Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onderbreken van eten, hoeft niet of moet kunnen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Onderbreken van eten, hoeft niet of moet kunnen?

Ongelezen bericht door Caro. »

ranetje schreef:
Kimmie schreef:het enige waar ik echt op sta hier in huis is geen voedselnijd hebben,dat gaat écht niet,niet naar mij ,niet naar de andere honden en ja ik leer het dus wel eten af te pakken,laatst had ik het nog,een hond die geopereerd moest worden en dus nuchter moest zijn ,die een heel klein beetje te eten kreeg maar dus wel een kilo vlees uit een andere hond zijn bek gritste dan ben ik echt blij dat dit zonder enig probleem gewoon weggenomen kan worden.

ik pak zelden eten weg, maar als het wel moet dan blief ik niet dat ik in mijn jatten gebeten wordt...
Mijn honden hebben geen voernijd omdat ze er vertrouwen in hebben dat ik niet afpak wat ik ze zelf heb gegeven.
Ik heb het nooit "geoefend" hooguit iets lekkers er bij gegooid in de bak, zoals Lieke dat heeft beschreven.

De hond die moest worden geopereerd griste van een andere hond iets weg, wat op zich al een andere situatie is.
Bovendien vind ik het niet echt verstandig (en dan zeg ik het vriendelijk) om een hond die nuchter moet blijven bij etende honden te zetten.
Dat soort situaties hadden met heel veel gemak voorkomen kunnen worden.
Dat was hier ook zo; als Kaya nuchter moest blijven voor iets, dan kreeg Puchu ook gewoonweg geen eten.
Overleeft ie best :mrgreen:
Ik ga niet de ene hond niks geven en voor zijn ogen de andere hond dan wel iets, dat is vragen om problemen en
bovendien vind ik het doodzielig. Hoe moet zo'n beestje dat nou begrijpen?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik laat honden eigenlijk altijd met rust tijdens het eten, af en toe wat erbij om te oefenen maar dat doe ik eigenlijk alleen in het begin.
Ik heb laatst wel Rani weggeschreeuwd bij Mika's bak. Mika deed nogal lang over haar brokjes (ik was vlees vergeten uit te leggen) en Rani stond gewoon grommend uit Mika's bak te eten. En Mika bleef gewoon onverstoord verder eten :lol1:
Rani was gelijk weg toen ik HEE! zei gelukkig.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Dit stukje vond ik wel verhelderend:

Monique Bladder
(...) Stel: je zit na een maandenlang dieet in je favoriete restaurant en bestelt je favoriete gerecht dat je al die tijd niet mocht eten. Als het voor je staat en je net een hap wilt nemen, komt de ober langs en die haalt het zo onder je neus vandaan. Je bestelt opnieuw en een tweede keer herhaalt het gebeuren zich. Als je de derde keer besteld hebt en je ziet dezelfde ober jouw kant op komen… wat zou je dan doen? Ik zou mezelf zo opstellen dat de ober in elk geval niet bij mijn bord kan komen. Toch lukt het de ober op de één of andere manier het bord onder je neus weg te halen. Na een vierde bestelling is mijn reactie waarschijnlijk heel anders dan de 1e keer; als ik de ober zie, sta ik op en probeer ik hem verbaal op afstand te houden. Lukt dat niet, dan kan hij een klap in zijn gezicht verwachten. Want:
HET IS MIJN ETEN EN IK HEB HONGER! (...)
Laatst gewijzigd door veertje op 02 okt 2015 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Bij wat oudere honden die ik kreeg checkte ik hoe ze reageerden als ik ze aanraakte of tijdens het eten in de buurt van de bak kwam. Gewoon omdat ik dat wilde weten.
Bij de pup heb ik niet zo moeilijk gedaan. Wel hem aangeleerd te gaan zitten en evt. een poot te geven of mij aankijken voordat hij mocht gaan eten. Dit puur omdat mijn vorige hond de bak bijna uit je handen sprong als je eten wilde neerzetten, dus jong geleerd oud gedaan was mijn motto bij de pup :mrgreen:
Maar als ze eenmaal lekker eten dan ga ik niet dat eten weer weghalen, soms gooi ik er wel wat bij en dan doen ze ook niet moeilijk.

Kluiven en zo heb ik net als bij de andere honden destijds wel eens geruild. Ook omdat Bluf nog wel eens met een grote portie van Finn aan de haal ging, dan wilde ik dat eten gewoon terug kunnen vorderen.

