Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Discussie perfectionistisch of juist niet?
Moderator: moderatorteam
- Sulluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
- Aantal honden: 3
Discussie perfectionistisch of juist niet?
Omdat ik bijna een ander topic kaapte, open ik even zelf dit topic. Want ik denk zo maar, dat de meningen hier ontzettend over zullen verschillen. Ik ben daar oprecht geïnteresseerd naar.
Om even de baasjes van honden in 2 groepen te verdelen ( uiteraard zitten er veel middenwegen in) heb je de baasjes die veel met de opvoeding bezig zijn ( groep 1) en de commando's/regels scherp stellen en het liefst ook wel echt gehoorzaamheid hebben na het geven van een bepaald commando of opvolgen van de regel.
Dan heb je de baasjes ( groep 2) die niet veel met de opvoeding bezig zijn en dingen een beetje op de loop laten gaan. Het allemaal niet zo nauw nemen en het ook niet ervaren als "erg" ( geef het beest een naam) als de hond de fout in gaan.
Even voor de duidelijkheid, ik heb het niet over probleemgedrag of gedrag wat gevaarlijk kan zijn.
Even wat voorbeelden.
Stoeprand, de hond mag niet zo maar oversteken. Ook koppel je het woord zit er aan. De hond wacht wel braaf ( dus niet gevaarlijk) maar gaat niet zitten. Er komt geen verkeer aan.
Groep 1, zou waarschijnlijk de hond alsnog laten zitten.
Groep 2, haalt schouders op en vind het prima zo lang de hond netjes wacht.
Hond heeft op een dag een adhd bui en luistert totáál niet met de training/cursus waar hij/zij normaal wel luistert.
Groep 1, gaat net zo lang door tot tenminste 1 oefening wél goed is uitgevoerd.
Groep 2, haalt schouders op en houdt het die dag wel voor gezien.
Er is een heel lekker bot gekocht voor de hond.
Groep 1, Geeft de hond een commando en geeft daarna het bot. Zegt tegen de hond "plaats" en de hond eet daar zijn bot.
Groep 2, geeft het bot en laat de hond eet op een plek naar keuze.
Een groepswandeling met het hondenforum in een omheind losgooiveld/gebied. Allemaal onbekende honden en mensen. Hond luistert een stuk minder goed, dan hij/zij normaal doet. Zorgt niet voor vervelende situaties, maar gaat bijvoorbeeld wat verder vooruit dan anders etc.
Groep 1, Probeert er nog wat van te maken en geeft niet op.
Groep 2, Laat de hond zijn gang maar wat gaan.
De halsband wordt gepakt, na 2 dagen wat minder doen wordt er vandaag weer goed gewandeld. De hond barst van de energie en gedraagt zich wat druk met halsband omdoen.
Groep 1, wacht tot de hond rustiger is en laat de hond zitten en doet de halsband om.
Groep 2, doet de halsband om en negeert hier het drukke gedrag.
Nu zijn de situaties even heel zwart wit, zijn veel tussenwegen. Maar om een beetje helder te maken van de verschillen in groepen.
Ik zelf zit duidelijk in groep 2 en misschien zelfs wel wat extreem. Ik ben heel makkelijk, zolang niemand er maar last van heeft. Dus uiteraard met oversteken enzo ben ik wel voorzichtig en moeten zijn wel echt luisteren. Als er een aangelijnde hond komt, moeten zij wel luisteren en lijn ik ze ook aan etc. Maar ik heb het echt over de dingen, wat niet voor een gevaarlijke situatie kan zorgen.
Het zorgt er bij mij voor dat ik eigenlijk nooit stress ervaar, ook niet in grote groepen. Omdat het mij niet zoveel boeit of mijn honden perfect luisteren. Een cursus vind ik heel leuk en het boeit mij eerlijk gezegd niet als daar een keer een dag tussen zit dat niets lukt. Als dat precies een wedstrijd dag is, sja jammer dan.
En mijn honden en opvanghonden? Die zijn net zo makkelijk als ik haha. Die luisteren buiten goed en binnen ook. Ook al, was dat compleet anders toen zij net kwamen. Beide toch wel probleemhonden, zeker Luna.
