Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Eerste keer fietsen
Moderator: moderatorteam
- Lucia
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Re: Eerste keer fietsen
Misschien eerst lopend oefenen?
De riem inderdaad kort, zodat ze niet achter, maar ook niet voor de fiets langs kunnen gaan.
En hier heb ik Peer ook wel eerst aan een gentle leader gehad om te kijken hoe dat ging en daarna zonder dat ding.
De riem inderdaad kort, zodat ze niet achter, maar ook niet voor de fiets langs kunnen gaan.
En hier heb ik Peer ook wel eerst aan een gentle leader gehad om te kijken hoe dat ging en daarna zonder dat ding.
-
Manu
Manu deed dat ook, ik heb eerst heel erg lopen mutsen en foeien.
Toen dacht ik: als ik harder ga heeft hij geen tijd te klooien.
Dus ik ben, heel gevaarlijk but you only live once
, keihard gaan trappen, niet naar hem kijken, gewoon trappen, trappen, trappen. Toen moest hij wel mee rennen en opletten.
Later heb ik dat af kunnen bouwen. Als we een hond tegen kwamen kon hij nog springen dus ging ik harder fietsen als ik een hond zag. Dan zag je hem van mij naar de hond kijken en uiteindelijk toch ervoor kiezen op te letten.
Ik weet niet of het voor Heavy zal werken. Ik probeer nu namelijk hetzelfde met Uma en haar kattenobsessie maar dat werkt toch niet zo lekker als met Manu
Toen dacht ik: als ik harder ga heeft hij geen tijd te klooien.
Dus ik ben, heel gevaarlijk but you only live once
Later heb ik dat af kunnen bouwen. Als we een hond tegen kwamen kon hij nog springen dus ging ik harder fietsen als ik een hond zag. Dan zag je hem van mij naar de hond kijken en uiteindelijk toch ervoor kiezen op te letten.
Ik weet niet of het voor Heavy zal werken. Ik probeer nu namelijk hetzelfde met Uma en haar kattenobsessie maar dat werkt toch niet zo lekker als met Manu
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
ik ben er heel streng op geweest met Pom. Maar die mag ook niet los meerennen hoor, dat vind ik te gevaarlijk met haar. Aan de lijn doet ze het prima. Met Charlie begin ik binnenkort, maar ik ben iets bezorgder dan met Pom, hij is zo'n springveer en hij houdt ook wel van hard, dus ik moet nog even zien hoe dat gaat. Het meest effectief vond ik wel bijna vallen en van schrik zo uit je dak gaan dat hondjelief het wel uit zijn kop laat raar te doen hahaha
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Hebben jullie je hond aan een halsband of aan een tuigje? Ik heb ook een springer. Die doe ik aan zijn tuig als ik fiets, maar heb toch ook los een jachtlijntje omdat hij gerust omdraait als we langs een hond fietsen. Dan heb ik dus nog mijn handen niet los.
-
Manu
Ik heb voor mijn honden een harnas. Uma een Ruffwear en Manu een x back.*Skye* schreef:Hebben jullie je hond aan een halsband of aan een tuigje? Ik heb ook een springer. Die doe ik aan zijn tuig als ik fiets, maar heb toch ook los een jachtlijntje omdat hij gerust omdraait als we langs een hond fietsen. Dan heb ik dus nog mijn handen niet los.
Ik ben met Manu echt begonnen met een sliplijn, die kon verschrikkelijk debiel doen. Later een riem aan zowel halsband als tuig gekoppeld en nu zit hij zelfs aan zijn trektuig. Hij is heel serieus en geconcentreerd nu.
Uma is een vliegend hert. Het is dat het zo'n licht elastiekje is, ze begint steeds meer door te krijgen dat ze druk mag geven op de lijn mits die voorwaarts is.
Springer vind ik eng. Ik vertrouw dat op een of andere manier niet. Ik koppel de honden met een klein riempje aan elkaar en houd de riem in mijn hand.
-
sbientje
- Zeer actief
- Contacteer:
- *Skye*
- Zeer actief
Dankjewel. In het begin trekt hij nog wel wat dus heb hem dan liever niet aan de springer aan zijn halsband omdat je hem dan niet kan corrigeren. Als we even onderweg zijn loopt hij perfect naast de fiets.
@Manu; heb je dan 1 riem zelf in de hand? Ik vertrouw de springer opzich wel, maar als ik dan toch zelf een jachtlijn nog nodig heb heeft het niet zo een nut.
@Manu; heb je dan 1 riem zelf in de hand? Ik vertrouw de springer opzich wel, maar als ik dan toch zelf een jachtlijn nog nodig heb heeft het niet zo een nut.
