Zelf zou ik dus haar bij me roepen op het moment dat je een andere hond ziet aankomen, als ze nog bereikbaar is. En dan zou ik met een omtrekkende beweging met haar samen de andere hond met baas passeren in de situatie zoals op je filmpje. Dus in een ruime boog er omheen lopen, een stuk het gras op, zoals ze zelf ook al doet. Je ziet vaak honden niet recht op elkaar aflopen maar een beetje in een cirkel naar elkaar toe lopen.
Recht op een andere hond aflopen is nog een te bedreigende situatie om al te oefenen. Eerst zo makkelijk mogelijk en als dat goed gaat steeds een beetje moeilijker maken.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Andere hond ontmoeting - filmpje
Moderator: moderatorteam
- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Andere hond ontmoeting - filmpje
Het ligt ook wel een beetje aan de situatie. Ik vind het advies van steeds aanlijnen bij het naderen van een vreemde hond niet slecht, maar de laatste keer dat wij met Feather en Yindi wandelden kwamen we op een gegeven ogenblik een klein hondje tegen en toen ik heb ik volgens mij gezegd van "Joh, laat haar gewoon lopen." En dat ging verder ook goed, maar dan lopen die van mij erbij en heeft die vreemde hond ook helemaal geen oog voor Yindi.Ri@ schreef:Zelf zou ik dus haar bij me roepen op het moment dat je een andere hond ziet aankomen, als ze nog bereikbaar is. En dan zou ik met een omtrekkende beweging met haar samen de andere hond met baas passeren in de situatie zoals op je filmpje. Dus in een ruime boog er omheen lopen, een stuk het gras op, zoals ze zelf ook al doet. Je ziet vaak honden niet recht op elkaar aflopen maar een beetje in een cirkel naar elkaar toe lopen.
Recht op een andere hond aflopen is nog een te bedreigende situatie om al te oefenen. Eerst zo makkelijk mogelijk en als dat goed gaat steeds een beetje moeilijker maken.
Komen er een paar grote loslopende honden aan, dan is aanlijnen en er met een boog omheen verstandig omdat wat mensen al aangaven, je loopt het risico dat honden juist achter die bange hond aan gaan rennen. Maar als het niet echt nodig is, zou ik dus ook af en toe een hond laten passeren terwijl ze los loopt in een groepje honden, omdat die honden dan het goeie voorbeeld geven en daar kan ze ook een hoop van opsteken.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Aanlijnen hebik nooit gedaan, ik riep Balou op tijd en dan liep ze met me mee. Ik liet haar dan volgen met een frolicje ofzo. En ging ruim om de tegemoetkomende hond heen. Op een gegeven moment wordt dat een routine en wordt de angstige hond beter bereikbaar en dan kun je het wat moeilijker maken door er dichter langs te lopen. Met andere honden er bij waardoor er geen honden naar haar toe komen zou ik dat inderdaad een beetje laten gaan.Hanneke2 schreef:Het ligt ook wel een beetje aan de situatie. Ik vind het advies van steeds aanlijnen bij het naderen van een vreemde hond niet slecht, maar de laatste keer dat wij met Feather en Yindi wandelden kwamen we op een gegeven ogenblik een klein hondje tegen en toen ik heb ik volgens mij gezegd van "Joh, laat haar gewoon lopen." En dat ging verder ook goed, maar dan lopen die van mij erbij en heeft die vreemde hond ook helemaal geen oog voor Yindi.Ri@ schreef:Zelf zou ik dus haar bij me roepen op het moment dat je een andere hond ziet aankomen, als ze nog bereikbaar is. En dan zou ik met een omtrekkende beweging met haar samen de andere hond met baas passeren in de situatie zoals op je filmpje. Dus in een ruime boog er omheen lopen, een stuk het gras op, zoals ze zelf ook al doet. Je ziet vaak honden niet recht op elkaar aflopen maar een beetje in een cirkel naar elkaar toe lopen.
Komen er een paar grote loslopende honden aan, dan is aanlijnen en er met een boog omheen verstandig omdat wat mensen al aangaven, je loopt het risico dat honden juist achter die bange hond aan gaan rennen. Maar als het niet echt nodig is, zou ik dus ook af en toe een hond laten passeren terwijl ze los loopt in een groepje honden, omdat die honden dan het goeie voorbeeld geven en daar kan ze ook een hoop van opsteken.
- Feather__
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Nee. Want Snoop gaat vaak mee
of ik loop met andere honden. En vaak loopt ze ook gewoon vast omdat we dan een lange wandeling door de wijk/polder maken. Maar dan gaat ze ook tekeer hoor. Uitvallen aan de riem.
