Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Opdringerige honden, wat moet ik ermee?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
- Aantal honden: 1
Re: Opdringerige honden, wat moet ik ermee?
Regelmatig wens ik dat ik mijn golden retriever ook kan optillen hoor. Hoe vaak wij wel geen honden tegenkomen die overal opduiken (vooral bovenop Elmo) en aangezien Elmo nogal angstig is naar andere onbekende reuen ( er is nu al 5 keer een reu geweest die Elmo heeft aangevallen), ontaard dit heel vaak in een gevecht. En de andere eigenaar is meestal in geen Velde of wegen te bekennen.
- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Ik til Kai ook op bij loslopende, opdringerige ( of voor mij onbekende ) honden.
Mocht hij het in zn koppie halen om te grommen ( op de arm) als er niks aan de hand is, dan verzoek ik hem vriendelijk zijn mooie koppie te houden.
Doodziek word ik van die loslopende honden die " alleen maar willen spelen"
Mocht hij het in zn koppie halen om te grommen ( op de arm) als er niks aan de hand is, dan verzoek ik hem vriendelijk zijn mooie koppie te houden.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff
Ja maar als jou Duke nu zo onstuimig doet bij mijn teef word ze dus boos. En ja dan zet ze hem op zijn plek, en dat kan wel vacht en worden als jou hond dat niet Zou acepteren en dan? Dan sta Jij op afstand en ik moet 2 honden uit elkaar zien te houden.Shiloh86 schreef:Hier zo'n eigenaar van zo'n hond die soms op anderen honden afstormd en nog niet altijd even betrouwbaar luistert. Soms ziet hij andere honden eerder dan ik en rent er dan naartoe. Zodra ik het door heb, roep ik hem, draai ik om en loop ik de andere kant op. Dat is de snelste manier om hem mee te krijgen, maar soms is hij dan al bij de andere hond. En ja, hij is dan best onstuimig. Hem dan gaan halen schiet niet op, hij blijft dan vaak net buiten mijn bereik drentelen en op roepen komt hij dan niet. Hij heeft dan volledig de kolder in de kop.
We oefenen er flink op, ik probeer goed alert te blijven en Duke op tijd bij me te roepen en aan te lijnen. Komt hij niet, draai ik om en loop de andere kant op, of sla ik een zijpad in, voor 95% van de gevallen komt hij dan mee, met name als het hondje nog wat verder is. Maar ja, helemaal voorkomen lukt nog niet, soms schiet hij er toch naartoe, zeker als ik de hond laat opmerk (als je net de hoek om slaat bijvoorbeeld). Ik hoop er dan maar op dat in een losloop gebied honden eigenaren begrijpen dat jonge honden het nog niet altijd perfect doen en schaam me ondertussen mijn oren uit mijn kop.
Ik ben dus wel zo'n eigenaar die blijft roepen, en die dus niet komt, ik heb gemerkt dat júist niet komen het beste werkt en ik hem het snelste weer bij die andere hond weg heb.
Ik zou je hondje ook optillen om hem te beschermen. Sommige honden eigenaren hebben overal schijt aan, maar ook bij de welwillende gaat het wel eens mis. Ik vind het trouwens prima als een ander Duke op zijn flikker geeft of wegstuurt, dat motiveert alleen maar om sneller met mij mee te komen.
Mijn honden negeren andere honden en ook zij zijn jong maar ik kijk en luister altijd of er iemand aankwam in hun trainings periode. Ik kan me met mijn Rassen niet veroorloven dat ze op andere mensen afstormen. Is doodeng voor die mensen maar ook ze kunnen een andere hond beschadigen door onstuimig gedrag of als het vechten zou worden.
Ik vind het wel makkelijk gezegd dat je het prima vind als een ander jou hond straft, het is niet de taak van een ander dat te doen dat is jou taak jou hond jou probleem.
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Klopt is ook niet de taak van een ander, en in het grooste deel van de gevallen voorkom ik ook dat die situatie kan ontstaan. Ik bedoelde met die opmerking ook echt niet dat ik vind dat een ander dat moet doen. Maar als een ander besluit dat wel te doen, ter bescherming van zijn eigen hond, ben ik de laatste waar je een kwade aan hebt. Groot gelijk, mijn eigen schuld. Maar soms is het nu eenmaal niet helemaal te voorkomen en dan doe je je best. Dat is alles wat je doen kunt toch? Ik kijk ook altijd vooruit, ik probeer ook altijd op te letten, maar je bent ook maar mens. Ik vind het altijd zo makkelijk als mensen zeggen "mijn hond luisterd altijd", "mijn hond negeert andere honden", ja, super, maar de meeste honden worden zo niet geboren en het ze dat aanleren gaat met vallen en opstaan. Soms schat je het net iets verkeerd in, denk je dat je de aandacht van je hond hebt en dat hij gaat luisteren en dan schiet hij er toch ineens naartoe, de enige manier om daar te komen waar je wilt is doen. Daar perfectionisme in verwachten vind ik eigenlijk best onredelijk, zowel voor de baas als de hond. Ik weet ook wel dat er heel veel honden eigenaren zijn die er compleet schijt aan hebben en hun best niet doen en dat is zeker heel erg frustrerend. Maar ik vind soms ook wel dat mensen wel een héél kort lontje hebben en weinig begrip hebben. Daarmee probeer ik echt niet onder tafel te schuiven dat het inderdaad niet heel vervelend kan zijn, maar een beetje begrip voor elkaar op dit gebied is best wenselijk.
Overigens is Duke (tot nog toe) altijd heel erg onderdanig naar andere hondjes. Onstuimig, enorm enthousiast en blij, een beetje lomp, maar toch ook terughoudend. Hij springt nooit bovenop een hond, maar is wel druk om ze heen. Hij heeft best wel een keer een flinke snauw gekregen, of is flink op zijn plek gezet. Tja
, dat hoort erbij. Duke heeft die boodschap tot nog toe heel goed begrepen, en gaat er dan met zijn staart tussen de poten weer vandoor. Hij is natuurlijk nog jong en het kan natuurlijk op den duur zeker gaan gebeuren, maar vanuit het gedrag dat hij tot nog toe laat zien, is er geen enkele aanleiding te denken dat hij zou gaan vechten. En tja, die hond rent harder dan ik, er zal dus altijd een vertraging zijn in hoe snel ik erbij kan zijn, en mijn ervaring is toch echt dat ik hem 20 keer sneller bij je weg heb, als ik de andere kant op loop, dan wanneer ik naar je toe zou komen.
Mijn punt is dus kort gezegd, ja, je hebt je verantwoordelijkheid, je hebt je hond bij je te houden, je hebt ze op te voeden, maar je werkt nog altijd met dieren en niet met robots, ik ben zelf ook geen robot, en iedereen maakt fouten of schat dingen verkeerd in. Daar over en weer begrip voor hebben kan geen kwaad denk ik. En als je dan met een klein breekbaar hondje te dealen hebt, kunt me uit veiligheid hem oppakken helemaal geen verkeerde keuze.
Overigens is Duke (tot nog toe) altijd heel erg onderdanig naar andere hondjes. Onstuimig, enorm enthousiast en blij, een beetje lomp, maar toch ook terughoudend. Hij springt nooit bovenop een hond, maar is wel druk om ze heen. Hij heeft best wel een keer een flinke snauw gekregen, of is flink op zijn plek gezet. Tja

