Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Discussie perfectionistisch of juist niet?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Discussie perfectionistisch of juist niet?

Ongelezen bericht door DeDiana »

In principe verwacht ik van alle drie mijn honden dat ze mijn commando's opvolgen. Maar Amoz kent eigenlijk nauwelijks commando's (alleen maar zijn naam en het commando 'op') en krijgt ze dus ook zelden. Amy kent een paar meer commando's en Mila kent er meer dan ik kan onthouden. Dus ja, Mila krijgt ook meer commando's omdat ze er veel meer kent en het ook leuk vindt om commando's op te volgen. Dan verwacht ik dus wel dat het wordt opgevolgd, maar de uitvoering hoeft niet perfect of à la seconde. Ik ben dan dus wel consequent, maar niet perfectionistisch.
Bij Amy laat ik het wel eens gaan als ze een commando niet opvolgt, omdat ik dan denk dat het misschien op dat moment nog te moeilijk was. Dan ben ik heel pragmatisch en ga ik er geen halszaak van maken.
Wat betreft opvoeding - wat bij mij niets met commando's heeft te maken - ben ik ook heel consequent. Ze mogen pas de auto uit als ik het zeg, ze mogen pas de deur uit als ik het zeg, ze moeten wachten voor het oversteken... Hoe ze dat doen, maakt me niet uit, zolang ze maar wachten op mijn teken dat ze mogen gaan. Maar daar is dus geen commando aan gekoppeld.
Voor het wandelen moeten Amy en Mila zitten als ik de riem omdoe. Amoz kan helemaal niet zitten, dus die mag gewoon blijven staan. En Amy vindt het rustig blijven zitten nog moeilijk en daar oefen ik wel op, maar de lat ligt wat dat betreft bij haar veel minder hoog dan bij Mila.
Dus als het gaat om de vraag of je perfectionistisch met je honden omgaat, is het antwoord bij mij duidelijk 'nee', maar dat wil niet zeggen dat ik niet consequent ben (per hond).
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ligt aan het onderwerp.

honden hebben bij mij veel vrijheid. maar er zijn regels en grenzen en daar eis ik 100% gehoorzaamheid.

zoals het stoepverhaal uit het openingsbericht. van mij hoeven ze geen zit/lig kunstje te doen, maar wachten is een harde eis.

dus groep 1 denk ik, maar dan alleen op bepaalde punten
Afbeelding
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik denk dat het meer gaat om het exact uitoefenen van het commando?

Als ik kijk naar TS en naar mezelf verschillen wij daar behoorlijk in.
Bij mij is bedelen naar je plaats. Beide honden kennen dat principe maar vooral Manu heeft er nog een handje van dan vóór zijn mand te gaan liggen en blijft dan ook in die bedelmodus of andere modus waarvoor hij weggestuurd is. Als ik op mijn strepen sta en zeg dat hij echt ín zijn mand moet, schakelt gelijk die modus uit.
TS haar honden hoeven niet op hun plaats, maar moeten gewoon ergens anders naar toe en leggen zich er daar bij neer. Manu doet dat niet.

Als ik de deur open doe moeten mijn honden wachten, Manu weet dat dondersgoed maar probeert soms toch zich tussen de deur te wringen. Ik stuur hem dan terug en dan gaan we weer met het oogcontact en pas vertrekken als ik zeg dat we gaan.
Als hij zich niet tussen de deur wringt, vertrekken we gewoon.

Wachten bij de stoeprand is alle vier de poten op de stoep.
En we gaan pas oversteken als hij me aangekeken heeft. Hij is zo bezig met naar de overkant komen dat hij in een veel te rap tempo naar de overkant schiet, vandaar eerst het oogcontact om hem eraan te herinneren dat hij met mij mee loopt. Ben ik daar een keer laks in, dan loopt hij overal zomaar de stoep af en moet ik hem echt weer een week lang bij elke stoeprand om contact vragen en het meerdere keren per wandeling herhalen. Daarna wacht hij gewoon uit zichzelf, en maakt oogcontact zodra de laatste auto of fietser voorbij is gereden.

Dit doe ik eigenlijk al zo vanzelf dat ik het niet als lastig ervaar. Ik wil graag dat hij goed luistert. Van Uma verlang ik dat weer minder.
Het is een zelfverzekerde, grote en sterke hond. En ik weet zeker dat hij heel goed over mensen heen kan walsen.
Hij weet dondersgoed hoe alles moet, maar hij tast continue zijn grenzen af. Ik vind het altijd een heel gemakkelijke hond, er zit geen kwaad in. Maar hij regelt graag en denkt dat hij dat het allerbeste kan. Hij mag heel veel, want hij houdt van vrijheid en dat hij vertrouwen van me krijgt, maar dan wel binnen de kaders die ik aangegeven heb.
Doet hij dat niet, dan gaan we weer strikt doen.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik wil niet dat mijn hond zomaar uit de auto springt als die open gaat. Dat weet madam en met een tweedeursauto waarbij ze op de achterbank zit is dat ook makkelijk te handhaven. Maar gisteren is het haar gelukt om er vóórdat ze toestemming kreeg uit te komen. Tsja, dat is niet de afspraak dus moest ze terug en mocht er na even wachten pas weer uit. Dat smoel sprak boekdelen maar dat is haar probleem.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Oke, perfectionistisch en consequent gaat hier een beetje door elkaar lopen.

