Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gedrag onderling na afwezigheid

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Gedrag onderling na afwezigheid

Ongelezen bericht door Maeve »

Gisteren was ik met Coda op een jachtproef en om die reden waren Nilo en Bizzy uit logeren bij een vriend van me. Eind van de middag waren we weer thuis en kwamen Nilo en Bizzy ook weer terug. En waar Nilo de dans altijd ontspringt en rustig mag binnen komen verloopt het weerzien tussen Coda en Bizzy altijd iets onstuimiger. Ze onthalen elkaar met veel lawaai en gegrom waarna Bizzy direct tegen de grond wordt gedwongen. Die doet dat braaf en blijft met haar meest onderdanige blik muisstil liggen terwijl Coda er nog even boven staat te fixeren. Dat duurt een paar seconden en dan loopt Coda weg, waarna Bizzy weer mag opstaan. Verder is er dan ook geen vuiltje aan de lucht en beginnen de dames te spelen :19:

Die vriend van me is niet heel erg thuis in hondengedrag en schrok zich rot, dacht dat ze elkaar elk moment konden aanvliegen :mrgreen: Maar het schijnt een doodnormale gewoonte te zijn tussen die twee. Er wordt even gedreigd en een paar seconden later zijn ze allebei weer blij. Bizzy is er ook niet gespannen onder verder, het hoort er gewoon bij ofzo.

Ik vraag me wel af wat er zou gebeuren als ik ze langer uit elkaar zou halen. Stel, ik ga een week of 2 weg met één van beide? Zoals gezegd ontspringt Nilo deze dans altijd dus het gedrag van die teven onderling is nieuw voor me, dus dat vraag ik me wel af. Zou de reactie heftiger worden als ze echt voor lange tijd bij elkaar weg zijn? En meer mensen die het herkennen bij teven onderling?
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Gedrag onderling na afwezigheid

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik herken het wel van Tenzin bij mijn vorige hond. Alleen klapte hij er echt op als ik niet attent was. Eenmaal binnen was er niets meer aan de hand.
En de andere hond kon zo naar binnen.
Het was hier ook zo dat het "slachtoffer" al gedrukt binnen kwam.
Later probeerde Tenzin het ook bij Senghe maar die steekt bij wijze van spreken zijn middelvinger op en komt heel vrolijk binnen.
Tussen die 2 ging het dus verder goed.
Zie jij verschil in houding tussen de honden die thuiskomen?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hier hangt het er vanaf welke er uit is geweest en hoe lang.
Na een korte training, paar uur dus: niks aan de hand.
Na een hele dag is het altijd even oppassen. Met name Dinthe was de laatste tijd vervelend daarin, maar die is nu eindelijk loops, dus ik hoop dat het nu kalmeert.
Want dat heb je dus ook nog he, dat die hormonen zich ermee bemoeien.

Verder moet Jet altijd plat als de anderen binnenkomen, en als Jet is weggeweest moet ze ook plat, en van haar moet Polly dan weer plat. ;)

Het is een soort adrenalinegedoe, denk ik. Frustratie afreageren.
Overigens is Willemijn standaard degene die als een slang zo behendig overal tussendoor kronkelt en de boel kalmeert. :)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Pemba schreef:Ik herken het wel van Tenzin bij mijn vorige hond. Alleen klapte hij er echt op als ik niet attent was. Eenmaal binnen was er niets meer aan de hand.
En de andere hond kon zo naar binnen.
Het was hier ook zo dat het "slachtoffer" al gedrukt binnen kwam.
Later probeerde Tenzin het ook bij Senghe maar die steekt bij wijze van spreken zijn middelvinger op en komt heel vrolijk binnen.
Tussen die 2 ging het dus verder goed.
Zie jij verschil in houding tussen de honden die thuiskomen?
Oh met vreemde honden zou Coda er ook op klappen denk ik. Als er een vreemde hond bij ons binnen komt zorg ik dat Coda al buiten kan kennismaken en ze samen naar binnen lopen, anders accepteert ze het ook niet zonder heel duidelijk te laten weten dat dit haar huis is :wink:
Bizzy is van nature onderdanig en gaat met een gerust hart liggen als Coda dat graag wil. Ze is er niet gedrukt onder verder, het is gewoon een bekend ritueel wat ze ondergaat zo te zien. Bij andere honden doet ze het ook wel eens tijdens een begroeting, als de situatie daar om vraagt. Niet dat extreme gedraai en beklikken maar gewoon rustig liggen en de tegenpartij laten snuffelen, dat idee.

Nilo lijkt niet eens deel uit te maken van die roedel die de andere 2 vormen heb ik het idee soms. Hij mag binnen komen zonder dat Coda er uberhaupt aandacht aan besteed, alsof hij er niet eens is.

Na een avondje trainen doen ze dit inderdaad niet. Nu waren ze weg geweest vanaf de vorige avond tot einde van de middag dus, dat was blijkbaar lang genoeg om haar punt te moeten maken :mrgreen:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Bij mayke en kiwi merk ik dat mayke kiwi te druk vindt bij het weerzien. Druk onderdanig irritant. Dan gaat mayke ff mopperen, damt kiwi in en einde transactie.
Ik vinddat normaal. Ik vind kiwi dan ook te druk en irritant. Het is een beetje een jonge honden ding denk ik.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik had dat soort gedrag ook verwacht van Mila, maar niets van dat al. Die verwelkomt Amy tot nu toe altijd met open armen, ook als Amy wat langer weg is geweest. Binnenkort gaat Amy een paar dagen ergens anders logeren, dus ik ben benieuwd of de ontvangst daarna nog steeds zo hartelijk is. :mrgreen:
Overigens wil Mila wel af en toe haar punt maken bij Amy - die dan ook gedwee en rustig gaat liggen en het maar even over zich heen laat komen - maar dat is dus nooit bij binnenkomst.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:Bij mayke en kiwi merk ik dat mayke kiwi te druk vindt bij het weerzien. Druk onderdanig irritant. Dan gaat mayke ff mopperen, damt kiwi in en einde transactie.
Ik vinddat normaal. Ik vind kiwi dan ook te druk en irritant. Het is een beetje een jonge honden ding denk ik.
Hm nee het is hier echt een bevestiging van de rangorde. Bizzy is wel onderdanig maar heel beschaafd, amper aanwezig zeg maar :wink: Irritatie heeft er niks mee te maken denk ik, maar Coda wil ff zeker weten dat de rollen duidelijk zijn ofzo :mrgreen:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Oh mijn honden doen dat ook. Of nouja, Dumas en Csiva doen dat als ze alleen mee geweest zijn. Als ze dan binnen komen doen ze altijd even stoer tegen elkaar, en soms stoer tegen Luca. Luca zal het worst wezen, Dumás bromt Csiva weg en als Dumas gaat patsen kijkt Csiva hem aan alsof ze water ziet branden :F: Ik zie het altijd als even stoer doen omdat de hond in kwestie even heeel belangrijk was, want die mocht alleen mee met de baas.

Trouwens, na een agility wedstrijd gebeurt het niet. Blijkbaar is in het weekend weg en mijn vriend bij de honden voor de andere 2 genoeg om ook belangrijk te zijn ofzo...
Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Barnsley »

Komt me (gelukkig) totaal niet bekend voor, hier mag alles binnen komen en alles wordt blij en enthousiast begroet.
Nog meer vriendjes om mee te spelen, haha!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”