Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe krijg ik kiara sociaal?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Iraklis
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Boomer en Jack russel
Aantal honden: 2

Hoe krijg ik kiara sociaal?

Ongelezen bericht door Iraklis »

Er kwam vanmiddag heel gezellig een pup op bezoek. Ze weegt nog geen 2 kilo en zal ook niet zwaarder worden.
Toch vond kiara haar een grote bedreiging, het is dat we er bij zaten op de grond anders was de pup nu onderweg naar de dierenarts.

Ik snap alleen niet waarom kiara zo doet, natuurlijk komt er een energie bommetje binnen en is ze erg druk, maar dat geeft geen reden om zulk gedragen vertonen. Naar kleine kinderen is ze namelijk zeer tolerant en zal ze het niet in haar hoofd halen om ook maar op te springen. Terwijl die ook erg druk kunnen zijn.

Kiara is een zeer dominant Jack russel teefje van 2 jaar. Ze is niet gesteriliseerd. Ze heeft nooit slechte ervaringen gehad met andere honden, en met de honden die ze van pup af al kent heeft ze geen problemen. Ze gaat flink tekeer tegen andere honden als we die tegenkomen tijdens het wandelen, maar wordt daarbij ook geholpen door de hond van mijn ouders. Die begint, kiara maakt het af.

Als we op het veld een balletje gooien met kiara is er niks aan de hand, zolang andere honden maar niet in de buurt komen van de bal. De hond van mijn ouders reageert dan wel op andere honden, maar kiara trekt zich daar niks van aan.

Kiara is echt gek op mensen, ze gedraagt zich altijd onderdanig en zal niks en niemand kwaad doen. Ze speelt ook met onze kat en incasseert flink wat tikken van de kat zonder boos te worden.

Het enige knelpunt is dus sociaal zijn naar andere honden.
Hoe krijgen we kiara zo ver om lief en leuk naar andere honden te zijn?
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Re: Hoe krijg ik kiara sociaal?

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Iraklis schreef:Er kwam vanmiddag heel gezellig een pup op bezoek. Ze weegt nog geen 2 kilo en zal ook niet zwaarder worden.
Toch vond kiara haar een grote bedreiging, het is dat we er bij zaten op de grond anders was de pup nu onderweg naar de dierenarts.

Ik snap alleen niet waarom kiara zo doet, natuurlijk komt er een energie bommetje binnen en is ze erg druk, maar dat geeft geen reden om zulk gedragen vertonen. Naar kleine kinderen is ze namelijk zeer tolerant en zal ze het niet in haar hoofd halen om ook maar op te springen. Terwijl die ook erg druk kunnen zijn.

Kiara is een zeer dominant Jack russel teefje van 2 jaar. Ze is niet gesteriliseerd. Ze heeft nooit slechte ervaringen gehad met andere honden, en met de honden die ze van pup af al kent heeft ze geen problemen. Ze gaat flink tekeer tegen andere honden als we die tegenkomen tijdens het wandelen, maar wordt daarbij ook geholpen door de hond van mijn ouders. Die begint, kiara maakt het af.

Als we op het veld een balletje gooien met kiara is er niks aan de hand, zolang andere honden maar niet in de buurt komen van de bal. De hond van mijn ouders reageert dan wel op andere honden, maar kiara trekt zich daar niks van aan.

Kiara is echt gek op mensen, ze gedraagt zich altijd onderdanig en zal niks en niemand kwaad doen. Ze speelt ook met onze kat en incasseert flink wat tikken van de kat zonder boos te worden.

Het enige knelpunt is dus sociaal zijn naar andere honden.
Hoe krijgen we kiara zo ver om lief en leuk naar andere honden te zijn?
Ik heb hier ook een hond die niks van puppen moet hebben en dat heeft helemaal niks met dominantie te maken. Sommige honden vinden pups gewoon niet leuk.
IK heb zo vermoeden dat jou hond onzeker is en daarom zich zo gedraagt, ik zou dan ook meer zelf het heft in handen nemen zodat ze zich veiliger gaat voelen en minder gaat blaffen omdat het baasje de problemen oplost.
Afbeelding
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Mijn oudste reu houdt ook niet van drukke opdringerige puppen. Als er dus bezoek komt met een pup of andere drukke hond zorg ik dat hij een plekje heeft waar hij veilig kan liggen zonder gestoord te worden (in de bench maar wel bij het bezoek) op de bank waar de pup niet kan komen etc.

