Aan de riem gaat alles perfect; ze luistert prima en loopt vaak naast of achter me. Alleen als ze een andere hond ziet wil ze nog wel eens trekken (iets dat ik haar nog niet heb kunnen afleren), dan begint ze te kwispelen en wil ze het liefst de hele dag neus aan neus staan.
Omdat ik vond dat ze aan de riem zo gehoorzaam is mag ze sinds een aantal weken, op een daarvoor bestemd terrein, loslopen. Ze vind het helemaal fantastisch! Ze rent er wat af, komt vaak met een stok uit de bosjes en helemaal geweldig vindt ze het als er grote modderplassen liggen. Ze komt dan ook vaak bruin van de modder weer thuis.
Nu is er alleen 1 probleempje, ze heeft een beetje moeite met andere honden als ze losloopt.
Ze lijkt angstig als andere honden bij haar komen snuffelen, de rugharen gaan overeind staan, ze trekt haar lip op, snauwt en haar staart verdwijnt tussen haar benen.. Ze zoekt dan ook vaak bescherming bij mij en komt dichtbij me staan. Mijn moeder zegt dat ze op de puppy-cursus al gezegd hebben dat Uma een dominante hond is, maar daar heb ik zo mijn twijfels over. Ze kan best dominant zijn, maar ik vind haar eerder onzeker overkomen.
Omdat ze zo reageert op andere honden als ze los loopt doe ik haar altijd aan de riem als er een hond aan komt. Ik vind het lastig om in te schatten wat Uma zal doen en ik wil gewoon voorkomen dat ze een andere hond grijpt. Nu kwam ik laatst een andere hondeneigenaar tegen die zei dat ze juist onzekerder worden van aan de riem lopen en zich sneller bedreigt zullen voelen, maar ik heb juist het idee dat ze zich meer op haar gemak voelt als ze aangelijnd is.
Verder is ze afgelopen week 2 keer aangevallen door dezelfde hond. Uma heeft er niks aan over gehouden, het was meer grommen en piepen dan een strijd op leven en dood. Maar ik kan me voorstellen dat dit niet heel erg goed is voor het zelfvertrouwen van Uma. Ik vraag me af of ze aangevallen wordt omdat ze een onzekere indruk maakt of omdat die andere hond gewoon een hekel heeft aan lieve schattige labradors
Het is een heel verhaal geworden, maar wat ik nou eigenlijk wil vragen is: Wat zouden jullie doen? Aanlijnen of niet? En is er nog iets dat ik kan doen om haar te helpen? Kan ik haar zelfvertrouwen een boost geven? Of is het toch gewoon een kwestie van rangorde en dominantie?
Alvast bedankt!

[/url]