En als ze wel baknijd zouden hebben dan had ik daar verder rekening mee gehouden, voor de andere dieren in huis, maar ook met eventueel bezoek.
Maar goed, geen van allen hebben ze echt voernijd, Jol een beetje, ook naar mensen toe maar zij neemt vaak lekkers mee naar een afgelegen plekje en dat vind ik verder prima.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

mijn honden geven er overigens niets om, hoe gek ze ook zijn op eten, ze zullen er nooit om grommen of bijten. Zelfde met kluifjes. Ze mogen neit aan elkaars kluiven komen (die gaan hier ook meteen op trouwens) en dat is verder ook geen probleem. Ze geven er niets om of ik langsloop of niet, ik kan ze gewoon aaien als ik zou willen. Ik laat ze meestal met rust, heb ik altijd gedaan, want ik wil voorkomen dat ze ernstig gaan schrokken omdat ze denken dat ik de boel kom afpakken oid
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik zie geen enkele reden om ze hun voerbakken af te pakken, al zou ik het wel kunnen doen mocht het ooit nodig zijn. Ik heb ze van pup af aan geleerd dingen af te geven/ruilen, dus als het nodig is kan ik alles van ze pakken/krijgen, maar het is nooit nodig dus laat ik ze lekker met rust :8):
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

ranetje schreef: Mijn honden hebben geen voernijd omdat ze er vertrouwen in hebben dat ik niet afpak wat ik ze zelf heb gegeven.
Ik heb het nooit "geoefend" hooguit iets lekkers er bij gegooid in de bak, zoals Lieke dat heeft beschreven.

De hond die moest worden geopereerd griste van een andere hond iets weg, wat op zich al een andere situatie is.
Bovendien vind ik het niet echt verstandig (en dan zeg ik het vriendelijk) om een hond die nuchter moet blijven bij etende honden te zetten.
ik snap dat onderlijnde niet??
wat bedoel je daarmee te benadrukken?

mijn honden zijn zeer relaxed met eten en weten dat ik ook nooit zomaar iets afpak oid,echt 1000% vertrouwen...ik snap niet waarom dat niet zo zou zijn?

en de hond die geopereerd moest worden had overdags gewoon al gegeten,terwijl 7 anderen toekeken :mrgreen: ...savonds krijgen honden die een OP krijgen de dag erna ,nog een klein beetje kvv nog dus helemaal nuchter gaan ze niet slapen.

doe het al járen zo en ga dit ook niet veranderen omdat 1 hond dan iets minder te eten zou krijgen als de anderen.

Maar voer afpikken van anderen mogen ze dan niet,overigens mogen ze sowieso niet, als 1 hond zijn portie gehad heeft is het niet de bedoeling dat ie meer gaat halen bij zijn collega,maar in dit specifieke geval was en ben ik blij dat ik gewoon bij mijn honden ten aller tijden voer/lekkertjes of bv smerigheid van buiten zonder probleem kan afnemen ja :)

voor de rest zit ik zelden aan hun voer hoor ,ze zoeken het maar uit met wat ze gekregen hebben,maar ik vind het wél belangrijk dat ik dingen kan afnemen zonder in conclaaf te moeten gaan met een hond,en dat ze ook geen voernijd naar elkaar hebben,dat lijkt me helemaal vreselijk..
blondie
Zeer actief

Shiloh86 schreef: Ik vind hem wel wat driftig op zijn eten (sneller eten) als ik hem aai of in de buurt kom, en dat zou ik wel graag wat minder zien. Ben daardoor nu wel hem af en toe aan het aaien, of inderdaad wat extra lekkers erbij doen, zodat hij leert dat ik in de buurt niet betekend dat ik aan zijn eten wil komen, maar ben er nog niet helemaal uit of die tactiek nou handig is, of dat ik hem beter met rust kan laten.

Dat is overigens enkel bij zijn voorbak. Een kluif heb ik vaak voor hem vast en dan gaat hij rustig aan het andere eind knauwen bijvoorbeeld.
Als je hem niet aanraakt gaat hij dan ook schrokken?
Persoonlijk als je dat merkt zou ik hem gewoon lekker laten eten, wat is de toegevoegde waarde om hem te kunnen aaien en hij leert rustiger te eten?
Als je hem niet aait eet hij immers gewoon zijn eten op.
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Ik zet de bakken met vlees neer en ze kunnen beginnen.
Ik heb nog nooit hun eten weggepakt of er iets mee gedaan.
Dat is hun eten en daar kom ik niet aan.

