Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Op cursus met 6 jarige hond (geen gehoorzaamheidstraining)
Moderator: moderatorteam
-
Hondengezin
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Duitse staande draadhaar X Hollandse herder. En een Boerenfox
- Aantal honden: 2
Op cursus met 6 jarige hond (geen gehoorzaamheidstraining)
Hallo,
Wij hebben onze 6 jarige dame al vanaf dat ze pup is. Heeft ook puppycursus en 2 daarop volgende gehoorzaamheidstrainingen gehad. Toch wil ik met haar nog iets van een cursus/training doen, maar niet zoals de vervolgcursussen van de puppytrainingen.
De hond is een kruising tussen een Duitse staande draadhaar en een Hollandse Herder. Heeft van beide wel wat, het waakse en de jacht. Hier wil ik dan ook op in springen.
Bij de hondenschool waar onze pup bij zit, zijn ook speurlessen. Dit is ook wel een goede optie om onze hond geestelijk moe te maken. Plus ze vindt het erg leuk merken wij. Maar zijn er ook andere dingen die mogelijk zijn voor een 6 jarige? Deze 6 jarige barst van de energie, dus enige lichamelijke én geestelijke uitdaging is gewenst.
Groetjes
Wij hebben onze 6 jarige dame al vanaf dat ze pup is. Heeft ook puppycursus en 2 daarop volgende gehoorzaamheidstrainingen gehad. Toch wil ik met haar nog iets van een cursus/training doen, maar niet zoals de vervolgcursussen van de puppytrainingen.
De hond is een kruising tussen een Duitse staande draadhaar en een Hollandse Herder. Heeft van beide wel wat, het waakse en de jacht. Hier wil ik dan ook op in springen.
Bij de hondenschool waar onze pup bij zit, zijn ook speurlessen. Dit is ook wel een goede optie om onze hond geestelijk moe te maken. Plus ze vindt het erg leuk merken wij. Maar zijn er ook andere dingen die mogelijk zijn voor een 6 jarige? Deze 6 jarige barst van de energie, dus enige lichamelijke én geestelijke uitdaging is gewenst.
Groetjes

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Re: Op cursus met 6 jarige hond (geen gehoorzaamheidstrainin
Misschien is er in de buurt ergens een funcursus waar je een beetje van alles en nog wat doet?
Zo heb ik bijvoorbeeld hier in de buurt teambuiling gedaan, een mix van gehoorzaamheid, dogdance, speuren, apporteren, behendigheid, balansoefeningen, echt van alles een beetje. Ik vond het erg leuk, vooral ook door de afwisseling.
Zo heb ik bijvoorbeeld hier in de buurt teambuiling gedaan, een mix van gehoorzaamheid, dogdance, speuren, apporteren, behendigheid, balansoefeningen, echt van alles een beetje. Ik vond het erg leuk, vooral ook door de afwisseling.
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
- Aantal honden: 1
Ik ben met mijn 11 jarige hond afgelopen voorjaar een fun cursus gaan doen bij een hondenschool. Deze cursus bevat elementen van verschillende andere hondensporten; stukje behendigheid (al pak ik daar niet alles van mee vanwege zijn leeftijd), gehoorzaamheid, balans en coördinatie en clickertraining. Hartstikke leuk om te doen door de variatie en het ongedwongen karakter. Misschien zit er bij jou in de buurt ook wel zoiets?
Treiball is ook een leuke sport en hoopers hoor ik ook veel positieve dingen over
Treiball is ook een leuke sport en hoopers hoor ik ook veel positieve dingen over

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Mogelijkheden zat voor zo'n hond hoor!
Als ze graag apporteert zou je kunnen richten op apporteersport. Dit zijn oefeningen vanuit de jacht maar dan enkel met dummy's in plaats van wild.
Als ze graag apporteert zou je kunnen richten op apporteersport. Dit zijn oefeningen vanuit de jacht maar dan enkel met dummy's in plaats van wild.
-
Hondengezin
- Vaste gebruiker
Fun cursus? Nog nooit van gehoord, maar het klinkt goed. Ze is gek op speuren en apporteren. Rest weet ik niet, nooit met haar geprobeerd. Ze is wel erg gehoorzaam, dus wat dat betreft is dat ook een zeer goede optie. Bedankt voor de tip!

