Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grommelen bij contact andere hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Grommelen bij contact andere hond

Ongelezen bericht door Jits90 »

Dus.. Damy begint vervelend gedrag te laten zien bij contact met andere honden. En ik weet niet hoe ik het beste kan reageren hierop.
Zojuist waren we een rondje wezen wandelen, waarbij ik altijd flink doorstap. Alles ging prima, tot we bijna thuis waren.. Op de hoek van de straat woont een gezin met een grote duitse dog, geweldig beest. Eigenaar kwam net thuis en had z'n hond loslopen in z'n voortuin (dik hek eromheen, op vele plaatsen ook een lage heg). In vorige contacten was Damy altijd heel blij en speels met die hond. Snuffelen en samen heen en weer rennen. Damy altijd aan de riem ivm de straat, andere hond altijd los. Ik dacht vandaag hem weer te laten snuffelen. Dat ging goed. En daarna begon hij een lawaai te maken :80: Een soort grommen en janken in één. Hij leek een soort speelhouding aan te nemen. Ondertussen loop ik door, andere hond loopt mee, dus Damy rent ook mee. Lawaai blijft :oeps: , zo erg, dat ik me verontschuldigde bij de eigenaar. Goeie man, hij kon er wel mee lachen. Maar je schaamt je toch wel, als je hond zo'n kabaal maakt om niets. Damy z'n staart blijft kwispelen de hele tijd, een soort speelbuigingen maken en dat lawaai.. De andere hond kwispelt en rent mee met een pretbek, staart iets hoger dan horizontaal. Hij/zij keek ook regelmatig naar mij, leek niet echt te malen om Damy z'n lawaai.
Damy proberen tot de orde roepen hielp niet, hij had bananen in z'n oren. Een correctie met de riem werd ook niet voldoende opgemerkt.
Hek houdt op, ik loop door en Damy staat kwispelend te grommelen bij dat hek. Met een duidelijke stemverheffing (Damy, kom!) komt m'n hondje wel mee en kijkt nog 1x achterom. Andere hond is allang z'n huis binnengewandeld, dus wij kunnen ook zonder problemen verder.
Belangrijke noot: Damy is maar een opdondertje van 6 kg, een volle reu van nu 10 maanden. De andere hond heeft een schofthoogte van een meter en is geen teder poppetje. Qua opeet-gevaar gaat Damy het voer zijn.

Hoe kan ik hier in de toekomst beter op reageren? Ik wil niet met zo'n schreeuwlelijk aan de riem lopen bij elke hond die we zien.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Grommelen bij contact andere hond

