Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Jantje hij lijkt zo zelfverzekerd maar is dat niet.
Moderator: moderatorteam
- Nikkielvis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie - Aantal honden: 2
Re: Jantje hij lijkt zo zelfverzekerd maar is dat niet.
Bedankt Izzie voor je reactie 
- Nikkielvis
- Zeer actief
Met Jantje gaat het best goed. Hij komt nu op afstand meer in contact met andere honden en blaft nog wel maar niet meer zo intens als voorheen. Ik gebruik nu het woordje nee nee om een kalme rustige manier en dan kijkt ie me aan en laat de hond voor wat het is. We zijn er nog lang niet maar we zijn in de goede richting. Hij is verder zo'n lekkere onbevangen pup in huis en met zijn hondenvriendjes die hij wel leuk vind. Het ziet er in ieder geval erg goed uit. We gaan zondag voor het eerst naar het bos waar we wat meer honden tegen zullen komen. Met al zijn hondenvrienden die wel sociaal zijn naar andere honden. Ik hoop dat hij daar wat van oppikt. 
-
Izzie_Anneke
- Zeer actief
Positieve ervaringen helpen enorm!Nikkielvis schreef:Met al zijn hondenvrienden die wel sociaal zijn naar andere honden. Ik hoop dat hij daar wat van oppikt.
Izzie heeft van Maggie het logeetje veel sneller geleerd dat mensen niet allemaal eng zijn dan dat ze dat van mij heeft.
En tijd. Het feit dat Jan zich herstelt en bijleert is super, die komt nog heel ver
- Nikkielvis
- Zeer actief
Even een update het gaat opzich wel goed op een kleine afstand kan hij gewoon zijn eigen ding blijven doen en houd ie zich keurig netjes. Maar als een hond toch te dichtbij komt. Begint ie weer te blaffen en te trekken richting de hond. Al wel een stuk minder dan eerst maar het is er nog wel.
Nu heb ik het advies gekregen van een aantal hondenkenners en mijn DA dat ik hem het beste los kan gaan laten. Zodat hij zijn eigen weg kan gaan. De kans dat hij dan echt wat zou doen bij een hond is erg klein krijg ik. Maar vind dat nogal wat. Want als hij wel wat doet voel ik me enorm schuldig natuurlijk. Dus ik dacht dan doe ik hem een muilkorf om zodat hij in ieder geval geen schade kan aanrichten maar dat werdt me juist sterk afgeraden.
Wat vinden jullie van dit advies?
Nu heb ik het advies gekregen van een aantal hondenkenners en mijn DA dat ik hem het beste los kan gaan laten. Zodat hij zijn eigen weg kan gaan. De kans dat hij dan echt wat zou doen bij een hond is erg klein krijg ik. Maar vind dat nogal wat. Want als hij wel wat doet voel ik me enorm schuldig natuurlijk. Dus ik dacht dan doe ik hem een muilkorf om zodat hij in ieder geval geen schade kan aanrichten maar dat werdt me juist sterk afgeraden.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ik zou het proberen, maar niet zomaar zelf.Nikkielvis schreef:Even een update het gaat opzich wel goed op een kleine afstand kan hij gewoon zijn eigen ding blijven doen en houd ie zich keurig netjes. Maar als een hond toch te dichtbij komt. Begint ie weer te blaffen en te trekken richting de hond. Al wel een stuk minder dan eerst maar het is er nog wel.
Zoiets doe je alleen met hulp van iemand die heel deskundig is en kan ingrijpen voor er schade ontstaat als het toch mis zou gaan.
Iemand die jou dus begeleidt.
Er zijn honden die een wat grotere persoonlijke ruimte nodig hebben.