In het dagelijkse leven ben ik zeer consequent. Geef niet idioot veel commando's, maar die dienen dus wel per se uitgevoerd te worden.

In de gg training ben ik ook consequent, maar daar wordt echt op centimeters getraind. Wel perfectionistisch dus. Maar zonder de stress die ik sommige mensen daar weer aan zie koppelen.
Meer stress bij mij betekent automatisch een slechter uitgevoerde oefening door Habibi. Goeie spiegel wat dat betreft.
En wat ik bedoel met op centimeters trainen: ze moet dan toch echt rècht naast me zitten, niet scheef. En bij het appel op afstand wil ik dat ze van sta naar af naar achtereren gaat liggen, niet door de voorpoten naar voor te strekken. En de oefening vak wil ik ze toch echt midden in het vak, niet aan de rand.
Dit allemaal omdat het anders punten kost.
Maar het trainen op dat perfecte is leuk. Steeds is scherper, iets strakker. Training gaat in de enorm grote hoofdmoot ook echt op beloning en niet op straf. Enige uitzondering is een keer een boze blik of een ùh. Meer dan voldoende.
Dus dan wel perfectionistisch, maar voor de hond (en eigenaar) in de basis op een leuke manier.
Afbeelding
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Ik val onder groep 1. Toen bish* is z'n jongere jaren nog bij mijn broer woonde en ik hem 2x per week ophaalde was ik groep 2. Ik was altijd blij om hem te zien en nam het niet nauw met de regels.
Dat hield in in de praktijk
Dat ik ondersteboven gesprongen werd als ik hem ophaalde (mens vs hond, 52 vs 40 kilo)
Dat als ik om een zit vroeg hij eerst om zich heen keek om te zien of ik het misschien tegen iemand anders had
Dat ik over straat gesleurd werd als hij aangelijnd was
Dat hij de bal niet loste als hij daar geen zin in had (en dat was vaak).

Nu was het geen hond die verder chaos veroorzaakte maar ik heb daar wel korte metten mee gemaakt toen ik hem jaren later in huis nam. En ik moet eigenlijk zeggen lange metten want het heeft heel veel tijd gekost om het gedrag om te buigen.

Daarom nu met Dex groep 1 en dat bevalt heel erg goed.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Groep 1, waarbij de ene hond meer dingen heeft die moeten, dan de andere hond. Ze hebben het nodig en ik ben zelf nu eenmaal zo. :D
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Helemaal waar Nanna maar dat was mijn eigen schuld. Ik schaarde bijna alles onder "ach hij heeft me gemist/heeft te weinig beweging gehad daarom doet hij zo".
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Ik ben in vrijwel alles een inconsequente, toegeeflijke en lakse baas :LOL:
Groep 5 of zo dus

Er zijn feitelijk maar 2 dingen die een hond "moet" bij mij en dat is dat ik ten alle tijde aan ze moet kunnen zitten als ze iets op staan te vreten en ik wil dat afpakken en als ze iets mankeren wil ik er zelf een zalfje aan kunnen smeren of iets van dien strekking.
En ALS ik met harde stem brul dat ze moet blijven of komen dan gebeurt dat ook :mann:
En ik laat me vrijwel nooit gelden dus als ik sta te brullen MUIS HIER dan weet ze duvels goed dat daar een reden voor is en komt ze ook braaf.

Verder mag ze alles en doet ze ook alles en daar is het het hondje ook naar.
Bij een ander soort hond zou ik vast op bepaalde vlakken weer anders zijn misschien, maar Muis ?
Die leeft doorgaans als een hond uit de stripjes van Off The Leash :engel:
Ik ga gerust scheef in de bank hangen omdat Muis midden op de bank ligt, maar even zo goed kan ik haar ook in 1 schep beweging verhuizen naar de andere kant hoor.
Verder lebbert ze borden af, likt gerust aan mijn vrok, vreet samen met mij een ijsje (softijs :lol1: )
Mag overal komen en opspringen, of ze dat nou als eerste of als laatst doet boeit me niet, ze mag al krijsend uit de auto springen als wee eenmaal aangekomen zijn in het bos en die keer dat ze even wachten moet staat ze dus krijsend op mijn schoot met haar bakkes tegen het raam aan te schurken en toeter ik :" nhee Mhhuiss... wwwaggggten"
Ze mag gillend achter ballen aan en aanblaffen dat ik dat kreng weer gooien moet mag ook.
Ze mag als eerste naar boven, als laatste, ze krijgt voor ons aan eten, of als het zo uitkomt na ons...
Muis krijgt elke keer als ze buiten is geweest of voor mijn part even in de garage is geweest en weer terugkomt lekkers uit haar pot en daar hoeft ze geen fluit voor te doen.,
S ochtend vliegen er stukjes kaas vanaf het aanrecht richting wachtende Muis en ook daar hoeft ze niets voor te doen
Ze krijgt alles...
heel af en toe kijk ik eens even of ze er nog voor wil gaan zitten en pootjes uit wil steken en dat doet ze dan ook braaf...juistomdat het verder nooit gevraagd wordt gok ik