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou sowieso niet laten snuffelen met een hek/heg er tussen. Waarschijnlijk wilde Damy graag spelen, maar raakte gefrustreerd doordat de andere hond niet bij hem kon komen en hij niet bij de andere hond. Ik zou in dit geval linea recta naar de overkant gegaan zijn met Damy
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Aangelijnd snuffelen vinden veel honden helemaal niet leuk en contacten tussen honden die veel in grootte schelen zijn dat vaak ook niet.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Weet je zeker dat die dog wel helemaal fris is en niet stiekem minder leuk en lollig dan jij denkt?
Ik vind de honden combi niks want je hond is veel te klein. Verder vind ik het niks dat de dog zo druk is en contact maakt zonder dat er iemand is die hem stuurt. Misschien ziet je hond wel meer dan je denkt.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Was het niet gewoon speelgedrag? Toto gromt ook als een gek tijdens uitdagen tot spel.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hanneke2 schreef:Was het niet gewoon speelgedrag? Toto gromt ook als een gek tijdens uitdagen tot spel.
Dat dacht ik ook. Als ik met Lotje langs de schutting ga waarachter Tessa zit, beginnen ze bij de piepen en geluidjes te maken, maar dat is meer van leuk leuk ik wil spelen.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Keesjes zijn vrij vocaal. Ik denk dat het gewoon gekrijs uit opwinding was. Die zat gewoon z'n grote vriend te roepen.
Je moet mijn Husky eens horen als er zo'n zelfde situatie zich voordoet :schrik: Bekende hond achter een hek is even loeien.
Ik zou daar niet teveel bovenop zitten eigenlijk.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Jits90 schreef:Dus.. Damy begint vervelend gedrag te laten zien bij contact met andere honden. En ik weet niet hoe ik het beste kan reageren hierop.
Zojuist waren we een rondje wezen wandelen, waarbij ik altijd flink doorstap. Alles ging prima, tot we bijna thuis waren.. Op de hoek van de straat woont een gezin met een grote duitse dog, geweldig beest. Eigenaar kwam net thuis en had z'n hond loslopen in z'n voortuin (dik hek eromheen, op vele plaatsen ook een lage heg). In vorige contacten was Damy altijd heel blij en speels met die hond. Snuffelen en samen heen en weer rennen. Damy altijd aan de riem ivm de straat, andere hond altijd los. Ik dacht vandaag hem weer te laten snuffelen. Dat ging goed. En daarna begon hij een lawaai te maken :80: Een soort grommen en janken in één. Hij leek een soort speelhouding aan te nemen. Ondertussen loop ik door, andere hond loopt mee, dus Damy rent ook mee. Lawaai blijft :oeps: , zo erg, dat ik me verontschuldigde bij de eigenaar. Goeie man, hij kon er wel mee lachen. Maar je schaamt je toch wel, als je hond zo'n kabaal maakt om niets. Damy z'n staart blijft kwispelen de hele tijd, een soort speelbuigingen maken en dat lawaai.. De andere hond kwispelt en rent mee met een pretbek, staart iets hoger dan horizontaal. Hij/zij keek ook regelmatig naar mij, leek niet echt te malen om Damy z'n lawaai.
Damy proberen tot de orde roepen hielp niet, hij had bananen in z'n oren. Een correctie met de riem werd ook niet voldoende opgemerkt.
Hek houdt op, ik loop door en Damy staat kwispelend te grommelen bij dat hek. Met een duidelijke stemverheffing (Damy, kom!) komt m'n hondje wel mee en kijkt nog 1x achterom. Andere hond is allang z'n huis binnengewandeld, dus wij kunnen ook zonder problemen verder.
Belangrijke noot: Damy is maar een opdondertje van 6 kg, een volle reu van nu 10 maanden. De andere hond heeft een schofthoogte van een meter en is geen teder poppetje. Qua opeet-gevaar gaat Damy het voer zijn.

Hoe kan ik hier in de toekomst beter op reageren? Ik wil niet met zo'n schreeuwlelijk aan de riem lopen bij elke hond die we zien.
Zoals je het beschrijft lijkt het een vriendschappelijk speelgeluid te zijn.
Maar of dat echt zo is kan ik niet vanachter een schermpje zeggen.
Doet hij dat nu bij elke hond die je ziet of speciaal bij deze hond achter het hek?

Als je het onprettig vindt zou ik de kansen op dat gedrag terugbrengen naar nul.
Dus oversteken en de aandacht op jou gericht houden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jits90 »

Als we een hond aan de riem tegenkomen, trekt hij er naartoe, snuffelt en begint te spelen (links en rechts rennen, andere hond uitdagen mee te doen). We zijn nog maar 1 keer een (ontsnapte) losloper tegengekomen (ook een gigantisch beest), maar toen waren de eigenaars er snel bij om hun hond te pakken in de 'snuffel-fase'.
Andere honden achter een hek zijn in 9 op de 10 gevallen blaffers, die hun erf willen bewaken. Damy doet een poging erheen te lopen en terug te blaffen, maar met een ferme nee loopt hij braaf door. Maar die honden zijn dan ook geen vriendjes, daar heeft hij nooit mee mogen/kunnen snuffelen of spelen.
Het lawaai is alleen nog bij de hond op de hoek geweest. Als we thuis spelen, wilt hij nog wel eens gewoon blaffen. Zodat we dat balletje eens gooien ed.

Wat ik me afvraag: blijft een spelbuiging (voorpoten laag, kont omhoog) positief, ondanks staart- en oorgedrag? Ik zag dat Damy z'n oren laag en naar achteren stonden, maar z'n staart stond fier rechtop, al kwispelend.