Dat vind ik zelf dan eerder iets om rekening mee te houden dan het te laten gaan en het door de honden zelf op te laten lossen als het ook anders kan worden opgelost.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik snap het denk ik niet helemaal, zie het volgende voor me:
ik loop daar met mijn aangelijnde hond die niet van andere honden en mensen houdt, die negeert omdat ze dat geleerd heeft, en graag haar eigen ding doet en jij loopt er ook met jantje, die naar haar uitvalt omdat er niet genoeg ruimte tussen de honden zit.
en jij gaat jan dan loslaten zodat ie naar mijn hond, die daar niet van gediend is, toe kan komen?
en dat moet dan een positieve ervaring voor jan worden?
ik loop daar met mijn aangelijnde hond die niet van andere honden en mensen houdt, die negeert omdat ze dat geleerd heeft, en graag haar eigen ding doet en jij loopt er ook met jantje, die naar haar uitvalt omdat er niet genoeg ruimte tussen de honden zit.
en jij gaat jan dan loslaten zodat ie naar mijn hond, die daar niet van gediend is, toe kan komen?
en dat moet dan een positieve ervaring voor jan worden?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Op straat zou ik dit niet fijn vinden, en heel eerlijk gezegd in het losloopgebied ook niet écht. Tenzij je overlegd of het ok is met een andere eigenaar, er zijn genoeg honden die averechts reageren op honden die vanuit een opgewonden sfeer op ze af komen.
Net had ik op straat ook een gevalletje waarvan ik me afvroeg waarom ze de hond niet even korter hielden terwijl ik de twee van mij naast me riep om te passeren. 1 hond blafte en viel uit, maar die werd kort gehouden. De andere kreeg de vrije flexlijn, maar dook ter aarde en kwam mega onderdanig naar mijn herder kruipen.
Nu doet hij (nog) niets, maar ik heb dat gewoon liever niet op straat, vind het ook niet zo'n fijne manier om eventueel kennis met elkaar te laten maken
Net had ik op straat ook een gevalletje waarvan ik me afvroeg waarom ze de hond niet even korter hielden terwijl ik de twee van mij naast me riep om te passeren. 1 hond blafte en viel uit, maar die werd kort gehouden. De andere kreeg de vrije flexlijn, maar dook ter aarde en kwam mega onderdanig naar mijn herder kruipen.
Nu doet hij (nog) niets, maar ik heb dat gewoon liever niet op straat, vind het ook niet zo'n fijne manier om eventueel kennis met elkaar te laten maken
- Nikkielvis
- Zeer actief
Bedankt voor jullie reactie's
Een iets betere uitleg is hier wel op zijn plaats denk ik.
Inderdaad niet zomaar loslaten in een gebied waar heel veel honden loslopen die ik niet ken en de eigenaren ook niet. Dat is niet eerlijktegenover Jantje en ook niet tegenover de andere honden en eigenaren.
Maar met honden die Jantje niet kent die stabiel zijn. Die niet onder de indruk zijn als Jantje zo ineens blaft tegen ze. Uiteraard niet zomaar in een park hup los met de Jan.
Dat zou alleen maar vervelende situatie's opleveren als er inderdaad iemand loopt die ook met een hondje aan een riem loopt om die reden.
Dus niet loslaten op het moment dat er een hond ons tegemoet komt en al helemaal niet in een drukke wijk met een klein grasveldje.
Inderdaad niet zomaar loslaten in een gebied waar heel veel honden loslopen die ik niet ken en de eigenaren ook niet. Dat is niet eerlijktegenover Jantje en ook niet tegenover de andere honden en eigenaren.
Maar met honden die Jantje niet kent die stabiel zijn. Die niet onder de indruk zijn als Jantje zo ineens blaft tegen ze. Uiteraard niet zomaar in een park hup los met de Jan.
Dus niet loslaten op het moment dat er een hond ons tegemoet komt en al helemaal niet in een drukke wijk met een klein grasveldje.
-
Izzie_Anneke
- Zeer actief
Je laatste update was van een maand terug. Dat er dan al zoveel vooruitgang in zit is toch gewoon prima?Nikkielvis schreef:Even een update het gaat opzich wel goed op een kleine afstand kan hij gewoon zijn eigen ding blijven doen en houd ie zich keurig netjes. Maar als een hond toch te dichtbij komt. Begint ie weer te blaffen en te trekken richting de hond. Al wel een stuk minder dan eerst maar het is er nog wel.