Zijn veel meer volwassen honden die niet zo gediend zijn van drukke puppies. Het 'feit' dat alle volwassen honden puppies leuk vinden klopt dus niet.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik hoef hier ook geen drukke pup van twee maanden mee naar binnen te nemen. Mijn honden zijn gewoon sociaal hoor, maar Mila heeft echt een hekel aan dat drukke puppengedoe. Buiten kan ze dat nog makkelijk ontwijken, maar binnenshuis, dat gaan we maar niet doen :schrik:

Je schrijft dat Kiara andere honden negeert als ze met een balletje aan het spelen is. Daar zou ik dan gebruik van gaan maken om de aandacht op jou te krijgen in plaats van op de andere hond. En vaker zonder de hond van je ouders lopen, zodat je met Kiara alleen kunt trainen en ze niet meegaat in dit gedrag.
Als zij niets van andere honden moet hebben en liever met haar bal speelt, moet je niet verwachten dat ze ineens een gezellige allemansvriend naar andere honden gaat worden. Dat zit er hoogstwaarschijnlijk gewoon niet in. Ik zou dus trainen op het negeren van andere honden en normaal kunnen passeren (eventueel op een hondenschool), zodat zij in ieder geval gewoon kan ontspannen als ze andere honden tegenkomt.
Iraklis
Vaste gebruiker

Wat een goede tips, bedankt!

Ik kijk elke ochtend dog whisperer, en ben ook erg actief met corrigeren en kalm en assertief lopen. Ik neem altijd de leiding en laat ze ook weten dat ik alles onder controle heb. Problemen oplossen hoeft bijna niet, aangezien ik de andere honden sinds kort altijd ontwijk om drama te vermijden.

Ook kon ze vanmiddag gewoon een rustig plekje opzoeken en zich terug trekken, maar dat deed ze juist niet. Ze ging de confrontatie aan.

Ik heb geen tekenen van onzekerheid gezien, maar misschien dat ik mij minder op het dominantie moet richten en eens goed haar gedrag moet bekijken.

Het gaat mij niet alleen om pups, hier in de buurt woont een super lieve boxer die alleen wilt snuffelen, maar gewoon (bijna) afgemaakt wordt omdat hij in de buurt komt. Kiara hoeft van mij ook niet alle honden volledig te accepteren. Zolang ze ze maar negeert en tolereert als ze in de buurt zijn.
Zonder de hond van mijn ouders lopen gaat jammer genoeg niet, ik woon nog thuis en kan het niet maken om kiara wel mee te nemen en dolce niet.
Dolce is al een onzeker hondje, sinds kiara er is kruipt ze steeds meer in haar schulp.

Het gaat mij er echt om dat ze niet zo te keer gaat als er een andere hond 20 meter verderop loopt of dat een hond met baas op bezoek komt.

Ik heb zeker goede dingen gelezen en ga er hard aan werken. Als het mij zelf niet lukt mag kiara op training. Ik wil echt niet dat dit verder escaleert.
Bedankt!
Feather__
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Feather__ »

Ik loop zo vaak met de ene hond wel en de andere niet hoor ;) nu doe ik dat wel als er iemand thuis is. En die van mij is een stuk ouder denk ik dan die van jou. Maar dan blijft Snoop lekker thuis slapen op de bank en die krijgt lekker knuffels en snoepies en ik ga met Yin lopen met andere honden.

Mijn hond is ook niet hond sociaal behalve als ik dus ga wandelen met honden. Dan loopt ze lekker los te dollen met die honden. Het probleem hier zijn ook vreemde honden die ons tegemoetkomen. Ik heb nog geen oplossing maar ben er hard naar op zoek.

Maar die wandelingen doen haar wel veel goed.
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Iraklis schreef:Wat een goede tips, bedankt!