Oftewel, een huishouden van Jan Steen als het op Muis aankomt :LOL:
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sulluna »

Heavy schreef:
Sulluna schreef:Wauw, super boeiend om te lezen allemaal! En wat super knap dat er ook mensen zijn die wisselen tussen de groepen! Ik zou dus echt geen groep 1 kunnen volhouden voor een langere periode, elk geval zou de lol er bij mij af zijn.

Dingen als dierenarts en verzorging enzo moeten mijn honden ook niet miepen hoor. Dat hebben ze maar te ondergaan.

Maar nog een leuk voorbeeld. Sultan kan heel mooi opzitten, dat wilde ik graag op de foto. Dus tijdens elke shoot die ik had ( een stuk of 6 in een jaar) probeerde ik dat op de foto te krijgen. Maar op 1 of andere manier, deed hij dit dus nooit tijdens een shoot. Sja, ik probeer het 2 keer en dan lach ik het weg. Boeiend, dan niet haha! Ik heb dan geen zin om door te zetten, ik vind het wel prima en dan doen wij toch andere foto's. (Overigens inmiddels heb ik er wel mooie foto's van haha een jaar later haha)

Terwijl een ander gewoon consequent was gebleven en het waarschijnlijk wel voor elkaar had gekregen tijdens de 1e shoot. Ik niet. Ik heb ook geen zin in moeilijk gedoe en denk bij dat soort dingen, prima jochie dan niet.

En toch.. de dingen die ik echt perse wil, doen ze echt altijd. ( zoals wachten met oversteken en hierrrr komen. ) alsof ze zelf ook wel weten dat die 2 commando's echt moeten en de rest eigenlijk meer een vraag is dan een commando haha!
Maar dan heb je het over kunstjes doen daar hou ik helemaal niet van dus daar ben ik ook niet streng in. Bij de dierenarts moeten ze zich gedragen en dat doen ze ook maar kammen dat heb ik bij Jip opgegeven . Bij Heavy gaat het prima dus ligt ook aan de hond.

Wat maakt voor jou het verschil tussen groep 1 en 2 ?
Het aantal commando's wat gegeven wordt of het wel of niet altijd moeten opvolgen van die commando's ?
Ehm, groep 1 ziet niet iets zo maar door de vingers en groep 2 wel. Zoiets?

Laat ik het zo zeggen, veel dingen die ik doe zijn misschien niet helemaal pedagogisch verantwoord :mrgreen: Ik laat mijn honden zoveel zelf doen en geef zij daarin weinig sturing. Omdat ik alles wat zij doen wel prima vindt. ( op de commando's hier en blijf na)

Dat bedoel ik, ik vind alles wel prima. Ik maak mij nergens druk om en ben gewoon makkelijk. "Ze doen maar". Zolang andere er geen last van hebben en het niet voor gevaarlijke dingen zorgt, vind ik écht alles wel goed. En toch, heb ik 2 honden zonder problemen die goed luisteren. Dus kennelijk, werkt ook het makkelijk zijn wel. Alhoewel, ik heb ook gewoon mazzel met honden die net zo makkelijk zijn als ik.

Vroeger dacht ik dat groep 1 "moest", omdat je hond anders over je heen zou lopen. Maar eigenlijk werd ik er heel gestresst van en ging zelfs de lol er vanaf. Tot ik alle regels heb laten vieren en dacht "zoek het maar uit". Jeetje, wat een verademing voor zowel mij als voor de honden. ( dat laatste merkte ik serieus, de mijne zijn er écht van opgeknapt waarschijnlijk omdat ik geen stress meer had dat het altijd goed moest gaan.)
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik ben redelijk losjes maar ze moeten wel komen als ik roep, anders kan ik uit mijn slof schieten. Verder kunnen ze behoorlijk zichzelf zijn bij mij. Ze zijn dus wel opgevoed, want ik kan ze bij me houden als ik dat wil.

Een oefening helemaal afwerken vind ik overigens niet persé perfectionistisch. Ik zou dan eerder van consequent spreken.