Het lijkt alsof je door hem los te gooien een doorbraak wilt forceren of begrijp ik dat niet goed?
Het is natuurlijk wel zo dat honden die lelijk doen aan de lijn niet altijd hetzelfde gedrag vertonen als ze eenmaal los zijn. Maar ik vind het nogal een experiment. Het begrip houdt vast ook snel op als er gaatjes vallen bij andere honden. Of Jan krijgt zelf op zijn lazer en dan ben je weer terug bij af.
Ik zou gewoon doorgaan met oefenen en inderdaad zoals Ranetje zegt er eens iemand bij halen die je kan helpen.
-
Izzie_Anneke
- Zeer actief
Ah, onze berichten hebben elkaar gekruist.Nikkielvis schreef:Bedankt voor jullie reactie's
Maar met honden die Jantje niet kent die stabiel zijn. Die niet onder de indruk zijn als Jantje zo ineens blaft tegen ze. Uiteraard niet zomaar in een park hup los met de Jan.Dat zou alleen maar vervelende situatie's opleveren als er inderdaad iemand loopt die ook met een hondje aan een riem loopt om die reden.
Maar nog: Ik snap denk ik wel wat er voorgesteld wordt, maar een muilkorf doe je niet om tegen het blaffen, dus helemaal vertrouwen doe je het niet? Izzie is stabiel zat om kennis te maken maar ik zou het met een huiverige baas en géén idee van wat Jan gaat doen niet aandurven. Daarvoor is de schattebol me te lief
- Nikkielvis
- Zeer actief
Daarom vroeg ik inderdaad ook om advies. Ik vind het zelf ook nogal een onderneming om hem zo in het diepe te gooien. Vandaar mijn vraag ook. Dan hou ik het ook nog gewoon zo hoe het nu is. En ga ik naar een losloopveld die omheind is zodat hij wel even lekker echt los kan rennen met mijn andere hond.
Renee sorry als ik zo onduidelijk was maar dat zou denk ik heel fout gaan als Jantje al in die staat van blaffen zit om hem dan los te laten dat was ook niet wat ik bedoelde. Daar krijg je volgens mij juist ongelukken van die je niet wil.
Renee sorry als ik zo onduidelijk was maar dat zou denk ik heel fout gaan als Jantje al in die staat van blaffen zit om hem dan los te laten dat was ook niet wat ik bedoelde. Daar krijg je volgens mij juist ongelukken van die je niet wil.
- renee-uk
- Zeer actief
ik heb het allemaal niet zo gevolgd met jantje en misschien zeg ik iets dat al eerder geopperd is, maar heb je al eens gekeken naar en gedacht over counterconditioning?
dat is een superpositieve methode waar heel goede resultaten mee geboekt worden, plus je houdt daarbij alles zelf in de hand en een muilkorf is ook niet nodig.
dat is een superpositieve methode waar heel goede resultaten mee geboekt worden, plus je houdt daarbij alles zelf in de hand en een muilkorf is ook niet nodig.
Laatst gewijzigd door renee-uk op 23 okt 2015 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- renee-uk
- Zeer actief
dat wilde ik je daarmee ook laten zien, maar ik zie zelf sowieso nooit zoveel in methodes waarbij ik afhankelijk ben van andere mensen of andere honden zonder dat ik daarbij heel dikke vingers in de pap hebNikkielvis schreef:Daarom vroeg ik inderdaad ook om advies. Ik vind het zelf ook nogal een onderneming om hem zo in het diepe te gooien. Vandaar mijn vraag ook. Dan hou ik het ook nog gewoon zo hoe het nu is. En ga ik naar een losloopveld die omheind is zodat hij wel even lekker echt los kan rennen met mijn andere hond.