Ik kijk elke ochtend dog whisperer, en ben ook erg actief met corrigeren en kalm en assertief lopen. Ik neem altijd de leiding en laat ze ook weten dat ik alles onder controle heb. Problemen oplossen hoeft bijna niet, aangezien ik de andere honden sinds kort altijd ontwijk om drama te vermijden.

Ook kon ze vanmiddag gewoon een rustig plekje opzoeken en zich terug trekken, maar dat deed ze juist niet. Ze ging de confrontatie aan.

Ik heb geen tekenen van onzekerheid gezien, maar misschien dat ik mij minder op het dominantie moet richten en eens goed haar gedrag moet bekijken.

Het gaat mij niet alleen om pups, hier in de buurt woont een super lieve boxer die alleen wilt snuffelen, maar gewoon (bijna) afgemaakt wordt omdat hij in de buurt komt. Kiara hoeft van mij ook niet alle honden volledig te accepteren. Zolang ze ze maar negeert en tolereert als ze in de buurt zijn.
Zonder de hond van mijn ouders lopen gaat jammer genoeg niet, ik woon nog thuis en kan het niet maken om kiara wel mee te nemen en dolce niet.
Dolce is al een onzeker hondje, sinds kiara er is kruipt ze steeds meer in haar schulp.

Het gaat mij er echt om dat ze niet zo te keer gaat als er een andere hond 20 meter verderop loopt of dat een hond met baas op bezoek komt.

Ik heb zeker goede dingen gelezen en ga er hard aan werken. Als het mij zelf niet lukt mag kiara op training. Ik wil echt niet dat dit verder escaleert.
Bedankt!
Je ontwijkt, daarmee los je niets op. En aangezien ze een zin verderop de confrontatie aangaat, snapt ze dus echt niét dat jij het voor haar zal oplossen.

Wat ik met mijn reactieve hond doe (sinds een maand of 4) is op ons aflopende honden 'ontwijken' door er met een boogje omheen te lopen (cq straat over te steken). Dit is natuurlijk gedrag voor honden, aangezien alleen honden die een confrontatie zoeken, elkaar rechtlijnig benaderen. Ik merk nu pas sinds de afgelopen weken dat ik de boog niet meer zo wijd hoef te maken als eerst. Je moet kijken naar je hond; begint die bijvoorbeeld te focussen op de andere hond, op hoge poten te lopen met d'r nek/rughaar omhoog, dan is je boog niet wijd genoeg en heb je te lang gewacht met de boog inzetten. Dit moet getraind worden (voor jullie beiden) en is geen kwestie van weken, maar maánden in de meeste gevallen.
Bovendien klinkt je hond me zo uit de tekst als een behoorlijke hittepetit/regelteef, dus je zult haar toch wat strakker moeten houden.

Sommige honden houden inderdaad niet van pups. Dat kan en mag. Maar het mag nooit zover komen dat pup naar de dierenarts moet omdat zij hem wel even op z'n plek zet.
Iraklis
Vaste gebruiker

Bij kiara doen de wandelingen ook veel goed, ze heeft een hoog energie level dus wij gaan elke avond een balletje gooien met haar.
Kiara is inderdaad erg jong, nog maar 2 jaar oud. Reden genoeg om dit nog aan te pakken.
Iraklis
Vaste gebruiker

Volgens mij gaf ik al eerder aan dat ze andere honden niet hoeft te accepteren, als ze ze maar negeert of zelf vermijdt.
Ik gaf ook al eerder aan dat het niet alleen pups zijn, dat was een voorbeeld van vanmiddag.

"Cesarmillanetje" spelen doe ik niet, ik volg wel veel van zijn tips op omdat ze werken op elk vlak behalve dit specifieke probleem.
Iraklis
Vaste gebruiker

Lemuria schreef:
Iraklis schreef:Wat een goede tips, bedankt!

Bedankt!
Je ontwijkt, daarmee los je niets op. En aangezien ze een zin verderop de confrontatie aangaat, snapt ze dus echt niét dat jij het voor haar zal oplossen.

