Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

andere reutjes moeten weg bij de bazin

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

linlin

andere reutjes moeten weg bij de bazin

Ongelezen bericht door linlin »

ons reutje heeft de onhebbelijke gewoonte ontwikkeld om mij buiten te willen 'beschermen' tegen alle andere reuen.

elke reu die mij maar aankijkt of in een straal van tien meter om mij komt dorst te komen wordt dus aangevlogen.

dat is niet wenselijk. probleempje erbij is dat het razendsnel gaat. kakaboeboe vliegt aan, ander reutje peert hem. en ik sta er vijf meter vanaf. ik zou hem graag op het moment supreme in zijn kladden willen knijpen, maar het gaat dus te snel.

omdraaien en weglopen dan maar?? met als risico dat het andere reutje de grote muil van kakaboeboe niet accepteert en terugknokt. kan ik me weer omdraaien om ze uit elkaar te halen. :?

ik geloof dat het weer tijd is voor een revisie van de onderlinge verhoudingen. daar ben ik nog steeds niet zo goed in. iemand nog tips??
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Omdraaien en weglopen kan heel goed helpen. Hij voelt zich dan in ieder geval niet meer gesteund door jouw aanwezigheid. Omdat je de situatie toch niet onder controle hebt, kun je dit net zo goed een paar keer proberen om te kijken hoe hij reageert.
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Ja wat hierboven staat klopt volgens mij.
Het risico van een knokpartij (en dus een sprintje) maar nemen door alle steun bij hem weg te nemen en resoluut van hem weg te lopen. Ik denk echt dat dat het beste is.
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Omdraaien en weggaan helpt heel goed, eergisteren nog gezien bij de border collie van mijn vriendin die geen andere hond in haar omgeving kon dulden... maar eergisteren na enkele kleine confrontaties de ganse wandeling (tussen 9 honden) heeft meegelopen.

Ze was zo stoer, maar als het baasje wegging gingen de oortjes omlaag en liet ze de andere hond met rust.

Nu is het niet aan te raden om dit te doen bij honden van eigenaars die je absoluut niet kent.
Misschien eens afspreken met mensen met vrij stabiele honden en proberen of het helpt, als jij weggaat.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Wendy!
Zeer actief

~Tine~ schreef:Omdraaien en weggaan helpt heel goed, eergisteren nog gezien bij de border collie van mijn vriendin die geen andere hond in haar omgeving kon dulden... maar eergisteren na enkele kleine confrontaties de ganse wandeling (tussen 9 honden) heeft meegelopen.

Ze was zo stoer, maar als het baasje wegging gingen de oortjes omlaag en liet ze de andere hond met rust.

Nu is het niet aan te raden om dit te doen bij honden van eigenaars die je absoluut niet kent.
Misschien eens afspreken met mensen met vrij stabiele honden en proberen of het helpt, als jij weggaat.
Toch heb ik op die manier het knokken uit Aaron gekregen. Het hield uiteraard een zeker risico in, maar het heeft gewerkt als een tierelier.
Nu nog, als ik zie dat de situatie enigszins gespannen is, neem ik de benen en Aaron dus vlak daarna ook.
Groetjes Wendy en Vonya.
AfbeeldingAfbeelding
Martin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Martin »

Wat dacht je van aan de riem doen en op het juiste moment corrigeren en op het juiste moment belonen??
Wendy!
Zeer actief

Martin schreef:Wat dacht je van aan de riem doen en op het juiste moment corrigeren en op het juiste moment belonen??
Mijn ervaring is dat als de woede eenmaal loskomt, dat je ze dan niet meer kunt bereiken met correcties. Weet niet of dat met Kaka ook zo is?
Groetjes Wendy en Vonya.
AfbeeldingAfbeelding
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

WendyV schreef: Toch heb ik op die manier het knokken uit Aaron gekregen. Het hield uiteraard een zeker risico in, maar het heeft gewerkt als een tierelier.
Nu nog, als ik zie dat de situatie enigszins gespannen is, neem ik de benen en Aaron dus vlak daarna ook.
Voor jezelf en je eigen hond is het het risico waard vind ik.
Maar niet voor de vreemde hond. Ik wil echt niet dat iemand zijn "agressieve" hond zomaar op Yis (onderdanig en vrij bangig naar andere honden) gaat laten toelopen met een groot risico dat die hond haar gaat aanvallen.
Echt niet.

Alleen bij honden die ik ken en waarvan ik weet dat ze mijn hond niet aan flarden zullen of kunnen bijten wil ik dat proberen.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Wendy!
Zeer actief

~Tine~ schreef:
WendyV schreef: Toch heb ik op die manier het knokken uit Aaron gekregen. Het hield uiteraard een zeker risico in, maar het heeft gewerkt als een tierelier.
Voor jezelf en je eigen hond is het het risico waard vind ik.
Maar niet voor de vreemde hond. Ik wil echt niet dat iemand zijn "agressieve" hond zomaar op Yis (onderdanig en vrij bangig naar andere honden) gaat laten toelopen met een groot risico dat die hond haar gaat aanvallen.
Echt niet.

