouwen geven dat niemand het van ze af pakt op hun eigen plek. Als zijn kleedje in de weg ligt zou ik het ergens anders plaatsen voordat hij ligt te kluiven.
Dat is dus ook waarom ik ging twijfelen. Maarja, gebeurd is gebeurd maar wilde even navragen bij anderen hoe jullie dit aan zouden pakken. Ik schrok zo van zijn gedrag dat ik meer zoiets van ja maar ho even, zo ga je tegen mij niet tekeer. En misschien ben ik er wel fout ik geweest het juist af te pakken, maar wat zou jij dan in zo'n situatie doen? De hond zijn gedrag negeren? Gewoon benieuwd ben ik hoor.
Afbeelding
Romy&Gijs
Actief

Oh en dan wil ik wel benadrukken dat ik dus in eerste instantie niet aan zijn botje kwam, ik kwam alleen met mijn handen bij hem in de buurt en hierdoor begon hij direct te grommen.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Romy&Gijs schreef:
Dat is dus ook waarom ik ging twijfelen. Maarja, gebeurd is gebeurd maar wilde even navragen bij anderen hoe jullie dit aan zouden pakken. Ik schrok zo van zijn gedrag dat ik meer zoiets van ja maar ho even, zo ga je tegen mij niet tekeer. En misschien ben ik er wel fout ik geweest het juist af te pakken, maar wat zou jij dan in zo'n situatie doen? De hond zijn gedrag negeren? Gewoon benieuwd ben ik hoor.
Ik zou het inderdaad negeren als hij op zijn eigen plek zit en hem zijn ruimte gunnen. Op mijn plek (de bank bijvoorbeeld) grommen is het wegwezen met botje. Dat mogen ze op hun eigen plek doen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik laat honden die eten en honden met botjes gewoon fijn met rust.
denk altijd maar dat ik zelf ook nogal kwaad zou worden als iemand mijn gehaktbal van mijn bord wil halen of op mijn koekje aast als ik daar lekker van geniet.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Gollum
Zeer actief

renee-uk schreef:ik laat honden die eten en honden met botjes gewoon fijn met rust.
denk altijd maar dat ik zelf ook nogal kwaad zou worden als iemand mijn gehaktbal van mijn bord wil halen of op mijn koekje aast als ik daar lekker van geniet.
Precies. Daarom is het handiger om van te voren te bedenken wat een goede plek is om te kluiven en te eten zodat je ze met rust kan laten (dus niet op de bank in mijn geval :wink: ).
cindymaes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso

Ongelezen bericht door cindymaes »

Ik heb Riva als pup altijd nog iets lekkerders gegeven en het dan omgeruild. Om haar het vertrouwen te geven dat ik het haar niet af pak. En als ik het pak, krijgt ze er iets beters voor terug.
Ik vind niet dat een hond mag verdedigen wat hij heeft. Als ik vraag het los te laten MOET ze dat doen, klaar.
Stel je voor dat ze op straat iets op pakt dat gevaarlijk is voor haar, en ze dan op dezelfde manier reageert.....
Dan moet ze het ok gewoon lossen, nu is ze 6 jaar oud, en kun je haar alles afnemen. Het gebeurt niet, want ik zou niet weten waarom, maar het kan wel.
Als ze echt niet gestoord wilt worden gaat ze ermee haar mand in.
Afbeelding
Romy&Gijs
Actief

Dus, eenmaal gegeven is gegeven? Ik moet van hem accepteren dat ik dan niet in de buurt mag komen? Nu ik er zo later op terugkijk heb ik misschien ook te heftig gereageerd, maarja aan de andere kant schrok ik echt van zijn snauw richting mij en dacht ik toch dat hij wel moet weten wat ik daarvan niet gediend ben. Maarja, het was inderdaad zijn plek.
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

cindymaes schreef:Ik heb Riva als pup altijd nog iets lekkerders gegeven en het dan omgeruild. Om haar het vertrouwen te geven dat ik het haar niet af pak. En als ik het pak, krijgt ze er iets beters voor terug.
Ik vind niet dat een hond mag verdedigen wat hij heeft. Als ik vraag het los te laten MOET ze dat doen, klaar.
Stel je voor dat ze op straat iets op pakt dat gevaarlijk is voor haar, en ze dan op dezelfde manier reageert.....
Dan moet ze het ok gewoon lossen, nu is ze 6 jaar oud, en kun je haar alles afnemen. Het gebeurt niet, want ik zou niet weten waarom, maar het kan wel.
Dit dus.
Ik pak ook nooit iets lekkers af, want pesten vind ik niet nodig.
Maar ik accepteer geen gegrom als ik alleen maar langs loop o.i.d. en als ik iets af moet pakken, dan kan dat gewoon.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Romy&Gijs schreef:

:wink: En hij dacht, maar ho even, ik heb je toch gewaarschuwd.