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Met mijn twaalfjarige doe ik alles wat ik met een andere gezonde (maar jongere) hond ook zou doen. Ik zie niet in waarom je dat niet met een hond van zes zou doen? Doe gewoon wat jullie samen leuk vinden.

- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
Roan , mijn eerste hond was 9 jaar toen ik IPO ging doen met hem
Zij het giga aangepast , dus niet springen en pakwerk was alleen aanblaffen en bijten vanwege zijn rug en artrose
Maar met 9.5 jaar gingen we voor ons Vzh diploma waarvoor we nog slaagden ook . Met dikke complimenten vd keurmeester
Zij het giga aangepast , dus niet springen en pakwerk was alleen aanblaffen en bijten vanwege zijn rug en artrose
Maar met 9.5 jaar gingen we voor ons Vzh diploma waarvoor we nog slaagden ook . Met dikke complimenten vd keurmeester
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Dan is het ook een leuke manier om erachter te komen wat ze leuk vindt en kun je daar misschien mee verder. Met een hond van 6 kun je ook nog prima behendigheid, combisport of flyball doen. Als ze erg energiek en voldoende gehoorzaam is, zijn dat ook leuke optiesHondengezin schreef:Fun cursus? Nog nooit van gehoord, maar het klinkt goed. Ze is gek op speuren en apporteren. Rest weet ik niet, nooit met haar geprobeerd. Ze is wel erg gehoorzaam, dus wat dat betreft is dat ook een zeer goede optie. Bedankt voor de tip!
Het aanbod verschilt nogal per hondenschool, dus ik zou eens in de buurt rondkijken wat de mogelijkheden zijn.
- Charlie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Ik zou juist bij een iets oudere hond niet met agility gaan beginnen. Denk maar eens aan de gewrichten.
Wat ook heel leuk om te doen is, is hoopers. De hond moet nadenken en is toch op een leuke manier bezig.
Zelf heb ik met mijn 8 jarige hond wat lessen gehad. Hij vond het heel leuk om te doen, ben alleen om een andere reden moeten stoppen met hem.
Wat ook heel leuk om te doen is, is hoopers. De hond moet nadenken en is toch op een leuke manier bezig.
Zelf heb ik met mijn 8 jarige hond wat lessen gehad. Hij vond het heel leuk om te doen, ben alleen om een andere reden moeten stoppen met hem.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
En als je al behendigheid doet moet je stoppen op zes jaar? Of hoe zie je dat?Charlie schreef:Ik zou juist bij een iets oudere hond niet met agility gaan beginnen. Denk maar eens aan de gewrichten.
- Charlie
- Zeer actief
Nee hoor, van mij moet je niet stoppen als je hond 6 jaar is met de agilityZamunda schreef:En als je al behendigheid doet moet je stoppen op zes jaar? Of hoe zie je dat?Charlie schreef:Ik zou juist bij een iets oudere hond niet met agility gaan beginnen. Denk maar eens aan de gewrichten.
-
Daantje_
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond
Ik heb een hond van 9 jaar die artrose heeft in éen van haar knieën, welke cursussen zouden dan leuk zijn waarbij ze niet al te veel hoeft te rennen of te springen?

- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Dana is in Juni 4 geworden, en ik ben vorige week met haar begonnen voor het eerst aan behendigheid. (ze heeft wel eerder een seizoen flyball gedaan). Maar ik zie het probleem niet. Er zijn genoeg honden die tot op hoge leeftijd behendigheid doen.Charlie schreef:Nee hoor, van mij moet je niet stoppen als je hond 6 jaar is met de agilityZamunda schreef:En als je al behendigheid doet moet je stoppen op zes jaar? Of hoe zie je dat?Charlie schreef:Ik zou juist bij een iets oudere hond niet met agility gaan beginnen. Denk maar eens aan de gewrichten.
Zelf heb ik met mijn 8 jarige hond wat lessen gehad. Hij vond het heel leuk om te doen, ben alleen om een andere reden moeten stoppen met hem.Het lijkt me alleen als je pas begint bij 6 jaar, dat dan de gewrichten veel te lijden krijgen. De gewrichten zijn het niet gewend als je begint bij 6 jaar. Het lijkt mij vragen om blessures, maar ja............dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening
![]()

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Als zo'n behendigheidspracoursje zoveel belastender is, dan vraag ik me wel af hoe normaal je wandelingen eruit zien?Charlie schreef:Nee hoor, van mij moet je niet stoppen als je hond 6 jaar is met de agilityZamunda schreef:En als je al behendigheid doet moet je stoppen op zes jaar? Of hoe zie je dat?Charlie schreef:Ik zou juist bij een iets oudere hond niet met agility gaan beginnen. Denk maar eens aan de gewrichten.
Zelf heb ik met mijn 8 jarige hond wat lessen gehad. Hij vond het heel leuk om te doen, ben alleen om een andere reden moeten stoppen met hem.Het lijkt me alleen als je pas begint bij 6 jaar, dat dan de gewrichten veel te lijden krijgen. De gewrichten zijn het niet gewend als je begint bij 6 jaar. Het lijkt mij vragen om blessures, maar ja............dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening
![]()
Want mijn honden springen over sloten, over hekken, klauteren omgevallen boomstammen bij langs, rennen met gemak 20km langs de fiets, spelen zo ruig met elkaar dat ze in volle vaart met regelmaat over de kop vliegen.... Vergeleken bij een gewone dag, is een uurtje behendigheid bijna een rustdag.
Ik vind het altijd totaal overschat, hoe belastend het allemaal wel niet is. Die paar luttele sprongetjes en die raakvlak toestellen, wat stelt het nou eigenlijk voor? Ik en mijn hond vinden het spelletje vooral leuk vanwege het samenwerken, de snelheid en de techniek, maar puur die hindernissen vind ik weinig bijzonders.

-
Odi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
Ik doe Rally Obedience met Meagan, die in december 8 jaar wordt.
En alle 3 mijn honden werken enkele keren per week bij de schapen (10½ jaar en 2 honden die in december 8 jaar worden).
En alle 3 mijn honden werken enkele keren per week bij de schapen (10½ jaar en 2 honden die in december 8 jaar worden).
- Charlie
- Zeer actief
Ik neem aan dat jouw honden nog niet oud zijnAls zo'n behendigheidspracoursje zoveel belastender is, dan vraag ik me wel af hoe normaal je wandelingen eruit zien?
Want mijn honden springen over sloten, over hekken, klauteren omgevallen boomstammen bij langs, rennen met gemak 20km langs de fiets, spelen zo ruig met elkaar dat ze in volle vaart met regelmaat over de kop vliegen.... Vergeleken bij een gewone dag, is een uurtje behendigheid bijna een rustdag.
Mijn 2 andere honden zijn al wat op leeftijd aan het gaan. De één wordt over een week 11 jaar en de andere is 8 jaar. Beide "oudjes" zijn erg op hun rust gesteld en met momenten, die ze zelf kiezen, hebben ze hun ren- en klim momenten.
Om dan met deze honden behendigheid te gaan beginnen, zie ik niet zitten. Als ze zelf kunnen kiezen wanneer ze op iets klimmen of eraf springen, dan weten ze tot hoever ze kunnen gaan. Dat voelen ze zelf wel aan, maar als je er mee op behendigheid gaat, dan moeten ze die oefening doen. Meestal wordt er dan over de lichamelijke grens van de hond gegaan. En dan krijg je blessures.
De wandelingen van mijn honden gaan in 2 delen, eerst met pubermans en dan met de oudjes, omdat dit een heel andere aanpak vraagt. Er zijn ook momenten dat er wel met zijn drietjes gewandeld wordt, maar zeker niet altijd.
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Ik ben met de 'speur' cursus begonnen met mijn hond toen die 4 was, ik ga nu weer naar een combi sport en spel cursus en hij is nu 6 dus er is genoeg te doen;)