Ze komt wel altijd snel naar ons toe als ze los is en dr komt een hond aan. Ze blaft ff en komt dan zodat we dr aanlijnen. Maar het is dan niet zo dat ze dan niet meer blaft ofzo.
Ze komt wel altijd snel naar ons toe als ze los is en dr komt een hond aan. Ze blaft ff en komt dan zodat we dr aanlijnen. Maar het is dan niet zo dat ze dan niet meer blaft ofzo.

- Hanneke2
- Zeer actief
Vanmiddag met die flatcoat ging het wel goed, toch? Het was jammer dat er meteen een hond achteraan kwam die haar niet negeerde, maar wat ik al vaker heb gezegd: ze kan het wel, normaal doen als er een vreemde hond in de buurt is.Feather__ schreef:Nee. Want Snoop gaat vaak meeof ik loop met andere honden. En vaak loopt ze ook gewoon vast omdat we dan een lange wandeling door de wijk/polder maken. Maar dan gaat ze ook tekeer hoor. Uitvallen aan de riem.
(Vanmiddag dus weer met Yindi gewandeld, en ze heeft ook weer even lekker gerend en gedold met Toto. Dan is het echt een gewoon blij hondje.)
Oh en Toto heeft haar ook nog een keer 'gered' van een nogal opdringerige plaat-voor-de-kop golden retriever.
We kwamen ook Lilo's grote liefde (een heel kalme superzelfverzekerde ridgebackreu) tegen en nu bedenk ik me pas dat het een goed idee was geweest als we daar nog een stukje mee op hadden gelopen. Die hond laat zich door niks van de wijs brengen, zelfs niet door dolverliefde Lilo en zeker niet door een blaffend bang hondje. Misschien is dat een idee voor de volgende keer, dat we steeds als we een rustige vriendelijke hond tegenkomen, daar een stukje mee wandelen. Met die flatcoat had dat bijvoorbeeld ook gekund, dat is ook een lekker stabiele sociale hond die zich niet gek laat maken door wat dramatisch gekef. Ik gok dat Yindi niet minutenlang hysterisch blijft doen als we gewoon doorlopen, en als ze eenmaal wat is gekalmeerd, zal ze wellicht ook wat meer het gedrag van Lilo en Toto richting die 'vreemde' hond gaan observeren en er iets van opsteken. Nu zijn de ontmoetingen met vreemde honden daar eigenlijk te kort voor en Yindi snapt waarschijnlijk nog steeds niet waarom Lilo zich zo onsterfelijk belachelijk maakte met haar verkering.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- lotje&famke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel
Heb net even je filmpje bekeken. Zie ook angst, stress, zich geen houding weten te geven. En een hele mooie hond met een lieve, intelligente uitstraling. En een baasje wat heel bewust een goede manier probeert te vinden om hier mee om te gaan
, wat echt niet makkelijk is en best intensief. Daar ook hulp voor zoekt, de een zegt ga naar links en de ander zegt ga naar rechts, het is fijn zoveel tips maar kan je ook juist onzeker maken, want wat is nu goed om te doen? Probeer voor jezelf een plan te bedenken wat bij jou en je hond past. Iets wat voor jullie beide haalbaar is op dit moment en wees daar heel zeker in.
Misschien is het nodig dit soort situaties een tijd te voorkomen en samen op een leuke manier te trainen op haar vertrouwen in jou. Of alleen samen met andere honden te lopen die ze kent en vertrouwd en het goede voorbeeld kunnen geven bij een ontmoeting met een vreemde hond.
Ik heb zelf wel wat gehad aan het boekje van Turid Rugaas, kalmerende signalen. Honden kunnen zichzelf en anderen honden kalmeren met bepaald gedrag. Dit gedrag kun je vergroten door het te belonen elke keer als je het ziet. Als je hond bijvoorbeeld heel in de verte een andere hond ziet en gaat snuffelen (is een kalmerend signaal) dan kun je dat belonen met stem of clicker en lekkers (het lijkt me ook wel een hondje om met de clicker te werken). Dit gaat met kleine stapjes en het heeft tijd nodig om te groeien.