Kluiven e.d. kan ik gewoon afpakken, ze moeten dan loslaten en ik kan het pakken.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Ik zie eigenlijk geen enkele situatie voor me waarin ik Izzie haar voer af moet pakken. Of in haar bak moet roeren als ze aan het eten is.
Heb het dus ook nog nooit gedaan.
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie

Ongelezen bericht door Odi »

blondie schreef:
Shiloh86 schreef: Ik vind hem wel wat driftig op zijn eten (sneller eten) als ik hem aai of in de buurt kom, en dat zou ik wel graag wat minder zien. Ben daardoor nu wel hem af en toe aan het aaien, of inderdaad wat extra lekkers erbij doen, zodat hij leert dat ik in de buurt niet betekend dat ik aan zijn eten wil komen, maar ben er nog niet helemaal uit of die tactiek nou handig is, of dat ik hem beter met rust kan laten.

Dat is overigens enkel bij zijn voorbak. Een kluif heb ik vaak voor hem vast en dan gaat hij rustig aan het andere eind knauwen bijvoorbeeld.
Persoonlijk als je dat merkt zou ik hem gewoon lekker laten eten, wat is de toegevoegde waarde om hem te kunnen aaien en hij leert rustiger te eten?
Mijn Meagan heeft haar vlees in enkele seconden op.
Die schrokt heel erg. Al bijna 8 jaar.
Judy doet er enkele seconden langer over dan Meagan.
En Jace eet op zijn gemak.
Ik laat ze hun gang gaan, zolang ze maar niet aan het eten van een ander komen.
En dat doen ze niet, ze wachten vanaf een afstand tot Jace klaar is.
En al zouden de meiden uit Jace zijn bak eten, dan zou die nog niets doen.
Dus ik blijf altijd van een afstand kijken.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Kimmie schreef:
ranetje schreef: Mijn honden hebben geen voernijd omdat ze er vertrouwen in hebben dat ik niet afpak wat ik ze zelf heb gegeven.

ik snap dat onderlijnde niet??
wat bedoel je daarmee te benadrukken?

mijn honden zijn zeer relaxed met eten en weten dat ik ook nooit zomaar iets afpak oid,echt 1000% vertrouwen...ik snap niet waarom dat niet zo zou zijn?

en de hond die geopereerd moest worden had overdags gewoon al gegeten,terwijl 7 anderen toekeken :mrgreen: ...savonds krijgen honden die een OP krijgen de dag erna ,nog een klein beetje kvv nog dus helemaal nuchter gaan ze niet slapen.

doe het al járen zo en ga dit ook niet veranderen omdat 1 hond dan iets minder te eten zou krijgen als de anderen.

Maar voer afpikken van anderen mogen ze dan niet,overigens mogen ze sowieso niet, als 1 hond zijn portie gehad heeft is het niet de bedoeling dat ie meer gaat halen bij zijn collega,maar in dit specifieke geval was en ben ik blij dat ik gewoon bij mijn honden ten aller tijden voer/lekkertjes of bv smerigheid van buiten zonder probleem kan afnemen ja :)

voor de rest zit ik zelden aan hun voer hoor ,ze zoeken het maar uit met wat ze gekregen hebben,maar ik vind het wél belangrijk dat ik dingen kan afnemen zonder in conclaaf te moeten gaan met een hond,en dat ze ook geen voernijd naar elkaar hebben,dat lijkt me helemaal vreselijk..
Ik heb een regel in huis: als er één iets krijgt, krijgt de ander ook. Er hoeft bij mij nooit iemand toe te kijken hoe een iets lekkers krijgt. Levert ook een bijkomend voordeel op bij het geven van medicijnen. Want dat is nl. bij mij altijd een feestje. Een pil wordt nl. in iets lekkers gedoopt (varierend van smeerkaas, filet américain, roomboter of kattenpaté) en de anderen die geen pil nodig hebben, krijgen dan ook een symbolisch likje ervan.
De medicijnen liggen in een hoekje op het aanrecht en als ik er naar toe loop, heb ik dus de goegemeente vol verwachting om me heen dringen.
En dieren die nuchter moeten zijn voor een operatie worden dan even voor een rondje mee naar buiten genomen zodat de anderen hun eten kunnen krijgen. Of ze blijven allemaal nuchter tot de aankomende patiënt bij de dierenarts is en krijgen de anderen dan pas hun eten.
Ik vind het pesten om één met een rammelende maag te moeten laten toekijken hoe anderen eten.

