Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kan Takkie zonder tong goed leven > We gaan het ontdekken!
Moderator: moderatorteam
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Re: Kan Takkie zonder tong goed leven > We gaan het ontdekke
Wat een goed nieuws en wat een knokkertje 

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 2
Wauw wat super dat het tot nu toe allemaal zo positief is uitgevallen na die ellende
.
Hopelijk heeft hij snel door hoe hij moet eten en drinken. Je hebt van die fonteintjes die doorlopend een straaltje water 'spuiten' waar hij dan gewoon zijn bek onder kan houden. Dus niet zoals die honden en kattenfonteintjes die een soort bel van water maken of het over plastic laten stromen. Als je even googled op 'fonteintje binnen' zie je zat voorbeelden. Misschien niet de meest mooie creaties(met dolfijntjes of emmertjes e.d.
) maar waarschijnlijk wel erg praktisch voor Takkie en niet duur.

Hopelijk heeft hij snel door hoe hij moet eten en drinken. Je hebt van die fonteintjes die doorlopend een straaltje water 'spuiten' waar hij dan gewoon zijn bek onder kan houden. Dus niet zoals die honden en kattenfonteintjes die een soort bel van water maken of het over plastic laten stromen. Als je even googled op 'fonteintje binnen' zie je zat voorbeelden. Misschien niet de meest mooie creaties(met dolfijntjes of emmertjes e.d.

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
- Aantal honden: 1
Heel bijzonder!
De basis van de tong zal nog aanwezig zijn denk ik. Niet de hele tong kan weg zijn dan is er geen slikfunktie meer over .
Hopelijk kan hij goed slikken en verslikt hij zich niet te vaak met alle gevolgen van dien.
Dat het stuk tong eruit viel is logisch , dat gebeurt met afgestorven onderdelen
Ik ben benieuwd naar hoe het gaat
De basis van de tong zal nog aanwezig zijn denk ik. Niet de hele tong kan weg zijn dan is er geen slikfunktie meer over .
Hopelijk kan hij goed slikken en verslikt hij zich niet te vaak met alle gevolgen van dien.
Dat het stuk tong eruit viel is logisch , dat gebeurt met afgestorven onderdelen

Ik ben benieuwd naar hoe het gaat
Fenneke en Baloe

- Takkie de Teckel
- Actief
- Mijn ras(sen): Ruwhaar Teckel
- Contacteer:
Nou, het gaat nog goed, zo na de eerste nacht. Ik heb hem net een blikje A/D voer via een joekel van een spuit gegeven, dat gaat veel sneller, makkelijker en minder 'messy' dan met een kleintje. Water of uit de spuitfles of de spuit. Hij heeft geen maagsonde zoals in het filmpje. Caine, uit het filmpje, had zijn tong eruit gescheurd, met dus een grote wond in zijn bek, en dat heeft Takkie gelukkig niet.
Ik heb een teiltje neergezet, iets verhoogd en schuin, zodat het water aan de laagste rand staat. Hij probeert het al, is nog even wennen en hij moet nog leren zijn bekkie er meer in te doen. Maar dat hij het _kan_ leren ben ik van overtuigd.
Bijna alles aan tong is eruit, behalve inderdaad de tongbasis/wortel hoe het ook heet. Dat zorgt dat hij dus wel nog kan slikken! Vandaag laat ik me verder nu even niet veel horen, moet ff beetje rust alletwee. Vanavond updateje nog.
Superbedankt voor alle steun, en ook voor de waarschuwingen en twijfels. Alles bij elkaar heeft mij ook weer geweldig geholpen om zo goed mogelijk te kunnen afwegen. Dat eerste filmpje, hoe vaag ook, als ik die niet gezien had van Marco, dan was het nu misschien al voorbij. Hoe stom kan het gaan...
Ik heb een teiltje neergezet, iets verhoogd en schuin, zodat het water aan de laagste rand staat. Hij probeert het al, is nog even wennen en hij moet nog leren zijn bekkie er meer in te doen. Maar dat hij het _kan_ leren ben ik van overtuigd.
Bijna alles aan tong is eruit, behalve inderdaad de tongbasis/wortel hoe het ook heet. Dat zorgt dat hij dus wel nog kan slikken! Vandaag laat ik me verder nu even niet veel horen, moet ff beetje rust alletwee. Vanavond updateje nog.
Superbedankt voor alle steun, en ook voor de waarschuwingen en twijfels. Alles bij elkaar heeft mij ook weer geweldig geholpen om zo goed mogelijk te kunnen afwegen. Dat eerste filmpje, hoe vaag ook, als ik die niet gezien had van Marco, dan was het nu misschien al voorbij. Hoe stom kan het gaan...
- Hinke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hatsjoehondje en een geleidehond van vriend
Wat een wonder.
Ik hoop dat je met Takkie een goede manier vindt om te eten en te drinken.
Veel succes gewenst.
Ik hoop dat je met Takkie een goede manier vindt om te eten en te drinken.
Veel succes gewenst.
Groetjes van Hinke
En een poot van Basco en Vronie
En een poot van Basco en Vronie
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Klinkt goed. Als hij zelfstandig kan leren drinken en je hem 2 x per dag zo moet voeren (misschien gaat hem dat ook nog wel lukken) lijkt het mij dat hij met al zijn vrolijkheid en wilskracht een prima leven kan hebben. Denk wel dat je hem met warme dagen wat extra in de gaten moet houden (teckeltjes zijn 'laag bij de grond' en vangen zo meer warmte heb ik aan mijn eigen teckel gemerkt) maar ik denk dat je met een koelbandje, geregeld de voetjes vochtig maken en altijd een spuitflesje water bij de hand al een heel eind komt. En nu maar eens even bijkomen van het bizarre avontuur 