Mijn hond kan het nu vaak voor zichzelf managen door te gaan snuffelen of ze doet net of is ze heel druk bezig met het opgraven van een muis, een tak uit het water halen, zo van ik ben er niet hoor, tot de andere vreemde hond gepasseerd is. Ik beloon haar daarvoor. Ik ken ook een hond die het fijn vind om iets te dragen (stok of flesje) in onzekere situaties om zich een houding te geven. Andere honden reageren er goed en rustig op. Als ik merk dat haar emmer bijna vol zit, dan probeer ik het te voorkomen, gewoon aanlijnen en een andere richting oplopen (nog voor het ongewenste gedrag begint). Flo komt nu ook vaak bij mij als het haar teveel wordt, steun zoeken, gaat tegen mijn benen staan. Ik los het dan voor haar op. Ik ben heel blij dat ze dat vertrouwen in mij heeft gekregen (vroeger kon ze in paniek wegrennen, dat is gevaarlijk). Ik lijn haar ook aan als ze zich geen houding weet te geven, ik ga het dan voor haar regelen (maar om zich daar aan over te geven heeft je hond eerst genoeg vertrouwen in jou nodig).
Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen mijn type hond te confronteren met een vreemde groep andere honden zoals in een dagopvang. Ik heb het zelf een paar keer meegemaakt dat juist een angstig, vluchtend hondje een trigger voor een groep kan zijn om deze op te gaan jagen. Zelfs sociale honden kunnen hier in een groep aan meedoen, net of gaat er een knop om, het gaat er dan niet bepaald vriendelijk en sociaal aan toe. Dit risico zou ik niet nemen, zelfs niet met goede begeleiding, die kunnen niet allemaal toveren.
Er zijn vele wegen naar Rome, de een hoeft niet beter te zijn dan de andere. Ik hoop dat je er voor jezelf een kan kiezen die bij jullie past en er de tijd voor neemt met trainen en van elk moment geniet (al is het maar even) wanneer Yin het op een goede manier red. Zo te lezen is er ook vooruitgang en het zal (ook al is het soms met vallen en opstaan) vast beter en beter gaan! Zet m op
Misschien is het nodig dit soort situaties een tijd te voorkomen en samen op een leuke manier te trainen op haar vertrouwen in jou. Of alleen samen met andere honden te lopen die ze kent en vertrouwd en het goede voorbeeld kunnen geven bij een ontmoeting met een vreemde hond.
Ik heb zelf wel wat gehad aan het boekje van Turid Rugaas, kalmerende signalen. Honden kunnen zichzelf en anderen honden kalmeren met bepaald gedrag. Dit gedrag kun je vergroten door het te belonen elke keer als je het ziet. Als je hond bijvoorbeeld heel in de verte een andere hond ziet en gaat snuffelen (is een kalmerend signaal) dan kun je dat belonen met stem of clicker en lekkers (het lijkt me ook wel een hondje om met de clicker te werken). Dit gaat met kleine stapjes en het heeft tijd nodig om te groeien.
Mijn hond kan het nu vaak voor zichzelf managen door te gaan snuffelen of ze doet net of is ze heel druk bezig met het opgraven van een muis, een tak uit het water halen, zo van ik ben er niet hoor, tot de andere vreemde hond gepasseerd is. Ik beloon haar daarvoor. Ik ken ook een hond die het fijn vind om iets te dragen (stok of flesje) in onzekere situaties om zich een houding te geven. Andere honden reageren er goed en rustig op. Als ik merk dat haar emmer bijna vol zit, dan probeer ik het te voorkomen, gewoon aanlijnen en een andere richting oplopen (nog voor het ongewenste gedrag begint). Flo komt nu ook vaak bij mij als het haar teveel wordt, steun zoeken, gaat tegen mijn benen staan. Ik los het dan voor haar op. Ik ben heel blij dat ze dat vertrouwen in mij heeft gekregen (vroeger kon ze in paniek wegrennen, dat is gevaarlijk). Ik lijn haar ook aan als ze zich geen houding weet te geven, ik ga het dan voor haar regelen (maar om zich daar aan over te geven heeft je hond eerst genoeg vertrouwen in jou nodig).
Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen mijn type hond te confronteren met een vreemde groep andere honden zoals in een dagopvang. Ik heb het zelf een paar keer meegemaakt dat juist een angstig, vluchtend hondje een trigger voor een groep kan zijn om deze op te gaan jagen. Zelfs sociale honden kunnen hier in een groep aan meedoen, net of gaat er een knop om, het gaat er dan niet bepaald vriendelijk en sociaal aan toe. Dit risico zou ik niet nemen, zelfs niet met goede begeleiding, die kunnen niet allemaal toveren.
Er zijn vele wegen naar Rome, de een hoeft niet beter te zijn dan de andere. Ik hoop dat je er voor jezelf een kan kiezen die bij jullie past en er de tijd voor neemt met trainen en van elk moment geniet (al is het maar even) wanneer Yin het op een goede manier red. Zo te lezen is er ook vooruitgang en het zal (ook al is het soms met vallen en opstaan) vast beter en beter gaan! Zet m op