Mijn punt is dus kort gezegd, ja, je hebt je verantwoordelijkheid, je hebt je hond bij je te houden, je hebt ze op te voeden, maar je werkt nog altijd met dieren en niet met robots, ik ben zelf ook geen robot, en iedereen maakt fouten of schat dingen verkeerd in. Daar over en weer begrip voor hebben kan geen kwaad denk ik. En als je dan met een klein breekbaar hondje te dealen hebt, kunt me uit veiligheid hem oppakken helemaal geen verkeerde keuze.

- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
En toch, als je met een hond loopt die niet houd van drukke opdringerige honden, is het heel vervelend als die op je af komen denderen, dat zou kunnen escaleren!
Ik zou, tot Duke betrouwbaar luisterd er een lange lijn aan hangen, luisterd hij niet kan je op de lijn gaan staan en hem binnen hengelen, voor alle partijen fijner
Ik zou, tot Duke betrouwbaar luisterd er een lange lijn aan hangen, luisterd hij niet kan je op de lijn gaan staan en hem binnen hengelen, voor alle partijen fijner

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- xTessa
- Actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Beau is ook nog jong en wil ook nog niet altijd luisteren. Hij rent dus wel eens door ook als ik hem roep, omdat hij het leuk vindt nieuwe hondjes te leren kennen. Meestal trapt hij wel op de rem als hij in de buurt komt en als er naar hem geblaft wordt, of als hij op zijn plek gezet wordt door een andere hond, dan luistert hij daar naar. Hij heeft nog nooit een klein hondje omver gelopen en verwacht ook niet dat hij dat ooit zal doen. Hij is voorzichtiger met kleine hondjes dan met grote. Heb daar ook nog geen last van gehad in het bos, dat iemand zijn kleine hondje oppakte op het moment dat Beau aan kwam zetten.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik vind en vond het altijd wat lastig om een middenweg daarin te vinden, zeker ook met een jonge drukke duitse herder.Ri@nne schreef:Ik til Kai ook op bij loslopende, opdringerige ( of voor mij onbekende ) honden.
Daarbij ook altijd in mijn achterhoofd houdend dat mijn vorige stel wat kort door de bocht kon zijn als zij gebeten werden en ik daar dus pertinent geen contact liet maken met kleine vreemde honden.
De opgroeiende pup heb ik wel in contact laten komen met kleinere honden, maar met beleid. En met die redelijk laag bij de grond hond van Eef is hij bijna opgegroeid.
In de fase dat alle honden geweldig waren heb ik hem zoveel mogelijk bij me geroepen en aangelijnd. Als in het losloopgebieden dan kleinere honden op hem afkwamen had ik in ieder geval wat meer de controle.
Nu is hij wat ouder, en gaat niet echt snel op andere honden af, maar ik merk dat ik toch altijd wat alert blijf.
Het lastige vind ik nog wel dat als met loslopen mensen alles laten gaan en ik het ook op zijn beloop laat dat toch nog net iets te vaak een kleinere hond het bij de herder op een gillen zet. Graag had ik dan van tevoren wel even een seintje gekregen dat zo'n hondje met alles ok is, behalve met herders.
En ik blijf het gewoon niet zo leuk vinden als met aan de lijn lopen, waar dat moet er loslopende honden op hem af gaan, ook hele kleintjes. Dan zie ik aan de lichaamshouding wel dat het een ok ontmoeting wordt (of niet, maar dan ben ik weg). Ik had laatst zo'n heel oudje dat op hem afdrentelde, en nogmaals ok ontmoeting en toen hij te amicaal werd snauwde het dier hem af en snapte hij de snauw volkomen en ik ook

