Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Welke looplijn?
Moderator: moderatorteam
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
- Aantal honden: 1
Welke looplijn?
Duke loopt eigenlijk altijd óf los, óf aan een leren lijn van 2 m. Nu hij wat begint te puberen, zou ik graag nog een derde optie hebben, waarbij ik hem aan een langere looplijn heb. Zodat hij niet los is, maar toch meer bewegingsvrijheid heeft.
Bij onze honden vroeger thuis gebruikte we altijd een flexlijn, maar ik vind die dingen echt afschuwelijk. Vooral omdat ik heel veel oefen met aan een los lijntje lopen, en met zo'n flexlijn de lijn toch altijd op spanning staat.
Hebben jullie advies over welke lange lijn heel fijn is?
Ik heb geen idee wat nu echt een praktische lengte is. Ik heb in het begin een speurlijn gekocht van ik geloof 10 of 15m, maar heb me echt verkeken op de lengte, het is een fijne lijn, maar súper onpraktisch voor gewone wandelingen. Ervarings advies over de lengte is dus ook fijn!
De lijn moet dus een praktische lengte hebben, niet te zwaar zijn/zwaar worden als die nat wordt, en fijn in de hand liggen. Niet te dik/breed is ook prettig zodat hij ook nog lekker in de hand ligt als je hem een paar slagen opgerold in de hand hebt.
Bij onze honden vroeger thuis gebruikte we altijd een flexlijn, maar ik vind die dingen echt afschuwelijk. Vooral omdat ik heel veel oefen met aan een los lijntje lopen, en met zo'n flexlijn de lijn toch altijd op spanning staat.
Hebben jullie advies over welke lange lijn heel fijn is?
Ik heb geen idee wat nu echt een praktische lengte is. Ik heb in het begin een speurlijn gekocht van ik geloof 10 of 15m, maar heb me echt verkeken op de lengte, het is een fijne lijn, maar súper onpraktisch voor gewone wandelingen. Ervarings advies over de lengte is dus ook fijn!
De lijn moet dus een praktische lengte hebben, niet te zwaar zijn/zwaar worden als die nat wordt, en fijn in de hand liggen. Niet te dik/breed is ook prettig zodat hij ook nog lekker in de hand ligt als je hem een paar slagen opgerold in de hand hebt.

- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Re: Welke looplijn?
Ik heb, naast de 1m, 1,5m en 2m, ook nog lijnen van 3m, 5m en 10m.
Die 3 vind ik wel fijn tijdens wandelingen of iets meer ruimte te hebben. De 5m gaat ook nog, de 10m is alleen als we ergens gaan lopen waar de hond niet los kan.
De helft is van leer, de rest van antislip. Ik vind het hele fijne lijnen, vooral die antislip, omdat die ook als ze nat worden fijn blijven vasthouden.

De helft is van leer, de rest van antislip. Ik vind het hele fijne lijnen, vooral die antislip, omdat die ook als ze nat worden fijn blijven vasthouden.
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Ik gebruik een longeerlijn van 8m en dat bevalt me erg goed.
Lekker zacht voor je handen en niet zwaar.
- Shiloh86
- Zeer actief
Longeerlijnen liggen inderdaad fijn in de hand, maar die worden toch erg zwaar als ze nat worden en drogen erg langzaam?GrethavW schreef:Ik gebruik een longeerlijn van 8m en dat bevalt me erg goed.

- TessaThomas
- Zeer actief
JaShiloh86 schreef:Longeerlijnen liggen inderdaad fijn in de hand, maar die worden toch erg zwaar als ze nat worden en drogen erg langzaam?GrethavW schreef:Ik gebruik een longeerlijn van 8m en dat bevalt me erg goed.

- TessaThomas
- Zeer actief
Ik heb deze:
http://www.eurojoe.nl/index.php?route=p ... uct_id=261
In 1m, 1,5m en 10m. En een soort halstertouw in 5 meter. 3m is leer. Eigenlijk wil ik alle maten van dit spul.
http://www.eurojoe.nl/index.php?route=p ... uct_id=261
In 1m, 1,5m en 10m. En een soort halstertouw in 5 meter. 3m is leer. Eigenlijk wil ik alle maten van dit spul.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik heb een simpele 5 meter lijn gekocht bij de dierenwinkel. Op zich prima, maar ik vond het verschrikkelijk onhandig met wandelen. Overal sleept dat ding doorheen of blijft ergens achter haken, weg rustige wandeling. Tegen al mijn principes in heb ik een flex van 5m gekocht en nu heb ik er nog een van 7m bijgehaald. Het is even wennen, maar nu vind ik het fijn lopen. Soms hang ik hem aan mijn heupgordel en dan is het helemaal makkelijk 