Ik denk wel, als ik meer de instelling van groep 1 had, dat hun gedrag en het luisteren sneller tot stand had kunnen komen wellicht. Maar ik denk dat ik dan zelf meer stress had gehad, omdat die manier niet past bij mij. Daarnaast zal ik groep 1 nooit lang volhouden, haha.
Hoe zijn jullie? Nogmaals, ik heb het niet over mogelijke gevaarlijke dingen maar over de kleinere dingen.
Om even de baasjes van honden in 2 groepen te verdelen ( uiteraard zitten er veel middenwegen in) heb je de baasjes die veel met de opvoeding bezig zijn ( groep 1) en de commando's/regels scherp stellen en het liefst ook wel echt gehoorzaamheid hebben na het geven van een bepaald commando of opvolgen van de regel.
Dan heb je de baasjes ( groep 2) die niet veel met de opvoeding bezig zijn en dingen een beetje op de loop laten gaan. Het allemaal niet zo nauw nemen en het ook niet ervaren als "erg" ( geef het beest een naam) als de hond de fout in gaan.
Even voor de duidelijkheid, ik heb het niet over probleemgedrag of gedrag wat gevaarlijk kan zijn.
Even wat voorbeelden.
Stoeprand, de hond mag niet zo maar oversteken. Ook koppel je het woord zit er aan. De hond wacht wel braaf ( dus niet gevaarlijk) maar gaat niet zitten. Er komt geen verkeer aan.
Groep 1, zou waarschijnlijk de hond alsnog laten zitten.
Groep 2, haalt schouders op en vind het prima zo lang de hond netjes wacht.
Hond heeft op een dag een adhd bui en luistert totáál niet met de training/cursus waar hij/zij normaal wel luistert.
Er is een heel lekker bot gekocht voor de hond.
Groep 1, Geeft de hond een commando en geeft daarna het bot. Zegt tegen de hond "plaats" en de hond eet daar zijn bot.
Groep 2, geeft het bot en laat de hond eet op een plek naar keuze.
Een groepswandeling met het hondenforum in een omheind losgooiveld/gebied. Allemaal onbekende honden en mensen. Hond luistert een stuk minder goed, dan hij/zij normaal doet. Zorgt niet voor vervelende situaties, maar gaat bijvoorbeeld wat verder vooruit dan anders etc.
Groep 1, Probeert er nog wat van te maken en geeft niet op.
Groep 2, Laat de hond zijn gang maar wat gaan.
De halsband wordt gepakt, na 2 dagen wat minder doen wordt er vandaag weer goed gewandeld. De hond barst van de energie en gedraagt zich wat druk met halsband omdoen.
Groep 1, wacht tot de hond rustiger is en laat de hond zitten en doet de halsband om.
Groep 2, doet de halsband om en negeert hier het drukke gedrag.
Nu zijn de situaties even heel zwart wit, zijn veel tussenwegen. Maar om een beetje helder te maken van de verschillen in groepen.
Ik zelf zit duidelijk in groep 2 en misschien zelfs wel wat extreem. Ik ben heel makkelijk, zolang niemand er maar last van heeft. Dus uiteraard met oversteken enzo ben ik wel voorzichtig en moeten zijn wel echt luisteren. Als er een aangelijnde hond komt, moeten zij wel luisteren en lijn ik ze ook aan etc. Maar ik heb het echt over de dingen, wat niet voor een gevaarlijke situatie kan zorgen.
Het zorgt er bij mij voor dat ik eigenlijk nooit stress ervaar, ook niet in grote groepen. Omdat het mij niet zoveel boeit of mijn honden perfect luisteren. Een cursus vind ik heel leuk en het boeit mij eerlijk gezegd niet als daar een keer een dag tussen zit dat niets lukt. Als dat precies een wedstrijd dag is, sja jammer dan.