Laatst gewijzigd door renee-uk op 23 okt 2015 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

- Nikkielvis
- Zeer actief
Izzie dat snap ik heel goed.
En eerlijk durf ik het ook echt niet te zeggen. Aan de lijn als ze echt te dichtbij komen snept hij. Hij heeft natuurlijk alle honden die hij nu kent ook eerst moeten leren kennen. Bij mijn hond Marco was het gelijk goed. Waarom geen idee werkelijk waar niet. Maar de hond van mijn ouders is een grote berner senner en daar heeft hij een tijdje tegen geblaft (lees in 1 uur een aantal keer aanhouden) nu beste maatjes. Toen mijn zus haar bubs ontmoet een week later. Bij de eerste bruine labrador blafte hij heel hard in zijn oor. Dat werdt steeds minder toen kwam de volgende bruine labrador een teefje dat ging gelijk goed en de derde labrador teef ook en toen de kleinste met de grootste mond van het stel de chihuahua ook geen probleem. Hij is in de tweede week dat hij bij mij was los geweest op een stuk waar dat kon ivm veiligheid voor wegrennen. Daar zijn we honden tegen gekomen waar hij ook tegen blafte maar deed daar ook niks bij verder.
En toch durf ik het niet te zeggen.
-
Izzie_Anneke
- Zeer actief
Nikkielvis schreef:Izzie dat snap ik heel goed.En eerlijk durf ik het ook echt niet te zeggen. Aan de lijn als ze echt te dichtbij komen snept hij. Hij heeft natuurlijk alle honden die hij nu kent ook eerst moeten leren kennen. Bij mijn hond Marco was het gelijk goed. Waarom geen idee werkelijk waar niet. Maar de hond van mijn ouders is een grote berner senner en daar heeft hij een tijdje tegen geblaft (lees in 1 uur een aantal keer aanhouden) nu beste maatjes. Toen mijn zus haar bubs ontmoet een week later. Bij de eerste bruine labrador blafte hij heel hard in zijn oor. Dat werdt steeds minder toen kwam de volgende bruine labrador een teefje dat ging gelijk goed en de derde labrador teef ook en toen de kleinste met de grootste mond van het stel de chihuahua ook geen probleem. Hij is in de tweede week dat hij bij mij was los geweest op een stuk waar dat kon ivm veiligheid voor wegrennen. Daar zijn we honden tegen gekomen waar hij ook tegen blafte maar deed daar ook niks bij verder.
Het is echt Izzie maar dan met honden
Maar: Hij leert het dus wel. Je ziet vooruitgang. Ik zou dat vooral ook zien als bevestiging dat je gewoon goed bezig bent. En de counter conditioning tip hierboven is echt een goede. Ik doe het ook met Izzie en ik blijf me erover verbazen hoe snel ze dingen met deze manier verandert.
- Nikkielvis
- Zeer actief
Weer een update van kleine Jan. 
Op dit moment staan we een beetje stil. Niet heel erg het is niet erger geworden maar ook niet minder. Wat mij nu vooral opvalt is dat hij het buiten toch wel heel spannend vind allemaal. Hij wil wel heel graag naar buiten dat vind hij echt een feest maar eenmaal buiten zie je aan hem dat hij het spannend vind en niet de rust en tijd neemt om rustig te poepen. steeds draaien en kijken voor het geval dat. Zodra hij een hond ziet zeg ik Jantje kijk en dan draait ie zijn rug naar de hond en kijkt mij dan aan en dan krijgt hij een brokje. Zodra dat brokje in zijn mond is draait ie weer gelijk om.
Kan het zijn dat hij de laatste twee weken weer in een korte angstfase zit. Hij is nu rond de 8 a 9 maanden. In huis is hij overigens geheel ontspannen.