Bij perfectionisme is er het gevaar om door te slaan bij een hond en deze te weinig zichzelf te laten. Ik heb dat wel eens gezien namelijk. Ik vond dat niet zo leuk om te zien.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Mijn huidige honden mogen ook heel veel en ze mogen ook veel zelf uitzoeken. We hebben weinig regels en ze kennen nauwelijks commando's. Hier kennen ze en we oefenen met wacht (Pol kent dat wel, Aura nog niet zo goed ) maar dat is het wel.
En toch vind ik niet dat ik groep 2 ben. Ik ben nl wél consequent in wat ik belangrijk vind. Consequent staat voor mij niet gelijk aan de hele dag opdrachten geven, dus daar begrijp ik even niet zo goed wat je bedoelt als je zegt dat jouw honden chagrijnig worden als jij consequent bent?
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Sulluna schreef: Ehm, groep 1 ziet niet iets zo maar door de vingers en groep 2 wel. Zoiets?

Laat ik het zo zeggen, veel dingen die ik doe zijn misschien niet helemaal pedagogisch verantwoord :mrgreen: Ik laat mijn honden zoveel zelf doen en geef zij daarin weinig sturing. Omdat ik alles wat zij doen wel prima vindt. ( op de commando's hier en blijf na)

Dat bedoel ik, ik vind alles wel prima. Ik maak mij nergens druk om en ben gewoon makkelijk. "Ze doen maar". Zolang andere er geen last van hebben en het niet voor gevaarlijke dingen zorgt, vind ik écht alles wel goed. En toch, heb ik 2 honden zonder problemen die goed luisteren. Dus kennelijk, werkt ook het makkelijk zijn wel. Alhoewel, ik heb ook gewoon mazzel met honden die net zo makkelijk zijn als ik.

Vroeger dacht ik dat groep 1 "moest", omdat je hond anders over je heen zou lopen. Maar eigenlijk werd ik er heel gestresst van en ging zelfs de lol er vanaf. Tot ik alle regels heb laten vieren en dacht "zoek het maar uit". Jeetje, wat een verademing voor zowel mij als voor de honden. ( dat laatste merkte ik serieus, de mijne zijn er écht van opgeknapt waarschijnlijk omdat ik geen stress meer had dat het altijd goed moest gaan.)
ik denk eerlijk gezegd dat je het verschil tussen groep 1 en groep 2 een beetje te veel zwart/wit ziet.

riet hoeft helemaal niet veel en in huis geef ik eigenlijk nooit commando's omdat dat bij haar niet nodig is, maar daar zijn we samen naartoe gegroeid.
rietje had geleerd dat commando's er vooral waren om niet naar te luisteren en dat schiet niet op in mijn ogen, dan kun je ze beter helemaal niet geven.
ik weet nog een voorbeeld van toen ik haar net had.
ik riep haar om even met me mee de tuin in te gaan, ze keek me aan en ging de andere kant heen en dat pik ik niet, ik laat me niet negeren door een hond ook niet als die hond er net is.
dus ben ik haar op gaan halen en heb ik haar (zonder geweld uiteraard) aan haar halsband mee de tuin in genomen en haar daarmee duidelijk gemaakt dat je als hond in huize de drie r's gewoon komt als je geroepen wordt :pffff:
nu is al jaren een 'rietje, kom eens' genoeg om haar naar me toe te laten rennen, maar komen als ik roep doet ze dus wel ;)

wegsturen hoef ik haar nooit, ze is helemaal niet opdringerig en als ik vind dat ze genoeg geknuffeld is voor dat moment hou ik daar gewoon mee op, krijgt ze een kus op haar hoofd en een koekje en gaat uit zichzelf al weg.
plaats sturen hoeft ook niet, ze heeft zelf haar bed (dat tussen vriendje's en mijn stoel in ligt) heilig verklaard en ze ligt nauwelijks ergens anders.
mocht ze dat wel willen vind ik het ook best, van mij hoeft ze niet persé op dat bed hoor.
maar als ik haar om één of andere reden wel op haar plaats zou sturen, dan wil ik ook dat ze op haar bed gaat en is zomaar ergens liggen niet de bedoeling.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Als ik alle verhalen zo lees dan zit ik toch wel in groep 1 :F: Wat ik zeg moet gedaan worden en wel meteen! Maar omdat ik ze dat spelenderwijs heb aangeleerd zie ik dat niet als streng en ik schatte groep 1 wel in als streng zeg maar. Maar omdat de regels zo duidelijk zijn kan ik denk ik de rest van de tijd in groep 2 doorbrengen, zoiets dus :LOL:

Wel hebben ze allemaal hun eigen aanpak, Doran is geen makkelijke hond, maar luisterd perfect, er is niks ergers dan mama die boos is :( Dus als die zich eens staat op te pompen of staat te grommen naar een andere reu dan is een simpele uh genoeg om hem te doen stoppen, want als ik iets zeg dan meen ik het ook :zweep:

Zinzi moet ik bijna tegen fluisteren, dat is een heel zacht en gevoelig hondje die ook graag alles goed doet, maar als ik daar een keer potver tegen zeg is ze de rest van de dag van slag.