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat met Takkie 

- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Ook ik heb meegelezen en wens jullie veel succes voor de komende tijd.
- Takkie de Teckel
- Actief
- Contacteer:
Ik heb intussen ook contact gekregen met Ashley, de bazin van Caine, uit het filmpje! Caine is intussen 8 jaar geworden, en leeft nu al 5 jaar een goed leven zonder tong. Ze vind het jammer dat het eerste advies voor mij inslapen was. "They didn't even Google it" zegt ze
Maar ja, toen ik het eerst opzocht (op zijn Nederlands, hond zonder tong) kwam ik ook nergens. Het is nou eenmaal niet echt dagelijkse kost. Kan me alleen wel voorstellen dat het misschien vaker voorkomt dan je zo zou zeggen: een ongelukje zit in een klein hoekje. Misschien kan ik met mijn verhaal een extra kans bieden voor een lieve hond in de toekomst. Maar eerst overleven!
Een fonteintje heb ik ook aan gedacht, maar ben er nog een beetje huiverig voor: zo'n ding loopt maar door, straks verslikt hij zich. Als ik er eentje haal, zal ik hem toch eerst even alleen uitproberen als ik erbij ben. Gelukkig (dit keer) zijn de warme dagen wel even voorbij. De artsen in het MC konden zich voorstellen dat ook zijn grote flaporen mee zullen helpen bij de warmte regeling. Het zijn grote dunne oppervlakken met doorbloeding, dus warmte afgeven kunnen ze. Maar komend zomer wordt wel opletten natuurlijk. Gelukkig is dat nog zover weg dat hij tegen die tijd zeker helemaal hersteld en gewoon weer sterk zou moeten zijn.
Eten en drinken via de grote spuit gaat best aardig! Maar moet nog even navragen qua water hoeveel hij nou moet hebben. Normaal doet hij een dag of twee met een bak water, naast 1x natvoer en verder een schaaltje brokjes. Maar momenteel zal hij zeker meer nodig hebben, om die 1,8 kilo er weer bij te krijgen. Dik was hij nooit, hij doseert het eten vrij aardig. Ik maak deze voorraad voer die ik nu heb meegekregen eerst op, maar daarna wil ik toch wel beginnen met normaal (en ook goedkoper) eten. Die grote spuiten hebben een brede opening, kan me voorstellen dat ik normaal voer ook wel zo fijn kan krijgen. Bovendien kan ik dan beginnen met meer en meer vast (nat-)voer te geven.
Volgens de bazin van Doc duurde het wel een tijdje voor hij zelf had leren drinken uit een bak, maar was het op een gegeven moment alsof er een klik was en vanaf toen kon hij het. Takkie is best slim, dus eens even kijken hoelang hij erover doet.
Hij doet het nog steeds goed! Ook zijn hernia-terugval is bijna weg. De wandelingen vandaag is hij niet 1x meer gaan zitten. Nog 2 dagen de pijnstil-pleister (daarna kijken of herhaling nodig is, of met Carporal nog even doorgaan, dat was ook geen probleem) en 9 dagen antibiotica 'Synulox', wat speciaal voor ontstekingen in (mond)slijmvlies is.
Hij blaft, speelt, plast/poept, kwispelt, knuffelt als vanouds. Vandaag een route genomen die hij altijd leuk vind, langs het water aan het IJ hier. Hij had er superveel zin in! En een half varkensoor geknabbeld! Hij heeft er toch wel nog moeite mee om dat naar binnen te krijgen, maar een deel lukt toch nog wel, en het knabbelen alleen al vind hij heerlijk. Nu de laatste eetspuit met een spuit water erbij, nog een laatste rondje buiten en dan vroeg slapen. Was vanavond zelf zo moe dat ik net wakker werd op de bank.