En mijn honden en opvanghonden? Die zijn net zo makkelijk als ik haha. Die luisteren buiten goed en binnen ook. Ook al, was dat compleet anders toen zij net kwamen. Beide toch wel probleemhonden, zeker Luna.
Ik denk wel, als ik meer de instelling van groep 1 had, dat hun gedrag en het luisteren sneller tot stand had kunnen komen wellicht. Maar ik denk dat ik dan zelf meer stress had gehad, omdat die manier niet past bij mij. Daarnaast zal ik groep 1 nooit lang volhouden, haha.
Hoe zijn jullie? Nogmaals, ik heb het niet over mogelijke gevaarlijke dingen maar over de kleinere dingen.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: Discussie perfectionistisch of juist niet?
Groep 2 dan. Ik ben ook vrij makkelijk. Ik heb dat ook opgelost door sommige dingen niet te willen. Bij de stoep moeten ze wachten. Maar of ze dat staand, zittend of liggend doen maakt me niks uit. Als ze maar wachten. Botjes eten? Doe maar waar je zin hebt, je laat alleen wel de andere honden met rust. Ik heb wel dingen die echt moeten, en daar is ook geen discussie over mogelijk, maar veel maakt me niet zoveel uit.
-
DaniBanani
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
- Aantal honden: 1
Ik zit er tussenin 
Dexter kan héél druk doen onderweg naar de auto, en ik heb het geduld niet om telkens te wachten tot hij niet meer trekt, één stap zetten, wachten, enzovoorts. Dus dan laat ik hem even. En toen hij een keer bij een behendigheidsrondje werkelijk alles deed behalve waar ik op stuurde heb ik hard staan lachen. Dat was dus echt weigeren om door de band te gaan, om 6 hindernissen verderop om te draaien, naar de band te draven, en er keurig doorheen te springen. Nou, dat vond ik vooral grappig.
Maar zonder toestemming oversteken mag hij echt niet, nooit. En als ik een serieus commando geef dan moet dat ook worden opgevolgd. Eten uit mijn handen grissen wil ik ook echt niet hebben. Dus dan kan ik wel streng zijn en moet hij gewoon luisteren. Ook met stomme dingen als zitten in de lift, of wachten als ik wacht zeg voor hij een brokje oid mag pakken. En ik kan me ook druk maken als hij buiten ineens niet luistert, schaam me dan toch altijd een beetje. Maar goed, dan zie ik weer iemand die vijfendertig keer "hé, poepie, kom nou, alsjeblieft!" staat te roepen en dan voel ik me weer een stuk beter
Dexter kan héél druk doen onderweg naar de auto, en ik heb het geduld niet om telkens te wachten tot hij niet meer trekt, één stap zetten, wachten, enzovoorts. Dus dan laat ik hem even. En toen hij een keer bij een behendigheidsrondje werkelijk alles deed behalve waar ik op stuurde heb ik hard staan lachen. Dat was dus echt weigeren om door de band te gaan, om 6 hindernissen verderop om te draaien, naar de band te draven, en er keurig doorheen te springen. Nou, dat vond ik vooral grappig.
Maar zonder toestemming oversteken mag hij echt niet, nooit. En als ik een serieus commando geef dan moet dat ook worden opgevolgd. Eten uit mijn handen grissen wil ik ook echt niet hebben. Dus dan kan ik wel streng zijn en moet hij gewoon luisteren. Ook met stomme dingen als zitten in de lift, of wachten als ik wacht zeg voor hij een brokje oid mag pakken. En ik kan me ook druk maken als hij buiten ineens niet luistert, schaam me dan toch altijd een beetje. Maar goed, dan zie ik weer iemand die vijfendertig keer "hé, poepie, kom nou, alsjeblieft!" staat te roepen en dan voel ik me weer een stuk beter

- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Hier ook groep 2. Ik ben niet zo streng. Manlief is meer van groep 1, dus dat is wel wat lastig soms.
- Sulluna
- Zeer actief
Ik heb ook dingen die wel echt moeten, maar dan heb je het over evt gevaar of ongemak voor derden. Maar zolang die 2 dingen niet meespelen in de situatie, ben ik écht makkelijk. Mensen verbazen zich dus regelmatig als zij zien hoe goed mijn honden luisteren, terwijl ik zo makkelijk ben.