Ik ga sowieso de hond even vermijden komende tijd. Puur om het gedrag eruit te krijgen idd.
ranetje
Zeer actief

Jits90 schreef:Als we een hond aan de riem tegenkomen, trekt hij er naartoe, snuffelt en begint te spelen (links en rechts rennen, andere hond uitdagen mee te doen). We zijn nog maar 1 keer een (ontsnapte) losloper tegengekomen (ook een gigantisch beest), maar toen waren de eigenaars er snel bij om hun hond te pakken in de 'snuffel-fase'.
Andere honden achter een hek zijn in 9 op de 10 gevallen blaffers, die hun erf willen bewaken. Damy doet een poging erheen te lopen en terug te blaffen, maar met een ferme nee loopt hij braaf door. Maar die honden zijn dan ook geen vriendjes, daar heeft hij nooit mee mogen/kunnen snuffelen of spelen.
Het lawaai is alleen nog bij de hond op de hoek geweest. Als we thuis spelen, wilt hij nog wel eens gewoon blaffen. Zodat we dat balletje eens gooien ed.
Vind je het een goed idee als hij je aangelijnd naar een andere aangelijnde hond toetrekt?

Ik heb zelf in de loop van de tijd geleerd dat ik dat beter niet kan toestaan.
Aangelijnde honden kunnen op dat moment geen speelkameraadjes zijn omdat ze aangelijnd zijn.
Daar wordt dus niet naar toe gegaan en al helemaal niet naar toe getrokken :wink:
1. Omdat je aangelijnde honden tegen kan komen die om een serieuze reden aangelijnd zijn.
ziek, geblesseerd, hond-agressief.
2. Omdat ze zo leren dat ze door te trekken aan de riem kunnen komen waar ze willen zijn.
En dat is niet handig als je wilt dat je hond niet trekt als hij aan de lijn loopt.

Gewoon ter overweging hoor, geen verwijt :wink:
Wat ik me afvraag: blijft een spelbuiging (voorpoten laag, kont omhoog) positief, ondanks staart- en oorgedrag? Ik zag dat Damy z'n oren laag en naar achteren stonden, maar z'n staart stond fier rechtop, al kwispelend.

Ik ga sowieso de hond even vermijden komende tijd. Puur om het gedrag eruit te krijgen idd.
Het zou een beetje onzeker spelgedrag kunnen zijn.
Maar niet iets waar dreiging van uit gaat.
Vermoed ik :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Buiten het aangelijnd kennis laten maken en verschil in grootte waar al van alles over gezegd is: Je moet mijn honden eens horen als ze met elkaar spelen. Die grauwen en gaan tekeer als een stel tijgers.
Dat je soms verschrikte vragen krijgt of ze aan het vechten zijn :LOL:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
ranetje
Zeer actief

Miranda schreef:Buiten het aangelijnd kennis laten maken en verschil in grootte waar al van alles over gezegd is: Je moet mijn honden eens horen als ze met elkaar spelen. Die grauwen en gaan tekeer als een stel tijgers.
Dat je soms verschrikte vragen krijgt of ze aan het vechten zijn :LOL:
:mrgreen:
Toen er hier nog twee waren klonk dat voor buitenstaanders ook wel eens behoorlijk eng :lol1:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Jits90 schreef:Als we een hond aan de riem tegenkomen, trekt hij er naartoe, snuffelt en begint te spelen (links en rechts rennen, andere hond uitdagen mee te doen). We zijn nog maar 1 keer een (ontsnapte) losloper tegengekomen (ook een gigantisch beest), maar toen waren de eigenaars er snel bij om hun hond te pakken in de 'snuffel-fase'.

Ik denk niet dat je vriendelijk speelgedrag eruit krijgt door honden te mijden. :wink: Speelt hij wel af en toe los met andere honden? Ik zou dat zoveel mogelijk doen, dan leert hij dat er gespeeld wordt als hij los is, en zal hij aangelijnde honden minder interessant gaan vinden.

edit: en een speelbuiging betekent altijd hetzelfde: "Ik meen het niet serieus, ik meen het goed." Tegelijkertijd kan een hond wat onzeker zijn, of juist niet, of heel opgewonden of juist rustig, en dat vertaalt zich in de rest van de lichaamstaal.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”