Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gaan wij schapendrijven?
Moderator: moderatorteam
- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Re: Gaan wij schapendrijven?
In principe zou je hond ieder ras schapen moeten kunnen werken, mits jij en je hond natuurlijk genoeg ervaring hebben...op een trial weet je bijvoorbeeld meestal ook niet wat voor schapen je voor je neus krijgt.
Waarbij texelaars inderdaad niet de gemakkelijkste schapen zijn.
Hangt ook weer van je hond af, bij een texel moet ie aardig wat meer druk kunnen zetten als bij een heideschaap.
Juist dat verschil maakt het ook interessant natuurlijk.
Waarbij texelaars inderdaad niet de gemakkelijkste schapen zijn.
Hangt ook weer van je hond af, bij een texel moet ie aardig wat meer druk kunnen zetten als bij een heideschaap.
Juist dat verschil maakt het ook interessant natuurlijk.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Verweiden, de kar in, de kar uit, terug naar stal voor entingen, veearts bezoek etc. Hij doet veel klussen voor boeren in de omgeving, zoals het drijven van eenden van de ene stal de andere in. De kuikens komen in een verwarmde stal en moeten na een paar week naar een onverwarmde, waarna er nieuwe kuikens in de eerste stal komen.LongFields schreef:Waarom zet de man waar jij traint de honden in, om de schapen om te weiden? Heeft hij ook nog ander vee waar de honden mee werken?
Hij heeft ook wel eens weide in beheer waar veehouders hun jongvee op kwijt kunnen en daar past hij dan op, als de veehouders ver weg wonen. Dat soort dingen. Hij loopt ook wel eens op de hei bij vrienden als er wat moet gebeuren (scheren, enten, bekappen).
Zijn honden zijn ook erg allround. Ik vind t knap hoor, aan de ene kant ballen genoeg om jonge overmoedige koeien in beweging te krijgen, aan de andere kant lopen ze op hun tenen bij de pekingeenden, omdat je geen paniek wil in een stal met duizenden eenden.
Laatst gewijzigd door Paisley op 13 okt 2015 21:21, 2 keer totaal gewijzigd.

- Paisley
- Zeer actief
Ik ga het eens aan mijn trainer vragen. Mijn trainer stuurt ook niet zoveel, en daar leent het ras zich ook voor. Borders worden veel intensiever gestuurd over het algemeen, kelpies zijn zelfstandiger.Sassy schreef: Nee, juist JIJ moet leren de schapen te lezen...hoe moet je anders weten hoe je je hond moet sturen?

