Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik ben ontzettend inspiratieloos voor commando's....

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ik ben ontzettend inspiratieloos voor commando's....

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ik ben zo inspiratieloos wat betreft stem commando's en hand gebaar commando's zijn helemaal drama. Ik wil graag commando's gebruiken die enigsinds logisch zijn.

Net eventjes door zitten clickeren op waar we in de puppencursus aan begonnen zijn. Namelijk met de twee voorpoten op een laag krukje staan. Duke vind dat clickeren fantastisch, je ziet hem echt nadenken wat hij moet doen. Hij heeft het met twee poten op het krukje al helemaal door. Tijd om er een woord aan te koppelen...

maar ja... :19: wat dan? :denken:

Op wil ik gaan gebruiken voor helemaal ergens op, hoog voor springen, staan voor gewoon staan, pootje voor pootje geven.... wil ook nog iets voor met twee poten tegen je op staan....

Heel erg creatief ben ik niet.

Welke "kunstjes" kent jou hond en welk woord/hand gebaar gebruik je daarvoor? Wellicht kan ik wat dingen gebruiken onder het mom "goed gejat".
Afbeelding
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Re: Ik ben ontzettend inspiratieloos voor commando's....

Ongelezen bericht door yodi »

Af, zit, naast, voor, volgen, blijf, de handgebaren eigenlijk bijpassend, vb voor dan klop ik op mijn buik.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Heavy schreef:Voor twee poten op een krukje zou ik "op "gebruiken en voor iets hoogs zou ik dan "hoog "gebruiken.
Wat zou jij dan gebruiken voor helemaal ergens op springen/staan (4 poten dus) en springen met 4 pootjes in de lucht? Voor de laatste is "jump" eventueel een optie.
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Als ik ze hier ergens op stuur is het gewoon op. Alle pootjes die op de vloer moeten blijven is gewoon laag dus ook als ik ze ergens vanaf wil hebben of als ik zie dat ze ongewenst op iets of tegen iets/iemand willen springen. Ik zou voor 2 pootjes ergens op staat gewoon hoog gebruiken denk ik.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
nomo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door nomo »

Als Morris alleen met de voorpoten ergens op moet zeg ik 'op'. Wil ik dat hij er met 4 poten op gaat staan dan zeg ik er 'helemaal' bij. Is er gewoon ingeslopen en werkt prima.
Op! Hij gaat met voorpoten erop staan
Helemaal! dan volgen meteen de achterpoten :mrgreen:
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

In de abc cursus werd dat bij ons aangeleerd met "voorpootjes op", "achterpootjes bij", voorpootjes af", etc.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Al zeg je frikadel en kroket, het zal die hond worst wezen.
Afbeelding
Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Barnsley »

Ik gebruik ook voorpootjes op.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Waarom niet 'kruk'?
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

We hebben hier Sit, Down, Touch (iets aanraken met neus/poot), wacht, blijf, op (de bank), in (de bench, auto).
Gewoon een mengelmoes :mrgreen:
Afbeelding
Solo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Solo »

Ik gebruik ook het commando 'voorpootjes'. Als handgebaar wijs ik aan waar hij zijn voorpootjes op moet zetten. Bij 1 krukje is dat niet nodig, maar buiten tijdens het wandelen doe ik het ook weleens en dan is het soms minder duidelijk waar zijn pootjes op moeten.

'Hoog' is bij mij het commando om ergens overheen te springen en 'op' is ergens helemaal opspringen.

Voor de hond maakt het inderdaad niet uit wat je zegt. Maar zelf wilde ik toch wel enigszins iets wat logisch was. Heb ook wel momenten gehad waarop ik niet wist wat ik moest verzinnen of er achter kwam dat ik commando al voor iets anders gebruik.

