Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Schoeisel bij (dog) survivals
Moderator: moderatorteam
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Schoeisel bij (dog) survivals
In de hoop dat er hier mensen zijn die dit al vaker hebben gedaan en een beetje fanatiek zijn.
Wat voor schoenen kun je het beste dragen ?
Ik heb nogal snel last van mijn rug door hardlopen maar ik heb nu loopschoenen waar ik al een hele tijd zonder rugklachten mee loop op verharde weg.
De survivals zijn voornamelijk op onverharde weg. Hoe lang zijn de stukken tussen hindernissen door waar je kan hardlopen ? Meestal moet je ook stukken zwemmen toch, hoe gaat dat met schoenen ?
Wat voor schoenen kun je het beste dragen ?
Ik heb nogal snel last van mijn rug door hardlopen maar ik heb nu loopschoenen waar ik al een hele tijd zonder rugklachten mee loop op verharde weg.
De survivals zijn voornamelijk op onverharde weg. Hoe lang zijn de stukken tussen hindernissen door waar je kan hardlopen ? Meestal moet je ook stukken zwemmen toch, hoe gaat dat met schoenen ?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Schoeisel bij (dog) survivals
Ik heb 2x meegedaan bij een dogsurvival maar meer voor de lol dan voor de punten dus ik weet niet of je wat aan mij hebt...
Ik had sportschoenen aan en de ondergrond was beide keren erg divers: gras kort en lang, asfalt en zandpaden. Dat was dus tussen de hindernissen.
Zwemmen ook gewoon met schoenen aan... meestal kun je gewoon lopen nl 1x kon dat niet.
Heb niemand hun schoenen uit zien doen maar je kunt ze daarna wel afschrijven met al die blubberzooi.
Ik had sportschoenen aan en de ondergrond was beide keren erg divers: gras kort en lang, asfalt en zandpaden. Dat was dus tussen de hindernissen.
Zwemmen ook gewoon met schoenen aan... meestal kun je gewoon lopen nl 1x kon dat niet.
Heb niemand hun schoenen uit zien doen maar je kunt ze daarna wel afschrijven met al die blubberzooi.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- flatcoatjrt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): *Jack Russel*
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
Boerenfox - Aantal honden: 1
Voor de grip kun je misschien kijken bij de trail hardloopschoenen. En dan de waterdoorlatende niet die waterdichte want dan blijft al het water in je schoenen staan.
-
- Zeer actief
Weet niet welke schoenen je met de behendigheid draagt, maar de Salomons die je daar veel ziet zijn daar zeer geschikt voor. Belangrijkste is dat je profiel op de zolen hebt zitten. Bijna elk merk heeft nu wel van die trail hardloopschoenen. Ik loop zelf graag op die van Asic.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Bedankt alledrie! Ik ga even verzinnen wat ik zal doen.
Met behendigheid loop ik op verschillende schoenen maar die zijn voor mij echt niet geschikt om lang op hard te lopen.
Salomons heb ik niet maar ik heb wel Asics met profiel die ik mss kan proberen. Mijn loopschoenen hebben niet veel profiel en het is wel zonde om ze te verpesten door een eenmalige actie.
Met behendigheid loop ik op verschillende schoenen maar die zijn voor mij echt niet geschikt om lang op hard te lopen.
Salomons heb ik niet maar ik heb wel Asics met profiel die ik mss kan proberen. Mijn loopschoenen hebben niet veel profiel en het is wel zonde om ze te verpesten door een eenmalige actie.
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
- Aantal honden: 1
Klinkt misschien gek, maar mij klinken voor dit soort dingen de Vibram Fivefingers als perfect.
In principe is dat nabootsen van op blote voeten lopen, maar je bent wel beschermt tegen steentjes, oneffenheden en glas en dergelijken.
Op blote voeten rennen lijkt raar, als je rugklachten hebt gehad, maar juist met blote voeten ren je maar op 1 manier en dat is de juiste. Alle andere manieren doen zeer. Er zijn ontzettend veel succes verhalen van mensen die jaren rennen op allerlei speciale schoenen en niks hielp tegen hun rug/knie/whatever pijn en dat sinds ze barefoot gaan alle klachten over zijn. Met de theorie erachter dat ons lichaam is geëvolueerd om kilometers lang te rennen op blote voeten. Vroeger had de mens geen schoenen. Je lichaam weet hoe die moet rennen en als je op blote voeten gaat (of met de fivefingers) loop je vanzelf correct.
Dergelijke schoentjes kunnen ook makkelijk nat worden zonder dat ze in mijn ervaring vervelend gaan zitten. Het enige nadeel, omdat ze mooi moeten aansluiten, moet je niet hele rare voeten hebben. Veel te breed of veel te smal of tenen in een aparte vorm, dan ga je in de problemen komen.
Ik heb ze ook vaak aan als ik met de hondjes het bos in ga, vind het een heerlijk vrij gevoel!
In principe is dat nabootsen van op blote voeten lopen, maar je bent wel beschermt tegen steentjes, oneffenheden en glas en dergelijken.
Op blote voeten rennen lijkt raar, als je rugklachten hebt gehad, maar juist met blote voeten ren je maar op 1 manier en dat is de juiste. Alle andere manieren doen zeer. Er zijn ontzettend veel succes verhalen van mensen die jaren rennen op allerlei speciale schoenen en niks hielp tegen hun rug/knie/whatever pijn en dat sinds ze barefoot gaan alle klachten over zijn. Met de theorie erachter dat ons lichaam is geëvolueerd om kilometers lang te rennen op blote voeten. Vroeger had de mens geen schoenen. Je lichaam weet hoe die moet rennen en als je op blote voeten gaat (of met de fivefingers) loop je vanzelf correct.
Dergelijke schoentjes kunnen ook makkelijk nat worden zonder dat ze in mijn ervaring vervelend gaan zitten. Het enige nadeel, omdat ze mooi moeten aansluiten, moet je niet hele rare voeten hebben. Veel te breed of veel te smal of tenen in een aparte vorm, dan ga je in de problemen komen.
Ik heb ze ook vaak aan als ik met de hondjes het bos in ga, vind het een heerlijk vrij gevoel!