Alleen bij honden die ik ken en waarvan ik weet dat ze mijn hond niet aan flarden zullen of kunnen bijten wil ik dat proberen.
Het is natuurlijk dat ik wist dat Aaron een hoop herrie maakt, maar geen schade aanricht. Eerder was ik bang dat hij een keer tegen de verkeerde aan zou lopen en hij schade op zou lopen.
Groetjes Wendy en Vonya.
AfbeeldingAfbeelding
Martin
Zeer actief

WendyV schreef:
Martin schreef:Wat dacht je van aan de riem doen en op het juiste moment corrigeren en op het juiste moment belonen??
Mijn ervaring is dat als de woede eenmaal loskomt, dat je ze dan niet meer kunt bereiken met correcties. Weet niet of dat met Kaka ook zo is?
Nee??, nou mijn honden wel hoor, maar goed, met de riem om ben je maar 1 meter van hem af in plaats van 5 meter, gaat allemaal een stuk makkelijker als de hond aan de riem zit.
linlin

nee. ik wil dat het kreng niet zo bezitterig en jaloers doet. daar heeft aan de riem doen niks mee te maken.
Martin
Zeer actief

linlin schreef:
nee. ik wil dat het kreng niet zo bezitterig en jaloers doet. daar heeft aan de riem doen niks mee te maken.
OOhh, hahaha, succes!! :zwaai:
granny
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door granny »

linlin schreef:
Nou Lin,dan is het voor jou en je hond te hopen dat hij nooit de verkeerde gaat tegenkomen dan. Als je dit op zijn beloop laat gaan,dan krijg je hond zeker weten een slechte naam.
Eigenwijs is ook wijs natuurlijk.Lijn je hond gewoon aan en voorkom daarmee moeilijkheden.(neem desnoods een lange lijn,zodat je het kan oefenen)
Afbeelding
Peace sells, but who is buying?
linlin

granny schreef: Nou Lin,dan is het voor jou en je hond te hopen dat hij nooit de verkeerde gaat tegenkomen dan. Als je dit op zijn beloop laat gaan,dan krijg je hond zeker weten een slechte naam.
Eigenwijs is ook wijs natuurlijk.Lijn je hond gewoon aan en voorkom daarmee moeilijkheden.(neem desnoods een lange lijn,zodat je het kan oefenen)
ik laat het niet op zijn beloop gaan, anders zou ik er hier ook niet over beginnen.

even een nuancering voor wat betreft het aanlijnen: uiteraard lijn ik hem geregeld aan als ik potentieel chagrijnige reuen tegenkom, die een aanvliegend mormeltje niet zo geestig vinden.

maar het gebeurt ook wel 'ns niet. bij kleinere honden bijvoorbeeld.

daarnaast blijf ik het niet de goede manier van opvoeden vinden; hoezeer je ook problemen voorkomt met aanlijnen, je pakt de oorzaak van het ongewenste gedrag niet aan en hebt dan dus niet de gelegenheid om het ongewenste gedrag met wortel en al uit te roeien, om het maar een beetje dramatisch te zeggen.

een lange lijn is een optie...............................maar het is toch van de dolle. ik heb deze week bij een charmante collega handtastelijke dronken poolse zeemannen in het gareel gekregen, vechtende spanjaarden uit elkaar gehaald en verbaal bijzonder agressieve nederlanders op acceptabele wijze en zo dat ze niet meer scholden toegesproken. en dat allemaal in een metalen buis op tien kilometer hoogte. en dan zou ik grmbl me een beetje in de luren laten leggen door zo'n rotmormel. :evil:
granny
Erelid
Contacteer:

ik had begrepen dat je hem niet aanlijnde,vandaar. Ik denk dat een lange lijn een heel goede optie is hoor,daarmee kun je hem vanaf een afstand ook bereiken toch? Waarom lijn je hem trouwens niet aan bij kleine honden? Mogen die wel gebeten worden dan?(grote honden zouden hem wel wat kunnen doen,maar van kleintjes wint hij wel?)
Afbeelding
linlin

granny schreef:ik had begrepen dat je hem niet aanlijnde,vandaar. Ik denk dat een lange lijn een heel goede optie is hoor,daarmee kun je hem vanaf een afstand ook bereiken toch? Waarom lijn je hem trouwens niet aan bij kleine honden? Mogen die wel gebeten worden dan?(grote honden zouden hem wel wat kunnen doen,maar van kleintjes wint hij wel?)
bij pups lijn ik hem ook aan. bij honden van gelijke grootte is inderdaad de achterliggende (en niet weloverwogen) gedachte dat ik ze makkelijk uit elkaar kan halen.