Soms ruil ik wat als ze te lang met hun lekkers doen en de rest onrustig wordt.
Tibbe heeft geleerd even los te laten, twee meter verder te zitten en er iets beters voor in de plaats te krijgen.
Hij snapt inmiddels dat we er niet op uit zijn z'n snoep te kapen, ligt zelfs ontspannen tegen ons aan te eten.
Als iets vast zit in z'n bekje mag ik het er uit halen. Voor de rest zou ik niet weten wat het toevoegt iets wat ze gekregen hebben af te pakken.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Nou, ik doe dus wel iets met voernijd, maar dan op een rustige manier. Ik wil gewoon altijd iets af kunnen pakken. Sóms is dat namelijk nodig. Maar handen in nekvel en dergelijke gaan het vertrouwen van je hond niet vergroten ;)
Dat pak je héél rustig, stap voor stap aan.
Als je daar behoefte aan hebt wil ik je dat best uitleggen, laat maar weten.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Romy&Gijs schreef:Dus, eenmaal gegeven is gegeven? Ik moet van hem accepteren dat ik dan niet in de buurt mag komen? Nu ik er zo later op terugkijk heb ik misschien ook te heftig gereageerd, maarja aan de andere kant schrok ik echt van zijn snauw richting mij en dacht ik toch dat hij wel moet weten wat ik daarvan niet gediend ben. Maarja, het was inderdaad zijn plek.
Ik zou hem duidelijk maken dat je nooit iets lekkers van hem af zal pakken. Dus voorlopig alleen dingen 'bij' geven, wat extra lekkers in de bak gooien als hij aan het eten is, nog een botje erbij als hij een botje heeft, en eventueel gegrom effe negeren. Op enig moment gaat hij snappen dat je zijn voer niet pikt maar juist meer lekkers geeft, en dan zal hij al minder bezitterig doen en nieuwsgierig en opgewekt afwachten wat hij nog meer krijgt. Dan kan je ook gaan ruilen en 'los' verder oefenen, steeds iets heeeeeeeel lekkers voor iets lulligs, dus een stuk kaas voor een wat oninteressant speeltje en een groot bot voor een klein botje. En na het ruilen kan je het eerste ding ook meteen weer terug geven, of later weer geven. Zo ram je in dat koppie dat jij niet uit bent op zijn spullen of zijn vreten, maar altijd brenger bent van betere dingen.

En als dat allemaal werkt zal hij zonder aarzelen dingen uitspugen als jij LOS zegt, en kan een visitekleuter een handje in zijn bak douwen en gaat hij opgewekt wachten wat dat voor extra lekkers oplevert.

Mijn ervaring is dat het echt zo werkt. Toto spuugt kattendrollen op afstand uit als ik LOS! zeg (okee, als ik niet meteen met een flinke beloning klaar sta, vreet hij die drol alsnog op, maar het gaat om het idee). Lilo lost wat moeilijker, maar ik kan dingen in een noodgeval probleemloos en zonder gegrom uit die bekken graaien. En ze zijn vrijwel altijd bereid om wat dan ook te ruilen.

Straffen bij voernijd of 'oefenen' door af te pakken werkt volgens mij alleen maar averechts, daar krijg je uiteindelijk honden van die met hun staart tussen de benen gaan staan schrokken of die meteen in je klauwen hangen als je maar wijst naar wat ze in hun bek hebben.