Vwb de voorpootjes lijkt met 'voorpootjes op' en 'voorpootjes af' wat hier genoemd wordt het handigste.
Shiloh86
Zeer actief

Hilde schreef:Al zeg je frikadel en kroket, het zal die hond worst wezen.
Ja, dat snap ik ook wel, maar het moet voor mij ook logisch blijven :P anders vergeet ik het :P
Afbeelding
Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen

Ongelezen bericht door Mutt »

Ik gebruik 'trots' :D (onder het mom van er erg parmantig en stoer op staan haha)
Alleen de achterpoten erop is hier 'hind', dus misschien is 'front' een idee?
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

nomo schreef:Als Morris alleen met de voorpoten ergens op moet zeg ik 'op'. Wil ik dat hij er met 4 poten op gaat staan dan zeg ik er 'helemaal' bij. Is er gewoon ingeslopen en werkt prima.
Op! Hij gaat met voorpoten erop staan
Helemaal! dan volgen meteen de achterpoten :mrgreen:
Hier net zo. En ergens overheen springen is 'hoog'.
Qua handgebaren doe ik wat voor mij logisch voelt. Bij 'op' wijs ik naar datgene waar ze op moeten bijvoorbeeld.
Het maakt natuurlijk niet zo veel uit wat voor woord je aan een commando koppelt, maar het is wel handig als je het logisch is zodat je het zelf ook makkelijk kunt onthouden. En ik let er altijd op dat het niet te veel lijkt qua klank op een ander commando.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik zou ook 'kruk' gebruiken, dan is dat een speciaal commando voor deze oefening. Hier 'groeien' de commando's eigenlijk vanzelf. Bij veel dingen die ze doet, zeg ik vaak hetzelfde en dan wordt dat vanzelf een commando.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Bij mij is 'op' voor beide gevallen, maar heb ook al eens iets willen bedenken voor 2 voorpoten op en helemaal op, maar nog niks kunnen verzinnen. Misschien maak ik er iets van 'paaltje' van omdat hij dat vaak alleen moet bij paaltjes :wink: Alleen 2 achterpoten op is bij mij 'gras', dat is er vanwege behendigheid zo ingekomen. Mocht je ooit behendigheid willen doen, zou ik 'hoog' bewaren voor het ergens overheen springen
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

'pootjes derop' is hier wanneer ze ergens met de poten op moeten (om het te bewaken :F: )
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

maart schreef:'pootjes derop' is hier wanneer ze ergens met de poten op moeten (om het te bewaken :F: )
Hier ook, pootjes op! Bewaken doen ze niet hahah. Pom kan ook ergens opspringen en dat noem ik 'hele Pom' haha, dat is er ook zo ingeslopen..
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik zeg voor alles wat hoog is "op". Ik wijs dan met mijn hand aan waar ik hem op wil en op een of andere manier weet hij altijd precies of hij er helemaal op moet of alleen met zijn voorpoten. Ik zeg dat eigenlijk nooit :scratch:
Maar goed, ik ben misschien ook een niet al te best voorbeeld. "Op de bippen" betekent dat hij moet gaan zitten :mrgreen: Hij kent ook wel "zit", maar dit is erin geslopen.

Nu ik erover nadenk doe ik vaak met een platte hand een tikje geven als hij er helemaal op moet en met 2 vingers als ik alleen zijn voorpoten wil.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

sbientje schreef:
maart schreef:'pootjes derop' is hier wanneer ze ergens met de poten op moeten (om het te bewaken :F: )
Hier ook, pootjes op! Bewaken doen ze niet hahah. Pom kan ook ergens opspringen en dat noem ik 'hele Pom' haha, dat is er ook zo ingeslopen..

ergens opspring is 'hop'

(eigenlijk is dat gewoon om zo hoog mogelijk te komen als het object het toelaat. Op strand is dat vb de duinen omhoog rennen, bij een stapel boomstammen is dat zo hoog mogelijk op de stapel komen, bij een tafel is dat er op springen etc...)
Ergens over springen is 'hoog'
Shiloh86
Zeer actief

