Vandaag heeft Jones zijn B diploma gehaald op de diplomadag.
Met 73 van de 80 punten wat mij betreft een uitstekend puntenaantal en dat voor een 1e keer

Het afgelopen jaar heb ik Jones zelf getrained dus hij is het niet gewent om met veel mensen en honden tegelijk te zijn, het was dus even zien hoe hij erop zou reageren.
Maar hij deed het erg netjes, hij was vrij relaxed.
Wel had hij wat puberjongetjesstreekjes maar dat is hem vergeven..
Een kort verslagje van de proeven:
A. Aangelijnd en los volgen: hier kan ik kort over zijn, dit deed hij keurig dus een 10.
B. Uitsturen en komen op bevel: Jones gaat erg graag dus mister speedy was dan ook binnen no time de benodigde 30 meter bij mij vandaan. Toen gaf de keurmeester aan dat ik hem moest terugfluiten dus ik floot, Jones gaat gelijk in de remmen, keert zich om, gaat zitten en kijkt me aan van: heh? ik denk dat je je vergist vrouwtje

C. Aanhouden van de aangewezen plaats: Jones ging netjes liggen, ik ging uit zicht en na 2 minuten lag hij nog keurig op zijn plaats. Er was wat oproer geweest tussen 2 passerende honden maar de keurmeester zei dat hij daar straal doorheen keek en alleen maar oog had voor het paadje waar ik in was gelopen, een 10.
D. Kort apport te land: dat was secondenwerk, een 10.
E. Apport uit diep water: ook perfect, een 10.
F. Verloren apport te land: hier kwamen de kwajongensstreekjes tot uiting... Het scheen een erg lastige te zijn, de 4 honden voor mij die toch al behoorlijk wat ervaring hadden kwamen zonder dummy weer het bos uit. Ik zet Jones in en hij verdwijnt al snel uit zicht, de keurmeester stond in het bos op een verhoogd stukje zodat hij de hond wel kon zien werken maar zelf zag je dus niets. Het duurde best even.. maar ik wist dat de honden voor mij echt 5 minuten hadden gezocht zonder resultaat dus het zou wel erg moeilijk zijn? En daar kwam hij dan, met dummy! Ik was opgelucht, pakte de dummy staand (waaaaarom doe ik dat nou? Jones gaat altijd zitten, ik denk door de spanning haha) aan en zeg: oef jongen, was het zo moeilijk, gelukkig kon je hem nog vinden! De keurmeester komt lachend naar me toe en zegt: moeilijk? je hond had werkelijk binnen 30 seconden de dummy gevonden maar hij was prima op de hoogte van het feit dat jij niets kon zien en in deze situatie niet zou ingrijpen, hij heeft even flink doorgezocht en besloot toen hij geen 2e dummy kon vinden toch maar snel naar je terug te komen. Daar ga ik je wel 2 punten aftrek voor geven en samen met het staand aanpakken werd dat dus een 7.
G. Markeerapport: dit vind ik altijd een lastige, vooral met een erg jonge onervaren hond. Vandaag was het ook nog eens onze eerste proef van de dag, dus Jones zat nog barstens vol energie. Helaas was het vanmorgen om 8.30 ook nog wat mistig en dat in combinatie met het behoorlijk lange gras, de afwezigheid van wind en daardoor geen verwaaiing kunnen krijgen en als 3e van de hele dag aan de beurt zijn zodat er nog geen valplek was maakte mij wel even behoorlijk zenuwachtig. Maar goed, je kunt niet meer dan het commando geven en hopen haha. Jones was keurig steady en op mijn commando vertrok speedy en gaf de keurmeester en mij daarbij een heerlijke modderdouche haha. Razendsnel ging ie, recht eropaf leek het. Maar uiteindelijk liep hij er toch een halve meter naast en schoot net een metertje te ver door. Gelukkig realiseerde meneer zich dat gelijk dus maakte een mooie salto tijdens het remmen, pakte de dummy en kwam netjes terug. Ook hier maakte ik zelf weer de fout om de dummy staand aan te pakken dus uiteindelijk werd het een 7.
H. Apport over diep water. Hier merkte ik de onervarenheid. Het was een meter of 20 zwemmen en aan de overkant was een heuvel en daar bovenop lag hij. Wij waren halverwege de dag aan de beurt dus er was inmiddels al een paadje van al de honden die de dummy hadden binnengehaald. Nu doet mijn Jones niet aan paadjes, hij komt het water uit en duikt gelijk vol in het dikke struikgewas en begint te zoeken. Mooi revierend kamde hij het hele stuk mooi uit en kwam zo op de dummy. Zelf kon je dit niet zien dus ik stond daar echt van: wat is ie toch aan het doen!! ik hoor dat hij het halve bos afbreekt. Maar goed, daar kwam hij dan aan, met dummy. De keurmeester was vol lof over zijn zoekwerk, hij vond het alleen maar mooi dat hij niet via het paadje ging maar gewoon alles mooi zelfstandig uit aan het kammen was en hij gaf hem dan ook een dikke 10.
Al met al ben ik zeker tevreden over mijn knappe ventje

hier en daar wat streekjes (vooral bij de verloren zoek) maar als je verder zo'n mooi diploma haalt als jonge knul is je dat helemaal vergeven. Heerlijk gewerkt met mijn ventje dus en we zijn weer een mooie ervaring rijker