- Sulluna
- Zeer actief
Ik bedoel groep 2 niet zo zeer als streng, maar meer als consequent en wat perfectionistisch.wolvster schreef:Hier ook groep 2. Ik ben niet zo streng. Manlief is meer van groep 1, dus dat is wel wat lastig soms.
Ja, lijkt mij lastig inderdaad als je man juist weer anders is. Merk je daarin verschil, qua gedrag van de honden?
Laatst gewijzigd door Sulluna op 26 okt 2015 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Nerazi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
- Aantal honden: 2
Ik denk dat ik er een beetje tussen val. Ik ben veel met de opvoeding/training van mijn honden bezig, maar perfectionistisch ben ik niet. Ze mogen her en der best wat steekjes laten vallen. Als ik 'zit' zeg en dat gebeurt even niet meteen en ik nog een tweede keer 'zit' moet zeggen, who cares? Doen ze het helemaal niet wil ik ook nog wel eens roepen 'dan blijf je toch lekker staan!'.
In huis ben ik helemaal makkelijk, ze zoeken het maar uit met zijn tweetjes en ze mogen zelfs schooien.
Buiten ben ik wel wat strenger, het enige commando wat wel écht opgevolgd moet worden is het 'hier' commando. Je komt en als je daar geen zin in hebt kom ik je wel halen en ga je weer aan de lijn. Verder wil ik wel dat ze goed luisteren buiten en bemoei ik me met bepaalde situaties en hoe zij zich daarin gedragen. Ik beslis ook met welke honden ze contact hebben en met welke niet.
Qua training met Nila ben ik ook niet zo heel strikt. Tenminste, niet meer. Ik beleef er zo veel minder lol aan als ik hoge eisen voor mezelf en voor haar heb. Nu kan ik gewoon lekker ontspannen trainen en lach er zelfs om als ze de kantjes er vanaf loopt en bovendien loopt ze juist minder snel de kantjes er vanaf als ik op een ontspannen manier zonder druk met haar bezig ben.
We hebben lol samen en daar gaat het om. Laatst had ik een spoor uitgezet, heel druk mee bezig geweest en ik was er helemaal trots op. Ik wil haar dat spoor uit laten werken maar madam had er geen zin in, sprong er over heen, liep te zigzaggen en maakte één feestje er van. Nee, dat was niet de manier waar op ik haar graag zie speuren maar ik moest er zo om lachen dat ik me daar dan weer niet druk om ga maken. Voorheen had ik er misschien nog wel van gebaald 'verdorie! zo'n mooi spoor en dan doe je dit!'..
Kortom; ik denk dus dat ik er een beetje tussen in zit
In huis ben ik helemaal makkelijk, ze zoeken het maar uit met zijn tweetjes en ze mogen zelfs schooien.
Buiten ben ik wel wat strenger, het enige commando wat wel écht opgevolgd moet worden is het 'hier' commando. Je komt en als je daar geen zin in hebt kom ik je wel halen en ga je weer aan de lijn. Verder wil ik wel dat ze goed luisteren buiten en bemoei ik me met bepaalde situaties en hoe zij zich daarin gedragen. Ik beslis ook met welke honden ze contact hebben en met welke niet.
Qua training met Nila ben ik ook niet zo heel strikt. Tenminste, niet meer. Ik beleef er zo veel minder lol aan als ik hoge eisen voor mezelf en voor haar heb. Nu kan ik gewoon lekker ontspannen trainen en lach er zelfs om als ze de kantjes er vanaf loopt en bovendien loopt ze juist minder snel de kantjes er vanaf als ik op een ontspannen manier zonder druk met haar bezig ben.