veertje schreef:Bij mij is 'op' voor beide gevallen, maar heb ook al eens iets willen bedenken voor 2 voorpoten op en helemaal op, maar nog niks kunnen verzinnen. Misschien maak ik er iets van 'paaltje' van omdat hij dat vaak alleen moet bij paaltjes :wink: Alleen 2 achterpoten op is bij mij 'gras', dat is er vanwege behendigheid zo ingekomen. Mocht je ooit behendigheid willen doen, zou ik 'hoog' bewaren voor het ergens overheen springen
Wordt je verplicht dan om bepaalde commando's te gebruiken in de behendigheid? Ik gebruikte voor ergens overheen altijd "over", vind dat veel logischer en dat was ik nu eigenlijk weer van plan.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Shiloh86 schreef:
veertje schreef:Bij mij is 'op' voor beide gevallen, maar heb ook al eens iets willen bedenken voor 2 voorpoten op en helemaal op, maar nog niks kunnen verzinnen. Misschien maak ik er iets van 'paaltje' van omdat hij dat vaak alleen moet bij paaltjes :wink: Alleen 2 achterpoten op is bij mij 'gras', dat is er vanwege behendigheid zo ingekomen. Mocht je ooit behendigheid willen doen, zou ik 'hoog' bewaren voor het ergens overheen springen
Wordt je verplicht dan om bepaalde commando's te gebruiken in de behendigheid? Ik gebruikte voor ergens overheen altijd "over", vind dat veel logischer en dat was ik nu eigenlijk weer van plan.
Nee hoor, dat mag je natuurlijk zelf bepalen.
Ik gebruik bijvoorbeeld ook niet 'gras' voor het raakvlak, want 'op het gras' is al een commando dat ik voor Mila gebruik als ze in het gras (in de berm bijvoorbeeld) moet gaan lopen.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Hoog om ergens over heen te springen. Ergens op springen is hup :LOL: Voorpoten ergens op zeg ik 'op' alleen zit dat er niet echt in, meer toeval dan wijsheid als hij het doet.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Bij mij is 2 pootjes erop "pootjes", een poot geven "geef poot" en dat wordt straks "rechterpoot"/"linkerpoot". 4 pootjes erop "erop" en alles eraf dus ook weer "eraf". Ergens overheen is "springen" (geleerd met hoepel). "Geef poot" hoort eigenlijk altijd ook een handcommando bij, bij "pootjes" hoort juist iets van een opstap. Honden zijn goed in onderscheid maken. Onze oudere hond weet zelfs het verschil tussen "laag" als hij met zijn pootjes ergens op staat (dus met 4 poten op de grond) en als we onderlangs de dijk lopen (en hij dus niet de dijk op mag, hij moet op het lage stuk blijven).
Mary O
Actief
Mijn ras(sen): X herdertje Dana, X teckel Joep, Spanjaard Santos, Roemeentje Vera

Ongelezen bericht door Mary O »

Als ze hier met vier pootjes ergens op moeten gaan staan is het "tafel" en alleen met de voorpootjes "buikje" :mrgreen:
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Ik gebruik een schriftje. Anders kan ik ze niet onthouden. Zeker degene niet die we maar zo af en toe gebruiken.
Ik heb in dat schriftje een lijstje met oefeningen, eventueel handgebaar of target erbij en de naam die ik eraan gegeven heb of aan wil geven.

Als ik geen ideeën meer heb in het Nederlands kijk ik of Engelse commando's voldoende afwijken. Desnoods wijk ik uit naar het Frans. Toch wel knap dat mijn hond ze wel kan onthouden en ik zelf niet :oeps:
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik gebruik 'spring' voor als ze ergens op moet springen en '(er)op' als ze er gewoon op kan stappen. En alles waar ze even op moet liggen als ze moet wachten is 'plek'. En ik wijs het altijd aan, maar dat is meer voor mezelf geloof ik :P
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Zo doe ik het: hoog = ergens overheen springen, op = met de voorpoten erop, tafel = er helemaal op.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ergens overheen springen is bij mij ook hoog, op de bank is meestal (er)op, ergens doorheen, is door. Bij de behendigheid waren paaltjes, paaltjes :mrgreen:
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Om ergens met twee poten op te gaan staan gebruik ik 'twee poten' en ergens op springen is 'op' en erover heen is 'hoog'
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”