Luna, daar moet ik af en toe een goed gesprek mee hebben, Luna is een echte kattenmepper, ze weet dat ze er niet achteraan mag en 99 van de 100 keer doet ze dat ook niet, dan ziet ze een kat, kijkt naar mij en legt zich erbij neer dat het niet mag, die ene keer dat een kat weg rent en ik het niet zie, kan ze het niet weerstaan om erachter aan te gaan en trekt ze bijna m'n arm uit de kom.....dan krijgt ze een donderpreek, ben je nou helemaal bedonderd :L: en is ze weer een hele tijd braaf :F:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

renee-uk schreef:
Sulluna schreef: Ehm, groep 1 ziet niet iets zo maar door de vingers en groep 2 wel. Zoiets?

ik denk eerlijk gezegd dat je het verschil tussen groep 1 en groep 2 een beetje te veel zwart/wit ziet.

riet hoeft helemaal niet veel en in huis geef ik eigenlijk nooit commando's omdat dat bij haar niet nodig is, maar daar zijn we samen naartoe gegroeid.
rietje had geleerd dat commando's er vooral waren om niet naar te luisteren en dat schiet niet op in mijn ogen, dan kun je ze beter helemaal niet geven.
ik weet nog een voorbeeld van toen ik haar net had.
ik riep haar om even met me mee de tuin in te gaan, ze keek me aan en ging de andere kant heen en dat pik ik niet, ik laat me niet negeren door een hond ook niet als die hond er net is.
dus ben ik haar op gaan halen en heb ik haar (zonder geweld uiteraard) aan haar halsband mee de tuin in genomen en haar daarmee duidelijk gemaakt dat je als hond in huize de drie r's gewoon komt als je geroepen wordt :pffff:
nu is al jaren een 'rietje, kom eens' genoeg om haar naar me toe te laten rennen, maar komen als ik roep doet ze dus wel ;)

wegsturen hoef ik haar nooit, ze is helemaal niet opdringerig en als ik vind dat ze genoeg geknuffeld is voor dat moment hou ik daar gewoon mee op, krijgt ze een kus op haar hoofd en een koekje en gaat uit zichzelf al weg.
plaats sturen hoeft ook niet, ze heeft zelf haar bed (dat tussen vriendje's en mijn stoel in ligt) heilig verklaard en ze ligt nauwelijks ergens anders.
mocht ze dat wel willen vind ik het ook best, van mij hoeft ze niet persé op dat bed hoor.
maar als ik haar om één of andere reden wel op haar plaats zou sturen, dan wil ik ook dat ze op haar bed gaat en is zomaar ergens liggen niet de bedoeling.
Precies! Tessa hoeft niet veel, want die wordt alleen maar stug/angstig van veel commando's. Ze heeft dus veel vrijheid in huis, maar de paar dingen die ze moet, moet ze ook wel echt doen. Plaats is ook plaats en niet weglopen en ergens anders gaan liggen.

Ik heb geen 1000 regels, het zal me een worst wezen of ze eerst de deur uitgaan of dat ik geen plek meer heb op de bank. Alleen als ik iets zeg, wil ik wel dat ze luisteren, zonder een discussie. En ja, ik ga dan dus wel door tot ze luisteren, misschien ook omdat het niet het type honden zijn die heel gemakkelijk overal in zijn als ze alles zelf op mogen lossen. Maar de honden en ik worden niet gestresst van het 'moeten'. Leuk aangeleerd en gewoon duidelijk.
Sulluna
Zeer actief

Ja, het is ook even heel zwart wit, maar daarom zei ik dat er veel middenwegen zijn.

Ehm nou korte voorbeelden.

Sultan is druk met zijn tuig omdoen. Soms rent hij 2 rondjes om de tafel om vervolgens vrolijk naar mij te rennen en dan gaan zijn billen zo snel heen en weer, dat het soms een uitdaging is om zijn tuig om te krijgen. Ik vind dat prima.
Zodra ik Nikki haar straat in rijdt, weet Sultan dat wij naar Manu gaan. Hij gaat dan zitten joelen in de auto. Prima.
Sultan kan wel trekken ( niet heel hard hoor) aan de lijn, ik vind dat prima. Hij loopt ook nooit naast ( behalve passeren honden, of oversteken) maar altijd voor mij. Prima.
Sultan loopt wel eens links van een paal en ik dan rechts. Ik pak de lijn zelf over en vind het wel prima.

Luna rolt in elk vies iets wat zij ziet. Konijnenpoep bijvoorbeeld. Prima.
Als ik de sleutel in de voordeur steek ( ik heb een camera binnen) staat Luna met haar voorpoten tegen mijn tussendeur aan totdat ik de tussendeur open doe. Prima
Luna bedelt als ik iets eet, ook prima.
Luna heeft soms de neiging botten/speeltjes te verplaatsen. Zo dat ik boven of op de gang of zelfs de slaapkamer wel eens botten of speeltjes vindt. Ik vind het wel prima.