Zelf mag je - vind ik - wel voernijd vertonen. Een hond die aanstalten maakt om een hap van mijn bord te nemen krijgt een hele grote bek van me. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

cindymaes schreef:Ik heb Riva als pup altijd nog iets lekkerders gegeven en het dan omgeruild. Om haar het vertrouwen te geven dat ik het haar niet af pak. En als ik het pak, krijgt ze er iets beters voor terug.
Eens :ok: ik heb er geen moeite mee als ze de katten (of onze dochter als zij wat groter is) waarschuwt door middel van grommen, maar zelf wil ik het kunnen pakken zonder gedoe. Als ze dan inderdaad buiten wat gevaarlijks te pakken heeft, kan ik het wegpakken. Dat werkt trouwens prima. Als het moet, kunnen we haar alles afpakken. Gelukkig is eigenlijk nooit nodig. En als ze binnen een botje heeft, laat ik haar gewoon lekker knagen.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Miranda schreef:Nou, ik doe dus wel iets met voernijd, maar dan op een rustige manier. Ik wil gewoon altijd iets af kunnen pakken. Sóms is dat namelijk nodig. Maar handen in nekvel en dergelijke gaan het vertrouwen van je hond niet vergroten ;)
Dat pak je héél rustig, stap voor stap aan.
Als je daar behoefte aan hebt wil ik je dat best uitleggen, laat maar weten.
helemaal mee eens. ook ik wil alles af kunnen pakken van de honden als het nodig is. daar wil ik geen gevecht over aan gaan.
ellen
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

cindymaes schreef:Stel je voor dat ze op straat iets op pakt dat gevaarlijk is voor haar, en ze dan op dezelfde manier reageert.....
.
Ik vind dat een heel andere situatie, ik leer mijn honden sowieso het commando LOS aan. Mochten ze buiten iets eten wat niet ''gezond'' is dan is mijn commando LOS voldoende om het weer uit te spugen en dan krijgen ze van mij als beloning iets lekkers.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

ik kan alles afpakken van mijn hond, kan met mijn hand in de voerbak en noem maar op.
maar dat komt ook alleen maar omdat ze me vertrouwt en dat vertrouwen bouw je ondermeer op door in plaats van eten af te pakken er wat bij te doen in de bak, kluifjes te ruilen voor iets nog lekkerders en vooral je hond met rust te laten als ie eet.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

renee-uk schreef:ik laat honden die eten en honden met botjes gewoon fijn met rust.
Dit dus. :ok:
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik vind het wel handig dat ik het van ze af kan nemen in geval van "nood" (splinter bot, splinter hout etc) gebeurd maar zelden trouwens. Als ze een kluifje of snack krijgen gaan ze dat altijd op hun bed op peuzelen, liggen dus niet in de weg.

Beste niet in het nekvel pakken honden gaan dan vaak bijten, zelfverdediging.
Ik zou me er verder niet druk over maken, je handelde in de situatie. Komt wel vaker voor dat je na de hand denkt "shit, dat had ik niet moeten doen..."
Ik neem aan dat de hond nog leeft en jij al je 10 vingers nog hebt :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Het werkt allebei. Respectvol omgaan met je hond zodat die geen dreiging gaat voelen en dus geen nijd gaat vertonen of je leert het gewoon goed af. Ik kies meestal voor niks afpakken maar ik kies er niet voor dat een hond me gaat begrommen als ik in de buurt kom. Daar zit het verschil. Mijn honden mochten alles houden en overal eten en kluiven OMDAT ze niet gromden. Zouden ze dat wel doen dan koos ik of voor opsluiten in de bench en negeren of voor afleren. Ik ken iemand die een terrier met voernijd slechts 1 keer aan het nekvel oppakte, toebrulde en het eten heeft afgepakt. Hond heeft nooit meer voernijd laten zien. :engel: Het kan dus best dat dit gewerkt heeft. Zeker als je hem het eten hebt laten houden.

Dus gaat je hond al grommen als je in de buurt komt dan zou ik er zeker wat mee doen. Gromt hij nooit dan laat ik hem gewoon met rust. Bas heeft geen voernijd naar ons. Dus ik pak ook niks af.
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