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Sulluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
6 jaar is toch hartstikke jong? Zijn er serieus mensen die 6 jaar bij zo'n mix oud of ouder vinden
zo'n kruising ( wanneer gezond) wordt met gemak 15 jaar hoor.
Wat mij betreft zou je dus alles kunnen doen. Als je gewoon netjes opbouwt moet hij toch alles aankunnen? Ik weet niet hoe hij met ballen is? Maar flyball is ook altijd leuk!
Wat mij betreft zou je dus alles kunnen doen. Als je gewoon netjes opbouwt moet hij toch alles aankunnen? Ik weet niet hoe hij met ballen is? Maar flyball is ook altijd leuk!
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Ik zou hem even bij de DA laten keuren voordat je gaat springen, 6 jaar voor zo'n is toch niet zo oud. Hij zou best nog wel een jaartje of 2 kunnen springen als hij gezond is. Toch?Charlie schreef:Nee hoor, van mij moet je niet stoppen als je hond 6 jaar is met de agilityZamunda schreef:En als je al behendigheid doet moet je stoppen op zes jaar? Of hoe zie je dat?Charlie schreef:Ik zou juist bij een iets oudere hond niet met agility gaan beginnen. Denk maar eens aan de gewrichten.
![]()
-
_Jules_
- Zeer actief
Ik doe sinds tijdje behendigheid met mijn 6 jarige dame... Die kan nog heel wat jaartjes vooruit
Laatst gewijzigd door _Jules_ op 08 sep 2015 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.

-
kleine2758
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
Met zo'n kruizing kun je heel veel. Gewoon kijken wat je leuk lijkt en dan een proefles lopen. Ik denk dat speuren heel goed bij deze hond kan passen.
Aankeuren, niet meer aan beginnen ivm de leeftijd enz vind ik echt klinkklare onzin! Die hond zit in de top van zijn lichamelijke kunnen als hij nu genoeg beweging krijgt/neemt( en dat gok ik wel bij een kruising van deze rassen, het energieniveau zou hoog moeten zijn). En is zijn conditie nu niet goed dan is hij zo opgebouwd.
Aankeuren enz vind ik alleen relevant als een hond echt topsport gaat doen of heel belastend werk, niet aan de orde volgens mij.
Aankeuren, niet meer aan beginnen ivm de leeftijd enz vind ik echt klinkklare onzin! Die hond zit in de top van zijn lichamelijke kunnen als hij nu genoeg beweging krijgt/neemt( en dat gok ik wel bij een kruising van deze rassen, het energieniveau zou hoog moeten zijn). En is zijn conditie nu niet goed dan is hij zo opgebouwd.
Aankeuren enz vind ik alleen relevant als een hond echt topsport gaat doen of heel belastend werk, niet aan de orde volgens mij.
- lisa67
- Actief
- Mijn ras(sen): West Highland White en Airedale Terriër
Met onze westie Sara ben ik met behendigheid begonnen toen ze 5 jaar was. Ik merkte dat ze graag iets wilde doen. Ze had niet genoeg aan de dagelijkse wandelingen.
Vanaf de eerste les vond ze het helemaal geweldig en ze werd rustiger, net of ze meer voldoening in haar leven vond...
Vanaf de eerste les vond ze het helemaal geweldig en ze werd rustiger, net of ze meer voldoening in haar leven vond...
-
Hondengezin
- Vaste gebruiker
Helemaal dit topic vergeten. Wij gaan voor de speurcursus, voelt goed. Ben benieuwd hoe ze het gaat doen.