Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Stress?
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Stress?
M'n hond gedraagt zich sinds ongeveer 1 1/2 week erg anders dan normaal en ik maak me er een beetje zorgen over.
Sinds halverwege vorige week ging ze op de normaalste momenten van de dag, voornamelijk 's ochtends, zich uitzonderlijk angstig gedragen. Normaal loopt ze gewoon kwispelen via de woonkamer achter mij aan naar buiten (de tuin in voor een ochtend plas ofzo) samen met m'n andere hond. Maar nu loopt ze heel angstig zodra ze uit bed komt, met staart plat tegen d'r achterwerk naar beneden, beetje laag doorgezakt en hangende kop, naar buiten de tuin in. Altijd doet ze normaal een plasje en gaat ze daarna op de bank verder slapen totdat ik weg ga, want dan gaan ze beide mee. Maar nu gaat ze regelrecht het nachthok in in de tuin en blijft daar de hele tijd zitten totdat ik haar roep. Dan loopt ze ook net zo angstig weer naar binnen en wil ze meteen weer weg de kamer uit, óf naar buiten, óf naar de gang/boven. 's Middags bij thuiskomst is er helemaal niets aan de hand en gaat ze gewoon ravotten met m'n andere hond.
Voor zover ik weet is er helemaal niks veranderd of iets gebeurd waardoor ze zich zo raar gedraagt en snappen wij er dus ook helemaal niets van. Ze heeft ook een wondje op d'r voorpoot die ze constant open houdt door het te likken. Het wondje was een oude schaafwondje die ook op haar andere poot zat, maar die is al genezen, en op het ene pootje dus niet. De dermatoloog zei dat het geen ontsteking is en dat het eerder lijkt op een likgranuloom wat vaak veroorzaakt wordt door stress. En dat we er maar eens goed over moesten nadenken waardoor ze in de stress zit. Maar echt waar, ik heb zitten denken en denken en er is gewoon helemaal niets gebeurd. Er is niets veranderd in onze routine en op de momenten dat ze zich zo angstig gedraagt is ze op andere momenten weer heel normaal, ik snap er echt helemaal niets van.
en het stomme is, zodra ze dan de deur uit is, gedraagt ze zich weer net zo als altijd.
komt iemand dit bekend voor, en zoja, heb je misschien tips ofzo? want ik zou niet weten wat we moeten doen.
Sinds halverwege vorige week ging ze op de normaalste momenten van de dag, voornamelijk 's ochtends, zich uitzonderlijk angstig gedragen. Normaal loopt ze gewoon kwispelen via de woonkamer achter mij aan naar buiten (de tuin in voor een ochtend plas ofzo) samen met m'n andere hond. Maar nu loopt ze heel angstig zodra ze uit bed komt, met staart plat tegen d'r achterwerk naar beneden, beetje laag doorgezakt en hangende kop, naar buiten de tuin in. Altijd doet ze normaal een plasje en gaat ze daarna op de bank verder slapen totdat ik weg ga, want dan gaan ze beide mee. Maar nu gaat ze regelrecht het nachthok in in de tuin en blijft daar de hele tijd zitten totdat ik haar roep. Dan loopt ze ook net zo angstig weer naar binnen en wil ze meteen weer weg de kamer uit, óf naar buiten, óf naar de gang/boven. 's Middags bij thuiskomst is er helemaal niets aan de hand en gaat ze gewoon ravotten met m'n andere hond.
Voor zover ik weet is er helemaal niks veranderd of iets gebeurd waardoor ze zich zo raar gedraagt en snappen wij er dus ook helemaal niets van. Ze heeft ook een wondje op d'r voorpoot die ze constant open houdt door het te likken. Het wondje was een oude schaafwondje die ook op haar andere poot zat, maar die is al genezen, en op het ene pootje dus niet. De dermatoloog zei dat het geen ontsteking is en dat het eerder lijkt op een likgranuloom wat vaak veroorzaakt wordt door stress. En dat we er maar eens goed over moesten nadenken waardoor ze in de stress zit. Maar echt waar, ik heb zitten denken en denken en er is gewoon helemaal niets gebeurd. Er is niets veranderd in onze routine en op de momenten dat ze zich zo angstig gedraagt is ze op andere momenten weer heel normaal, ik snap er echt helemaal niets van.
en het stomme is, zodra ze dan de deur uit is, gedraagt ze zich weer net zo als altijd.
komt iemand dit bekend voor, en zoja, heb je misschien tips ofzo? want ik zou niet weten wat we moeten doen.
groetjes, Laura, Daigo & Veni
---------------------------------------------------
Daigo's Homepage&
Parson Russells en De Werkende Terrier
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Likgranulomen ontstaan niet in anderhalve week tijd. Ik zou me dus even niet blind staren op het gedrag wat ze nu vertoond, maar kijken naar de situatie zoals die dus al langer is. Geef haar ieder geval geen extra aandacht op haar angstgedrag.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
maar de dermatoloog zou dat dan toch wel weten, dat zoiets niet in zo'n korte periode ontstaat? Deze likgranuloom kan misschien wel sneller ontstaan zijn omdat het al een wondje was?Eline* schreef:Likgranulomen ontstaan niet in anderhalve week tijd. Ik zou me dus even niet blind staren op het gedrag wat ze nu vertoond, maar kijken naar de situatie zoals die dus al langer is. Geef haar ieder geval geen extra aandacht op haar angstgedrag.