:ok:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

renee-uk schreef:ik kan alles afpakken van mijn hond, kan met mijn hand in de voerbak en noem maar op.
maar dat komt ook alleen maar omdat ze me vertrouwt en dat vertrouwen bouw je ondermeer op door in plaats van eten af te pakken er wat bij te doen in de bak, kluifjes te ruilen voor iets nog lekkerders en vooral je hond met rust te laten als ie eet.
Zo doe ik het ook vanaf dag één!
Het vetrouwen is zo groot dat Doran soms z'n bot komt brengen als hij niet meer hoeft, geeft hij het netjes in m'n handen zodat ik het kan bewaren, beter dat ik het bewaar dan dat de meiden het pikken :LOL:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Lunatic schreef:Het vetrouwen is zo groot dat Doran soms z'n bot komt brengen als hij niet meer hoeft, geeft hij het netjes in m'n handen zodat ik het kan bewaren, beter dat ik het bewaar dan dat de meiden het pikken :LOL:
Dat doet Skadi ook, maar ik heb bij haar het idee dat de gedachte 'die domme doos eet het tóch niet op' er achter zit :hmmm:
And few will ever climb
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Miranda schreef:
Lunatic schreef:Het vetrouwen is zo groot dat Doran soms z'n bot komt brengen als hij niet meer hoeft, geeft hij het netjes in m'n handen zodat ik het kan bewaren, beter dat ik het bewaar dan dat de meiden het pikken :LOL:
Dat doet Skadi ook, maar ik heb bij haar het idee dat de gedachte 'die domme doos eet het tóch niet op' er achter zit :hmmm:

:mrgreen: Charlie wil juist dat ik er van eet, dan stijgt het in waarde.
renee-uk
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Miranda schreef:

:mrgreen: Charlie wil juist dat ik er van eet, dan stijgt het in waarde.
dat moet van riet ook.

die verstopt haar pensstaafje, maar blijft er wel naast zitten en er naar kijken; dan moet ik het vinden, er zgn een hap van nemen en het haar teruggeven en dan pas eet ze het op.
als ik het gewoon teruggeef zonder die zgn hap eruit gaat ze het weer verstoppen.

lekker ding is het :I: :I: :I:
Afbeelding

Gollum
Zeer actief

mosquito1980 schreef:
Ik vind het wel handig dat ik het van ze af kan nemen in geval van "nood" (splinter bot, splinter hout etc) gebeurd maar zelden trouwens. Als ze een kluifje of snack krijgen gaan ze dat altijd op hun bed op peuzelen, liggen dus niet in de weg.

Beste niet in het nekvel pakken honden gaan dan vaak bijten, zelfverdediging.
Ik zou me er verder niet druk over maken, je handelde in de situatie. Komt wel vaker voor dat je na de hand denkt "shit, dat had ik niet moeten doen..."
Ik neem aan dat de hond nog leeft en jij al je 10 vingers nog hebt :wink:
Ik kan ook dingen afnemen/ ruilen alleen begin ik met vertrouwen. Mika had best wel voernijd toen ze bij ons kwam. Daar heb ik eerst een paar dagen van een afstandje wat brokjes bijgegooid totdat ik heel dichtbij kon komen en brokjes in haar bak kon doen terwijl ze aan het eten was. Toen was de volgende stap ruilen en het commando los.
Misschien soft maar ik ben niet zo'n buldertype. Dit werkt goed voor mij en de honden die ik tot nu toe heb gehad :D
Romy&Gijs
Actief

Ik vind het toch een beetje lastig. Vooral omdat ik helemaal niets van hem wilde afpakken, en hij dus al gromde toen ik alleen al in de buurt kwam. Ik weet, het is zijn plek, maar goed, dan heb ik er toch moeite mee dit gedrag te tolereren. Natuurlijk, als ik echt gericht op hem afkom dan mag hij best laten weten dat het zijn botje is, maar dat was nu niet het geval. Daarbij schrok ik er zo van omdat hij 9 vd 10 keer zijn botje juist komt brengen bij 1 van ons, om even te laten zien hoe trots hij er op is, en dan geeft hij hem ook gewoon af zo van 'kijk eens wat ik heb :cheer: '

Ik denk dat hij ook wel geweten heeft wat ik bedoel, want ik heb het botje afgepakt en na een uurtje of twee toen de hele situatie uit de lucht was heb ik het weer gegeven en toen heeft hij het laatste stukje liggend op mijn voeten opgegeten. Het was gewoon even een raar moment, en ik wilde graag weten voor het geval het nog eens voorkomt hoe jullie dan handelen. Dus ik ben ook heel blij met de vele reacties :ok:

Edit: Wil ik trouwens niet mee zeggen dat ik de volgende keer weer zo zou aanpakken, ben er nog steeds niet helemaal uit wat dan een juiste manier is. Ik wil er inderdaad niet mee gaan 'oefenen' eigenlijk. Dan ga ik er zo nadruk op leggen.
Laatst gewijzigd door Romy&Gijs op 20 aug 2015 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Gollum schreef:Ik kan ook dingen afnemen/ ruilen alleen begin ik met vertrouwen. Mika had best wel voernijd toen ze bij ons kwam. Daar heb ik eerst een paar dagen van een afstandje wat brokjes bijgegooid totdat ik heel dichtbij kon komen en brokjes in haar bak kon doen terwijl ze aan het eten was. Toen was de volgende stap ruilen en het commando los.
Misschien soft maar ik ben niet zo'n buldertype. Dit werkt goed voor mij en de honden die ik tot nu toe heb gehad :D
Ik ben wel het buldertype, soms :mrgreen:
Maar bij voernijd is een bulder niet de oplossing, dat kan heel averechts uitpakken.

Skadi had heel hevige voernijd toen ze bij ons kwam. Klein bolletje wol dat liep te grauwen als een tijger zodra je zelfs maar langs de bak liep. Daar ben ik dus op een soortgelijke manier mee aan de slag gegaan.
Eerst gewoon in de buurt zitten met voeren, totdat ze dat ontspannen onderging. Daarna zeggen "kijk eens" en er iets ultralekkers bijgooien. Dat houd je een poos vol. Als dat ontspannen gaat, zeg je "kijk eens" en haal je de bak weg, zet die op het aanrecht of zo, gooit er de ultieme hoofdprijs in, en zet de bak meteen weer terug.
Het is geen snelle fix, deze methode, maar het werkt wel heel erg goed.

Bij herplaatsers met baknijd pak ik het net zo aan. Gewoon, rustig aan de vertrouwensband werken.
Het kan een paar weken duren, maar als je de tijd neemt en er niet teveel druk op zet, werkt deze methode altijd in mijn ervaring.

Het commando los leer ik seperaat aan. Dat moet er bij mijn honden echt heel erg goed inzitten, ik vind dat een potentieel levensreddend commando. En op het moment dat dat commando er goed inzit, kun je ook met ruilen van lekkers beginnen.
Zelfs Cayuga kan het nu, normaal eten zonder baknijd of gedoe, en lekkere dingen loslaten op het moment dat ik dat zeg. En hij had er extreem veel moeite mee.
And few will ever climb
renee-uk
Zeer actief

Romy&Gijs schreef:Ik vind het toch een beetje lastig. Vooral omdat ik helemaal niets van hem wilde afpakken, en hij dus al gromde toen ik alleen al in de buurt kwam. Ik weet, het is zijn plek, maar goed, dan heb ik er toch moeite mee dit gedrag te tolereren. Natuurlijk, als ik echt gericht op hem afkom dan mag hij best laten weten dat het zijn botje is, maar dat was nu niet het geval. Daarbij schrok ik er zo van omdat hij 9 vd 10 keer zijn botje juist komt brengen bij 1 van ons, om even te laten zien hoe trots hij er op is, en dan geeft hij hem ook gewoon af zo van 'kijk eens wat ik heb :cheer: '

Ik denk dat hij ook wel geweten heeft wat ik bedoel, want ik heb het botje afgepakt en na een uurtje of twee toen de hele situatie uit de lucht was heb ik het weer gegeven en toen heeft hij het laatste stukje liggend op mijn voeten opgegeten. Het was gewoon even een raar moment, en ik wilde graag weten voor het geval het nog eens voorkomt hoe jullie dan handelen. Dus ik ben ook heel blij met de vele reacties :ok:

Edit: Wil ik trouwens niet mee zeggen dat ik de volgende keer weer zo zou aanpakken, ben er nog steeds niet helemaal uit wat dan een juiste manier is. Ik wil er inderdaad niet mee gaan 'oefenen' eigenlijk. Dan ga ik er zo nadruk op leggen.
afpakken en er niks voor teruggeven zal hem niet sterken in zijn vertrouwen dat wat ie heeft veilig is.
lijkt mij eerder een prima manier om juist bak- en/of voernijd op te bouwen: hij gromt omdat ie bang is dat je zijn botje afpakt en dat doe je dan dus ook :?

edit: je hond doet vanuit zijn hondenaard niks verkeerds, hij mag voer verdedigen ook naar een hogere in rang: eens gegeven blijft gegeven.
dat wij dat niet graag zien is wat anders natuurlijk, juist daarom is het zo vreselijk belangrijk dat je hond beseft dat zijn eten/lekkertje veilig is en niet afgepakt wordt.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”