het ligt aan mij. bij man paul is er niks aan de hand. ik doe iets niet goed. dat heeft geen zak met aanlijnen te maken.
granny
Erelid
Contacteer:

hij heeft dus gewoon schijt aan je? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
linlin

granny schreef:hij heeft dus gewoon schijt aan je? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
nee, hij interesseert zich hevig in mij. maar ik ben niet altijd de baas. ik heb het zelf al bedacht. ga maar een paar strenge weekjes invoeren waar elk vergrijpje bestraft wordt.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

linlin schreef:
granny schreef:hij heeft dus gewoon schijt aan je? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
nee, hij interesseert zich hevig in mij. maar ik ben niet altijd de baas. ik heb het zelf al bedacht. ga maar een paar strenge weekjes invoeren waar elk vergrijpje bestraft wordt.
Probeer dat maar eens , hoewel verdedigingsgedrag niet altijd is terug te voeren op de rangorde. Weghollen, zo hard als je kan is een andere optie, simpelweg omdat de noodzaak om je te verdedigen weg is als jij 20 meter verderop staat...maar daar los je dus niks mee op, behalve dat je op dat moment knokken voorkomt . Andere optie is hem een andere associatie aanleren bij andere honden, maar dan ga je dus inzetten op het bij jou blijven in plaats van het benaderen van de andere hond.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Wendy!
Zeer actief

Eline* schreef:
linlin schreef:
Probeer dat maar eens , hoewel verdedigingsgedrag niet altijd is terug te voeren op de rangorde. Weghollen, zo hard als je kan is een andere optie, simpelweg omdat de noodzaak om je te verdedigen weg is als jij 20 meter verderop staat...maar daar los je dus niks mee op, behalve dat je op dat moment knokken voorkomt . Andere optie is hem een andere associatie aanleren bij andere honden, maar dan ga je dus inzetten op het bij jou blijven in plaats van het benaderen van de andere hond.
Is het niet zo dat als je steeds wegholt en de noodzaak tot knokken wegneemt,dat de hond dan langzaam maar zeker went aan andere honden.
Want op deze manier heeft Aaron heel veel positieve ervaringen opgedaan met andere honden, en dat maakt dan ook weer meteen dat hij heel anders staat in ontmoetingen met andere honden. Puur omdat hij tegenwoordig meer positieve dan negatieve ervaringen opdoet.
Groetjes Wendy en Vonya.
AfbeeldingAfbeelding
linlin

Martijn schreef: Dapper in ieder geval wel. Ik ben indertijd gek verklaard dat ik de conflicten niet uit de weg ging maar hem op zijn lazer gaf. Maar het is dus wel alleen op die manier gelukt om hem een toontje lager te laten zingen.
Nu zie ik aan hem dat hij wel even zou wllen vechten maar dan kijkt hij mij heel bescheten aan en loopt hij een tikkie te braaf door.
Hij weet precies hoe laat het is.
ja! man paul doet ook van dik hout, en geregeld in het geheel niet pedagogisch verantwoord, maar het werkt wel. zonder dat ze peulen voor hem schijten.

ik heb ook ontzettende zin om her en der 'ns flink dat mormel op z'n falie te geven. niks doordachte trucjes. gewoon duidelijk zijn en met de beuk erin.

man paul leest nu mee en is het intens met god eens.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef:
Martijn schreef: Dapper in ieder geval wel. Ik ben indertijd gek verklaard dat ik de conflicten niet uit de weg ging maar hem op zijn lazer gaf. Maar het is dus wel alleen op die manier gelukt om hem een toontje lager te laten zingen.
Nu zie ik aan hem dat hij wel even zou wllen vechten maar dan kijkt hij mij heel bescheten aan en loopt hij een tikkie te braaf door.
ja! man paul doet ook van dik hout, en geregeld in het geheel niet pedagogisch verantwoord, maar het werkt wel. zonder dat ze peulen voor hem schijten.

ik heb ook ontzettende zin om her en der 'ns flink dat mormel op z'n falie te geven. niks doordachte trucjes. gewoon duidelijk zijn en met de beuk erin.