Ik probeer haar geen extra aandacht te geven wanneer ze zich zo gedraagt, maar als ze dan bijvoorbeeld weer snel angstig naar buiten of naar boven wil gaan en ik haar dat verbied, reageert ze daar nog angstiger op en dat breekt m'n hart- niet dat ik daar aan toe geef, maar het doet m'n gevoel niet veel goeds. Ik heb russell terriers, dus ik heb nu al heel wat moeten doorstaan met die terriers, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. En ze is nog maar bijna 1 1/2.
Daigo's Homepage&
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Als het granuloom er pas kort zit moet je echt proberen te voorkomen dat ze daaraan zit. Anders geeft het een chronisch probleem straks.
Is er ongein in de roedel? Aankomende loopsheid? Rangordeperikelen?
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
ik heb er voorlopig een gaasverbandje omheen gedaan, maar ik denk dat ik dat er thuis af ga doen zodat het sneller kan helen, en haar dan maar een kap om doet ofzo.Eline* schreef:Als het granuloom er pas kort zit moet je echt proberen te voorkomen dat ze daaraan zit. Anders geeft het een chronisch probleem straks.
Er zijn absoluut geen roedel/rang problemen, maar ze loopt wel tegen een 2e loopsheid aan (ze is nu 8 mnd na haar 1e loopsheid)
ik dacht ook al eerst aan problemen met m'n andere hond misschien, maar daar ligt het echt niet aan, dat weet ik zeker.
Ik zei de dermatoloog ook al dat ze loops moet worden, misschien dat haar hormonen gaan opspelen ofzo, maar dat was erg hoogwaarschijnlijk volgens hem, nou, dan weet ik het ook niet meer
Daigo's Homepage&
- Roosje
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
nee, plassen doet ze gewoon wanneer ze moet en zonder problemen....Roosje schreef:Heeft ze pijn met plassen? een beginnende blaas ontsteking? Waar ik aan denk is dat ze misschien met moeite het op heeft kunnen ophouden en wanneer ze eindelijk kan, het pijn doet.
Roosje
Daigo's Homepage&
- bakker
- geregistreerd lid
angst
Hoi,
is er 1,5 week geleden iets gebeurd. Dit kan iets voor jou heel onbetekenends zijn. Iets omgevallen waar zij toevallig bij in de buurt stond, of ben je ergens boos om geweest waardoor zij misschien wel denkt dat het door haar komt?
Mijn moeder heeft een Maltezertje, die wil niet meer in mijn huis wilde komen omdat het eens onweerde toen ze hier logeerde, dat associeerd zij dus met mijn huis. Als ze komt doet ze ook zo angstig, ze vlucht direkt weer door het kattenluikje naar buiten toe. T' heeft heel lang geduurt voordat wij er achter kwamen waarom ze dit gedrag vertoonde.
Veel succes, Carla.
is er 1,5 week geleden iets gebeurd. Dit kan iets voor jou heel onbetekenends zijn. Iets omgevallen waar zij toevallig bij in de buurt stond, of ben je ergens boos om geweest waardoor zij misschien wel denkt dat het door haar komt?
Mijn moeder heeft een Maltezertje, die wil niet meer in mijn huis wilde komen omdat het eens onweerde toen ze hier logeerde, dat associeerd zij dus met mijn huis. Als ze komt doet ze ook zo angstig, ze vlucht direkt weer door het kattenluikje naar buiten toe. T' heeft heel lang geduurt voordat wij er achter kwamen waarom ze dit gedrag vertoonde.
Veel succes, Carla.
met een poot van mijn 2 mannen: Bandit en Uzzi!
ik ken er ook een. ursula. die was echt psychisch niet in orde rondom haar loopsheid. vreemd bangig doen, tutteflutten, stikchagrijnig.Martijn schreef: Ik ken verschillende jack russelachtige teven die echt last van hun loospheden hadden. Die inderdaad van vrolijke tantes op slag veranderden in sikkeneurige tutjes. En dat dan 2 keer per jaar 2 maanden lang.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Open likplek, vaak verdikt en verhard. Veelal als dit voortkomt uit stress zie je die op de voorpoten, met name de linkervoorpoot is om eén of andere duistere reden het slachtoffer.EvitaP schreef:Wat is granuloom?

