Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kennismakingen op film: hoe/wat/waarom?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Re: Kennismakingen op film: hoe/wat/waarom?

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik zou omlopen omdat ik een mietje ben. :D En ik weet dat Tay overdreven heftig kan reageren en ik dat onnodig vind. Ik wil niet dat hij succes heeft met bepaald gedrag. Ik loop ook om als ik een pup zie en dat betekent niet dat die pup een rothond is. Maar dat is tegenkomen. Vanaf de 1e meter meelopen is voor hem anders, dus als wij ergens de honden tegelijk uit de auto zouden halen en samen gaan wandelen, zou het anders zijn. Tenzij je een pup hebt, dan loop ik niet mee. :LOL:

En dat Sultan onzeker is,maar wel goed reageert, ik vind het al reuze knap dat hij zo is. Dat heb ik al eerder geschreven. Dat is ons niet gelukt met Tessa hoor.

EDIT: Als ik filmpjes van Tay neerzet in dezelfde omstandigheden heb ik echt een rothond met een kort lontje, gok ik. Niet dat hij schade maakt, maar hij heeft een grote persoonlijke ruimte en een kort lontje.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Sjonge, wat een lange tenen :ugh:

Dat gedrag benoemd wordt betekent niet direct dat je hond een kutbeest is, hoor :roll:
*wandelt rustig verder met d'r dominante takketeef en d'r patsende reu*
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik vind de reacties ook weer erg overtrokken hoor....
Je kan nou eenmaal niet alleen van je eigen hond uitgaan, je bent altijd afhankelijk van andere honden. Doran is een hele lieve hond, als je hem met rust laat! Als je om wat voor reden dan ook onbeschoft zijn persoonlijke ruimte in komt denderen, dan veranderd hij in een etter....oprotten en snel :S:
Vergeet niet dat een snauw al snel om kan slaan in een potje knokken, ook dat ligt weer aan de honden.

Mensen als Heavy en ik en veel meer hier, willen gewoon niet "lastig gevallen worden" door opdringerige honden, omdat we weten dat onze honden daar niet leuk op reageren en dan kan je wel zeggen, na een snauw druipt hij af, maar ik heb gewoon liever niet dat mijn hond hoeft te snauwen, met eventuele gevolgen daarop, zo simpel kan het soms zijn!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Het zal mij eigenlijk niks verbazen als Manu honden zoals Jip juist met rust laat, ze zijn niet dom hoor :mrgreen:
Manu is een reu, met bijbehorende gedrag. Vind het niet echt bijzonder gedrag eigenlijk, wel typisch intacte reu gedrag. Sultan lijkt sociaal wat onhandig, wat ik al eerder zei, hij gaat ipv netjes voor te stellen meteen kijken wie het is. Maar hij zal denk ook juist bij een snauw meteen weg zijn, waarschijnlijk snapt hij alleen niet waarom hij die snauw krijgt.

Vinden jullie het niet verbazingwekkend dat alle honden maar verplicht met alle andere honden om moeten kunnen gaan? Een husky communiceert anders dan een windhond, een herder anders dan een labrador. Laatst zag ik een windhond en een mopshond samen lopen, totaal verschillende typen honden, zowel gedrag maar met name uiterlijk. Eigenlijk is het knap dat het meestal gewoon goed gaat.
Perry en Noah

Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Lijkt me erg onnatuurlijk te verlangen dat honden nooit meer zouden vechten/patsen etc. Het is een hond en die heeft net als wat mensen hebben gevoelens en emoties. Lijkt me raar als honden alleen maar goed met elkaar over weg konden en er nooit een verkeerd "woord" viel. Rare utopia die, net als bij mensen, onmogelijk is.
Helaas wordt dat vaak wel gewenst van onze honden in deze maatschappij waardoor er nogal eens wat uit de hand loopt. Honden moeten met elkaar spelen, liefst duizend bij elkaar en alles moet maar goed gaan :U: De helft let helaas niet op of heeft er helemaal geen verstand van. Ik denk dat je juist blij mag zijn met mensen als Manu want die let tenminste op en wíl tenminste leren en alles in goede banen begeleiden.
Daar draait het tenslotte toch om, wat de mens met die hond doet en welke verantwoordelijkheden hij/zij daarin neemt?
Zij heeft een reu die soms patst maar begeleid dat in goede banen. Ik heb een klotehond die reuen niet mag en ik neem daarin mijn verantwoordelijkheden.
Afbeelding
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