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik ben met Elco ook begonnen met alleen los of met een lijn van max 2 meter. Pas toen hij een maand of 8 was, hebben we een flex in gebruik genomen. Dat was even wennen voor Elco, maar hij had al snel de regels door: lichte druk is normaal met deze lijn, kom ik aan het einde dan moet ik dichter naar de baas toe. Voel ik een rukje, moet ik helemaal bij de baas terugkomen. Het leuke is dat hij al heel snel doorhad hoe lang de lijn was en gewoon op gevoel vlak voor het eind van de lijn inhoudt. Verder zet ik de lijn ook vaak op de rem, zodat hij met een ontspannen lijn loopt. Zeker op de stoep pas ik dat vaak toe.
Ik denk dus dat het met dat leren trekken wel meevalt, omdat je Duke eerst hebt geleerd om aan een ontspannen lijn/los te lopen en je dat ook met flex prima kunt blijven onderhouden.
Ik denk dus dat het met dat leren trekken wel meevalt, omdat je Duke eerst hebt geleerd om aan een ontspannen lijn/los te lopen en je dat ook met flex prima kunt blijven onderhouden.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ik heb voor Mies een speurlijn van Biothane. Fijn spul dat licht maar sterk/duurzaam is en niet nat kan worden en onderhoudsvrij is. Diem heeft nu een platte nylon lijn, wordt nauwelijks nat maar het snijdt erg. Ik ga binnenkort voor hem ook een biothane lijn aanschaffen, dat spul ligt fijner in de hand.
Diems lange lijn is 5 meter, hij kan niet loslopen. Dat geeft hem wat vrijheid zonder dat hij te veel vaart kan maken en mij bezeert. Een wat minder lompe/beter luisterende hond zou ik zelf 8 a 10 meter geven als het terrein dat toelaat. (smalle paadjes met veel struiken/bomen en/of veel drukte is 5 meter makkelijker)
Diems lange lijn is 5 meter, hij kan niet loslopen. Dat geeft hem wat vrijheid zonder dat hij te veel vaart kan maken en mij bezeert. Een wat minder lompe/beter luisterende hond zou ik zelf 8 a 10 meter geven als het terrein dat toelaat. (smalle paadjes met veel struiken/bomen en/of veel drukte is 5 meter makkelijker)
- Shiloh86
- Zeer actief
Het aan de ontspannen lijn lopen gaat nog niet helemaal goed. Hij heeft erg de neiging net tegen het einde van de lijn aan te zeuren en de grenzen op te zoeken. Dus niet echt trekken, maar wel net op spanning en daar zou ik hem eerst echt vanaf willen hebben, voor ik ooit een flexlijn zou overwegen. Al vind ik die flexlijnen sowieso vervelend hoor. Je grijpt die lijn gewoon niet even snel vast, en het inrollen als het nodig is, vind ik echt een drama. Ondingen zijn het gewoonFotogravinnetje schreef: Ik denk dus dat het met dat leren trekken wel meevalt, omdat je Duke eerst hebt geleerd om aan een ontspannen lijn/los te lopen en je dat ook met flex prima kunt blijven onderhouden.

Bedankt voor de tips over zowel materiaal als lengte. Ik neig nu het meeste naar een lijn van 5 meter. Ik ga die biothane lijn is op zoeken en die lijn die jij deelde TessaThomas ziet er ook erg prettig uit.
Meer input blijft welkom

- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Hier ook een biothane lijn, eentje van 5 en eentje van 8 meter.
- pioenroos
- Zeer actief
- Shiloh86
- Zeer actief
Wordt dat biothane ook in winkels verkocht? Zou het graag eens in de hand hebben voor ik beslis?
Het ziet er op de foto's een beetje stug uit, is dat zo? Of wordt het met gebruik net zo soepel als leer?
Het ziet er op de foto's een beetje stug uit, is dat zo? Of wordt het met gebruik net zo soepel als leer?

- runninggirl
- Zeer actief
De biothane beta versie voelt ongeveer als leer aan. Heel flijn.Shiloh86 schreef:Wordt dat biothane ook in winkels verkocht? Zou het graag eens in de hand hebben voor ik beslis?

- TessaThomas
- Zeer actief
Shiloh86 schreef:Het aan de ontspannen lijn lopen gaat nog niet helemaal goed. Hij heeft erg de neiging net tegen het einde van de lijn aan te zeuren en de grenzen op te zoeken. Dus niet echt trekken, maar wel net op spanning en daar zou ik hem eerst echt vanaf willen hebben, voor ik ooit een flexlijn zou overwegen. Al vind ik die flexlijnen sowieso vervelend hoor. Je grijpt die lijn gewoon niet even snel vast, en het inrollen als het nodig is, vind ik echt een drama. Ondingen zijn het gewoonFotogravinnetje schreef: Ik denk dus dat het met dat leren trekken wel meevalt, omdat je Duke eerst hebt geleerd om aan een ontspannen lijn/los te lopen en je dat ook met flex prima kunt blijven onderhouden.
Bedankt voor de tips over zowel materiaal als lengte. Ik neig nu het meeste naar een lijn van 5 meter. Ik ga die biothane lijn is op zoeken en die lijn die jij deelde TessaThomas ziet er ook erg prettig uit.
Meer input blijft welkom
Hierkomt een hond pas aan de flex als hij het commando hier en wachten 100% beheerst, dus als ze grenzen aan het opzoeken zijn niet.