Maar ja, toen ik het eerst opzocht (op zijn Nederlands, hond zonder tong) kwam ik ook nergens. Het is nou eenmaal niet echt dagelijkse kost. Kan me alleen wel voorstellen dat het misschien vaker voorkomt dan je zo zou zeggen: een ongelukje zit in een klein hoekje. Misschien kan ik met mijn verhaal een extra kans bieden voor een lieve hond in de toekomst. Maar eerst overleven!
Een fonteintje heb ik ook aan gedacht, maar ben er nog een beetje huiverig voor: zo'n ding loopt maar door, straks verslikt hij zich. Als ik er eentje haal, zal ik hem toch eerst even alleen uitproberen als ik erbij ben. Gelukkig (dit keer) zijn de warme dagen wel even voorbij. De artsen in het MC konden zich voorstellen dat ook zijn grote flaporen mee zullen helpen bij de warmte regeling. Het zijn grote dunne oppervlakken met doorbloeding, dus warmte afgeven kunnen ze. Maar komend zomer wordt wel opletten natuurlijk. Gelukkig is dat nog zover weg dat hij tegen die tijd zeker helemaal hersteld en gewoon weer sterk zou moeten zijn.
Eten en drinken via de grote spuit gaat best aardig! Maar moet nog even navragen qua water hoeveel hij nou moet hebben. Normaal doet hij een dag of twee met een bak water, naast 1x natvoer en verder een schaaltje brokjes. Maar momenteel zal hij zeker meer nodig hebben, om die 1,8 kilo er weer bij te krijgen. Dik was hij nooit, hij doseert het eten vrij aardig. Ik maak deze voorraad voer die ik nu heb meegekregen eerst op, maar daarna wil ik toch wel beginnen met normaal (en ook goedkoper) eten. Die grote spuiten hebben een brede opening, kan me voorstellen dat ik normaal voer ook wel zo fijn kan krijgen. Bovendien kan ik dan beginnen met meer en meer vast (nat-)voer te geven.
Volgens de bazin van Doc duurde het wel een tijdje voor hij zelf had leren drinken uit een bak, maar was het op een gegeven moment alsof er een klik was en vanaf toen kon hij het. Takkie is best slim, dus eens even kijken hoelang hij erover doet.
Hij doet het nog steeds goed! Ook zijn hernia-terugval is bijna weg. De wandelingen vandaag is hij niet 1x meer gaan zitten. Nog 2 dagen de pijnstil-pleister (daarna kijken of herhaling nodig is, of met Carporal nog even doorgaan, dat was ook geen probleem) en 9 dagen antibiotica 'Synulox', wat speciaal voor ontstekingen in (mond)slijmvlies is.
Hij blaft, speelt, plast/poept, kwispelt, knuffelt als vanouds. Vandaag een route genomen die hij altijd leuk vind, langs het water aan het IJ hier. Hij had er superveel zin in! En een half varkensoor geknabbeld! Hij heeft er toch wel nog moeite mee om dat naar binnen te krijgen, maar een deel lukt toch nog wel, en het knabbelen alleen al vind hij heerlijk. Nu de laatste eetspuit met een spuit water erbij, nog een laatste rondje buiten en dan vroeg slapen. Was vanavond zelf zo moe dat ik net wakker werd op de bank.
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Nou, wat een goed nieuws! Heerlijk hoor. Allebei tot rust komen nu en ik ben heel benieuwd hoe de situatie over een tijdje is, als jullie wat meer hebben kunnen oefenen. Succes!
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Geweldige berichten.
Dat er nog vele mogen volgen