Beide honden springen op de bank zonder uitnodiging ( thuis), prima.
Beide honden staan in de keuken als ik kook, prima
Beide honden liggen regelmatig in het loopgedeelte ( gang bijv) languit. Prima
Beide honden gaan voor mij de deur uit, als ik naar buiten ga. ( ipv dat ik eerst loop en hun dan een commando geef dat ze ook mogen)

Ik vind alles wel prima en besteed er geen aandacht aan en probeer niet eens om het gedrag te veranderen. Makkelijk dus, waarschijnlijk in sommige ogen te makkelijk. Maar goed, zolang mijn honden geen problemen vertonen zal het wel goed zijn denk ik dan.
Marloes1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herplaatsers

Ongelezen bericht door Marloes1 »

Sulluna schreef:Ja, het is ook even heel zwart wit, maar daarom zei ik dat er veel middenwegen zijn.

Ehm nou korte voorbeelden.

Sultan is druk met zijn tuig omdoen. Soms rent hij 2 rondjes om de tafel om vervolgens vrolijk naar mij te rennen en dan gaan zijn billen zo snel heen en weer, dat het soms een uitdaging is om zijn tuig om te krijgen. Ik vind dat prima.
Zodra ik Nikki haar straat in rijdt, weet Sultan dat wij naar Manu gaan. Hij gaat dan zitten joelen in de auto. Prima.
Sultan kan wel trekken ( niet heel hard hoor) aan de lijn, ik vind dat prima. Hij loopt ook nooit naast ( behalve passeren honden, of oversteken) maar altijd voor mij. Prima.
Sultan loopt wel eens links van een paal en ik dan rechts. Ik pak de lijn zelf over en vind het wel prima.

Luna rolt in elk vies iets wat zij ziet. Konijnenpoep bijvoorbeeld. Prima.
Als ik de sleutel in de voordeur steek ( ik heb een camera binnen) staat Luna met haar voorpoten tegen mijn tussendeur aan totdat ik de tussendeur open doe. Prima
Luna bedelt als ik iets eet, ook prima.
Luna heeft soms de neiging botten/speeltjes te verplaatsen. Zo dat ik boven of op de gang of zelfs de slaapkamer wel eens botten of speeltjes vindt. Ik vind het wel prima.

Beide honden springen op de bank zonder uitnodiging ( thuis), prima.
Beide honden staan in de keuken als ik kook, prima
Beide honden liggen regelmatig in het loopgedeelte ( gang bijv) languit. Prima
Beide honden gaan voor mij de deur uit, als ik naar buiten ga. ( ipv dat ik eerst loop en hun dan een commando geef dat ze ook mogen)

Ik vind alles wel prima en besteed er geen aandacht aan en probeer niet eens om het gedrag te veranderen. Makkelijk dus, waarschijnlijk in sommige ogen te makkelijk. Maar goed, zolang mijn honden geen problemen vertonen zal het wel goed zijn denk ik dan.
Oh, dan ben ik ook type 1.

In het gedrag buiten, naar andere honden toe of voor hun eigen veiligheid moeten ze luisteren. Voor de rest.. zolang ze niet op mijn bord poepen. :U:
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Reactie op bericht Suluna, 2 hier boven.

Maar een groot deel daarvan slaat ook op mij....
In de dagelijkse omgang:
Habibi mag op de bank, en op de slaapkamer. Waar ze haar kluifjes kauwt kan me niet schelen. In de keuken vind ik niet prettig, maar kan door hoe ik woon nauwelijks anders.
Zij eerst of ik eerst door een deur, maar net hoe het uitkomt.

Maar dat neemt niet weg dat ze ook meer dan 60 commando's / woorden kent.
En dat ik -zeker in de gg training- dus echt wel verwacht dat ze een oefening zuiver uitvoert.
Dus recht naast me zitten, blok correct aangeven, niet hinderen etcetera etcetera.

En dat kan prima naast elkaar bestaan.

Als ik moet kiezen ben ik wel nog steeds een duidelijke 1.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Habibi schreef:Reactie op bericht Suluna, 2 hier boven.

Maar een groot deel daarvan slaat ook op mij....
In de dagelijkse omgang:
Habibi mag op de bank, en op de slaapkamer. Waar ze haar kluifjes kauwt kan me niet schelen. In de keuken vind ik niet prettig, maar kan door hoe ik woon nauwelijks anders.
Zij eerst of ik eerst door een deur, maar net hoe het uitkomt.

Maar dat neemt niet weg dat ze ook meer dan 60 commando's / woorden kent.
En dat ik -zeker in de gg training- dus echt wel verwacht dat ze een oefening zuiver uitvoert.
Dus recht naast me zitten, blok correct aangeven, niet hinderen etcetera etcetera.