Hylos schreef:Lijkt me erg onnatuurlijk te verlangen dat honden nooit meer zouden vechten/patsen etc. Het is een hond en die heeft net als wat mensen hebben gevoelens en emoties. Lijkt me raar als honden alleen maar goed met elkaar over weg konden en er nooit een verkeerd "woord" viel. Rare utopia die, net als bij mensen, onmogelijk is.
Helaas wordt dat vaak wel gewenst van onze honden in deze maatschappij waardoor er nogal eens wat uit de hand loopt. Honden moeten met elkaar spelen, liefst duizend bij elkaar en alles moet maar goed gaan :U: De helft let helaas niet op of heeft er helemaal geen verstand van. Ik denk dat je juist blij mag zijn met mensen als Manu want die let tenminste op en wíl tenminste leren en alles in goede banen begeleiden.
Daar draait het tenslotte toch om, wat de mens met die hond doet en welke verantwoordelijkheden hij/zij daarin neemt?
Zij heeft een reu die soms patst maar begeleid dat in goede banen. Ik heb een klotehond die reuen niet mag en ik neem daarin mijn verantwoordelijkheden.
:ok:
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Goed omschreven Hylos.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Hylos schreef:Lijkt me erg onnatuurlijk te verlangen dat honden nooit meer zouden vechten/patsen etc. Het is een hond en die heeft net als wat mensen hebben gevoelens en emoties. Lijkt me raar als honden alleen maar goed met elkaar over weg konden en er nooit een verkeerd "woord" viel. Rare utopia die, net als bij mensen, onmogelijk is.
Maar daar draait het dus om, als Manu op Xavi afkomt om te patsen, sta jij je stinkende best te doen om Xavi onder controle te houden, zou niet nodig zijn als er niet gepatst werd!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Lunatic schreef:
Maar daar draait het dus om, als Manu op Xavi afkomt om te patsen, sta jij je stinkende best te doen om Xavi onder controle te houden, zou niet nodig zijn als er niet gepatst werd!
Het is best mogelijk dat Manu na één blik op Xavi niet eens bedenkt om te gaan patsen.
Manu - en vast en zeker ook Sultan die kennelijk erg onzeker is - heeft allang gezien dat dat geen goed idee is.

En aan de andere kant, het is ook nog mogelijk dat Xavi denkt ......... "ik bemoei me niet met dat onzekere gepats.
Daar hoef ik me niet mee te meten want het hele gedrag is hol"
.
Dat dat gedrag hol is zien baasjes vaak niet maar honden heel vaak wel.
(ik ken Xavi net zo min als de andere twee en ik neem hem alleen even als voorbeeld, dus neem het niet te letterlijk Hylos :wink: )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hylos
Zeer actief

Lunatic schreef:
Dus ben ik verkeerd bezig en neem mijn verantwoordelijkheden niet. Wat doe ik daar in een losloopgebied met een hondagressieve hond? Ik hoor daar niet te lopen, dat is vragen om problemen. Ik ontwijk honden, los of aangelijnd en als men dat met een hond als Xavi niet doet dan doe je iets niet goed.
Afbeelding
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

Maar aan de andere kant, is het dan wel de fout van de reu eigenaar die een patsende reu heeft, maar waar het altijd alleen bij patsen is gebleven? Ik blijf het lastig vinden, het is gewoon reu gedrag en de ene reu komt er nooit door in de problemen en de andere wel. Dan zijn ze of beide fout of allebei niet.

Zoals in het topic van de link, het verschil tussen 'ontspannen' patsen en 'gespannen' patsen is er ook nog.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Hylos schreef:
Lunatic schreef:
Dus ben ik verkeerd bezig en neem mijn verantwoordelijkheden niet. Wat doe ik daar in een losloopgebied met een hondagressieve hond? Ik hoor daar niet te lopen, dat is vragen om problemen. Ik ontwijk honden, los of aangelijnd en als men dat met een hond als Xavi niet doet dan doe je iets niet goed.
Helemaal top dat jij niet met Xavi in een losloop gebied loopt :ok:

Maar hondagressie heb je in gradaties, als je het zo noemen wil. Doran noem ik niet hondagressief, die negeert andere honden alsof het lucht is :pffff: dus kan hij prima loslopen, totdat er iemand komt patsen en in zijn persoonlijke zone gaat staan vervelen, dan gaat er een knop om en zou je kunnen zeggen dat hij wel agressief is, iig reactief :F: En ik heb 1 regel, ik wil geen rottigheid, beide kanten op niet, ik wil niet dat mijn honden gebeten worden én ik wil niet dat mijn honden bijten en daar eventueel succes mee hebben waardoor ze misschien gaan groeien in dat gedrag :19:

Ik vind het altijd zo jammer dat het vaak zo persoonlijk opgevat word, als iemand een topic opent om te vertellen dat ze een aanvaring in het bos hebben gehad met een opdringerige patsende reu en de baas zei alleen maar, hij doet niks hoor, wil alleen maar spelen, dan zijn 9 van de 10 reacties hier, hou verdomme je hond bij je :devil:
Als zo'n zelfde verhaal komt van een persoon en of hond die veel mensen aardig vinden dan mag zoiets ineens niet gezegd worden, terwijl het gedrag van de honden precies hetzelfde is!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik ga met een hele grote boog om zulke honden heen...patsen valt erg slecht bij de mijnen of t nu uit zekerheid of onzekerheid komt... mijn honden mogen t dus ook niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

TessaThomas schreef:Maar aan de andere kant, is het dan wel de fout van de reu eigenaar die een patsende reu heeft, maar waar het altijd alleen bij patsen is gebleven? Ik blijf het lastig vinden, het is gewoon reu gedrag en de ene reu komt er nooit door in de problemen en de andere wel. Dan zijn ze of beide fout of allebei niet.

Zoals in het topic van de link, het verschil tussen 'ontspannen' patsen en 'gespannen' patsen is er ook nog.
Mijn hond is eigenlijk best sociaal, maar komt dan ook zelden patsende reuen tegen, want ik heb zo`n donkerbruin vermoeden dat als hij ze maar vaak genoeg tegenkomt dat hij proactief gaat worden en dat is nu net wat ik niet wil........ komt hij er nu eentje tegen dan is het even aftastten en weer door....... maar ik weet ook dat het niet oneindig goed zou gaan - en dus vermijd ik dat
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

TessaThomas schreef:Maar aan de andere kant, is het dan wel de fout van de reu eigenaar die een patsende reu heeft, maar waar het altijd alleen bij patsen is gebleven? Ik blijf het lastig vinden, het is gewoon reu gedrag en de ene reu komt er nooit door in de problemen en de andere wel. Dan zijn ze of beide fout of allebei niet.

Als je weet dat je een patsende reu heb dan heb je die gewoon bij je te roepen als er een andere reu aan komt, het feit dat het nog nooit fout is gegaan heb ik geen boodschap aan op het moment dat het bij mij wel fout gaat. Ik laat Doran altijd volgen als we een reu tegen komen, geen gedoe en kleine moeite, 5 meter verder geef ik hem weer vrij :ok:
Hylos
Zeer actief