Als je zo stevig kan corrigeren dat je doorkomt moet je dat ook absoluut doen! Maar dat betekent dat je dan dus ook ingrijpt totdat Kaka onder de indruk is en niet stoppen omdat ie zich er geen hol van aantrekt. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
linlin

Eline* schreef:
linlin schreef:

Als je zo stevig kan corrigeren dat je doorkomt moet je dat ook absoluut doen! Maar dat betekent dat je dan dus ook ingrijpt totdat Kaka onder de indruk is en niet stoppen omdat ie zich er geen hol van aantrekt. ;)
ja. goed kwaad worden dus. en niet stiekum giechelen. heb vanmorgen al bij een vergrijpje op de grond gestampt en HEE! geroepen en het werkte. rotmormel.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef: Het punt is dus wel dat je inderdaad doorgaat tot je zielige blikken ziet. Anders denk ik inderdaad dat je meer verpest dan goed maakt.
Yep, dan ben je aan het jutten! ;) Ik kom bij Laika niet door..ik corrigeer dus ook niet. Ik heb haar eén keer flink gestraft , maar het lampje ging pas een beetje branden toen we onderhand samen in het struikgewas lagen en ik haar zo onderhand alles had aangedaan waar ik later hevig spijt van had. :mrgreen: Ik begin er niet meer aan! ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wendy!
Zeer actief

Eline* schreef:
Martijn schreef: Het punt is dus wel dat je inderdaad doorgaat tot je zielige blikken ziet. Anders denk ik inderdaad dat je meer verpest dan goed maakt.
Yep, dan ben je aan het jutten! ;) Ik kom bij Laika niet door..ik corrigeer dus ook niet. Ik heb haar eén keer flink gestraft , maar het lampje ging pas een beetje branden toen we onderhand samen in het struikgewas lagen en ik haar zo onderhand alles had aangedaan waar ik later hevig spijt van had. :mrgreen: Ik begin er niet meer aan! ;)
Dat heb ik bij Aaron dus ook.
Groetjes Wendy en Vonya.
AfbeeldingAfbeelding
Yndra
Actief

Ongelezen bericht door Yndra »

Ha een terrier! Die van mij wil mij af en toe beschermen tegen alleen lopende mannen! Staande houden. Maar hoe ga je hier mee om? Zij is gek van de bal, dat is haar lust en leven. Vlak voor zij de persoon in kwestie ziet en veranderd van houding, gooi ik de bal naast haar neer. En dat werkt perfect. Uiteraard wordt ze niet beloond met de bal als zij zich niet goed heeft gedragen. Andere kant op lopen of gewoon even gek wegrennen wil ook wel helpen. Toch kun je ook een terrier best onder appel houden, alleen dat vergt echt wat doorzettingsvermogen van de baas. Bij mij is het prima gelukt en ik wens jou ook succes!
AfbeeldingAfbeelding
Helen G
Actief

Ongelezen bericht door Helen G »

Ik vind het ook een moeilijk probleem. Mijn hond ( boerenfox) verdedigt bijvoorbeeld mijn spullen. Als ik ergens heen ga en ik leg mijn tas of jas neer, mag er absoluut geen andere hond bij in de buurt komen, want ze gaat dan op mijn jas/tas staan en verdedigd het met haar lust en haar leven. Terwijl ze normaal gesproken super sociaal is met honden en het ook in een andere situatie prima met de betreffende hond kan vinden. Straf komt op zo'n moment niet door. Je kan haar bij wijze van spreken op haar kop houden en ze blijft het verdedigen. Ook weglokken etc. gaat niet. We hebben dit opgelost door als we met haar ergens anders zijn alle spullen op te ruimen. Ook als ik alleen loop in het donker heeft ze de neiging om naar mensen die haar niet aanstaan te grommen. Dit hebben we wel op kunnen lossen door iedere keer dat ze dit deed met een blikje met steentjes te rammelen. Ze gromt nu nooit meer, maar checked even bij mij hoe de zaken er voor staan. Als ik haar toestemming geef gaat ze wel los. Wat erg prettig is bij de groepjes hanggroepjongeren die in de buurt hangen! Het "foute"gedrag vertoont ze nu dus alleen op commando en ik kan haar ook op commando er mee op laten houden.

groetjes Helen
Suzanne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzanne »

Een van mijn dierbare teckeltjes heeft als gewoonte het vooroordeel dat het hysterische keffertjes zijn te bevestigen.
Als ze aan de riem loopt roep ik heel hard en geef ondertussen een flinke ruk aan de riem. Dat heeft als gevolg dat ik dan weer mensen moet kalmeren die mij het liefst aan de politie willen overleveren wegens dierenmishandeling.
Want ook het toneelstukje "gemartelde hond blaast onder jammerlijk gekrijs de laatste adem uit" heeft ze goed in de pootjes.
Gisteren op het strand weer een hoop gekef, en ik gooide de riem naar haar toe. Raak!!
De rest van de strandwandeling heeft ze alles (honden, kinderen, volwassenen die dicht bij elkaar lopen, stukken hout, de zee) waar ze normaal tegen blaft genegeerd.
En ik maar braaf en goedzo roepen.
En voor die meneer in Bergen, nee hoor, zo heten ze niet......
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”