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Ik heb ze gehad en vond ze waardeloos. Leuk om door de stad mee te wandelen, maar zeker niet stevig genoeg voor wat ruiger terrein en ik kreeg een heel moe gevoel omdat je tenen toch wat gespreid staan. Daarnaast heb ik naar verhouding korte tenen, waardoor ze uitstaken. En omdat er zoveel 'modelletjes' tenen zijn, stel ik me zo voor dat er maar weinig mensen zijn die ze echt perfect passen.Shiloh86 schreef:Klinkt misschien gek, maar mij klinken voor dit soort dingen de Vibram Fivefingers als perfect.
Ik vind het type schoenen wat prettig zit erg afhankelijk van wat voor terrein en wat voor weersomstandigheden. Als het erg droog terrein is, heb ik liever schoenen met veel mesh. Als je voeten dan een keer nat worden, droogt het ook makkelijk, en het ademt goed. Lichtgewicht, laag model (cat A)
Als je veel door nat terrein loopt, vind ik gore-tex onmisbaar. Maar daarin kun je weer snel warme voeten krijgen. En als ze eenmaal tòch nat worden, dan drogen ze erg langzaam. Mijn goretex schoenen zijn van leer en hoger, dus zwaarder maar ook steviger bij rotsachtig terrein. (cat B)
Ikzelf heb dus 2 paar die ik graag draag (bij backpacken maar ook de 'gewone' lange wandelingen). Lage, lichtgewicht maar niet waterdichte schoenen. En wat hogere, stevige schoenen met goretex membraan.

- Shiloh86
- Zeer actief
Ja. Dat ze vermoeiend zijn voor de tenen, dat klopt. Maar dat is ook niet gek. Ze worden niet zoals in ene schoen bij elkaar geperst, plus dat de individuele spieren in je voet veel meer te doen hebben dan in een schoen. Maar daarom moet je ze ook niet van de een op andere dag gelijk uren dragen en hele stukken gaan lopen, maar opbouwen. Ik vind ze juist in ruiger terrein heerlijk. Lekker vrij en mijn voeten kunnen doen waar ze voor bedoeld zijn. Heb ze al verschillende keren bij allerlei wandel en klouter partijen in bergachtig gebied met plezier gedragen.
Maar inderdaad. Je moet wel een standaard voet hebben, anders passen ze niet. Dus zeker niet voor iedereen geschikt, dat klopt. Dat is een kwestie van passen of ze goed zitten.
Maar inderdaad. Je moet wel een standaard voet hebben, anders passen ze niet. Dus zeker niet voor iedereen geschikt, dat klopt. Dat is een kwestie van passen of ze goed zitten.

