Het is een FCI-regel, staat ook in de RSI.
Maar hoe je angst/agressie interpreteert, dat ie een andere discussie.
Manu schreef:In Rotterdam was er een Azawakh die je niet aan kon raken. De keurmeester heeft die dan ook niet aangeraakt, dan zou hij happen.
Was kenmerkend voor het ras vertelden ze mij, dus dan was het niet zo erg.
Is niet zo, in die zin dat het niet in de standaard staat. Daar staat dat hij zeer gereserveerd kan zijn, maar niets over agressie. Hij hoort het dus te accepteren, al hoeft hij het niet leuk te vinden.
Er zijn wel rassen waar dat anders is. Bij een Fila Brasileiro staat bv dat die wantrouwig is en een zeer sterke verdedigingsdrang heeft ten aanzien van zijn baas.
Die honden verdragen vaak niet dat je te dichtbij komt in een vreemde omgeving (show dus) en dan wordt dat geaccepteerd.
lieke schreef:Overigens, bij de shows waar ik ben geweest, lieten de meeste keurmeesters het gebit laten zien mooi over aan de eigenaar.
Hangt sterk van het ras af.
In eigenlijk alle rassen, behalve een aantal in groep 1, 2 en 10 is het volstrekt normaal dat de keurmeester dat gebit bekijkt.
Daar moet je dus op trainen. In principe moet de hond het accepteren van de keurmeester.
Ik weet zelfs (Duitse) keurmeesters bij de Rottweilers die alle elementen aantikken met een pen en als de hond in die pen hapt kan ie gaan. Gaat mij veel te ver hoor, maar het gebeurt wel.
Ik vind agressie als je de hond niet kunt betasten zonder dat hij uitvalt. Dan kan hij gaan (de Fila uitgesloten).
Angst vind ik erger en agressie kan ook door angst komen natuurlijk, maar dat wordt meestal anders bestraft dan agressie. Angst kan ook door het moment komen tenslotte, en dat behandel je dan anders.