Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kenner puppybrokker? Is dat wat?
Moderator: moderatorteam
- Ytje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
- Aantal honden: 1
Kenner puppybrokker? Is dat wat?
Ik had me aangemeld voor een puppypakket bij de welkoop. Bij besteding van 5 euro in de winkel kreeg je leuke plastic bak met wat kortingsacties kauwstaafje flostouw.. je kent het.
Maar ook een grote 2.5 kilo zak kenner puppybrokken. Er staat granen 4% rijst.
We krijgen in december een dwergschnauzer pup. Zie foto hieronder van achterkant verpakking
Is het wat? Of alleen als beloning ofzo gebruiken? Het is zo'n grote zak.
Maar ook een grote 2.5 kilo zak kenner puppybrokken. Er staat granen 4% rijst.
We krijgen in december een dwergschnauzer pup. Zie foto hieronder van achterkant verpakking
Is het wat? Of alleen als beloning ofzo gebruiken? Het is zo'n grote zak.
Laatst gewijzigd door Ytje op 26 aug 2015 14:25, 2 keer totaal gewijzigd.
- Ytje
- Zeer actief
- Hylos
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Kenner puppybrokker? Is dat wat?
Aangezien granen vooraan staan, zit daar het meeste van in. Die 4% rijst is dus wat er óók in de granensamenstelling zit. De rest zal vast tarwe zijn. Jammer dat het zo onduidelijk is, je weet nu eigenlijk helemaal niet wat er in zit.. ook niet hoeveel % vlees. Tis overigens "gewoon" huismerk van de Welkoop/Boerenbond.
Persoonlijk had ik iets anders gekozen om te voeren, iets met geen granen en meer vlees. Maargoed, je kunt het altijd proberen.. je ziet vanzelf als het niet goed werkt bij je pup.
Persoonlijk had ik iets anders gekozen om te voeren, iets met geen granen en meer vlees. Maargoed, je kunt het altijd proberen.. je ziet vanzelf als het niet goed werkt bij je pup.

- Ytje
- Zeer actief
Ja dat van die granen staat er raar ja. Ik heb deze zak gratis gekregen. Anders ga ik het gebruiken als snoepjes bijvoorbeeld. Weet niet hoe groot de brokjes zijn maar anders hak ik ze door de midden. Wat moet ik anders met zo'n giga zak. Wil persoonlijk zelf denk ik dog lovers gold gaan geven.
Hopelijk iemand die het kent?
Hopelijk iemand die het kent?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Tja, het is gewoon een huismerk van de welkoop. Niet vreselijk hoogstaand dus , maar ook zeker niet superslecht naarmijn idee. Ik heb het vroeger aan Giz als pup ook wel eens gevoerd, hij deed het er prima op. Ik zou dus gewoon de zak op voeren en kijken hoe hij het er op doet, kun je daarna altijd overstappen op een ander merk.
- iones
- Zeer actief
Ik zou iets anders kiezen, in de sfeer van Dog lovers gold of iets vergelijkbaars.
Die tarwe granen voegen niets toe. Hij poept ze er alleen maar uit. Dus extra ontlasting. Nu is dat niet erg als je ergens buitenaf woont. Maar als je al die poepjes moet op doen....
Die tarwe granen voegen niets toe. Hij poept ze er alleen maar uit. Dus extra ontlasting. Nu is dat niet erg als je ergens buitenaf woont. Maar als je al die poepjes moet op doen....
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Nouja, dìt is de samenstelling van DLG Originaliones schreef:Ik zou iets anders kiezen, in de sfeer van Dog lovers gold of iets vergelijkbaars.
Dat is kwa ingredienten ook niet graanvrij te noemen, met 30% rijst.Samenstelling: Lamsvleesmeel (15%), Bruine rijst (15%), Witte rijst (15%), Zalm (10%),
Gedroogde Eieren (10%), Kippenvleesmeel (9.5%), Kippenvet (6.5%), Lijnzaad (3.7%),
Doperwten (2.0%), Biergist (2.0%), Mineralen (1.0%), Vitaminen (1.0%), Zalmolie (0.5%),
Appel (0.05%), Wortel (0.05%), Pepermunt (0.05%), DL-Methionine, Prebiotica:
Mannanoligosaccharides (0.05%), Fructooligosaccharides (0.05%), Natuurlijk antioxidant
(0.05%) (geconserveerd met Rozemarijn and gemengde Tocopherol),Yucca Schidigera
Extract (0.02%), Probiotica:Enterococcus Faecium (0.02%).
