Ja precies, het botje afpakken is gewoon niet zo'n goeie zet geweest, zal ook na deze verhalen niet meer gebeuren. Ik zal het dan ruilen voor iets lekkerders als deze situatie zich nog eens voordoet. Maar het lelijk doen als ik alleen maar in de buurt kom, ik wil wel dat hij weet dat dat niet nodig is. En dat maak ik hem nu verkeerd duidelijk door het juist af te pakken natuurlijk..renee-uk schreef:afpakken en er niks voor teruggeven zal hem niet sterken in zijn vertrouwen dat wat ie heeft veilig is.Romy&Gijs schreef:Ik vind het toch een beetje lastig. Vooral omdat ik helemaal niets van hem wilde afpakken, en hij dus al gromde toen ik alleen al in de buurt kwam. Ik weet, het is zijn plek, maar goed, dan heb ik er toch moeite mee dit gedrag te tolereren. Natuurlijk, als ik echt gericht op hem afkom dan mag hij best laten weten dat het zijn botje is, maar dat was nu niet het geval. Daarbij schrok ik er zo van omdat hij 9 vd 10 keer zijn botje juist komt brengen bij 1 van ons, om even te laten zien hoe trots hij er op is, en dan geeft hij hem ook gewoon af zo van 'kijk eens wat ik heb'
Ik denk dat hij ook wel geweten heeft wat ik bedoel, want ik heb het botje afgepakt en na een uurtje of twee toen de hele situatie uit de lucht was heb ik het weer gegeven en toen heeft hij het laatste stukje liggend op mijn voeten opgegeten. Het was gewoon even een raar moment, en ik wilde graag weten voor het geval het nog eens voorkomt hoe jullie dan handelen. Dus ik ben ook heel blij met de vele reacties
Edit: Wil ik trouwens niet mee zeggen dat ik de volgende keer weer zo zou aanpakken, ben er nog steeds niet helemaal uit wat dan een juiste manier is. Ik wil er inderdaad niet mee gaan 'oefenen' eigenlijk. Dan ga ik er zo nadruk op leggen.
lijkt mij eerder een prima manier om juist bak- en/of voernijd op te bouwen.
edit: je hond doet vanuit zijn hondenaard niks verkeerds, hij mag voer verdedigen ook naar een hogere in rang: eens gegeven blijft gegeven.
dat wij dat niet graag zien is wat anders natuurlijk, juist daarom is het zo vreselijk belangrijk dat je hond beseft dat zijn eten/lekkertje veilig is en niet afgepakt wordt.
Wat kan je je stom voelen achteraf he..