Ken je die antislip springteugels of teugels met rubber aan de binnenkant? Zoiets is die lijn ook, behalve dat hij zachter is oid. Van teugels kreeg ik blaren zonder handschoenen, met deze lijnen niet. Zezijn ook veel buigzamer.
- pioenroos
- Zeer actief
In winkels verkrijgbaar weet ik niet, ik heb de lijn via een hondenschool gekocht.
Ik weet niet wat je precies bedoelt met stug? Je kan de lijn idd niet opvouwen tot een propje/bolletje zoals nylon of heel soepel (geworden) leer. De lijn is vormvast dus wordt ook niet soepeler. In (korte) lussen innemen gaat prima. Voordeel is dat er (zelden) knopen inkomen. Het materiaal voelt gelijk als glad leer, wellicht dat het iets meer brandt als de lijn met hoge snelheid door je handen wordt getrokken maar de lijn is prima stevig vast te pakken want is net als leer niet glad maar wel zacht.
Ik kwam deze site tegen: http://www.biothaan.nl/ Ik ga denk ik daar de nieuwe lijn voor Diem bestellen, in de 'grip' variant. Zooplus heeft een 5 en 10 meter lijn in geel in het assortiment zag ik. Goedkoper wel maar ik vind geel niet mooi bij zijn vacht staan
Ik weet niet wat je precies bedoelt met stug? Je kan de lijn idd niet opvouwen tot een propje/bolletje zoals nylon of heel soepel (geworden) leer. De lijn is vormvast dus wordt ook niet soepeler. In (korte) lussen innemen gaat prima. Voordeel is dat er (zelden) knopen inkomen. Het materiaal voelt gelijk als glad leer, wellicht dat het iets meer brandt als de lijn met hoge snelheid door je handen wordt getrokken maar de lijn is prima stevig vast te pakken want is net als leer niet glad maar wel zacht.
Ik kwam deze site tegen: http://www.biothaan.nl/ Ik ga denk ik daar de nieuwe lijn voor Diem bestellen, in de 'grip' variant. Zooplus heeft een 5 en 10 meter lijn in geel in het assortiment zag ik. Goedkoper wel maar ik vind geel niet mooi bij zijn vacht staan

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
handgemaaktehondenriemen.nl, staat mss nog niet op die site, maar die maken biothane riemen voor je op de maat die jij wil.
Csiva heeft daar een agility lijntje vandaan, knalroze
Maar ze heeft alle kleurtjes, en duur is het niet dacht ik 
Csiva heeft daar een agility lijntje vandaan, knalroze

Ik heb ook een lange lijn van 5 meter en dat loopt prima. Ja, met nat weer wordt-ie nat, maar zo vaak is dat nu ook weer niet.
- Shiloh86
- Zeer actief
Nou, mijn schoenen zijn elke ochtend ontzettend nat van het natte gras in het parkNeeltje schreef: Ja, met nat weer wordt-ie nat, maar zo vaak is dat nu ook weer niet.

Maar een lijn van 5 meter kun je best omhoog houden. Hier wordt de lijn alleen zeiknat als ik haar los laat met de lijn, dan sleept de lijn door het gras, maar anders heb ik er handigheid in gekregen om de lijn hoog te houden.Shiloh86 schreef:Nou, mijn schoenen zijn elke ochtend ontzettend nat van het natte gras in het parkNeeltje schreef: Ja, met nat weer wordt-ie nat, maar zo vaak is dat nu ook weer niet., dus zo'n lijn straks ook
- Shiloh86
- Zeer actief
Hihi, ik krijg het nog voor elkaar om de 2 meter leren lijn goed nat te laten worden af en toe ... maar wellicht word ik er ook nog handig in. Toch zou dan liever voor een materiaal gaan wat zich niet zo volzuigt en zwaar wordt
.