-
Manu
Ja eentje. Ik fiets ook wel eens met twee riemen maar dat vind ik toch onhandig.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Blijven oefenen, stukjes van 5 minuten tot het kwartje valt. Dat is het enige wat hier hielp, Doran had maar 1 stand en dat was met 100km vooruit
heeft even geduurt voor hij door had wat de bedoeling was 
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- *Skye*
- Zeer actief
Ja snap ik. Nou ik ga eerst maar eens oefenen met 1 hond haha. En idd als er iets komt waarvan ik denken dat hij misschien wel eens kan reageren gewoon gas erop.Manu schreef:Ja eentje. Ik fiets ook wel eens met twee riemen maar dat vind ik toch onhandig.
-
Tallie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie
- Contacteer:
In het begin was fietsen hier ook één groot stuiterfeest. Om er een beetje rust in te krijgen mocht ze van mij dan de eerste kilometers stoom afblazen in galop, anders was er helemaal geen land mee te bezeilen. Draf moest onder constant appèl en ze moest er geregeld aan herinnerd worden, dat deed ze echt niet voor de lol. Voor- en achter de fiets langs is hier ook wel eens voorgekomen, da's wel spannend inderdaad
Ik heb haar commando's aangeleerd om er een beetje een stuur op te krijgen - links, rechts, draf, vooruit, rustig, wachten en pull. Vooral de laatste beviel haar wel.
Inmiddels loopt ze strak naast - ook als ze losloopt, waar doe je het voor - en trekt ze niet meer. Had ik niet durven dromen! Er is hoop
Inmiddels loopt ze strak naast - ook als ze losloopt, waar doe je het voor - en trekt ze niet meer. Had ik niet durven dromen! Er is hoop
- Evertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix
Dit met Freek ook gedaan en vrij snel Evert er naast gezet. Daar leerde hij snel van dat er gewoon netjes meegelopen dient te worden. Nu gaan we ook wel apart, Freek loopt toch met wat harder en samen loopt er steeds 1 net niet lekker in tempo. Voor naar het bos fietsen is het prima, maar een uurtje lekker fietsen niet.Frolic schreef:Bij Vriend was het een kwestie van wennen, tempo wisselen en bochtjes maken, ik had en heb hem wel aan de springer. Heb in het begin ook wel eerst met hem gelopen zodat hij moe was en daarna een stuk naast de fiets, zodat de grootste gekkigheid eraf was.
-
sbientje
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben met Charlie zondag maar eens opgestapt. Ik was benieuwd wat ie zou doen, mede door dit topic. Nou, hij liep naast de fiets alsof ie dat al zijn hele leven doet. Moest er wel om lachen, echt zo knetterontspannen liep ie mee.. was bang dat ie zou gaan hollen maar niets.. mensen passeren ging ook gewoon prima
-
blondie
- Zeer actief
Apart is dat, de een of de ander. Bluf was een racemonster naast de fiets, die moest ik altijd indammen. Toen ik voor de eerste keer met Aki ging fietsen had ik me ingesteld op een kuiten en armen happend monster die ik van me af moest houden tijdens fietsen. Ook had ik verwacht dat hij voor de fiets uit zou proberen te komen, maar niets van dat al. Hij liep vrij snel relaxed in goede draf naast de fiets.
Wél erg reactief als andere honden uitvallen, dus het is wel opletten maar het gaat eigenlijk lekker naast de fiets.
Wél erg reactief als andere honden uitvallen, dus het is wel opletten maar het gaat eigenlijk lekker naast de fiets.
-
sbientje
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Sterre
had zelfs gefilmd
[/quote]
Wat goed zeg. Heerlijk om zo te fietsen. Jammergenoeg is Sterre er nu te oud voor.
Wat goed zeg. Heerlijk om zo te fietsen. Jammergenoeg is Sterre er nu te oud voor.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Als je vermoed dat ze wat onzeker is, dan kan je haar gedachten even ergens anders op zetten door een uitgestelde beloning. Dus laat een speeltje zien, die stop je dan in je zak. Dan fiets je 1-2min en ga je kort gooien/spelen en erna weer fietsen. De stukken tussendoor kan je dan al heel snel gaan opbouwen.
Hippo is heel gemoedelijk met fietsen, de mechels zijn wel stuiterballen maar dat vind ik juist wel leuk
. Naast de fiets wandelen e.d. doe ik niet aan. Hooguit de eerste 100 meter, dan gewoon opstappen en gaan. Heb nog wel eens wat logeetjes of honden in training, die gaan ook gewoon direct mee. Of ze het nou gewend zijn of niet en dat gaat altijd prima.
