granny schreef:
Nou Lin,dan is het voor jou en je hond te hopen dat hij nooit de verkeerde gaat tegenkomen dan. Als je dit op zijn beloop laat gaan,dan krijg je hond zeker weten een slechte naam.
Eigenwijs is ook wijs natuurlijk.Lijn je hond gewoon aan en voorkom daarmee moeilijkheden.(neem desnoods een lange lijn,zodat je het kan oefenen)
ik laat het niet op zijn beloop gaan, anders zou ik er hier ook niet over beginnen.
even een nuancering voor wat betreft het aanlijnen: uiteraard lijn ik hem geregeld aan als ik potentieel chagrijnige reuen tegenkom, die een aanvliegend mormeltje niet zo geestig vinden.
maar het gebeurt ook wel 'ns niet. bij kleinere honden bijvoorbeeld.
daarnaast blijf ik het niet de goede manier van opvoeden vinden; hoezeer je ook problemen voorkomt met aanlijnen, je pakt de oorzaak van het ongewenste gedrag niet aan en hebt dan dus niet de gelegenheid om het ongewenste gedrag met wortel en al uit te roeien, om het maar een beetje dramatisch te zeggen.
een lange lijn is een optie...............................maar het is toch van de dolle. ik heb deze week bij een charmante collega handtastelijke dronken poolse zeemannen in het gareel gekregen, vechtende spanjaarden uit elkaar gehaald en verbaal bijzonder agressieve nederlanders op acceptabele wijze en zo dat ze niet meer scholden toegesproken. en dat allemaal in een metalen buis op tien kilometer hoogte. en dan zou ik grmbl me een beetje in de luren laten leggen door zo'n rotmormel.