Op dit moment staan we een beetje stil. Niet heel erg het is niet erger geworden maar ook niet minder. Wat mij nu vooral opvalt is dat hij het buiten toch wel heel spannend vind allemaal. Hij wil wel heel graag naar buiten dat vind hij echt een feest maar eenmaal buiten zie je aan hem dat hij het spannend vind en niet de rust en tijd neemt om rustig te poepen. steeds draaien en kijken voor het geval dat. Zodra hij een hond ziet zeg ik Jantje kijk en dan draait ie zijn rug naar de hond en kijkt mij dan aan en dan krijgt hij een brokje. Zodra dat brokje in zijn mond is draait ie weer gelijk om.
Kan het zijn dat hij de laatste twee weken weer in een korte angstfase zit. Hij is nu rond de 8 a 9 maanden. In huis is hij overigens geheel ontspannen.
- ranetje
- Zeer actief
Misschien kan je zo langzamerhand proberen om hem gewoon rustig zittend naast je naar die andere hond te laten kijken?Nikkielvis schreef:Weer een update van kleine Jan.
Zorg dat de lijn niet op spanning staat en geef af en toe wat lekkers als hij rustig is en contact met jou zoekt.
Als je ziet dat hij er onrustig van wordt draai je je op dat moment om en loop je met hem weg van de andere hond.
Zie je daar mogelijkheden toe?
- Nikkielvis
- Zeer actief
Dat kan wel al van een afstand maar van te dichtbij schiet hij weer in de zelfverdedigingsact.
Bedankt voor je reactie
Bedankt voor je reactie
- ranetje
- Zeer actief
Nikkielvis schreef:Dat kan wel al van een afstand maar van te dichtbij schiet hij weer in de zelfverdedigingsact.
Bedankt voor je reactie
Nog niet te dichtbij oefenen dus
- Nikkielvis
- Zeer actief
In Januari ga ik met Jantje een B.A.T. Cursus volgen (eerder kan niet)
Maar tot die tijd wil ik toch proberen Jantje meer zeker van de wereld te maken. Oproep op het forum gedaan voor sociale honden die tegen wat geblaf kunnen in de omgeving Leidschendam waar ik mee kan wandelen. De hoop dat hij door krijgt dat het echt niet zo eng is als hij denk.
Na een aantal reactie's heb ik Manu hier op het forum gevraagd wanneer ze kon en dat was vandaag. Vanmorgen dus gezellig met Nikki, Manu en Uma gewandeld met Jantje in moster. En ik ben heel trots op Jantje. In het begin was hij erg nerveus en blafte wat af tegen Manu en Uma maar al snel wordt ie toch nieuwschierig en heeft zelfs gesnuffeld. Hij gaf wel even een snauw maar verder werkt hij toch na een tijdje wat meer ontspannen en ging lekker snuffelen op de grond ipv de hondjes in de gaten houden.
We zijn er uiteraard nog lang niet want al het vreemde gespuis was uiteraard wel eng en blafte hij tegen. Maar ik ben heel trots op hem en geloof erin dat hij uiteindelijk wel meer vertrouwen zal krijgen.
Maar tot die tijd wil ik toch proberen Jantje meer zeker van de wereld te maken. Oproep op het forum gedaan voor sociale honden die tegen wat geblaf kunnen in de omgeving Leidschendam waar ik mee kan wandelen. De hoop dat hij door krijgt dat het echt niet zo eng is als hij denk.
Na een aantal reactie's heb ik Manu hier op het forum gevraagd wanneer ze kon en dat was vandaag. Vanmorgen dus gezellig met Nikki, Manu en Uma gewandeld met Jantje in moster. En ik ben heel trots op Jantje. In het begin was hij erg nerveus en blafte wat af tegen Manu en Uma maar al snel wordt ie toch nieuwschierig en heeft zelfs gesnuffeld. Hij gaf wel even een snauw maar verder werkt hij toch na een tijdje wat meer ontspannen en ging lekker snuffelen op de grond ipv de hondjes in de gaten houden.