Ik doe ook een jachtlijntje om of bij hele sterke/grote honden de eerste keer een prikker. Binnen een maand of 3-4 kunnen ze los mee naast de fiets. Als ik nu fiets loopt Axel nog aan de lijn en Oscar en Hippo rennen los mee. Wij fietsen toch wel zo'n 4-5x per week met de honden.
Hippo is heel gemoedelijk met fietsen, de mechels zijn wel stuiterballen maar dat vind ik juist wel leuk
Ik doe ook een jachtlijntje om of bij hele sterke/grote honden de eerste keer een prikker. Binnen een maand of 3-4 kunnen ze los mee naast de fiets. Als ik nu fiets loopt Axel nog aan de lijn en Oscar en Hippo rennen los mee. Wij fietsen toch wel zo'n 4-5x per week met de honden.
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Ik was begonnen 2 maanden geleden met fietsen met Pepe en dat ging heel goed. Nu ineens sinds 2 weken vindt hij er echt niks meer aan en loopt als een geslagen hond langs de fiets en vooral zo ver mogelijk van de fiets. Ik dacht de eerste keer toen hij dat deed dat zijn nieuwe tuigje niet lekker zat om te rennen naast de fiets maar de keer er na, wilde hij weer niet. Vandaag weer rustig proberen, eerst even lopen en dan is er niks aan de hand maar zodra ik op de fiets ga, neemt hij afstand.
Er is niks gebeurd al die tijd, dus best wel jammer als we het niet verder op kunnen bouwen.
Er is niks gebeurd al die tijd, dus best wel jammer als we het niet verder op kunnen bouwen.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
pupperd is nu 6 maanden geweest, onlangs is ze voor de eerste keer meegegaan met de fiets.
Eerste stuk lopen ze los, dan kijken ze eens wat raar om te zien wat ik nou weer uitgevonden heb
daarna gaat de riem erom en eigenlijk heb ik nog nooit problemen gehad. KOmen ze voor het wiel, dan rij ik er op, gebeurt maar 1 keer dan
Met pupperd had ik wel de oudere hond ook mee, dus die had wel een ideaal voorbeeld.
Eerste stuk lopen ze los, dan kijken ze eens wat raar om te zien wat ik nou weer uitgevonden heb
Met pupperd had ik wel de oudere hond ook mee, dus die had wel een ideaal voorbeeld.
-
Odi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
Ik heb ooit wel eens geprobeerd met Jace, mijn reu te fietsen, maar daar ben ik al gauw mee gestopt.
Levensgevaarlijk en bijna versleten remblokken.
Meagan denkt dat ze ergens heel snel moet zijn, maar dat gaat tegenwoordig steeds beter. Maar met Meagan wil ik alleen met een springer fietsen, want die wil alleen maar links van mij lopen.
En Judy loopt bijna overal los netjes naast de fiets, komt niet voorbij het voorwiel, heeft alles in de gaten wat ik doe, loopt langzaam als ik langzamer fiets, kent het woord stoppen, linksaf, rechtsaf etc etc.
Een genot om met dat hondje te fietsen.
Levensgevaarlijk en bijna versleten remblokken.
Meagan denkt dat ze ergens heel snel moet zijn, maar dat gaat tegenwoordig steeds beter. Maar met Meagan wil ik alleen met een springer fietsen, want die wil alleen maar links van mij lopen.
En Judy loopt bijna overal los netjes naast de fiets, komt niet voorbij het voorwiel, heeft alles in de gaten wat ik doe, loopt langzaam als ik langzamer fiets, kent het woord stoppen, linksaf, rechtsaf etc etc.
Een genot om met dat hondje te fietsen.
- heimwee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Kalev rende de eerste twee keer heel netjes en hartstikke blij mee. Ik natuurlijk ook helemaal blij. Maar nu heeft hij enkel nog een versnelling.. harder harder harder. En als ik niet hard genoeg ga gaat hij opeens stil staan waardoor ik vol in de remmen moet. Allemaal met een blije bek van heb ik jou daar..
Ik durf hem niet los naast de fiets te laten want hij staat nog niet voldoende onder appel..
Ben dus een beetje zoekende nu. Wellicht gaan steppen oid dan ben ik er voor t gevoel toch iets dichterbij en heb ik er wat meer controle op.
Ik durf hem niet los naast de fiets te laten want hij staat nog niet voldoende onder appel..
Ben dus een beetje zoekende nu. Wellicht gaan steppen oid dan ben ik er voor t gevoel toch iets dichterbij en heb ik er wat meer controle op.