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Bedankt voor je uitleg!Paisley schreef:Verweiden, de kar in, de kar uit, terug naar stal voor entingen, veearts bezoek etc. Hij doet veel klussen voor boeren in de omgeving, zoals het drijven van eenden van de ene stal de andere in. De kuikens komen in een verwarmde stal en moeten na een paar week naar een onverwarmde, waarna er nieuwe kuikens in de eerste stal komen.LongFields schreef:Waarom zet de man waar jij traint de honden in, om de schapen om te weiden? Heeft hij ook nog ander vee waar de honden mee werken?
Hij heeft ook wel eens weide in beheer waar veehouders hun jongvee op kwijt kunnen en daar past hij dan op, als de veehouders ver weg wonen. Dat soort dingen. Hij loopt ook wel eens op de hei bij vrienden als er wat moet gebeuren (scheren, enten, bekappen).
Zijn honden zijn ook erg allround. Ik vind t knap hoor, aan de ene kant ballen genoeg om jonge overmoedige koeien in beweging te krijgen, aan de andere kant lopen ze op hun tenen bij de pekingeenden, omdat je geen paniek wil in een stal met duizenden eenden.
- Sassy
- moderator
- Aantal honden: 4
Hangt veelal ook af van wat je doet.Paisley schreef:Ik ga het eens aan mijn trainer vragen. Mijn trainer stuurt ook niet zoveel, en daar leent het ras zich ook voor. Borders worden veel intensiever gestuurd over het algemeen, kelpies zijn zelfstandiger.Sassy schreef: Nee, juist JIJ moet leren de schapen te lezen...hoe moet je anders weten hoe je je hond moet sturen?
Aan de kudde bij het praktijkwerk stuur ik ook minder dan dat ik bijv. op een wedstrijd zou doen.
Maar een border is meer een hond voor precisiewerk als een kelpie, dat is mijn ervaring ook wel.
- *Skye*
- Zeer actief
Het is niet te geloven! Er was heel veel aandacht voor de schapen gisteren!
Gisteren hebben we weer getraind en degene waardoor ik daar ben gekomen was er niet. Zij heeft twee borders en wij gaan regelmatig samen wandelen. Dat zijn dus echt zijn speelmaatjes. Het is wel duidelijk dat Skye zo hyper reageert daar omdat zij op het veld zijn. En dat is niet wat ik en daar wil ik nog echt wel iets aan doen. Alleen nu was hij dus een totaal andere hond. De trainster kon het bijna niet geloven dat hij zo anders deed. Ik kon gewoon bijna in 1x rustig het veld op lopen en hij kon vrij rustig aan een paaltje liggen. Hij was gewoon zoals ik gewend ben. En ook ineens was er wel aandacht voor de schapen. Iemand anders was aan het drijven en ik liep aan de andere kant van het hek mee met Skye om te kijken of hij reageerde op de schapen. En dat deed hij. Die persoon ging de groep splitsen(?) en daarvoor ging hij met de kudden bij het hek staan. 1 schaap wilde er tussenuit en Skye schoot er meteen tussenuit om dat schaap terug te drijven, wat niet ging omdat er een hek tussen zat, maar goed, dit is al heel wat.
Deze training dan ook echt met de schapen getraind. Hij gaat aan de lange lijn en dan lopen we erheen. Heeft hij aandacht voor de schapen, maar versnelt hij, dan moet ik hem laten liggen en daarna weer doolopen. Vliegt hij eropaf, dan moet ik hem weghalen en terug lopen. We gaan dus nu eerst op beheersbaarheid bij de schapen trainen. Nu hij ze heeft gezien, gaat hij er vol voor. En dat gaat dan ook weer niet even beheerst.
Ik ben nog steeds erg benieuwd wat hij nu eigenlijk zou doen als je hem helemaal los laat. Maar vind het ook geen probleem om eerst de controle te hebben. Ben benieuwd waar het heen gaat.
Ik ga nu voorlopig niet meer gelijk trainen met die honden waar hij zo heftig op reageert. Als het echt wat wordt met het drijven en het gaat straks goed kunnen we het altijd nog eens proberen.
Voor nu ben ik blij!
Gisteren hebben we weer getraind en degene waardoor ik daar ben gekomen was er niet. Zij heeft twee borders en wij gaan regelmatig samen wandelen. Dat zijn dus echt zijn speelmaatjes. Het is wel duidelijk dat Skye zo hyper reageert daar omdat zij op het veld zijn. En dat is niet wat ik en daar wil ik nog echt wel iets aan doen. Alleen nu was hij dus een totaal andere hond. De trainster kon het bijna niet geloven dat hij zo anders deed. Ik kon gewoon bijna in 1x rustig het veld op lopen en hij kon vrij rustig aan een paaltje liggen. Hij was gewoon zoals ik gewend ben. En ook ineens was er wel aandacht voor de schapen. Iemand anders was aan het drijven en ik liep aan de andere kant van het hek mee met Skye om te kijken of hij reageerde op de schapen. En dat deed hij. Die persoon ging de groep splitsen(?) en daarvoor ging hij met de kudden bij het hek staan. 1 schaap wilde er tussenuit en Skye schoot er meteen tussenuit om dat schaap terug te drijven, wat niet ging omdat er een hek tussen zat, maar goed, dit is al heel wat.
Deze training dan ook echt met de schapen getraind. Hij gaat aan de lange lijn en dan lopen we erheen. Heeft hij aandacht voor de schapen, maar versnelt hij, dan moet ik hem laten liggen en daarna weer doolopen. Vliegt hij eropaf, dan moet ik hem weghalen en terug lopen. We gaan dus nu eerst op beheersbaarheid bij de schapen trainen. Nu hij ze heeft gezien, gaat hij er vol voor. En dat gaat dan ook weer niet even beheerst.
Ik ben nog steeds erg benieuwd wat hij nu eigenlijk zou doen als je hem helemaal los laat. Maar vind het ook geen probleem om eerst de controle te hebben. Ben benieuwd waar het heen gaat.
Ik ga nu voorlopig niet meer gelijk trainen met die honden waar hij zo heftig op reageert. Als het echt wat wordt met het drijven en het gaat straks goed kunnen we het altijd nog eens proberen.
Voor nu ben ik blij!
- Paisley
- Zeer actief
Wat een fijne update! Zo te horen begint ie wakker te worden
Dat was bij Kiwi heel grappig om te zien. Die was eerst bang voor schapen, daarna zag ze ernaar te loeren met sticky-eye, zinderend van opwinding maar tegelijkertijd bevroren, en sinds ze weet dat ze er wat mee mag is ze niet meer te stoppen.