-
- Zeer actief
http://www.k9shop.nl/producten-voor-hon ... tr-nl.html
Ik heb twee van deze lijnen, 1 met handvat en 1 zonder. Ik vind het heerlijke lijnen, lekker licht en bij nat weer zijn ze ook ideaal.
Ik heb twee van deze lijnen, 1 met handvat en 1 zonder. Ik vind het heerlijke lijnen, lekker licht en bij nat weer zijn ze ook ideaal.
-
- Zeer actief
http://www.bambamdogtoys.nl/webshop/spo ... erfun.html
ik heb deze en echt ideaal, blijft drijven en met een stevige sluiting.
- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Ik heb een flex van 8 en 1 van 5 meter, maar Kai loopt meestal aan de 8, met name met nat weer.
Met droog weer hebben we de Biothane 5 meter voor in de buurt, en de 10 voor in het bos!
http://www.zooplus.nl/shop/honden/sport ... nen/197735
Met droog weer hebben we de Biothane 5 meter voor in de buurt, en de 10 voor in het bos!
http://www.zooplus.nl/shop/honden/sport ... nen/197735
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Ook dat is waarschijnlijk persoonlijk.TessaThomas schreef:JaShiloh86 schreef:Longeerlijnen liggen inderdaad fijn in de hand, maar die worden toch erg zwaar als ze nat worden en drogen erg langzaam?GrethavW schreef:Ik gebruik een longeerlijn van 8m en dat bevalt me erg goed.
Lekker zacht voor je handen en niet zwaar.Ik vind ze verschrikkelijk om mee te lopen met de honden.
Ik vind ze erg prettig. Ze zitten niet snel in de knoop en nat zijn ze ook niet erg zwaar.
Drogen duurt wel wat langer idd. Maar zo vaak wordt hij ook niet nat, ik laat hem nooit over de grond slepen.
Hij zwemt er ook mee, maar dan is alleen de eerste 1½ m vanaf zijn tuig nat.
-
- Zeer actief
Dat is inderdaad heel persoonlijk. Ik had/heb ook een longeerlijn. Altijd in de knoop dat ding, strontnat en zwaar en vol blubber als ik hem eens gebruikte
Ik had een hele lange leren politielijn, en daar kon ik ook niet mee overweg.
Voor mijn duo schafte ik toen een flex aan van 8 meter, en ik vond het ideaal omdat ze los ook gewoon luisterden naar bepaalde commando's, zoals wachten, hier etc. aan de flex werkte dat dus niet anders.
Pupje ging eigenlijk ook vrijwel direct mee aan de flexlijn en met lopen heb ik de dingen geoefend die ik belangrijk vond, met name bij het lopen aan de flex. Later ben ik wat meer ook vaste lijnen gaan gebruiken om hem ook aan een normale lijn te laten lopen.
Die normale lijnen zijn voor stukken dat we van punt a naar b moeten en niet om te gaan wandelen.
De antisliplijn pak ik vaak mee als hij wel wat meer vrijheid mag hebben, maar als ik de flex dan onhandig vind omdat we naar een losloopstuk gaan.

Ik had een hele lange leren politielijn, en daar kon ik ook niet mee overweg.
Voor mijn duo schafte ik toen een flex aan van 8 meter, en ik vond het ideaal omdat ze los ook gewoon luisterden naar bepaalde commando's, zoals wachten, hier etc. aan de flex werkte dat dus niet anders.
Pupje ging eigenlijk ook vrijwel direct mee aan de flexlijn en met lopen heb ik de dingen geoefend die ik belangrijk vond, met name bij het lopen aan de flex. Later ben ik wat meer ook vaste lijnen gaan gebruiken om hem ook aan een normale lijn te laten lopen.
Die normale lijnen zijn voor stukken dat we van punt a naar b moeten en niet om te gaan wandelen.
De antisliplijn pak ik vaak mee als hij wel wat meer vrijheid mag hebben, maar als ik de flex dan onhandig vind omdat we naar een losloopstuk gaan.
- runninggirl
- Zeer actief
Oh die lijkt me wel fijn als reservelijn, helemaal voor die prijs!Brigitte schreef:http://www.bambamdogtoys.nl/webshop/spo ... erfun.html
- Gimmick
- Zeer actief
Snijd deze niet in je handen?!Brigitte schreef:http://www.bambamdogtoys.nl/webshop/spo ... erfun.html
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Shiloh86
- Zeer actief
Die ziet er inderdaad op zich ook wel prettig uit, alleen de 25mm breedte staat me een beetje tegen. Ik loop nu met een leren lijntje van 12 mm, dan lijkt me de overstap naar 25 mm beetje groot.Brigitte schreef:http://www.bambamdogtoys.nl/webshop/spo ... erfun.html
Ik neig nu het meeste naar de lijn die TessaThomas aanraadde. 18 mm lijkt me een mooie breedte. Dat biothane ben ik bang voor dat ik het te stijf vind en niet soepel genoeg. Ik wil mijn lijnen echt mooi klein kunnen samenvouwen om het in mijn jaszak of rugtas te kunnen doen.