Maar goed, ik weet dat eten één van de meest primaire behoeften is van een hond en ik heb meestal herplaatsers met een verleden voor wie eten heel, heel belangrijk is.
Dat gebruik ik in mijn voordeel om ze voor me te winnen en hun vertrouwen te winnen, dus ik kijk wel uit om dat op het spel te zetten door er een issue van te maken. Plus het feit dat ik altijd tevenroedels heb, dus ik zou wel gek zijn om de boel op te fokken over zoiets onzinnigs als voernijd. Want hoe lief ook, ook collies hebben tandjes die ze kunnen gebruiken. :mrgreen:
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

lieke schreef:Lyndie maakt het geen fluit uit, die eet onverstoorbaar door. En mocht er een hond zijn die in haar bak wil zitten, doet ze ook nog beleefd een stapje terug. Maggie en Abby zijn enorm voergericht dus toen ik ze net had, zette ik Lyndie tussen hen in en de bakken ver uit elkaar en bleef er bij staan. Bak leeg was wegwezen uit de keuken en haalde ik de lege bak weg. Mochten ze ook elkaars bak niet nalikken.
Bij het neerzetten van de bakken, moesten uit de keuken blijven en riep ik ze bij naam.
Zo heel langzamerhand heb ik over de maanden heen de bakken steeds dichter bij elkaar gezet. Op dit moment staan ze met z'n drieën dicht tegen elkaar aan en kijken niet eens naar elkaars bak tot de bak leeg is en nu mogen ze elkaars bak uitlikken.
Ik denk dat ik hierdoor maar ook omdat ik er nooit een issue van heb gemaakt nu honden heb die totaal geen voeragressie vertonen. Wat ik ook altijd deed met mijn oude roedel was een paar handen kattenbrokjes door de kamer gooien en dan gingen ze met elkaar zoeken. Dat heb ik maanden lang niet met mijn nieuwe roedel gedaan maar sinds een maand of zo ben ik daar ook mee begonnen en dat gaat heel goed.
Ze zoeken door en om elkaar heen, duwen elkaar niet en negeren elkaar in de zoektocht naar de kattenbrokjes. Ook als Sam's 4 labradors er zijn, gaat het prima.
Geen gedoe, geen voernijd, gewoon 7 honden die al stofzuigerend door de kamer gaan. :mrgreen:
Tessa is er onbetrouwbaar in. Die kan 99 dagen het geen enkel probleem vinden en gewoon naast Tay eten, om de 100e dag ineens te verstarren en te grommen. De enige echte knokpartijen hier zijn ook om eten geweest, vooral als Tessa niet meer hoeft en Tay langskomt, zij valt uit en hij pikt dat niet, terwijl hij wel wegloopt als ze gewoon gromt of als hij ziet dat er nog eten ligt. Ze kunnen wel weer samen voertjes zoeken die ik altijd strooide, alleen kan dat jammer genoeg niet meer ivm allergie. Ook het normale voer mogen ze niet van elkaar eten, want Tessa doet het goed op voer waar Tay het niet goed op doet. Het stomme is dat strooien altijd goed gaat, maar ik heb geen zin in ruzie, dus eten ze apart. Of eigenlijk beide in een kennel, kunnen elkaar wel zien en tegenwoordig ook weer bij elkaar komen, omdat de kennels open staan, ik zit er alleen bij om in de gaten te houden of onze diva wel alles opeet.. Wel een voordeel dat Tssa 500 gram eet en tay 1,5 kilo :LOL: Tessa is altijd eerder klaar.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