Wat ik met mijn reactieve hond doe (sinds een maand of 4) is op ons aflopende honden 'ontwijken' door er met een boogje omheen te lopen (cq straat over te steken). Dit is natuurlijk gedrag voor honden, aangezien alleen honden die een confrontatie zoeken, elkaar rechtlijnig benaderen. Ik merk nu pas sinds de afgelopen weken dat ik de boog niet meer zo wijd hoef te maken als eerst. Je moet kijken naar je hond; begint die bijvoorbeeld te focussen op de andere hond, op hoge poten te lopen met d'r nek/rughaar omhoog, dan is je boog niet wijd genoeg en heb je te lang gewacht met de boog inzetten. Dit moet getraind worden (voor jullie beiden) en is geen kwestie van weken, maar maánden in de meeste gevallen.
Bovendien klinkt je hond me zo uit de tekst als een behoorlijke hittepetit/regelteef, dus je zult haar toch wat strakker moeten houden.

Sommige honden houden inderdaad niet van pups. Dat kan en mag. Maar het mag nooit zover komen dat pup naar de dierenarts moet omdat zij hem wel even op z'n plek zet.
Ze is inderdaad een behoorlijke regelteef, mijn vriend en ik zijn erg hard voor haar, dat moet ook gewoon voor haar karakter. Toch krijgt ze genoeg liefde voor 10 honden hoor :lol1:

Een boog maken lukt niet zo goed met haar, zodra de hond in zicht komt begint ze al, en als ik aan de overkant van de straat de hond passeer ( zit dan 10 meter tussen) ontploft ze evengoed en wordt het een wedstrijdje trekken.
Iraklis
Vaste gebruiker

Tara schreef:
Iraklis schreef:Volgens mij gaf ik al eerder aan dat ze andere honden niet hoeft te accepteren, als ze ze maar negeert of zelf vermijdt.
Ik gaf ook al eerder aan dat het niet alleen pups zijn, dat was een voorbeeld van vanmiddag.

"Cesarmillanetje" spelen doe ik niet, ik volg wel veel van zijn tips op omdat ze werken op elk vlak behalve dit specifieke probleem.
En dat vind ik dan weer iets verlangen wat niet in de aard van je hond ligt.
Waarom wil je per se iets van je hond dat blijkbaar voor haar niet natuurlijk aanvoelt?
Ik wil dat omdat ik niet normaal met haar over straat kan, iets dat alle andere honden wel kunnen. Als ze maar gewoon mee loopt en er niet op af gaat met blote tanden ben ik al blij. Het gaat er bij mij niet in dat dat niet in haar aard ligt. Anders had ze met geen enkele hond moeten kunnen opschieten.
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Iraklis schreef:Bij kiara doen de wandelingen ook veel goed, ze heeft een hoog energie level dus wij gaan elke avond een balletje gooien met haar.
Kiara is inderdaad erg jong, nog maar 2 jaar oud. Reden genoeg om dit nog aan te pakken.
Yindi hier is 14 maanden maar ik bedoelde de hond die thuis bleef ;)
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief

Iraklis schreef:
Ik kijk elke ochtend dog whisperer, en ben ook erg actief met corrigeren
Iraklis schreef:

Ze is inderdaad een behoorlijke regelteef, mijn vriend en ik zijn erg hard voor haar, dat moet ook gewoon voor haar karakter.
[/quote][/quote]

Waarom en wanneer corrigeer je en helpt dat ook?
Op welke manier ben je hard voor haar en waarom moet dat voor haar karakter?
Afbeelding
Iraklis
Vaste gebruiker

Dit probleem kwam van de ene op de andere dag, ik heb van alles geprobeerd. Ik heb de andere hond benaderd, dat was geen goed idee. Ik ben stil blijven staan met korte lijn en liet de andere hond passeren. Ik heb me er niks van aangetrokken en liep gewoon langs, ik heb haar op verschillende manieren gecorrigeerd, ik heb andere honden thuis opgezocht, ik heb met bekende honden mee gelopen. Niks helpt erbij. Als andere tips niet werken zal ik met kiara training gaan volgen. Maar eerst wil ik zelf alles geprobeerd hebben, vandaar dat ik tips vraag.
Lizzie.
Zeer actief

Iraklis schreef:Dit probleem kwam van de ene op de andere dag, .
Gedrags problemen ontstaan zelden op ene andere dag, ik denk dat de kans groot is dat je signalen gemist hebt.
Afbeelding
Iraklis
Vaste gebruiker