En dat kan prima naast elkaar bestaan.

Als ik moet kiezen ben ik wel nog steeds een duidelijke 1.
dat heb ik ook, vind ook niet dat de meeste iets met consequent of perfectionistisch zijn te maken hebben ;)
een aantal van de dingen die sullana in die post opnoemt vind ik ook geen probleem, een aantal dingen doe ik anders (riet mag niet op de bank bijvoorbeeld) en alleen het gedoe met dat tuig bij het weggaan zou ik niet accepteren en daar zou ik ook tijd in steken om dat om te buigen.
maar ik blijf wel degelijk een 1 omdat ik ook wil dat een commando dat ik geef (meteen) uitgevoerd wordt zoals het hoort en we het aangeleerd hebben ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Shib mag over het algemeen zijn goddelijke gang gaan. Hij kan het ook aan om die ruimte te krijgen.

Hij mag NIET de stoep af de straat op. Of hij gaat zitten, liggen of blijft staan zal mij aan m'n reet roesten.
Hij mag NIET op aangelijnde honden af.
Hij mag NIET uitvallen naar andere honden als hij aan de riem zit.
Hij mag NIET de auto uit voordat ik hem zeg dat hij dat mag.

Dat zijn de vier dingen waar ik verrekte consequent in ben. Al het andere boeit me nauwelijks of niks.

Ben ik dan een groep 1 of een groep 2? :mrgreen:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
renee-uk
Zeer actief

ik denk dat het hem er niet in zit wat je hond wel of niet mag, ik denk dat het hem er in zit of ie de ene keer wel en de andere keer niet hoeft te gehoorzamen ;)
consequent zijn is -kort door de bocht- zoals mal al eerder zei: 'ja is ja, nee is nee en misschien doen we niet aan' ;)
Afbeelding

TTtje@
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door TTtje@ »

Ik zit tussen 1 en 2 in denk ik. Met bepaalde dingen echt wel 1.

Binnenshuis: Ik wil dat ze gewoon braaf en stil blijft liggen tijdens de vachtverzorging.
de keuken is verboden gebied tijdens het koken, 'plaats' (deurmat) geldt alleen bij het voeren dan wil ik het gewoon ongestoord in haar bak kunnen doen zonder dat het uit je handen gegrist word en bij het commando 'vrij' mag ze aanvallen( maken we een soort spel van), ik wil geen gebedel hebben een ze krijgt dan ook niets van ons bord, het maakt me dan niet uit waar ze heengaat als ze maar niet loopt te bedelen.

Buiten: ik ga eerst naar buiten, ze moet wel een beetje netjes naast me blijven aan de lijn ipv als sledehond te gaan fungeren maar het hoeft niet perfect, zitten bij oversteken, wachten met in/uit de auto gaan.
Het commando hier (fluiten)had ik er wat beter in willen hebben maar dat heb ik opgegeven, meestal gaat het goed alleen af en toe heeft ze zo'n bui dan komt de tibetaanse eigenwijsheid erg naar boven en dan is er niets mee te beginnen, dan komt ze pas als het haar uitkomt en hoe meer gefrustreerd het baasje word hoe langer het duurt voordat mevrouw uitgesnuffeld is dus dat hebben we opgegeven en uiteindelijk komt ze toch wel, moeten we alleen wat meer geduld hebben. ...

Als we deze regeltjes niet consequent handhaven (1 of 2x toelaten) dan maakt ze er echt een potje van, breek ik mijn nek in de keuken word het een gevecht met kammen, staat ze continue te bedelen,springt ze zelf uit de auto enz enz. Maar we hoeven deze commando's bijna niet te geven omdat we het vanaf pup al aangeleerd hebben en het een gewoonte is geworden, we moeten alleen het stukje keuken en wachten met de deur uitgaan regelmatig herhalen, daar zoekt ze nogal eens de grens op.
Laatst gewijzigd door TTtje@ op 27 okt 2015 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Sulluna
Zeer actief

renee-uk schreef:ik denk dat het hem er niet in zit wat je hond wel of niet mag, ik denk dat het hem er in zit of ie de ene keer wel en de andere keer niet hoeft te gehoorzamen ;)
consequent zijn is -kort door de bocht- zoals mal al eerder zei: 'ja is ja, nee is nee en misschien doen we niet aan' ;)
Precies. Ik gebruik de misschien wel met regelmaat. ( Behalve met hier en wacht)
Maar ik geef vaak een opdracht en wordt hij niet uitgevoerd haal ik mijn schouders op en ga door.
Mijn honden kennen veel commando's hoor, alleen ik laat hun amper wat uitvoeren.