TessaThomas schreef:
lieke schreef:Lyndie maakt het geen fluit uit, die eet onverstoorbaar door. En mocht er een hond zijn die in haar bak wil zitten, doet ze ook nog beleefd een stapje terug. Maggie en Abby zijn enorm voergericht dus toen ik ze net had, zette ik Lyndie tussen hen in en de bakken ver uit elkaar en bleef er bij staan. Bak leeg was wegwezen uit de keuken en haalde ik de lege bak weg. Mochten ze ook elkaars bak niet nalikken.
Bij het neerzetten van de bakken, moesten uit de keuken blijven en riep ik ze bij naam.
Zo heel langzamerhand heb ik over de maanden heen de bakken steeds dichter bij elkaar gezet. Op dit moment staan ze met z'n drieën dicht tegen elkaar aan en kijken niet eens naar elkaars bak tot de bak leeg is en nu mogen ze elkaars bak uitlikken.
Ik denk dat ik hierdoor maar ook omdat ik er nooit een issue van heb gemaakt nu honden heb die totaal geen voeragressie vertonen. Wat ik ook altijd deed met mijn oude roedel was een paar handen kattenbrokjes door de kamer gooien en dan gingen ze met elkaar zoeken. Dat heb ik maanden lang niet met mijn nieuwe roedel gedaan maar sinds een maand of zo ben ik daar ook mee begonnen en dat gaat heel goed.
Ze zoeken door en om elkaar heen, duwen elkaar niet en negeren elkaar in de zoektocht naar de kattenbrokjes. Ook als Sam's 4 labradors er zijn, gaat het prima.
Geen gedoe, geen voernijd, gewoon 7 honden die al stofzuigerend door de kamer gaan. :mrgreen:
Tessa is er onbetrouwbaar in. Die kan 99 dagen het geen enkel probleem vinden en gewoon naast Tay eten, om de 100e dag ineens te verstarren en te grommen. De enige echte knokpartijen hier zijn ook om eten geweest, vooral als Tessa niet meer hoeft en Tay langskomt, zij valt uit en hij pikt dat niet, terwijl hij wel wegloopt als ze gewoon gromt of als hij ziet dat er nog eten ligt. Ze kunnen wel weer samen voertjes zoeken die ik altijd strooide, alleen kan dat jammer genoeg niet meer ivm allergie. Ook het normale voer mogen ze niet van elkaar eten, want Tessa doet het goed op voer waar Tay het niet goed op doet. Het stomme is dat strooien altijd goed gaat, maar ik heb geen zin in ruzie, dus eten ze apart. Of eigenlijk beide in een kennel, kunnen elkaar wel zien en tegenwoordig ook weer bij elkaar komen, omdat de kennels open staan, ik zit er alleen bij om in de gaten te houden of onze diva wel alles opeet.. Wel een voordeel dat Tssa 500 gram eet en tay 1,5 kilo :LOL: Tessa is altijd eerder klaar.

Nou ja, ik heb dan ook mutsen, hè? (En jij enge heddurs :mrgreen: )
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Als Tay overal tegen kon had ik denk hetzelfde gedaan. Rustig aan opbouwen en kijken hoe dat gaat. ;)

EDIT: Okee, ook omdat ik enge heddurs heb :LOL:
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik vind het wel handig om hun eten ten alle tijden weg kan halen.
Gisteren nog gedaan, ik wisselde per ongeluk het voer, oeps, sorry wissel wissel, en ieder had z'n eigen bak. Ze keken me wel een beetje verbaasd aan :scratch: :U:
Laatst gewijzigd door mosquito1980 op 02 okt 2015 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
blondie
Zeer actief

TessaThomas schreef:Als Tay overal tegen kon had ik denk hetzelfde gedaan. Rustig aan opbouwen en kijken hoe dat gaat. ;)

EDIT: Okee, ook omdat ik enge heddurs heb :LOL:
Dat strooien vond ik ook altijd zo apart.
Bij Thea, de fokster van Bluf hielden we haar reu en die van mij niet samen in de kamer als ik er was. Gooide ze eens allerlei voer in de weide en alle honden mochten gaan zoeken. Even tellen, dat waren de drie teven en dan mijn reu en de castraat van haar. Niets aan de hand, dat ging gewoon allemaal goed. Maar daarna gingen we wat anders doen en denk je dat het allemaal in harmonie kon, en toen stonden de heren weer blikken met elkaar uit te wisselen en gingen de verhoudingen weer bijna scheef. Voor de lieve vrede dan toch maar weer lekker apart. Gescheiden door een hekje, maar toch ging om het idee :o
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

lieke schreef: Ik vind het pesten om één met een rammelende maag te moeten laten toekijken hoe anderen eten.
rammelende maag nog wel,die hond had gewoon gegeten,alleen voor 6 uur savonds...terwijl ze normaal om 10 uur savonds te eten krijgen,en dan om 10 uur nog een beetje kvv, nou nou wat zielig