Het lijkt me gewoon erg lastig over te oordelen. Het is hondengedrag en bij de ene hond klikt dat wel en bij sommige honden misschien niet. Misschien omdat die andere hond ook weer iets afgeeft of uitstraalt wat niet klikt.
En het is niet zo dat een hond als Manu meteen voor de kil gaat of een hond in mootjes bijt. Bekvechten komt in roedels toch ook voor?
Afbeelding
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Lunatic schreef: Maar hondagressie heb je in gradaties, als je het zo noemen wil. Doran noem ik niet hondagressief, die negeert andere honden alsof het lucht is :pffff: dus kan hij prima loslopen, totdat er iemand komt patsen en in zijn persoonlijke zone gaat staan vervelen, dan gaat er een knop om en zou je kunnen zeggen dat hij wel agressief is, iig reactief :F: En ik heb 1 regel, ik wil geen rottigheid, beide kanten op niet, ik wil niet dat mijn honden gebeten worden én ik wil niet dat mijn honden bijten en daar eventueel succes mee hebben waardoor ze misschien gaan groeien in dat gedrag :19:
Ja zo kan ik het ook. Dan is Jigzy ook niet hondagressief. Ze zoekt niets op en kan prima met andere honden zolang ze haar met rust laten.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Hylos schreef:Het lijkt me gewoon erg lastig over te oordelen. Het is hondengedrag en bij de ene hond klikt dat wel en bij sommige honden misschien niet. Misschien omdat die andere hond ook weer iets afgeeft of uitstraalt wat niet klikt.
En het is niet zo dat een hond als Manu meteen voor de kil gaat of een hond in mootjes bijt. Bekvechten komt in roedels toch ook voor?
Klopt! Maar ik heb niks met andere reuen te maken, wil er ook niks mee te maken hebben, ik loop ook voor m'n plezier in het bos of waar dan ook, niet zodat mijn honden lekker een potje kunnen bekvechten. Dus gewoon hond bij je roepen als je weet dat hij dat soort gedrag laat zien.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Valerie schreef:
Lunatic schreef: Maar hondagressie heb je in gradaties, als je het zo noemen wil. Doran noem ik niet hondagressief, die negeert andere honden alsof het lucht is :pffff: dus kan hij prima loslopen, totdat er iemand komt patsen en in zijn persoonlijke zone gaat staan vervelen, dan gaat er een knop om en zou je kunnen zeggen dat hij wel agressief is, iig reactief :F: En ik heb 1 regel, ik wil geen rottigheid, beide kanten op niet, ik wil niet dat mijn honden gebeten worden én ik wil niet dat mijn honden bijten en daar eventueel succes mee hebben waardoor ze misschien gaan groeien in dat gedrag :19:
Ja zo kan ik het ook. Dan is Jigzy ook niet hondagressief. Ze zoekt niets op en kan prima met andere honden zolang ze haar met rust laten.
Nou helemaal top toch, zeker als je dat combineert met op plekken lopen waar weinig andere honden komen :ok:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Maar het hoeft toch ook niet altijd patsen te zijn. Vaak ook gehad dat honden continue maar door blijven gaan in contact maken, of uitdagen tot spelen waarbij de ene hond continue wegdraait, soms wat gromt ten teken geen zin te hebben in de andere hond. Als een baas dat dan niet ziet en de hond wegroept bij de andere hond kan er een conflict ontstaan, want als wegdraaien, en grommen/brommen niet duidelijk overkomt, wat rest er dan nog voor de andere hond om zijn punt duidelijk te maken :19:

En dat is vaak het stadium wat veel mensen niet wensen te zien, zowel eigenaar van de agressor op dat moment niet, als de eigenaar wiens hond nooit kwade bedoelingen heeft en supersociaal is of nooit in conflict komt met andere honden.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Lunatic schreef: Ik vind het altijd zo jammer dat het vaak zo persoonlijk opgevat word, als iemand een topic opent om te vertellen dat ze een aanvaring in het bos hebben gehad met een opdringerige patsende reu en de baas zei alleen maar, hij doet niks hoor, wil alleen maar spelen, dan zijn 9 van de 10 reacties hier, hou verdomme je hond bij je :devil:
Als zo'n zelfde verhaal komt van een persoon en of hond die veel mensen aardig vinden dan mag zoiets ineens niet gezegd worden, terwijl het gedrag van de honden precies hetzelfde is!
Nou nee. Op die topics reageer ik ook nooit, want ik maak me daar niet druk genoeg om, om überhaupt een topic daarover te openen. Heb ook wel eens 'last' van een opdringerige reu, maar hé, die minuut op mijn hele dag... Ga dat niet zodanig een stempel op mijn relaxte wandeling laten drukken, dat vind ik zonde.
Dat heeft niks met mensen wel of niet mogen te maken, in mijn geval. Ik ken deze forumleden niet. :wink:
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Even voor diegenen die dit gebied niet kennen: het is een omheinde hondendijk waar de mensen hun honden zo'n 20 meter en verder laten lopen. De honden worden daar losgelaten zodat ze eens kunnen rennen en spelen. Veelal honden die niet op het strand los kunnen, het losloopstrand zit op 5 minuten afstand.

Edit: vanochtend zijn we weer geweest. Er waren weer allerlei honden waaronder reuen en ook een bange teef, een paar pups en een aantal reuen waaronder een die langs de baas liep en je zag dat hij geen contact wilde. Daar lopen mijn honden dan zonder contact te maken langs. Ik heb niks gefilmd want ik heb geprobeerd gewoon weer te genieten van mijn stel. Ik trek dit topic me veel te veel aan en het beïnvloedt mijn manier van lopen.
Lange tenen, ja ik weet het. Ik doe mijn stinkende best en ik boek veel vooruitgang wat betreft de betrouwbaarheid van het terugkomen. Als ik een situatie tegen kom die ik niet vertrouw ga ik daar zo goed mogelijk mee om en als ik inschat dat niet te kunnen op dat moment lijn ik ze aan.
Ik laat mijn honden niet overal op af denderen. Fouten maak ik, daar ben ik me van bewust en dat heb ik ook al aangegeven.