Granen voegen overigens wel wat toe - het is puur brandstof. Ik vind er weinig mis mee. Ik voer ook een brok waar redelijk veel granen in zitten. Ik heb geen zin om 7 euro per kilo te gaan betalen voor een brok, terwijl ik voor veel minder aan verse producten kan komen. En waarom die 'chique' brokken zo duur moeten zijn, is uit die ingredientenlijstjes ook niet af te leiden.

- iones
- Zeer actief
Maar rijst is toch beter dan bijvoorbeeld tarwegranen?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Rijst is vaak makkelijker te verteren en doordat het geen gluten bevat reageren er minder honden op. Maar voor de meeste honden maakt het nauwelijks uit. Toch is 30% rijst of (ontsloten) graan geen enkel probleem, mits de hond voldoende vetten en (essentiële) eiwitten heeft binnen gekregen. Of hij de resterende kcal nu uit vet, eiwit of koolhydraten (granen) haalt, maakt dan niet zo veel uit. Het zou zelfs kunnen dat het juist minder belastend is uit koolhydraten dan i.i.g. eiwitten. Wat wel belangrijk is, is het gedeelte ontsloten. Helaas kost het ontsluiten (zeg maar koken) van granen relatief veel geld dus bij goedkopere brokken is dit vaak maar beperkt gedaan. Daardoor is de vertering vaak zo veel minder dan een hoger segment brokken, een hond kan namelijk granen niet zelf ontsluiten.
Overigens zie ik liever vleesmeel op de verpakking staan dan vers vlees, want dat laatste slinkt ontzettend en kan na bereiding eigenlijk een veel kleiner deel van de aangegeven hoeveelheid zijn dan dat ze tonen. Bij vleesmeel is het vocht al onttrokken en toont het dus direct goed.
Overigens zie ik liever vleesmeel op de verpakking staan dan vers vlees, want dat laatste slinkt ontzettend en kan na bereiding eigenlijk een veel kleiner deel van de aangegeven hoeveelheid zijn dan dat ze tonen. Bij vleesmeel is het vocht al onttrokken en toont het dus direct goed.
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Ik voer al jaren Kenner en dan de persbrok variant. Het bevalt mij erg goed en mijn honden doen het er altijd erg goed op.
De hoeveelheid ontlasting valt erg mee (hier tenminste).
Bronco is een hond met een hoog energie level en doet het er beter op dan op vlees. Maar dat is per hond erg verschillend natuurlijk.
Bovendien glanst hij als een spiegel, wat ik nogal bijzonder vind bij een blauwe.
Ik heb alleen geen ervaring met puppy brok, want dat voer ik nooit.
De hoeveelheid ontlasting valt erg mee (hier tenminste).
Bronco is een hond met een hoog energie level en doet het er beter op dan op vlees. Maar dat is per hond erg verschillend natuurlijk.
Bovendien glanst hij als een spiegel, wat ik nogal bijzonder vind bij een blauwe.
Ik heb alleen geen ervaring met puppy brok, want dat voer ik nooit.
-
- Zeer actief
Ik ben zelf niet van de kenner, maar ik voer wel een andere brok waar het vreselijk goed op gaat, maar dat hangt van de hond af, ik zou het gewoon proberen, je weet maar nooit,.... vind je het niets weet je dat ook weer 

- Ytje
- Zeer actief
Dus toch maar opvoeren. Hoorde ook dat puppyvoer beetje achterhaald is en vaak overzetten op volwassen voer net zo goed is. Ik voer deze verpakking op en ga dan langzaam over op dog lovers gold. En kan ik altijd vergelijken waar ze beter op gaat. Wil bij voorkeur niet te vaak wisselen van voer als ze nog zo klein is maar deze verpakking heb ik al dus mag het op. Dank jullie voor de tips. Is dus niet erg slecht voer gelukkig. Eens opzoeken hoeveel een pupje per dag mag eten... Misschien doe ik wel een eeuwigheid met deze zak.