Dat was bij Kiwi heel grappig om te zien. Die was eerst bang voor schapen, daarna zag ze ernaar te loeren met sticky-eye, zinderend van opwinding maar tegelijkertijd bevroren, en sinds ze weet dat ze er wat mee mag is ze niet meer te stoppen.

- Paisley
- Zeer actief
Ik had vandaag weer training en moest wel ff aan jullie denken
In de les stond voor het eerst appèl centraal. Dat gaat er hier ff anders aan toe dan ik gewend was
Omdat ik vorige les zo liep te hannesen om Kiwi te laten stoppen met drijven, heeft de trainer me als huiswerk meegekregen om het stopcommando aan te leren. Zodat je ook kan afremmen tijdens het drijven, of de hond kan afstoppen als hij een commando verkeerd interpreteert, zodat je hem opnieuw kan uitsturen.
Ik ga dus met koekjes en alles op pad, er van overtuigd dat dat de beste manier is
En inderdaad, ik kan Kiwi prima afstoppen als ze langs de fiets loopt. Ze loopt inmiddels altijd los omdat ze betrouwbaar af te stoppen is. Toch wist ik zeker dat het tijdens het drijven helemaal niets van terecht gaat komen. Die vind dat veel te mooi...
Zoiets leer je toch niet binnen een week, dacht ik?!
Dus bij de schapen - inderdaad, ik kon 'stop' roepen wat ik wil. Aan dofemansoren.
Veel te lief, vond mn trainer.
Dus mijn trainer dondert een paar keer STÒÒÒÒP, zwaait een keer met zijn stok, Kiwi vliegt alle kanten op (de schapen ook) en gaat uiteindelijk liggen.
Oké dat is dus stop
En vanaf nu kan ze dat dus, ook bij de schapen.
We hebben daarna het een paar keer geoefend - feilloos.
Soms is overwicht met een eerlijk gevoel voor duidelijkheid echt stukken effectiever dan het liefelijke 'positieve trainen'. Ik ben in ieder geval onwijs blij met mijn nieuwe commando. Ik heb het net ook uitgeprobeerd toen ze in de straat achter een kat aan wilde (ik had expres die kat ff opgezocht en Kiwi zo dichtbij laten komen dat ze wordt getriggert)
Dat werkte hartstikke prima

Omdat ik vorige les zo liep te hannesen om Kiwi te laten stoppen met drijven, heeft de trainer me als huiswerk meegekregen om het stopcommando aan te leren. Zodat je ook kan afremmen tijdens het drijven, of de hond kan afstoppen als hij een commando verkeerd interpreteert, zodat je hem opnieuw kan uitsturen.
Ik ga dus met koekjes en alles op pad, er van overtuigd dat dat de beste manier is

Zoiets leer je toch niet binnen een week, dacht ik?!
Dus bij de schapen - inderdaad, ik kon 'stop' roepen wat ik wil. Aan dofemansoren.
Veel te lief, vond mn trainer.
Dus mijn trainer dondert een paar keer STÒÒÒÒP, zwaait een keer met zijn stok, Kiwi vliegt alle kanten op (de schapen ook) en gaat uiteindelijk liggen.
Oké dat is dus stop

We hebben daarna het een paar keer geoefend - feilloos.
Soms is overwicht met een eerlijk gevoel voor duidelijkheid echt stukken effectiever dan het liefelijke 'positieve trainen'. Ik ben in ieder geval onwijs blij met mijn nieuwe commando. Ik heb het net ook uitgeprobeerd toen ze in de straat achter een kat aan wilde (ik had expres die kat ff opgezocht en Kiwi zo dichtbij laten komen dat ze wordt getriggert)
Dat werkte hartstikke prima