We zijn er uiteraard nog lang niet want al het vreemde gespuis was uiteraard wel eng en blafte hij tegen. Maar ik ben heel trots op hem en geloof erin dat hij uiteindelijk wel meer vertrouwen zal krijgen.
-
Izzie_Anneke
- Zeer actief
Fantastisch! Broer woont in Leidschendam en daar ben ik nog al eens op zaterdagen met Izzie. Als je het leuk vindt stuur me maar een pb, dan kijken we of we wat kunnen afspreken 
- Nikkielvis
- Zeer actief
En dan weer een kleine update.
19 januari begin ik de bat cursus en hoop daarmee jantje zijn zelfvertrouwen een extra boeost te geven.
19 januari begin ik de bat cursus en hoop daarmee jantje zijn zelfvertrouwen een extra boeost te geven.
- ranetje
- Zeer actief
SuccesNikkielvis schreef:En dan weer een kleine update.
Ik ben benieuwd hoe je dat gaat vinden
- Nikkielvis
- Zeer actief
Ik ben ook heel benieuwd ik heb er wel een heel goed gevoel bijranetje schreef:SuccesNikkielvis schreef:En dan weer een kleine update.
Ik ben benieuwd hoe je dat gaat vinden
- Nikkielvis
- Zeer actief
Vandaag weer met een vreemde hond gewandeld. In het begin blafte hij heel even. Maar aan het einde was hij toch nieuwschierig en zatten ze naast elkaar voor een koekje. Zo trots op Jantje hoe hij het oppakt. In het begin is hij erg gespannen maar na een tijdje tijdens de wandeling zie je hem ontspannen.
- ranetje
- Zeer actief
Nikkielvis schreef:Vandaag weer met een vreemde hond gewandeld. In het begin blafte hij heel even. Maar aan het einde was hij toch nieuwschierig en zatten ze naast elkaar voor een koekje. Zo trots op Jantje hoe hij het oppakt. In het begin is hij erg gespannen maar na een tijdje tijdens de wandeling zie je hem ontspannen.
- Nikkielvis
- Zeer actief
Weer een update van mijn kleine Jantje. Ik doe nu elk weekend mee aan doggy dating en mijn honden vinden dat heel leuk evenals het baasje uiteraard. Jantje blaft wat aan de lijn als we aan het wachten zijn maar zodra we gaan lopen en hij samen met de honden losloopt herken je hem niet meer terug. Nu na een aantal keren merk ik dat Jantje steeds makkelijker wordt ook aan de lijn met vreemde honden. Het is nog zeker niet zoals het hoort maar we zijn op een hele goede weg.
Ik heb besloten omdat het zo goed gaat niet naar de BAT cursus te gaan omdat je dan toch weer iets nieuws jezelf moet aanleren en met rust en regelmaat we er uiteindelijk ook wel komen. Dus ga ik me inschrijven bij een cursus gehoorzaamheid hier in de buurt. Zodat hij wat hij nu al zo goed doet los ook aan de lijn zich stil houd. Hij krijgt steeds meer door als hij iets niet leuk vind of eng vind hij naar mij moet komen en dat ik het dan verder wel oplos.
Zal vanavond even wat foto's plaatsen van een hele blije hond tijdens de leuke wandelingen.
Ik heb besloten omdat het zo goed gaat niet naar de BAT cursus te gaan omdat je dan toch weer iets nieuws jezelf moet aanleren en met rust en regelmaat we er uiteindelijk ook wel komen. Dus ga ik me inschrijven bij een cursus gehoorzaamheid hier in de buurt. Zodat hij wat hij nu al zo goed doet los ook aan de lijn zich stil houd. Hij krijgt steeds meer door als hij iets niet leuk vind of eng vind hij naar mij moet komen en dat ik het dan verder wel oplos.
Zal vanavond even wat foto's plaatsen van een hele blije hond tijdens de leuke wandelingen.
- ranetje
- Zeer actief
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Klinkt goed 
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Klinkt inderdaad goed, wat fijn dat jullie al zo veel vooruitgang hebben geboekt!