- iones
- Zeer actief
Zieke honden krijgen vaak rijstewater aanbevolen omdat deze vol zouden zitten met vitamines en mineralen. Als je dit zou laten terugtrekken in de rijst, dan lijkt het me qua voedingswaarde toch heel goed?Domor schreef:Rijst is vaak makkelijker te verteren en doordat het geen gluten bevat reageren er minder honden op. Maar voor de meeste honden maakt het nauwelijks uit. Toch is 30% rijst of (ontsloten) graan geen enkel probleem, mits de hond voldoende vetten en (essentiële) eiwitten heeft binnen gekregen.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Domor schreef:Rijst is vaak makkelijker te verteren en doordat het geen gluten bevat reageren er minder honden op. Maar voor de meeste honden maakt het nauwelijks uit. Toch is 30% rijst of (ontsloten) graan geen enkel probleem, mits de hond voldoende vetten en (essentiële) eiwitten heeft binnen gekregen. Of hij de resterende kcal nu uit vet, eiwit of koolhydraten (granen) haalt, maakt dan niet zo veel uit. Het zou zelfs kunnen dat het juist minder belastend is uit koolhydraten dan i.i.g. eiwitten. Wat wel belangrijk is, is het gedeelte ontsloten. Helaas kost het ontsluiten (zeg maar koken) van granen relatief veel geld dus bij goedkopere brokken is dit vaak maar beperkt gedaan. Daardoor is de vertering vaak zo veel minder dan een hoger segment brokken, een hond kan namelijk granen niet zelf ontsluiten.
Hier een dame die op diverse brok en op vlees het niet goed deed (mager en slechte ontlasting) en nu op RC Sensible waar de koolhydraten enkel gebaseerd zijn op rijst en geen tarwe doet ze het super. Ze neigt nu zelfs naar dik voor haar doen

- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Mooi dat je hond het er zo goed op doet! RC is erg bedreven in het ontsluiten van de granen (incl. rijst), daarom is het ondanks het relatief lage vleesgehalte toch zo'n goede brok. En sommige honden reageren al vlot op gluten, daarvoor is een brok gebaseerd op rijst ook erg fijn voor. Het rijstwater ken ik als zijnde het stopt, dat er van gezegd wordt dat het allerlei mineralen en vitamines bevat, wist ik niet.
De hoeveelheid vezels gaat ook omhoog door granen toe te voegen. Sommige barfers merken dat hun hond deze vezels missen en voegen dan psylliumvezels toe, gewoon granen voeren geeft hetzelfde effect. Ook zijn er honden die het niet lekker doen op vlees alleen omdat hun lichaam de koolhydraten nodig heeft. Van koolhydraten naar energie (suiker) gaan is vaak makkelijker dan vanaf vet/eiwit. Dit gaat vaak om powerrassen of om honden die hoog in de sport staan. Die hebben wel veel eiwitten nodig en ruim voldoende vetten, maar niet alle kcal hoeven daaruit te komen. Voor dit soort honden is het vaak dus ook waardevol om (producten met of losse) granen te voeren.
*granen in dit verhaal zijn ontsloten granen waaronder tarwe, rogge, gerst, haver, rijst, spelt en maïs vallen.
De hoeveelheid vezels gaat ook omhoog door granen toe te voegen. Sommige barfers merken dat hun hond deze vezels missen en voegen dan psylliumvezels toe, gewoon granen voeren geeft hetzelfde effect. Ook zijn er honden die het niet lekker doen op vlees alleen omdat hun lichaam de koolhydraten nodig heeft. Van koolhydraten naar energie (suiker) gaan is vaak makkelijker dan vanaf vet/eiwit. Dit gaat vaak om powerrassen of om honden die hoog in de sport staan. Die hebben wel veel eiwitten nodig en ruim voldoende vetten, maar niet alle kcal hoeven daaruit te komen. Voor dit soort honden is het vaak dus ook waardevol om (producten met of losse) granen te voeren.
*granen in dit verhaal zijn ontsloten granen waaronder tarwe, rogge, gerst, haver, rijst, spelt en maïs vallen.