ik denk dat de honden die hier op een dieet staan een meer rammelende maag hebben als díe specifieke hond,die had zelfs een extraatje die dag aan kvv wat ze alsnog extra kreeg bovenop haar normale portie.
mosquito1980 schreef:Ik vind het wel handig om hun eten ten alle tijden weg kan halen.
Gisteren nog gedaan, ik wisselde per ongeluk het voer, oeps, sorry wissel wissel, en ieder had z'n eigen bak. Ze keken me wel een beetje verbaasd aan :scratch: :U:
heb ik ook een keer gehad een bak met medicijnen erin doordat ik afgeleid werd bij de verkeerde hond gezet,was ook bak weg pakken en die van zichzelf geven, ben blij dat dat gewoon zonder enig probleem kan en dat wil ik ook zo houden :)
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Het enige dat Manu met zijn leven verdedigt is zijn Kong Wobbler :pffff: Dankjewel Zamunda.
Als die gevuld is mag er niemand ook maar naar zijn Kong kijken :hmmm: Hij zal je niet grijpen hoor, maar dan ligt hij met zijn poten om dat ding geklemd en zijn kop er bovenop.
Vriendje probeert het wel eens omdat het ding zo'n pokkeherrie maakt en hij het op het tapijt wil zetten. Uhu, kennie :F:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik gooi af en toe wat erbij zodat ze niet overdreven beschermend worden.
Willemijn laat slecht dingen afpakken maar bijten zal ze niet, hooguit klemvast houden.
Het moet wel kunnen, gewoon voor als ze wat tegenkomen dat gevaarlijk is. Ik doe er alleen nooit heel moeilijk over.

Ze kennen wel "nee" en dat oefen ik met lekkers pakken. Zodat ze dus ook weten dat ze dat mogen pakken als ik het goedvindt.
Ik oefen dus echt nooit met de voerbak, wel met aanpakken en wachten van aanpakken.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

mosquito1980 schreef:Ik vind het wel handig om hun eten ten alle tijden weg kan halen.
Dit dus. Of even een stukje verderop omdat ze in de weg staan.

Ik roep dan even de naam voor ik ze stoor en dan is er geen probleem. Laatst vergat ik even te waarschuwen voor ik de pil nog even in de bak van de oudste wilde gooien, die haalde gelijk uit. Stom :oohja: De oudste is ook de enige die haar bak echt verdedigt tegen de andere honden. Die halen het ook maar één keer in hun hoofd. Ze valt dan even met veel kabaal uit en dat is ook weer duidelijk. Daar maak ik ook geen probleem van, ze hebben allemaal respect voor haar en laten haar gewoon met rust als ze eet. De anderen mogen wel gewoon langslopen, en toen de kat zijn neus nieuwsgierig erbij stak wat het ook geen probleem. Visite eet hier altijd in de bench met het deurtje dicht tot iedereen klaar is. Gewoon voor de rust van alle partijen. Ze wachten hier overigens wel allemaal netjes tot de ander uitgegeten is voor de bakken uitgewisseld worden voor de laatste inspectie of het wel echt leeg is.

Dus echt trainen doe ik het niet, wel regelmatig even er iets bijgooien als dat zo uitkomt. Maar ik kan het ten alle tijden afpakken als dat nodig is zonder dat ze zich daar druk om maken.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Het moet wel kunnen, maar ik doe het niet.
En het als het wel een keer nodig mocht zijn, pak ik zonder aarzeling gewoon de bak weg. Dan zal het ook zelden een probleem opleveren.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik heb een gruwelijke pest aan dat gemierk met het eten van een hond en denk dat een hoop ellende met baknijd te voorkomen is door op te houden van dat eten een punt te maken en al zeker niet te gaan klooien met weggenomen etensbakken.

ik heb nooit honden met bak- en/of voernijd en ik denk echt dat dat komt omdat ik van dat eten ook nooit een punt maak.
eens gegeven blijft gegeven in de hondenwereld en daar wil ik me met liefde aan aanpassen.

mijn honden zijn vanaf de allereerste bak voer gewend dat ik in de buurt ben als ze eten en vinden dat normaal.
ze weten dat hun voer 'veilig' is en ik geef ze ook geen enkele reden daaraan te twijfelen.

ik verbied van de straat vreten en leer het ze af in geval van herplaatsers.
los is een van die commando's die al mijn honden kennen/kenden, maar ik oefen wel lekkertjes ruilen omdat het bij sommige honden makkelijker is 'contrabande' te ruilen dan het ze te laten lossen en ik op die manier voorkom dat ze het vlugvlug inslikken.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

blondie schreef:

Ook als ik naast hem sta gaat hij behoorlijk schrokken. Dat zou van mij wel wat relaxter mogen. Hij eet rustig, tot ik in zijn buurt kom of langsloop en dan gaat hij schrokken. Het is in mijn huis niet echt mogelijk hem ergens eten te geven waar ik niet langs kan lopen. Vooral omdat ik tijdens het eten meestal gelijk andere dingen aan het doen ben, bijvoorbeeld voorbereiden om te vertrekken voor het werk, en dan loop ik wel 6 keer langs. Ik vind het voor hem ook fijn als hij gewoon relaxt is en zich geen zorgen hoeft te maken.