Ik vind het interessant te lezen hoe verschillend er over gedrag gedacht wordt. Het verklaart voor mij een aantal topics op dit forum. Ik zie misschien hetzelfde gedrag en zie er niet zo'n probleem in als een ander. Geeft die ander aan er wel een probleem mee te hebben ga ik erin mee en probeer ik het op te lossen. Ik wil niet dat een ander last van ons heeft.
Ik vind het heerlijk dat mijn hond toch los kan en geniet daar heel erg van. Tot een paar maanden geleden dacht ik dat ik dit nooit zou bereiken. We komen vele honden tegen en ik heb zelden dat dit niet goed gaat. Ik geniet daarvan en ik ben er trots op.
Ik ben trots op mijn honden en ik ben trots op wat we elke dag weet weten te bereiken. Ik ben er trots op dat hij zoveel heeft leren te negeren, dat hij zo tolerant is en dat we vooral aangelijnd ons overal in kunnen mengen omdat we elkaar vertrouwen en dezelfde dingen leuk vinden. En die trots wordt afgebroken als men op basis van 3 minuten film van een voor mij toen onbekende situatie besluit dat hij in de problemen gaat komen, mij niet tegen wil komen en mijn hond verkeerd gedrag laat zien.

Daarom trek ik het me aan en dat kan voor een ander niet terecht voelen maar so be it.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Manu schreef:Kan best zijn. Toch ken ik maar weinig reuen die moeiteloos in zo'n groep kunnen ;)
Rio kon het ook ,

Afbeelding

Klein groot maakte niet uit ,reu of teef ook niet
Afbeelding

Maar toch was Rio ook een patser op zijn eigen manier.
Zelfde situatie waarbij het labje te vrij wordt naar Abra waarop Rio ingrijpt.
Is niet gevochten niets gewoon op hondse wijze zeggen doe maar niet dat vind ik niet leuk.
Oh en Rio heeft zijn hele leven nog nooit een hond verwond , hooguit een egotje gedeukt :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Manu schreef:Even voor diegenen die dit gebied niet kennen: het is een omheinde hondendijk waar de mensen hun honden zo'n 20 meter en verder laten lopen. De honden worden daar losgelaten zodat ze eens kunnen rennen en spelen. Veelal honden die niet op het strand los kunnen, het losloopstrand zit op 5 minuten afstand.

Edit: vanochtend zijn we weer geweest. Er waren weer allerlei honden waaronder reuen en ook een bange teef, een paar pups en een aantal reuen waaronder een die langs de baas liep en je zag dat hij geen contact wilde. Daar lopen mijn honden dan zonder contact te maken langs. Ik heb niks gefilmd want ik heb geprobeerd gewoon weer te genieten van mijn stel. Ik trek dit topic me veel te veel aan en het beïnvloedt mijn manier van lopen.
Lange tenen, ja ik weet het. Ik doe mijn stinkende best en ik boek veel vooruitgang wat betreft de betrouwbaarheid van het terugkomen. Als ik een situatie tegen kom die ik niet vertrouw ga ik daar zo goed mogelijk mee om en als ik inschat dat niet te kunnen op dat moment lijn ik ze aan.
Ik laat mijn honden niet overal op af denderen. Fouten maak ik, daar ben ik me van bewust en dat heb ik ook al aangegeven.

Ik vind het interessant te lezen hoe verschillend er over gedrag gedacht wordt. Het verklaart voor mij een aantal topics op dit forum. Ik zie misschien hetzelfde gedrag en zie er niet zo'n probleem in als een ander. Geeft die ander aan er wel een probleem mee te hebben ga ik erin mee en probeer ik het op te lossen. Ik wil niet dat een ander last van ons heeft.
Ik vind het heerlijk dat mijn hond toch los kan en geniet daar heel erg van. Tot een paar maanden geleden dacht ik dat ik dit nooit zou bereiken. We komen vele honden tegen en ik heb zelden dat dit niet goed gaat. Ik geniet daarvan en ik ben er trots op.
Ik ben trots op mijn honden en ik ben trots op wat we elke dag weet weten te bereiken. Ik ben er trots op dat hij zoveel heeft leren te negeren, dat hij zo tolerant is en dat we vooral aangelijnd ons overal in kunnen mengen omdat we elkaar vertrouwen en dezelfde dingen leuk vinden. En die trots wordt afgebroken als men op basis van 3 minuten film van een voor mij toen onbekende situatie besluit dat hij in de problemen gaat komen, mij niet tegen wil komen en mijn hond verkeerd gedrag laat zien.