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ze overnachten niet buiten. Ze heeft ook geen problemen met de tuin. Daar loopt ze 's middags en 's avonds ook in te ravotten, dus da's echt niet een probleem.Martijn schreef:Hou het simpel. Als ze stress vertoont als je haar in de tuin doet hou haar dan eens een paar daagjes binnen en kijk of ze dan nog iets laat zien.
Zo niet, weet je in ieder geval dat je de bron van stress in de tuin moet zoeken. Is dat een open hekwerk? Misschien een lopend conflict met een hond uit de buurt of wordt ze in de tuin gepest door kinderen?
Ik kan niet zien wat ze daar doet, er zit een windschot tussen, maar ze staan niet te gluren volgens mij, ze zit er echt helemaal in op het kleedje.Martijn schreef:Er is ook een verschil tussen niet lekker in haar vel zitten en echte stress. Wat doet ze in dat nachthok? Gaat ze zitten gluren of ligt ze te slapen?
Bij haar 1e loopsheid merkte je bijna niets anders aan haar, ze werd hooguit wat minder hyper tijdens de loopsheid periode, maar dat trok als snel erna weer helemaal bij.Martijn schreef:Ik ken verschillende jack russelachtige teven die echt last van hun loospheden hadden. Die inderdaad van vrolijke tantes op slag veranderden in sikkeneurige tutjes. En dat dan 2 keer per jaar 2 maanden lang. Castreren helpt maar niet als je dat chagerijn laat inslijten want dan krijgen je een karaktervervorming. Ik zou dat dus niet heel lang laten slepen als het inderdaad om de loopsheid gaat.
Trouwens toch al beter om haar te laten helpen hoor. Gezonder en veel prettiger voor haar.
Castreren is helaas nog geen optie omdat we van haar en m'n reu waarschijnlijk nog een nest willen vóór haar 4e. Dus als het wel aan de loopsheid mocht liggen, moeten we een andere oplossing zien te vinden, misschien tijdelijk een homeopatisch middel ofzo. Tenzij het hele erge vormen gaat aannemen, dan vind ik haar gezondheid uiteraard een stuk belangrijker, en als ik er dan zeker van ben dat Castratie zal helpen dan zal ik dat zeker laten doen.
We hebben een half dichte schutting, maar goed, in de tuin zelf heeft zij 's middags en later geen problemen.Martijn schreef:Ik zou gewoon eens gaan bijhouden wanneer ze duidelijk niet lekker zit en daar dan naar gaan kijken. Het kan soms zo makkelijk zijn als een dichte schutting langs de tuin zetten.
En niet alle honden zijn geschikt om snachts buiten te blijven. Misschien moet je daar over nadenken.
Het gaat echt alleen om de dagen ma t/m vr wanneer we beiden moeten werken.Dus niet in het weekend. Doordeweeks 's ochtends is m'n man vaak al eerder vertrokken en ben ik alleen met de hondjes nog thuis. Ze slapen bij ons in bed en Veni blijft vaak liggen totdat ze er echt uit moet. Dus wanneer ik opsta en me gaat klaarmaken ligt zij nog in bed. M'n reu loopt me achterna totdat we naar beneden gaan. Daar maak ik wat brood klaar en m'n tas gereed om te vertrekken. Tijdens die momenten dat ik benenden ben, komt Veni sluipend de trap af en loopt op diezelfde angstige manier naar buiten (achter), want die deur doe ik altijd als eerste open zodat ze hun ochtenplas ff kwijt kunnen als ze dat willen. Ik dwing ze ook niet naar buiten te gaan, dat doen ze zelf. Veni loopt dan door de woonkamer helemaal aan de muurkant naar de achterdeur en regelrecht het nachthok in. Normaal zou ze gewoon kwispelend naar buiten lopen, een plasje doen en binnen op de bank springen om nog ff verder te dutten.
Het lijkt alsof ze de woonkamer wil ontwijken, maar als we 's middags van werk thuiskomen, rent ze keihard diezelfde woonkamer in om zich een beetje uit te leven op de bank en de rest van de stoelen en om te gaan ravotten met m'n andere reu.
En nu bijvoorbeeld ligt ze gewoon midden in de kamer op een grote hondenkussen uitgebreid en volledig ontspannen te slapen.
Wat we nu willen gaan uitproberen, is 's ochtends m'n man met haar even een blokje om lopen en dan via de achtertuin weer naar binnen gaan. Dat is even een totaal uitje van onze standaard routine, aangezien ik ze altijd eerst mee neem naar m'n werk om ze daar uitgebreid uit te laten. Eens kijken of het daar aan ligt.
Daigo's Homepage&