We hebben lol samen en daar gaat het om. Laatst had ik een spoor uitgezet, heel druk mee bezig geweest en ik was er helemaal trots op. Ik wil haar dat spoor uit laten werken maar madam had er geen zin in, sprong er over heen, liep te zigzaggen en maakte één feestje er van. Nee, dat was niet de manier waar op ik haar graag zie speuren maar ik moest er zo om lachen dat ik me daar dan weer niet druk om ga maken. Voorheen had ik er misschien nog wel van gebaald 'verdorie! zo'n mooi spoor en dan doe je dit!'..
Kortom; ik denk dus dat ik er een beetje tussen in zit
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Grootste deel groep1, hoewel niet op alle voorbeelden.
Overigens levert mij dat geen stress, en voor zover ik kan beoordelen mijn hond ook niet.
Is onze "naruurlijke" manier zeg maar.
Duidelijk, geen discussie.
Maar echt nog wel ruimte om leuk hond te zijn.
Voor mij vermindert het stress als ik weet dat ik van mijn commando's op aan kan.
Het gebeurt dus ook zeer regelmatig dat ik geen commando's geef, gewoon lekker relaxed. Maar de commando's dìe ik geef dienen toch echt wel opgevolgd te worden. Al zou het me 10 minuten kosten. (wat dus nooit gebeurt, wat Habibi weet prima dat ze er toch niet mee weg komt)
Alleen op wedstrijd ervaar ik soms wat stress.
Overigens levert mij dat geen stress, en voor zover ik kan beoordelen mijn hond ook niet.
Is onze "naruurlijke" manier zeg maar.
Duidelijk, geen discussie.
Maar echt nog wel ruimte om leuk hond te zijn.
Voor mij vermindert het stress als ik weet dat ik van mijn commando's op aan kan.
Het gebeurt dus ook zeer regelmatig dat ik geen commando's geef, gewoon lekker relaxed. Maar de commando's dìe ik geef dienen toch echt wel opgevolgd te worden. Al zou het me 10 minuten kosten. (wat dus nooit gebeurt, wat Habibi weet prima dat ze er toch niet mee weg komt)
Alleen op wedstrijd ervaar ik soms wat stress.

- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Contacteer:
Een 2 maar met sommige dingen wel een 1 voornamelijk tegen Maylo, zeker als om eten gaat want hij denk dat dan alles maar mag.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik ben meer groep 2. Maar het is ook wel afhankelijk van de hond. Van Mila verwacht ik veel meer (die kan ook veel meer) en daarom ben ik met haar minder makkelijk dan met Amy en Amoz. Mila is ook gewoon een minder makkelijke hond, dus ik móet noodgedwongen ook wel wat strenger/consequenter zijn, want anders neemt ze een loopje met me. Mila vaart daar zelf ook veel beter bij.
Maar over het algemeen mogen ze bij mij best veel en moeten ze vrij weinig. Ik heb niet zo veel regels, maar ben wel consequent in die regels. Dat hoeft verder allemaal niet perfect, ik ben al tevreden als de intentie goed is
Maar over het algemeen mogen ze bij mij best veel en moeten ze vrij weinig. Ik heb niet zo veel regels, maar ben wel consequent in die regels. Dat hoeft verder allemaal niet perfect, ik ben al tevreden als de intentie goed is
-
Pino01
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Ik val echt in groep 2 zolang er geen gevaarlijk situatie is. Er zijn 2 commando's waar echt naar geluisterd moet worden. Dat zijn "hier" en "halt".
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik ben ook wel grotendeels groep 2, maar het hangt ook erg af van de hond die ik aan het lijntje heb.
Als ik even dit voorbeeld eruit neem:
Als ik even dit voorbeeld eruit neem:
Met Finn zit ik dan duidelijk in groep 2. Het heeft ook geen zin om nr. 1 te proberen, want hij vertikt het. Dan gaat bij hem compleet de rem erop en bij mij zorgt het voor veel frustratie. Met Biry of Joris zou ik vroeger wel bij groep 1 hebben gehoord. Zeker bij Biry moest je niet jezelf 'ondermijnen' door het maar door de vingers te zien.Hond heeft op een dag een adhd bui en luistert totáál niet met de training/cursus waar hij/zij normaal wel luistert.
- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Ik kies bijna voor alles 1. Mijn honden zijn niet van het type dat je ze maar wat hun gang moet laten gaan. Mijn vriend is overigens wel veel makkelijker met ze. Maar ik vind het erg fijn dat ze goed luisteren en laat het zeker niet gaan. Ik probeer altijd net zolang iets tot het goed gaat. Maar over het algemeen hoef ik daar ook niet heel erg veel moeite voor te doen. Als je altijd consequent bent dan heb je een stuk minder gedoe vind ik.

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Groep twee en dan eerder te makkelijk nog er zou een groep 3 bij kunnen 
Kijk oversteken is er niet bij gewoon niet.
Maar met eten zit hij gewoon net als de katten naast ons te bedelen
Spelletjes doen we voor Toots zijn lol, Hij moet vaak iets doen voor een sticky maar heeft hij geen zin krijgt hij toch wel dat sticky.
Hij is mateloos verwend. Maar met zijn veiligheid zijn wij wel heel streng zeg maar.
Kijk oversteken is er niet bij gewoon niet.
Maar met eten zit hij gewoon net als de katten naast ons te bedelen
Spelletjes doen we voor Toots zijn lol, Hij moet vaak iets doen voor een sticky maar heeft hij geen zin krijgt hij toch wel dat sticky.
Hij is mateloos verwend. Maar met zijn veiligheid zijn wij wel heel streng zeg maar.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
Manu
Waarom heb je al mijn dingetjes gepakt en in groep 1 gezet?
Ik hoef hier dus geen antwoord voor jou op te geven
Al heb ik dan wel de makkelijke hond, Manu in dit geval, omdat de regels zo goed worden volgehouden. Die wil nog wel eens over je heen walsen als je de riem wat laat vieren. Vrijwel letterlijk.
Al heb ik dan wel de makkelijke hond, Manu in dit geval, omdat de regels zo goed worden volgehouden. Die wil nog wel eens over je heen walsen als je de riem wat laat vieren. Vrijwel letterlijk.
Laatst gewijzigd door Manu op 26 okt 2015 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- dagmar88
- Zeer actief
Ik heb nu geen honden waarbij je laks of makkelijk kunt zijn. Ze hebben ieder hun eigen regeltjes, maar het is wel één of het ander, niet soms wel of niet.
Heeft ook niets met perfectionisme te maken. Gewoon duidelijk en consequent.
Merk het direct aan ze wanneer ik steken laat vallen.
- Roompie
- Zeer actief
Altijd een 2 en zal zo ook wel blijven. Áls ik al een commando geef dan dient die wel opgevolgd te worden. En zelfs Flupke weet dat al, al kent ze er nog maar 2 en dat is Hier en Wachten.

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Ik zit er tussen in. Commando wacht bijvoorbeeld. Ik wil dat ze direct stilstaan maar of ze daarbij blijven staan of gaan zitten dát maakt mij dan geen bal uit.

-
Manu
Ik wil altijd van alles, het is altijd maar afwachten of ze dat doen.
Als ze het niet doen heb ik weer een nieuwe taak voor mezelf.
Zo heb ik na het topic met de filmpjes van Manu echt wel even een tik gehad. Ik doe altijd al op een irritante manier mijn best en dat bleek dus niet genoeg.
Ik wilde niet meer naar losloopgebieden zonder dat ik wist wat ik tegen ging komen en kon me al een dag van tevoren heel druk maken want misschien luistert hij niet
That's me.
Als ze het niet doen heb ik weer een nieuwe taak voor mezelf.
Zo heb ik na het topic met de filmpjes van Manu echt wel even een tik gehad. Ik doe altijd al op een irritante manier mijn best en dat bleek dus niet genoeg.
Ik wilde niet meer naar losloopgebieden zonder dat ik wist wat ik tegen ging komen en kon me al een dag van tevoren heel druk maken want misschien luistert hij niet
That's me.