Lizzie. schreef:
Iraklis schreef:
Ik kijk elke ochtend dog whisperer, en ben ook erg actief met corrigeren
Iraklis schreef:

Ze is inderdaad een behoorlijke regelteef, mijn vriend en ik zijn erg hard voor haar, dat moet ook gewoon voor haar karakter.
[/quote]

Waarom en wanneer corrigeer je en helpt dat ook?
Op welke manier ben je hard voor haar en waarom moet dat voor haar karakter?[/quote]

Zodra kop en staart omhoog gaan trek ik kort maar krachtig aan de lijn om haar af te leiden. Daarna geef ik een waarschuwing als het weer gebeurd. Bij katten en andere afleidingen werkt dat uitstekend, bij honden niet.

Hard in de zin van flinke straffen. Kiara is echt een pittige jack russel, als wij dat niet doen neemt ze een loopje met ons en wordt ze onhandelbaar. Ze is dominant in de zin van de baas spelen, rijden, allebei de botten pakken en doen waar ze zin in heeft. We hoeven niet vaak meer te straffen, een waarschuwing is meestal genoeg nu ze precies de grenzen weet.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Je hebt een Terriër, die staan nou eenmaal niet bekend om hun sociale gedrag naar soortgenoten.
Waarschijnlijk wordt ze al een stuk relaxter als je niet van haar verwacht dat ze overal leuk mee gaat spelen. Hier een teef die een hekel heeft aan pups, buiten negeert ze die zolang ze haar ook met rust laten maar ik kan echt niet van haar verwachten dat ze een pup in haar eigen huis vriendelijk gaat benaderen. Dit is haar terrein, het is echt de kat op het spek binden om een hond in huis te halen waar ze niet mee kan.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Iraklis schreef:Volgens mij gaf ik al eerder aan dat ze andere honden niet hoeft te accepteren, als ze ze maar negeert of zelf vermijdt.

Sommige honden vinden het ook gewoon helemaal niks als er zomaar een vreemde hond in hun huis komt, dat gaat hier ook niet zomaar vanzelf goed :schrik: en dan is het ook nog een drukke stuiterpup...tja ik vind haar reactie niet zo gek!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Iraklis
Vaste gebruiker

Alle grenzen zijn inderdaad duidelijk, behalve als ze een andere hond ziet.
Ik ga haar niet al corrigeren als er nog niks aan de hand is. Dan weet ze niet waarvoor ze gecorrigeerd wordt. De correcties helpen wel, tot de hond dichterbij komt. Dan krijgt ze lak aan alles wat ik doe.
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Iraklis schreef:Alle grenzen zijn inderdaad duidelijk, behalve als ze een andere hond ziet.
Ik ga haar niet al corrigeren als er nog niks aan de hand is. Dan weet ze niet waarvoor ze gecorrigeerd wordt. De correcties helpen wel, tot de hond dichterbij komt. Dan krijgt ze lak aan alles wat ik doe.
Als je je hondje moet corrigeren - in de zin van 'straffen', zoals ik het een beetje lees - was je dus te laat. Je moet al gaan afleiden voordat zij de kans heeft om op de andere hond te reageren; tussen zien en reageren zit een fractie van tijd, die moet je gebruiken om je hondje af te leiden en in een ruime boog langs de uitdaging te gaan, zie ook Lemuria.

Polly houdt ook niet van pups, met afleiden hebben we haar geleerd om ze geen aandacht te geven en door te lopen, afsnauwen mag indien nodig als een pupje heel opdringerig is, maar meer niet. Buiten hebben we nooit problemen, maar een pupje in huis halen zou ik zelf niet doen, dat trekt Pol niet en voor de pup is het dus ook niet leuk. Sommige dingen moet je gewoon niet willen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Iraklis schreef:
Tara schreef:

En dat vind ik dan weer iets verlangen wat niet in de aard van je hond ligt.
Waarom wil je per se iets van je hond dat blijkbaar voor haar niet natuurlijk aanvoelt?
Ik wil dat omdat ik niet normaal met haar over straat kan, iets dat alle andere honden wel kunnen. Als ze maar gewoon mee loopt en er niet op af gaat met blote tanden ben ik al blij. Het gaat er bij mij niet in dat dat niet in haar aard ligt. Anders had ze met geen enkele hond moeten kunnen opschieten.
Dit (het vetgemaakte) is natuurlijk niet zo en gaat ook zeker niet bij alle honden vanzelf. Lang niet alle honden zijn zulke allemansvrienden en ik kom tijdens het wandelen dagelijks wel een uitvallende hond tegen. Jij hebt zo te lezen gewoon een pittige teef die niet zo op contacten met andere honden zit te wachten of daar heel selectief in is. Dat zou ik dan ook als uitgangspunt nemen. Je kunt haar niet leren om geen pittige teef te zijn, maar je kunt haar wel leren om honden te negeren als ze er niet op zit te wachten. Ik zou me er ook maar bij neerleggen dat dat in huis (in ieder geval voorlopig) niet zal gaan. Het is behoorlijk veel gevraagd van een hond om zo maar een vreemde hond in huis te tolereren.

Als ze zo gek is op haar bal, kun je dat gebruiken om haar aandacht te verleggen van de andere hond ruim voordat ze gaat uitvallen. Dus op het moment dat jij in de verte een hond ontwaart, haal je die bal al tevoorschijn - niet pas als ze al helemaal gefixeerd is op de andere hond. En dan mag ze die even dragen of vangen of net wat bij haar goed werkt om haar aandacht op die bal te houden.
Blijkbaar heeft ze nog veel afstand tot andere honden nodig, dus je kunt ook een zijstraat inslaan of omdraaien en teruglopen en dan gaan oefenen met haar op de afstand waarop ze nog bereikbaar is.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

DeDiana schreef:Blijkbaar heeft ze nog veel afstand tot andere honden nodig, dus je kunt ook een zijstraat inslaan of omdraaien en teruglopen en dan gaan oefenen met haar op de afstand waarop ze nog bereikbaar is.
Precies, je zit op het moment dat ze uitvalt te dicht bij de prikkel (= andere hond). Neem meer afstand en zodra ze gewoon rustig kijkt naar de andere hond en niet fixeert kan je dat gaan belonen. Het helpt om tijdens dat belonen ook wat naar achteren te lopen zodat de druk extra verminderd wordt.
Maar binnenshuis een pupje toelaten is een stuk moeilijker, dat zou ik (voorlopig) niet doen.
Iraklis
Vaste gebruiker

Ik ben nu inderdaad bezig met een bal als we andere honden tegenkomen.
Mevrouw is slim en weet dat ik hem altijd in me zak heb, het is nu dus meer zeuren om het balletje dan een plasje doen. Na een paar keer nee is dat gelukkig over.

Het gaat tegenwoordig erg goed, alleen gister een incident gehad, we waren mooi met de bal bezig op het veld, tot er een collie kwam.
Die drong zich zo op dat Kiara ging grommen ( ze vind het zowiezo niet leuk dat een andere hond bij de bal komt), de collie pikte dat niet en greep Kiara. Nu is het zo dat Kiara ook los liep, maar die negeerde de andere hond (brave meid) en ging verder met haar ding. Ik had niet eens kans om haar vast te maken, toen ik hem zag was hij met 3 seconden al bij haar.

Ik ga gewoon weer door met oefenen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ze is niet dominant, ze is bezitterig. Dat komt veel voor en ik denk dat je nu goed bezig bent.

Ik zou me wel eens gaan verdiepen in hersenwerk met honden. Ik denk dat je haar daar een groot plezier mee doet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Iraklis
Vaste gebruiker

Ze is inderdaad ook erg bezitterig, als pup zijnde had ze voedselnijd, dat hebben we haar gelukkig kunnen afleren.
Ze weet nu dat er altijd eten staat en dat niemand het afpakt.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Iraklis schreef:Dit probleem kwam van de ene op de andere dag, ik heb van alles geprobeerd. Ik heb de andere hond benaderd, dat was geen goed idee. Ik ben stil blijven staan met korte lijn en liet de andere hond passeren. Ik heb me er niks van aangetrokken en liep gewoon langs, ik heb haar op verschillende manieren gecorrigeerd, ik heb andere honden thuis opgezocht, ik heb met bekende honden mee gelopen. Niks helpt erbij. Als andere tips niet werken zal ik met kiara training gaan volgen. Maar eerst wil ik zelf alles geprobeerd hebben, vandaar dat ik tips vraag.
Er gaat iets niet goed, je doet mogelijk iets verkeerd.
En dat is géén verwijt!! :wink:

Daarom zou ik dus absoluut niet "eerst zelf van alles uitproberen" met het risico dat het gedrag steeds vaster komt te zitten, maar NU contact zoeken met een goede hondenschool en vragen of de trainer mee wil kijken naar wat je doet en of dat klopt voor jouw hond.
Ik heb een paar opmerkingen gezien als "hard voor de hond" e.d. en dat "dat moet voor dat type hond"....... waar ik me wel zorgen om maak.
Het is een Terriër ja, maar dat wil niet zeggen dat ze dan behandeld moet worden zoals "De Terriër" dat nodig zou hebben.
Elke hond heeft een eigen karakter ook elke Terriër.

Als het van de ene op de andere dag is begonnen ................ wat is er dan gebeurd dat dat zo opeens is gekomen?
Bij alleen een vraagteken omdat je daar geen antwoord op hebt, zou ik zeker ook een controle bij de DA laten doen om te kijken of er een medisch probleem is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Zet dat nestje ook maar uit je hoofd , als ze bij het keuren zich zo gedraagt kun je de ring uit.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik ben niet helemaal van het afleiden zoals eerder beschreven, want het wordt vaak verkeerd toegepast, met als gevolg dat de hond niks leert. Dus niet al afleiden voordat de hond iets gezien heeft, maar wel eventueel afleiden vanaf het moment dat de hond nog bereikbaar is.
Dat houdt in dat de hond op bijvoorbeeld 50 meter een andere hond ziet. De hond blijft nog relatief rustig. Gaat wel staren, maar wordt nog niet druk, blafferig en grommerig. Dat wordt ze wel op bijvoorbeeld 40 meter afstand. Dan ga je op 45 meter afstand afleiden. Dat kan tot een met of 30. Dan ga je eerst niet voorbij de 30 meter. Die 30 meter behoudt je, dus je draait om of gaat wijd lopen. In de loop der tijd zal hond trucje doorkrijgen. Na de tijd wordt altijd beloond (in ons geval ook na uitval, ze moet weten dat er iets te verdienen valt en het is voor mij een wijze les in meer afstand behouden) Als hond trucje doorkrijgt zal ze zelf al er om gaan vragen en zodra ze langer concentratie vast kan houden kan je ook beetje bij beetje de afstanden kleiner maken tot de moeilijke andere hond. Maar let op, het zal mogelijk altijd een meter of 5 a 10 kunnen blijven. En bij de ene hond zal het mogelijk makkelijk gaan dan bij de andere, maar dat is iets wat je uiteindelijk wel leert in te schatten.

Heel soms gebruik ik er een correctie bij, maar niet standaard als ze uit haar plaat gaat. Soms vind ik dat ze zich echt aanstelt, maar soms begrijp ik het ook goed en heb ik gewoonweg te veel gevraagd en vind ik ook dat ik het haar niet kwalijk kan nemen. Tenzij ze echt te ver over de schreef gaat. Ze moet eerst leren wat je verwacht. JE gaat kinderen ook niet de leren rekenen op basis van straffen toch? Eerst iets aanleren en gaat ze willens en wetens een keer over de grens dan is daar de correctie. Correctie is niet om iets aan te leren, hoogstens om een keer een grens aan te geven, maar je zult ook haar grenzen eerst moeten accepteren.

Een terrier is daarin niet de makkelijkste, dus ik denk niet dat je eerst van alles moet proberen. Dan werkt het sowieso niet. Je moet weten wat je doet en niet zodra er een terugval is overschakelen op iets anders, juist dan is het het punt dat je duidelijk maakt hoe de vork in de steel zit en dus doorgaat met de weg die je ingeslagen bent. Soms zal de nuance aangepast moeten worden, maar steeds iets gaan uitproberen en garantie tot mislukken. Dus weet wat je doet en niet zo maar iets proberen omdat dat bij andere succes heeft. Dat is kansloos.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”