Bijvoorbeeld de baggerplas op het pad, ik zeg doooorrr ( en dat commando kennen ze) en Luna loopt niet door. Het boeit mij eigenlijk niet, dan gaat ze toch wel door die plas ook prima.
Ik laat het dus gaan, terwijl ik wel een "opdracht" gaf. Dat gebeurd echt vaker.
Alleen hier en wacht, daar luisteren zij altijd naar maar die opdracht geef ik ook wel streng en daar zit ook altijd een beloning aan vast. Maar de rest? :U: Soms doen ze het wel en soms niet. Mij best whaha.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

renee-uk schreef:ik denk dat het hem er niet in zit wat je hond wel of niet mag, ik denk dat het hem er in zit of ie de ene keer wel en de andere keer niet hoeft te gehoorzamen ;)
Bij die 4 dingen die ik opnoemde ben ik dus heel consequent, daar is simpelweg geen misschien bij mogelijk.

Bij alle andere dingen is die misschien regelmatig aanwezig. :mrgreen:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
renee-uk
Zeer actief

Shibby schreef:
Bij die 4 dingen die ik opnoemde ben ik dus heel consequent, daar is simpelweg geen misschien bij mogelijk.

Bij alle andere dingen is die misschien regelmatig aanwezig. :mrgreen:
volgens mij zit je dan in groep 1,5 ;)
Afbeelding

Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Sulluna schreef:
Precies. Ik gebruik de misschien wel met regelmaat. ( Behalve met hier en wacht)
Maar ik geef vaak een opdracht en wordt hij niet uitgevoerd haal ik mijn schouders op en ga door.
Mijn honden kennen veel commando's hoor, alleen ik laat hun amper wat uitvoeren.

Bijvoorbeeld de baggerplas op het pad, ik zeg doooorrr ( en dat commando kennen ze) en Luna loopt niet door. Het boeit mij eigenlijk niet, dan gaat ze toch wel door die plas ook prima.
Ik laat het dus gaan, terwijl ik wel een "opdracht" gaf. Dat gebeurd echt vaker.

Alleen hier en wacht, daar luisteren zij altijd naar maar die opdracht geef ik ook wel streng en daar zit ook altijd een beloning aan vast. Maar de rest? :U: Soms doen ze het wel en soms niet. Mij best whaha.
Hm, maar waarom geef je het commando dan op zulke momenten? Want dat snap ik niet echt: als het je niet uitmaakt wat ze doet hoef je toch ook geen commando te geven :scratch: ?

Ik heb weleens dat ik denk 'hm, dat commando was (nu) eigenlijk niet echt nodig/handig', maar dat is hier geen dagelijkse kost.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Dat doe ik ook niet hoor, ik geef dan gewoon geen commando's. Heel soms gebeurt het me wel dat er iets uitfloept en dat ik dan bedenk: dat is misschien nog iets te moeilijk voor Amy in deze situatie - en dan zie ik het door de vingers als ze het niet doet. Maar ik probeer natuurlijk te voorkomen dat ik een commando geef dat nog te hoog gegrepen is of waarvan ik van tevoren al weet dat ze het niet gaat opvolgen.
Amy en Amoz kennen ook nog maar zo weinig commando's, maar reageren wel heel goed op lichaamstaal en snappen zo meestal wel wat ik bedoel. En als ze het niet helemaal snappen, zijn ze meestal wel van goede wil en proberen te doen wat ik vraag. Dan ben ik dus al tevreden.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Sulluna schreef:Alleen hier en wacht, daar luisteren zij altijd naar maar die opdracht geef ik ook wel streng en daar zit ook altijd een beloning aan vast. Maar de rest? :U: Soms doen ze het wel en soms niet. Mij best whaha.
Wat is dat "voor de rest" dan? Bij ons zit er geen beloning aan vast (na hun 1e verjaardag ofzo), maar ze doen het wel. Het wacht gebruik ik ook in de auto, en ze zijn nog nooit zomaar de auto uitgespongen. En dan gebruik ik het beslist niet streng, gewoon even "zooooooooooooo, zijn we lekker in het bos! Wacht! Tot ik de lijn om jullie heb geworpen".

Verder geef ik eigenlijk nooit commando's. Hoewel ik nu bedenk dat er de laatste tijd eentje is bijgekomen. Miep, kappen met hummen, nu is het klaar! En dan zie je eigenlijk ook een heel verbaasd koppie. Oh, mag ik niet hummen om aandacht? Ok, ben ik nu weer stil.

Ahhhh, het arme ding!
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Dat is hier wel. Wat niet mag, mag nooit. Maar ze hoeven niet zoveel dus vond ik me niet passen in persoon 1 zoals door TS omschreven.
Marloes1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herplaatsers

Ongelezen bericht door Marloes1 »

Ah nee, als ik niet wil dat ze door een plas of blubberpoel lopen dan gebeurt dat ook niet. Van het resultaat heb ik last, dus het wordt luisteren en anders help ik ze wel even.

Potver, ben ik nou een 1,5 dan? Zie je, daarom heb ik zo'n hekel aan hokjesdenken. Verwarrend. :ugh:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”