- Sulluna
- Zeer actief
Hahahaha! Nou ik vind het dus mooi om te zien hoe wij zo verschillend zijn maar het bij onze honden heel goed werkt. Bij de jouwe groep 1 en bij de mijne groep 2. Het een is ook niet beter dan het ander. Maar wel anders. Ik vind het heel boeiend om te zien, dat mensen zo verschillend kunnen zijn en toch allebei het "juiste" resultaat ermee boeken.Manu schreef:Waarom heb je al mijn dingetjes gepakt en in groep 1 gezet?![]()
- Sulluna
- Zeer actief
Ja klopt, beetje verkeerd verwoord. Consequent is beter verwoord. Kan je een voorbeeld noemen waaraan je het merkt als je makkelijk bent? ( dus niet consequent zoals anders)dagmar88 schreef:Ik heb nu geen honden waarbij je laks of makkelijk kunt zijn. Ze hebben ieder hun eigen regeltjes, maar het is wel één of het ander, niet soms wel of niet.
- Sulluna
- Zeer actief
Ik merk het dus gelijk aan mijn honden als ik een dag wel consequent ben. Na de 1e dag van de 1e cursus, dacht ik wel even een dag heel consequent te zijn...
Nou, mijn hemel. Mijn honden werden letterlijk chagerijnig van mij en de meest simpele dingen vertikte zij na het zoveelste commando te doen. Terwijl, als ik dus heeeel makkelijk ben, zij een opdracht dus perfect uitvoeren. Ik gok, omdat zij de gehele dag geen fuck voor mij hoeven te doen en hun eigen ding kunnen doen. Dus als ze dan dat ene commando krijgen, ze het gewoon doen en boeiend vinden. ( en er staat altijd een blij vrolijk hyper baasje die het dan uitvoerig beloont)
Nou, mijn hemel. Mijn honden werden letterlijk chagerijnig van mij en de meest simpele dingen vertikte zij na het zoveelste commando te doen. Terwijl, als ik dus heeeel makkelijk ben, zij een opdracht dus perfect uitvoeren. Ik gok, omdat zij de gehele dag geen fuck voor mij hoeven te doen en hun eigen ding kunnen doen. Dus als ze dan dat ene commando krijgen, ze het gewoon doen en boeiend vinden. ( en er staat altijd een blij vrolijk hyper baasje die het dan uitvoerig beloont)
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik zit er ook tussenin. Aan de ene kant wil ik gewoon dat Elco doet wat ik zeg. Zeker de commando's die hij goed kent. Aan de andere kant: het is geen robot, maar een (jonge) hond. Dus dat hij niet altijd direct doet wat ik wil dat hij doet, dat hoort erbij.
Wel begin ik altijd met een vriendelijk gesproken commando. Vriendelijk betekent echter niet vrijblijvend en dat weet Elco ook heel goed.
Ik ben volgens mij wel behoorlijk consequent, maar kan hem, zeker nu hij commando's in de meeste gevallen meteen opvolgt, toch behoorlijk wat vrijheid geven om zelf keuzes te maken. Zitten voor het oversteken heeft hij nooit gehoeven van mij. Het naast lopen met z'n neus op m'n knie hoeft ook niet echt van mij. En hij hoeft ook niet constant naar mij te kijken. Maar hij moet me wel in de gaten houden, en als ik z'n aandacht vraag, wil ik die ook meteen hebben. Vooral dat laatste werken we nog aan, want zeker andere honden zijn vaak toch veel interessanter dan doen wat de baas vraagt...
Wel begin ik altijd met een vriendelijk gesproken commando. Vriendelijk betekent echter niet vrijblijvend en dat weet Elco ook heel goed.
Ik ben volgens mij wel behoorlijk consequent, maar kan hem, zeker nu hij commando's in de meeste gevallen meteen opvolgt, toch behoorlijk wat vrijheid geven om zelf keuzes te maken. Zitten voor het oversteken heeft hij nooit gehoeven van mij. Het naast lopen met z'n neus op m'n knie hoeft ook niet echt van mij. En hij hoeft ook niet constant naar mij te kijken. Maar hij moet me wel in de gaten houden, en als ik z'n aandacht vraag, wil ik die ook meteen hebben. Vooral dat laatste werken we nog aan, want zeker andere honden zijn vaak toch veel interessanter dan doen wat de baas vraagt...