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Ik heb 2 hondensurvivals gedaan en sta ook ingeschreven voor a.s. zaterdag in Barendrecht en de 27e in Delft. Het beste zijn survivalschoenen, ofwel goede trailschoenen.
Ik ben eens met mijn Goretex Asics gegaan, inderdaad geen succes want eenmaal goed onderwater lopen ze vol en heb je van die zware klompen aan je voeten
Mijn Inno8 Rocklite survivalschoenen zijn helaas aan vervanging toe, voor onverhard terrein en veel waterpartijen zijn die schoenen ideaal. De Salomon speedcross serie geeft een betere demping. Deze keer ga ik gewoon op een paar oude hardloopschoenen
Ik ben eens met mijn Goretex Asics gegaan, inderdaad geen succes want eenmaal goed onderwater lopen ze vol en heb je van die zware klompen aan je voeten

Mijn Inno8 Rocklite survivalschoenen zijn helaas aan vervanging toe, voor onverhard terrein en veel waterpartijen zijn die schoenen ideaal. De Salomon speedcross serie geeft een betere demping. Deze keer ga ik gewoon op een paar oude hardloopschoenen

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Bedankt voor alle antwoorden! Meteen nieuwe schoenen aanschaffen ervoor vond ik een beetje overdreven maar ik snap wel dat die trailschoenen idealer zijn ervoor.
Ik neem wat verschillende schoenen mee en kijk afhankelijk van het terrein en het weer wel wat ik aan doe. Waarschijnlijk ga ik mijn loopschoenen maar eraan wagen
Leuk Hippo, ik zie je dan zaterdag! Als je iemand met een blote hond ziet ben ik het
Ik neem wat verschillende schoenen mee en kijk afhankelijk van het terrein en het weer wel wat ik aan doe. Waarschijnlijk ga ik mijn loopschoenen maar eraan wagen

Leuk Hippo, ik zie je dan zaterdag! Als je iemand met een blote hond ziet ben ik het

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Leuk! Wij doen mee met Hippo en Oscar
nr 33 en 34
Let wel even op met je nakerd, Hippo heeft vorig jaar een mega jaap in zijn lies overgehouden van het gemaaide riet aan de slootkant. En 1 DA aanwezig zónder iets bij zich. Een mafkees van de EHBO stelde toen voor om maar even sterilon in die open wond te spuiten
. Ze wisten ook niet welke kliniek in de buurt weekenddienst had. Toen mijn eigen DA gebeld waar we met gierende banden heen zijn gereden(40min).
Anyway, let even op bij de slootkanten, dat hij zich niet open haalt

Let wel even op met je nakerd, Hippo heeft vorig jaar een mega jaap in zijn lies overgehouden van het gemaaide riet aan de slootkant. En 1 DA aanwezig zónder iets bij zich. Een mafkees van de EHBO stelde toen voor om maar even sterilon in die open wond te spuiten

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Oh lekker danHippo schreef:Leuk! Wij doen mee met Hippo en Oscarnr 33 en 34
Let wel even op met je nakerd, Hippo heeft vorig jaar een mega jaap in zijn lies overgehouden van het gemaaide riet aan de slootkant. En 1 DA aanwezig zónder iets bij zich. Een mafkees van de EHBO stelde toen voor om maar even sterilon in die open wond te spuiten. Ze wisten ook niet welke kliniek in de buurt weekenddienst had. Toen mijn eigen DA gebeld waar we met gierende banden heen zijn gereden(40min).

Bedankt voor de waarschuwing!
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik vind het vooral heel vermoeiend dat de tenen lichterlijk gespreid staan doordat er vanalles tussen je tenen huistShiloh86 schreef:Ja. Dat ze vermoeiend zijn voor de tenen, dat klopt. Maar dat is ook niet gek. Ze worden niet zoals in ene schoen bij elkaar geperst, plus dat de individuele spieren in je voet veel meer te doen hebben dan in een schoen.

Ik loop in de zomer overigens heel graag op blote voeten of op eenvoudige teenslippers, maar ik vind het niet te vergelijken met die Vibram schoenen. Voor mij klopt het echt niet dat er wat tussen mijn tenen zit.

- Shiloh86
- Zeer actief
Ja, dat is opzich wel wennen, maar als je kijkt naar mensen die ontzettend veel op blote voeten lopen, zie je dat hun tenen ook gespreid staan. De tenen bij elkaar zoals wij dat in schoenen hebben, is vanuit onze evolutie gezien, absoluut niet natuurlijk.Paisley schreef:Ik vind het vooral heel vermoeiend dat de tenen lichterlijk gespreid staan doordat er vanalles tussen je tenen huistShiloh86 schreef:Ja. Dat ze vermoeiend zijn voor de tenen, dat klopt. Maar dat is ook niet gek. Ze worden niet zoals in ene schoen bij elkaar geperst, plus dat de individuele spieren in je voet veel meer te doen hebben dan in een schoen.Volgens mijn lijf klopt dat niet!
Ik loop in de zomer overigens heel graag op blote voeten of op eenvoudige teenslippers, maar ik vind het niet te vergelijken met die Vibram schoenen. Voor mij klopt het echt niet dat er wat tussen mijn tenen zit.