Daarom trek ik het me aan en dat kan voor een ander niet terecht voelen maar so be it.
Maar je vergeet dat het commentaar is op die 3 minuten film, onder die omstandigheden zou hij in de problemen komen met veel reuen!
Dat neemt niks af van hoe hard je werkt en hoeveel je bereikt heb, probeer dat los van elkaar te zien...
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Voor de mensen die om Sultan heen zouden lopen, neem geen moeite. Sultan maakt namelijk een méga boog om honden die dominantie uitstralen. Ik kom hier in de omgeving regelmatig een bordeaux dog tegen die behoorlijk pittig is ( volgens de baas, heb er eens mee staan praten) en dan doet Sultan echt niet wat hij op het voorbeeld filmpje deed hoor haha! Dan loopt hij met een overdreven boog om die hond heen en kijkt het liefst ook nog eens de andere kant op. Precies het zelfde met de dominante rott van mijn schoonzus ( zie ander topic), die zoekt hij écht niet op.

Juist daarom vroeg ik mij af, waarom hij het dus wel bij 2 honden van het filmpje deed. Wat maakt die honden anders, dat hij het wel probeert. Zo is hij namelijk echt niet vaak, wij hebben hier in de straat een wawa die hem al 3 keer flink gepakt heeft ( voor zo ver dat een wawa lukt natuurlijk haha) en dan deinst hij écht terug.. Hij is ontzettend conflict vermijdend op zo'n moment. Gaat op zijn rug liggen met een bijtende wawa..

Vandaag ook een herder tegen gekomen die hem ging "herderen" daar heeft hij dan echt wel respect voor en maakt dat hij weg is. Hij weet ( denk ik ) heel goed bij welke hond hij een beetje stoer kan doen en bij welke totaal niet. Bij die laatste blijft hij uit de buurt en bij die andere roep ik hem bij mij, want ik vind dat natuurlijk ook geen wenselijke situatie. Maar ik was wel geintresseerd, waarom hij dat soms doet. vandaar het topic en vandaar de filmpjes. Niets meer en niets minder.

Overigens een hond die bij wat gepats een oor er af kan bijten of een andere hond flink kan pakken, vind ik persoonlijk problematisch gedrag. Ik had hiervoor ook zo'n hond. Als andere honden hem met rust lieten was het prima, maar kwam een hond op een wat ( in zijn ogen) verkeerde manier begroeten, kon hij écht flink happen en hij zou een gevecht dan niet uit de weg gaan. Die hond liep dus met een muilkorfje buiten en in gebieden waar een aanlijnplicht was. Die verantwoordelijkheid neem ik dan weer wel met zo'n hond. Want zodra mijn hond gaat bijten,pakken of vechten blijf ik weg uit een losloopgebied.
Laatst gewijzigd door Sulluna op 19 sep 2015 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Sulluna
Zeer actief

Frolic schreef: Ik zou ook doorlopen nadat de honden elkaar begroet hadden, net als bij de wandeling in het Leesten destijds. Vriend liep naar Luna, Manu kwam tussen beide, er werd even flink gegromd, jij riep hem mee en ik riep Vriend mee. Niks aan de hand. Ik weet bijna zeker dat als we dat niet gedaan hadden dat in elk geval Vriend niet vanzelf weg was gegaan.
We zagen het en handelden ernaar.
Ik weet zeker als Manu zo patserig naar Vriend loopt dat Vriend dat gedrag ook gaat vertonen. Wat zou Manu omgekeerd doen eigenlijk? Of er ook echt geknokt gaat worden dat weet ik niet, ik wil dat ook niet afwachten,
Overigens vind ik patserig een woord om een houding en gedrag aan te geven, niet per definitie negatief bedoeld.
Ehm, dat Manu tussen beide kwam was opzich logisch he.. Want Vriend liep/probeerde op Luna te rijden.. En Manu en Luna horen bij dezelfde roedel, dus Manu wilde dat gedrag blokken.
Sulluna
Zeer actief