Blijf overigens van mening dat je het best je eigen hond in moet schatten en voor een ontmoeting al je maatregelen moet treffen. Niet afwachten wat de baas van de andere hond doet, of de hond zelf.
Als mensen bij het zien van mijn herder hun hond optillen vind ik dat prima, net zoals zij moeten snappen dat ik soms aanlijn omdat ik niet weet hoe hun honden zijn naar mijn herder toe.
Of als ik aanlijn omdat ik een hele drukke groep honden op strand tegen kom. De drukte kan hem nogal druk maken, en daar heeft niemand iets aan vind ik altijd.
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 1&t=303820Lunatic schreef:En toch, als je met een hond loopt die niet houd van drukke opdringerige honden, is het heel vervelend als die op je af komen denderen, dat zou kunnen escaleren!

Zijn we mee bezig dus. Maar een hond is ook niet gek, die weet heus wel het verschil tussen los en lange lijn. Op een gegeven moment moet je het toch gewoon gaan doen. En ja, dan gaat het wel eens mis. Nogmaals. Het blijven dieren. Geen robots.

- Roompie
- Zeer actief
Het verschil zit hem bij mij in de reactie van de eigenaar. Als ik zie en merk dat de eigenaar bezig is met trainen daarop dan kan ik er wel begrip voor opbrengen als een hond niet direct terug komt.
Maar als een eigenaar erbij staat (of verderop) met een blik van whatever dan wordt ik wel boos.
Maar als een eigenaar erbij staat (of verderop) met een blik van whatever dan wordt ik wel boos.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ze weten vaak dondersgoed het verschil tussen los en een lange lijn. En goed dat je er mee aan de slag gaat hoor. En hier ging het inderdaad ook wel eens mis, dat ik de jonge Aki ineens in duin richting aangelijnde dober en loslopende boef zag vliegen die in een dalletje liepen.Shiloh86 schreef:http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 1&t=303820Lunatic schreef:En toch, als je met een hond loopt die niet houd van drukke opdringerige honden, is het heel vervelend als die op je af komen denderen, dat zou kunnen escaleren!
Ik zou, tot Duke betrouwbaar luisterd er een lange lijn aan hangen, luisterd hij niet kan je op de lijn gaan staan en hem binnen hengelen, voor alle partijen fijner![]()
Zijn we mee bezig dus. Maar een hond is ook niet gek, die weet heus wel het verschil tussen los en lange lijn. Op een gegeven moment moet je het toch gewoon gaan doen. En ja, dan gaat het wel eens mis. Nogmaals. Het blijven dieren. Geen robots.
Die hond liep gelukkig om een andere reden aan de lijn dan dat hij agressief was, de bazin wuifde nog dat het ok was en drakenstein reageerde vervolgen toen hij me weer hoorde wel op het hier.
Ik weet zelf wel prima dat het niet altijd gaat zoals je wenst

Bij aanvang ben ik in andermans ogen wel wat te behoudend geweest met het maar laten gaan, dat proefde ik destijds een beetje. Zelf vond ik het ietsjes belangrijker om de jonge hond wat meer te leren dat er niet naar iedere hond gerend hoefde te worden. Niet dat ik met een maand of acht pas moest gaan leren dat niet iedere hond hem hond leuk vind, ik had dat "probleem" een beetje met mijn vorige teef, die dacht dat iedereen haar helemaal geweldig vond, terwijl zij best groot was en als herder niet geheel door iedereen als leuk en aggos wat lief werd gezien

Klein beetje ervaring en illusie armer was ik, dus met de pup was ik wat meer op dat soort situaties bedacht. En ben ik zelf gewoon geneigd tot wat eerder terugroepen of even aanlijnen.
Voordeel is nu dat hij wat makkelijker terug is te roepen, en niet zomaar op jan en alleman af rent. Hij is niet a-sociaal, maar wel in de lijn van verwachting een hond die niet echt gaat spelen met andere honden. Maar dat had ik al ingecalculeerd.