Het idee van iets toevoegen aan de bak is wellicht niet eens zo'n verkeerde. Dan leert hij dat mijn toenadering alleen maar meer eten betekend. Ik zou de komende weken bijvorobeeld 1/3de deel van zijn eten kunnen achterhouden en dat als hij bijna klaar is/klaar is, dat laatste deel extra geven. Zodat hij mijn komst gaat associeren met meer eten.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 02 okt 2015 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

S@ndr@ schreef:
Leonie. schreef:Ik zie geen reden om Lou zijn eten af te pakken.
Maar... het lijkt mij best moeilijk om een hond te hebben die mij in zo'n geval zou bijten. Ik zou het gevoel hebben dat ik mijn hond niet 100% kan vertrouwen.
Ik denk dat je dat om moet draaien, je hebt dan een hond die jou niet 100% vertrouwd :wink:
Och ja, het lijkt me allebei niet prettig ;)
blondie
Zeer actief

Shiloh86 schreef:
blondie schreef:

Ook als ik naast hem sta gaat hij behoorlijk schrokken. Dat zou van mij wel wat relaxter mogen. Hij eet rustig, tot ik in zijn buurt kom of langsloop en dan gaat hij schrokken. Het is in mijn huis niet echt mogelijk hem ergens eten te geven waar ik niet langs kan lopen. Vooral omdat ik tijdens het eten meestal gelijk andere dingen aan het doen ben, bijvoorbeeld voorbereiden om te vertrekken voor het werk, en dan loop ik wel 6 keer langs. Ik vind het voor hem ook fijn als hij gewoon relaxt is en zich geen zorgen hoeft te maken.

Het idee van iets toevoegen aan de bak is wellicht niet eens zo'n verkeerde. Dan leert hij dat mijn toenadering alleen maar meer eten betekend. Ik zou de komende weken bijvorobeeld 1/3de deel van zijn eten kunnen achterhouden en dat als hij bijna klaar is/klaar is, dat laatste deel extra geven. Zodat hij mijn komst gaat associeren met meer eten.
Oh bijvoeren deed je niet.
Maar ik zou ook niet zo'n punt maken van het schrokken eerlijk gezegd, ik denk juist omdat je gaat aanhalen en nadruk gaat leggen op het feit dat hij aan het eten is dat hij zich er meer van bewust is.

Wat Renee UK eigenlijk zegt/zich afvraagt heb ik ook. Waarom zo een punt maken van honden die eten? Gewoonte wordt ook gewoon gewoonte. Hier krijgen ze ook te eten als ik klaar ben om naar het werk te gaan.
Gaat misschien nog anders dan bij jou. Het eten staat hier klaar, ik laat ze uit en bij terugkomst geef ik het eten en ga zelf de deur uit.
En in de avond krijgen ze eten nadat wij gegeten hebben, dan ben ik aan het afwassen en wel in de buurt, en ik zeg nog wel eens "eet je eten op!' maar verder bemoei ik me er niet mee.
Alleen als jol kluifjes gaat liggen bewaken die ze niet opeet en dan alles en iedereen in haar buurt gaat begrommen, dan heb ik er tabak van. En dat hoort ze van me. Opeten, meenemen, of oprotten. En die snapt ze ook. Meestal staat ze dan op en gaat ze elders liggen zonder haar botje of speeltje mee te nemen.
Die neem ik dan weg, want het moet geen beloning worden voor Aki :wink:
Gedoe om eten vind ik gewoon irritant. Ik maak er geen issue van, honden krijgen genoeg dus hoeven er zelf ook geen issue van te maken.

Al bedenk ik me dat ik wel eens dingen claim. Gisteren nog. Joe de kat krijgt een stukje kaas. Ineens duikt aki de hond op hem af, Joe laat van schrik zijn stukje kaas los, en aak staat er mee in zijn bek.
Tsja. Ben jij gek! Los, is van Joe!
En dat doet hij dan ook gewoon, anders had ik het gewoon uit zijn bek gehaald :pffff: en dat weet hij ook.
Er gelden toch wel wat regels hier in huis, ook wat eten betreft.
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

[quote="blondie
Al bedenk ik me dat ik wel eens dingen claim. Gisteren nog. Joe de kat krijgt een stukje kaas. Ineens duikt aki de hond op hem af, Joe laat van schrik zijn stukje kaas los, en aak staat er mee in zijn bek.
En dat doet hij dan ook gewoon, anders had ik het gewoon uit zijn bek gehaald :pffff: en dat weet hij ook.
Er gelden toch wel wat regels hier in huis, ook wat eten betreft.[/quote]