Dat er nog vele mogen volgen

- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Geweldig dat het zo goed gaat.
Takkie heeft geluk met jou als baasje

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
mosquito1980 schreef:Geweldig dat het zo goed gaat.
En geluk dat zijn baas hem verzekerd had.
Fijn dat het zo goed gaat.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 boomertjes
Dat zijn goede berichten, ik ben heel blij voor jullie!!
- senna03
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested
Wat geweldig, ga zo door Takkie! Je bent een kanjer en je baasje ook!
- Katja-Jessie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Border Collie - Aantal honden: 2
Hoe gaat het nu met Takkie?
Een droom wordt een doel wanneer actie wordt ondernomen om het te realiseren.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer en langharige Chihuahua
Wat heerlijk om te lezen dat alles goed gaat 

-
- Zeer actief

-
- Zeer actief

-
- Zeer actief

-
- Zeer actief

- Takkie de Teckel
- Actief
- Contacteer:
Het gaat wonder boven wonder prima met Takkie! Hij leert al aardig zelf drinken, en drinkt ook goed uit de spuitfles. Qua vocht krijgt hij genoeg binnen. Ook het eten met de spuit gaat vrij goed. Convalescence voer (oplospoeder) vindt hij niet zo, A/D voer (vleesbasis) wel, hij neemt nu de spuit zelf in zijn bekkie, ik hoef alleen maar een beetje erin te laten lopen.
Het is duur spul, ik ben aan het kijken misschien een blender ofzo te halen, of te kijken welke pate in de winkel het fijnst is en door een spuit zou kunnen met wat water. Weet iemand welke pate echt heel fijn gemalen is? Hij at altijd vleesbrokjes, heb weinig ervaring met soorten pate.
Eten is wel iets om echt met aandacht te doen, en hem goed in de gaten te houden. Een paar keer heeft hij zich verslikt of is het teveel ineens geweest en kokte hij heftig. Geen braken echt maar iets opgeven. Langzaam aan en hem telkens voldoende tijd geven om een hap weg te werken en het gaat best. Gelukkig gaat drinken nu niet meer via de spuit, maar deels uit een bak die schuin staat en deels met de spuitfles.
De uitslag van het weefselonderzoek is nog niet terug, maar we hebben een aantal relatief ontspannen dagen mogen doorbrengen na alles! Het kost allemaal wel wat meer tijd, dus ik ben ook aan het kijken hoe dat zo goed mogelijk in te passen in het dagelijkse ritme.
Zijn hernia terugvalletje is helemaal weg, hij loopt weer als vanouds. Staart omhoog, snuffelneus aan de grond en blakend van energie, ondanks dat hij nog flink moet aansterken en aankomen. Hij is gewoon bijna als vanouds, supergoed om te zien. We knuffelen, spelen, hij gaat een kat achterna, snuffelt met andere honden... Op momenten lijkt alles bijna een rare nachtmerrie die niet echt is geweest.
Ik ben een dagboekje begonnen om alles bij te houden, vooral als er rare dingen gebeuren of dingen vaker gebeuren zodat ik ze kan vergelijken en vorderingen kan overzien. Ook ben ik aan het kijken hoe ik dit verhaal op een andere manier kan delen. Er is nog zo ongeveer niks te vinden in het Nederlands over een hond zonder tong. Misschien kan mijn verhaal andere honden redden van het advies inslapen.
Het is allemaal nog wat onwennig en onwerkelijk soms, maar er begint een beetje een ritme in te komen. Zodra de uitslag van het weefselonderzoek bekend is zal ik er hier nog wel over posten, maar dat ga ik niet de hele tijd volhouden. Zodra ik weet of ik het ook verder nog online ga delen zal ik ook even laten weten waar. Zonder jullie support en tips was ik misschien niet eens zover gekomen! Beter dat ik het hier met jullie mede hondenliefhebbers heb gedeeld dan het hele verhaal maar op Facebook kwakken.
Veel dank van Takkie en mij!
Het is duur spul, ik ben aan het kijken misschien een blender ofzo te halen, of te kijken welke pate in de winkel het fijnst is en door een spuit zou kunnen met wat water. Weet iemand welke pate echt heel fijn gemalen is? Hij at altijd vleesbrokjes, heb weinig ervaring met soorten pate.
Eten is wel iets om echt met aandacht te doen, en hem goed in de gaten te houden. Een paar keer heeft hij zich verslikt of is het teveel ineens geweest en kokte hij heftig. Geen braken echt maar iets opgeven. Langzaam aan en hem telkens voldoende tijd geven om een hap weg te werken en het gaat best. Gelukkig gaat drinken nu niet meer via de spuit, maar deels uit een bak die schuin staat en deels met de spuitfles.
De uitslag van het weefselonderzoek is nog niet terug, maar we hebben een aantal relatief ontspannen dagen mogen doorbrengen na alles! Het kost allemaal wel wat meer tijd, dus ik ben ook aan het kijken hoe dat zo goed mogelijk in te passen in het dagelijkse ritme.
Zijn hernia terugvalletje is helemaal weg, hij loopt weer als vanouds. Staart omhoog, snuffelneus aan de grond en blakend van energie, ondanks dat hij nog flink moet aansterken en aankomen. Hij is gewoon bijna als vanouds, supergoed om te zien. We knuffelen, spelen, hij gaat een kat achterna, snuffelt met andere honden... Op momenten lijkt alles bijna een rare nachtmerrie die niet echt is geweest.
Ik ben een dagboekje begonnen om alles bij te houden, vooral als er rare dingen gebeuren of dingen vaker gebeuren zodat ik ze kan vergelijken en vorderingen kan overzien. Ook ben ik aan het kijken hoe ik dit verhaal op een andere manier kan delen. Er is nog zo ongeveer niks te vinden in het Nederlands over een hond zonder tong. Misschien kan mijn verhaal andere honden redden van het advies inslapen.
Het is allemaal nog wat onwennig en onwerkelijk soms, maar er begint een beetje een ritme in te komen. Zodra de uitslag van het weefselonderzoek bekend is zal ik er hier nog wel over posten, maar dat ga ik niet de hele tijd volhouden. Zodra ik weet of ik het ook verder nog online ga delen zal ik ook even laten weten waar. Zonder jullie support en tips was ik misschien niet eens zover gekomen! Beter dat ik het hier met jullie mede hondenliefhebbers heb gedeeld dan het hele verhaal maar op Facebook kwakken.
Veel dank van Takkie en mij!
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Top!!!
En zouden we weer eens een fotootje mogen zien van Takkie??
Of zelfs een foto als hij zelf uit de schuine bak drinkt?
Ik ben zo benieuwd hoe dat eruit ziet!
En ben vooral heel blij dat Takkie het zo oke doet op dit moment!
En zouden we weer eens een fotootje mogen zien van Takkie??
Of zelfs een foto als hij zelf uit de schuine bak drinkt?
Ik ben zo benieuwd hoe dat eruit ziet!
En ben vooral heel blij dat Takkie het zo oke doet op dit moment!

- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Contacteer:
Wat goed dat het allemaal de goede kant op lijkt te gaan!!
Blikvoer heb ik geen verstand van(gebruik ik niet). Maar misschien kan je kvv in de blender doen of brokken laten wellen en als het nodig is in de blender, zodat hij voldoende voedingstoffen binnen krijgt.

Blikvoer heb ik geen verstand van(gebruik ik niet). Maar misschien kan je kvv in de blender doen of brokken laten wellen en als het nodig is in de blender, zodat hij voldoende voedingstoffen binnen krijgt.
- CKS
- Zeer actief
Brokjes kun je prima pure maken door ze droog in de blender te doen, dan maal je ze en pas daarna doe je er water bij, vervolgens even laten staan en opnieuw malen. Zo heb ik een pup die een maand lang niet kon eten door een sonde gevoed en dat ging uitstekend. In het begin zolang Takkie nog aan moet sterken kun je het best Royal Canin Starter gebruiken, eenmaal goed op gewicht kun je andere minder dure brokjes nemen. Waarschijnlijk wel altijd top kwaliteit met hoog energie gehalte omdat voeren wel wat lastig zal blijven. Als je dierenarts andere ideeën heeft over het voeren dan zijn of haar aanwijzingen volgen natuurlijk.
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Geweldig, wat een fijne update!
- Hilly45
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
Echt fijn om te lezen. Jullie zijn een pracht koppel. Nu hopen dat de uitslagen ook gunstig zijn.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Gouden hond; gouden baasje.
Jullie zijn voor elkaar voorbestemd.

Jullie zijn voor elkaar voorbestemd.

Laatst gewijzigd door teckeltoos op 30 sep 2015 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.