- Nerazi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Consequent ben ik wel in bepaalde dingen. Anders wordt het ook één groot zooitje en dat is nou niet iets wat ik kan permitteren bij mijn type honden
maar alles perfect willen hebben en honden hebben die tot in de puntjes luisteren en mijn commando's opvolgen en er van balen als iets een keer minder goed gaat, nee dat niet.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
ik val in beide groepen
als ik aan het trainen ben eis ik gehoorzaamheid (mits de hond het kent) in het dagelijkse leven wil ik dat ze wel luisteren maar als ik iets langer moet wachten so what.
ellen
ellen
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Groep 2. Zeker met druk gedrag ga ik niet iedereen frustreren omdat ik een puntje moet scoren. Dat jut mekaar maar op en ik ben uiteindelijk degene die er last van heeft als ik door blijf zeuren dat ze moeten luisteren. Dat doen ze op dat moment toch niet.
Nee hoor, als het te gek wordt brul ik een keer en verder schuif ik ze in en uit de auto en doen ze hun best maar
Nee hoor, als het te gek wordt brul ik een keer en verder schuif ik ze in en uit de auto en doen ze hun best maar
-
Manu
Hier hoeven ze ook niet de hele dag commando's te doen hoor.Sulluna schreef:Ik merk het dus gelijk aan mijn honden als ik een dag wel consequent ben. Na de 1e dag van de 1e cursus, dacht ik wel even een dag heel consequent te zijn...
Omdat ze de regels goed kennen is dat helemaal niet nodig. Maar die regels gelden wel altijd. En als ze zich gedragen naar die regels kan er af en toe wel iets wat normaal niet mag.
Zoals op de bank komen liggen, dat mag alleen op uitnodiging en dat snappen ze.
Ik loop niet de hele dag te commanderen, echt niet.
Maar áls ik iets wil dan moeten ze dat doen. Als ik door de vingers zie dat het niet gebeurt, bij beiden trouwens, dan heb ik daar de volgende keer echt last van. Vooral Manu heeft daar een handje van. Ik heb daar zelf geen last van.
Buiten wel, met dat loslopen ben ik een stresskip en ik moet echt mijn best doen letterlijk los te laten. Ik ben gewoon als de dood dat ik een van die honden weer kwijt raak.
Of dat ze verscheurd worden door een andere hond.
- pinguin20
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): leonberger
Duidelijk groep 2. Maar daar heb ik ook de hond naar gekozen, ik zou er niet goed tegen kunnen als ik zo goed op moet letten omdat mijn hond anders zelf wel de regeltjes gaat verzinnen. Er moet maar een ding, en dat is wachten als ik dat zeg.
Dag lieve Ayla 11-7-2011 ~ 27-3-2013, voor altijd in mijn hart
- Sulluna
- Zeer actief
Manu, ik doelde op dagmar die zei dat zij het merkt als zij niet consequent is. Terwijl ik het andersom juist weer merk.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Ja, en dat heeft dus ook veel te maken met het type honden dat je hebt.Sulluna schreef:Ik merk het dus gelijk aan mijn honden als ik een dag wel consequent ben. Na de 1e dag van de 1e cursus, dacht ik wel even een dag heel consequent te zijn...
Mila kan ik (wat haar betreft) niet genoeg vragen, die heeft dat juist nodig. En bied ik haar dat niet en word ik nonchalant wat betreft het opvoeren van commando's, dan doet ze een volgende keer gewoon helemaal niet meer wat ik vraag. Ze hoeft dus van mij bijvoorbeeld echt niet à la seconde te gaan zitten als ik dat zeg, dat mag ook binnen 2 of 3 seconden
Aan Amoz moet ik inderdaad niet te vaak iets vragen, dan doet hij het met alle plezier en aandacht. Amy vindt het wel heel leuk, ook tien keer achter elkaar, maar gaat ook geen loopje met me nemen als ik eens een keer wat door de vingers zie.