Heavy schreef:
Heel fijn dat je dan je verantwoordelijkheid neemt . Dat deed ik ook . Maar helaas kan je niet verwachten dat iedereen dat doet . Grappig om te lezen dat Sultan precies de honden uitkiest die geen dominante houding hebben. Mijn Jip is zo'n hond die geen dominante houding heeft . En hij is vaak zo opdringerig benaderd inderdaad " omdat het kon" Juist daarom is hij na een aantal keren zo fel gaan reageren :wink:
Aah oke, kijk nu snap ik wat je bedoeld. Jouw hond is er niet van gediend, maar straalt dat niet uit. ( toch?) ja, dan snap ik dat je voor Sultan misschien een blokje om zou lopen. :)
Sulluna
Zeer actief

Frolic schreef: Voel je nou niet aangevallen, ik zeg helemaal niks over of het wel of niet logisch is toch? Het was even een kluitje van mensen en honden op een smal paadje in de bocht, ik zag niet eens wat er gebeurde.

Ik weet nu dat het helemaal geen goed idee is om met Vriend in een grote groep te gaan lopen, want ik kan hem niet voldoende in de gaten houden, dus dat doe ik niet meer.
Ik voel mij niet aangevallen hoor haha :) Alleen, was de situatie met het gegrom toen wel anders dan gewoon even naar Luna lopen zeg maar. Bedoelde er verder niks mee.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Manu druipt bij een dominantere reu vaak af dmv een spelbuiging. Maakt dat ie weg komt :P
Ik heb dat eigenlijk al een tijd niet meer gezien omdat er veel spanning aan vooraf gaat en ik het tegenwoordig eerder zie aankomen.

Ik snap wat jullie bedoelen.

Hij laat bij Uma ook geen reu toe. Soms was hij te lang bezig met een grassprietje en ziet een onbekende hond bij Uma. Dan gaat hij even polshoogte nemen.
Als hij de hond niet vertrouwt (blijkt vaak terecht) blokt hij. Uma is daar weer onhandiger in. Die rent alleen weg, hond snapt het niet en rent mee. Uma draait om en brult als een viswijf en durft soms zelfs de tanden te laten zien.
Manu is veel duidelijker, vanaf het eerste moment.

Hij patst. Dat zal ik nooit ontkennen. Ik heb hem echter nog nooit zo ver zien gaan dat ik bang was dat hij zou knokken. De enige keren dat ik dat heb gezien was hij aangelijnd en kwam er een andere reu op hem geklapt. Hij is geen watje en heeft een flink ego. Hij zal terugvechten maar ik heb hem nog niks zien starten eigenlijk. Zegt niet veel, weet ik, alles kan. Maar voor nu vertrouw ik hem daarin. En het scheelt natuurlijk enorm dat hij nu zoveel beter naar me luistert :D
Sulluna
Zeer actief

Heavy schreef:
Sulluna schreef:
Heavy schreef:
Heel fijn dat je dan je verantwoordelijkheid neemt . Dat deed ik ook . Maar helaas kan je niet verwachten dat iedereen dat doet . Grappig om te lezen dat Sultan precies de honden uitkiest die geen dominante houding hebben. Mijn Jip is zo'n hond die geen dominante houding heeft . En hij is vaak zo opdringerig benaderd inderdaad " omdat het kon" Juist daarom is hij na een aantal keren zo fel gaan reageren :wink:
Aah oke, kijk nu snap ik wat je bedoeld. Jouw hond is er niet van gediend, maar straalt dat niet uit. ( toch?) ja, dan snap ik dat je voor Sultan misschien een blokje om zou lopen. :)
En als ik met mijn vorige Herder reu die niet vies was van een potje knokken en dat ook uitstraalde ook een blokje om zou lopen dan snap je dat niet?
Dat zeg ik niet. Maar een hond die niet vies is van een potje vechten, daarmee kan je honden sowieso beter ontwijken. Want daar wordt niemand blij van. Ik had zo'n hond ook, en zou alles ontwijken daarmee. ( zo ver mogelijk). Maar ik bedoelde meer, als jouw hond dat zou uitstralen, zou sultan niet eens in zn buurt komen. Die heeft helemaal geen zin in een conflict en gaat opzoek naar een speelmaatje bij een vrolijke labrador ofzo.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”