Maar ik ben er ook van overtuigd, dat als je het op die manier doet (gewoon doen zonder na te denken) er bijna geen hond is die gaat grommen.
Dat gebeurt pas op het moment dat je er denkt dat hij wel eens zou kunnen gaan grommen.
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Bij onze honden kan het bij ze allemaal. Grote Boris is gewoon makkelijk, kleine Boris probeert het wel zo snel mogelijk op te eten. De dames (Ninthe & Noa) hebben aan het begin hun eten gekregen met de jachtlijn om zodat ik het voer gewoon kon klaarmaken terwijl mijn moeder ze vasthield en neer kon zetten (1 voor 1) en dan ze kon roepen. Als ze aan het eten waren moest dan de jachtlijn nog af en dus zat je dan standaard met je handen bij het voer en aan hen. Al snel tilden ze alleen nog maar even hun kop op.
Goldylocks
Zeer actief
Mijn ras(sen): labradors !

Ongelezen bericht door Goldylocks »

renee-uk schreef:ik heb een gruwelijke pest aan dat gemierk met het eten van een hond en denk dat een hoop ellende met baknijd te voorkomen is door op te houden van dat eten een punt te maken en al zeker niet te gaan klooien met weggenomen etensbakken.

ik heb nooit honden met bak- en/of voernijd en ik denk echt dat dat komt omdat ik van dat eten ook nooit een punt maak.
eens gegeven blijft gegeven in de hondenwereld en daar wil ik me met liefde aan aanpassen.

mijn honden zijn vanaf de allereerste bak voer gewend dat ik in de buurt ben als ze eten en vinden dat normaal.
ze weten dat hun voer 'veilig' is en ik geef ze ook geen enkele reden daaraan te twijfelen.

ik verbied van de straat vreten en leer het ze af in geval van herplaatsers.
los is een van die commando's die al mijn honden kennen/kenden, maar ik oefen wel lekkertjes ruilen omdat het bij sommige honden makkelijker is 'contrabande' te ruilen dan het ze te laten lossen en ik op die manier voorkom dat ze het vlugvlug inslikken.
Nou ,daar ben ik het helemaal mee eens! :E:
Wie treurt om gisteren,geniet niet vandaag.
blondie
Zeer actief

GrethavW schreef:[quote="blondie
Er gelden toch wel wat regels hier in huis, ook wat eten betreft.
Maar ik ben er ook van overtuigd, dat als je het op die manier doet (gewoon doen zonder na te denken) er bijna geen hond is die gaat grommen.
Dat gebeurt pas op het moment dat je er denkt dat hij wel eens zou kunnen gaan grommen.[/quote]
Ja klopt, met ieder dier denk ik. Ik heb ook wel mijn hand in een paard zijn keel gestopt omdat de eigenaresse dacht dat het dier iets naar binnen had gewerkt wat niet goed was. Zij zelf zei later dat ze dat niet had gedurfd, ik dacht op dat moment alleen aan dat het dier misschien in gevaar was, eigenaresse hield de mond open en ik ging voelen.
Met alles en iedereen zou ik zo reageren, als het erom gaat geen gezeik, afgeven, of laten gebeuren wat moet gebeuren en klaar.

Heb ik met de honden ook, als iets gevaarlijk is ga ik niet soebatten, afgeven die handel, niet goedschiks dan kwaadschiks. Maar dat neemt dus niet weg dat dát iets is waar je op kunt oefenen, een keer.
Ik deed of doe dat met mijn honden een keer en ruil dan eens wat, maar ga dat niet maanden herhalen. Als ik merk dat het goed zit is het ok. Klaar.
Dat vind ik met alles, ik kan aan de poten komen. Ik oefen dat eens en dan is het klaar, is nood aan de man omdat er een glassplinter in zit dan weet ik dat ik die er gewoon uit kan halen.
Bek kijken idem, af en toe even tandjes kijken, even de tong pakken en klaar. Gewoon tijdens spel of aanhalen. Je moet er geen issues van maken. Voetjes voelen, oortjes kijken af en toe even van de grond liften. Simpele handelingen die soms voor honden die het niet gewend zijn lastig zijn. Maar als je het terloops eens doet wordt het gewoon. En is het later eens écht nodig dan kennen ze de handeling in ieder geval.
Zo denk ik er over.

En bij adhoc dingen, is het niet zeiken maar doorpakken en dan is het fijn als je hond er bekend mee is, en zo niet, jammer dan dan heeft hij het maar even te slikken voor eigen bestwil.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”