Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

KVV Lotgering vraag

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

jolanda77
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1
Contacteer:

KVV Lotgering vraag

Ongelezen bericht door jolanda77 »

Ik voer mijn hond ( labrador ) nu sinds kort op advies van de DA vers vlees.
Ik heb gekozen voor Lotgering.

Mijn hond is bijna 1 jaar oud en weegt 30 KG
Hij krijgt in de ochtend 250gr en in de avond 250 gram

Maar klopt het dat hij minder drinkt? Plassen doet hij wel goed.

Krijgt hij wel voldoende aan 500 gram per dag?
Hij was wat te dik en moest wat afvallen, hij zit volgens de DA op prima gewicht nu. Maar ik heb het idee dat hij misschien te weinig krijgt.
Hij is nu wel mooi slank en als je hem aait voel je nu wel als je wat drukt zijn ribben. Dit was niet zo maar nu dus wel.

Actieve sport doe ik niet met hem, gewoon een leuke gezellige huishond met bananen in zijn oren :E:
maar dat ligt aan de leeftijd.

Klopt het dat hij dan wel minder drinkt en krijgt hij met 30 kg genoeg binnen met 500 gram per dag KVV?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: KVV Lotgering vraag

Ongelezen bericht door DeDiana »

Minder drinken met kvv is normaal. Daar zit al veel vocht in.

Wat betref de hoeveelheid: als hij nu mooi op gewicht is en blijft, is dit dus een goede hoeveelheid voor hem. Standaard wordt - afhankelijk van het merk - vaak aangehouden ca. 2-3% van het lichaamsgewicht per dag voor een volwassen hond, maar zaken als energieniveau, castratie, leeftijd hebben zo veel invloed, dat het soms even zoeken is om de juiste hoeveelheid te vinden. De beste graadmeter daarvoor is of je hond ermee goed op gewicht blijft. Met een goed gewicht moet je de ribben gewoon kunnen voelen zonder echt te hoeven drukken.
Lieske1977

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

Ha Jolanda,

Wat het drinken betreft: dat is normaal. In kvv zit al veel vocht, dus wordt er minder water gedronken.

Hoe lang voer je nu kvv? Wat de ideale hoeveelheid is, moet je echt gaan ondervinden. Ik voer zelf geen Lotgering, maar heb wel eens gehoord dat vrij vet is. Richtlijn is 20 gram kvv per kilo lichaamsgewicht; dat zou bij 30 kg dus 600 g/dag zijn. Maar dat is ook niet meer dan het woord zegt: een richtlijn. Per merk kvv kan het verschillen, maar zeker ook per hond omdat de ene hond nu eenmaal veel meer beweging krijgt dan de andere. Belangrijkste is goed naar je hond te blijven kijken en voelen of je z'n ribben zonder al te veel druk voelt.
Lieske1977

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

Diane typte net wat sneller :engel:
_Jules_
Zeer actief

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Iedere hond is anders... Mijn kleintjes van 6 en 8 kg krijgen al 300 gram lotgering en mijn weimaraner is normaal rond de 28,5 kg en die krijgt 1 kg per dag. En die zijn allemaal heel slank. Als die van jou er goed uitziet met 500 gram prima toch en anders kan je altijd wat meer of minder doen
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Lieske1977 schreef:Diane typte net wat sneller :engel:
Gelukkig typen we wel hetzelfde antwoord en geen totaal tegenstrijdige verhalen ;-)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik kijk naar de hond niet naar cijfertjes want zelfs bij mijn honden zijn de verschillen al enorm. Een volwassen zeer actieve sporthond, een hoogbejaarde dame van 14 jaar en een pup van bijna 5 maanden. 3 totaal verschillende energiebehoeftes. Ik voer ook Lotgering naast nog een aantal merken.
En ja kvv bestaat uit erg veel vocht dus drinken ze minder.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
nomo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door nomo »

De richtlijn hoeveel ze moeten hebben probeer ik in het begin aan te houden. Ben begonnen met het voeren van 2% van het lichaamsgewicht. Morris mag dus best veel eten. Maar hij doet het niet.
Hij eet max 500 gram per dag. Nou ja, hij doet het er goed op en heeft tonnen energie.
Hij zou wel wat dikker mogen, wat dat betreft zou ik graag willen dat hij iets meer eet, maar hij doet het niet. Dan houdt het op.

Dus wat de anderen ook al zeggen, kijk naar je hond. Wordt hij te dik dan minder voeren, te dun dan mag hij wat meer.

Minder drinken zie ik hier ook. Hij drinkt erg weinig.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Kleine honden hebben ook relatief gezien meer voer nodig dan grote honden. Elco eet tussen de 120 en 170 gram per dag (afhankelijk van hoeveel hij gedaan en gegeten heeft in de tijd ervoor) en weegt 6,7 kilo. Hij geeft het gelukkig aan als hij genoeg gehad heeft, dus ik hoef niet bang te zijn dat hij te dik wordt. In principe krijgt hij 's ochtends 125 gram aangeboden. Soms eet hij meteen alles op (zoals gisterochtend), dan krijgt hij 's avonds nog zo'n 50 gram aan barf-hapjes (nek, pens, karkas, visfilet, rib). Soms laat hij alles staan. Of, zoals vanochtend, hij eet de helft tot drie kwart van de 125 gram op en laat de rest staan. Dat krijgt hij dus vanavond.

Toen wij Boomer nog hadden, woog ik elke dag z'n brokken af. Ik wist dus exact hoeveel er in ging. Begon hij aan te komen, dan gaf ik dus iets minder brokken. Viel hij vervolgens weer af, kreeg hij weer iets meer brokken. Voor een stabiel gewicht moest hij iets meer eten dan de richtlijn aangaf: hij woog zo'n 28 kilo en at zoveel als een hond van 32 kilo moest hebben volgens de richtlijn.

Lotgering geeft dacht ik 1,5% van het ideale lichaamsgewicht als richtlijn. Dus 15 gram per kilo. Voor een hond van 30 kilo is dat dus 450 gram. Elco zit boven de 2% van z'n lichaamsgewicht aan voedingsbehoefte.

Dus weeg het voer af, kijk naar je hond: valt hij te ver af, moet je meer gaan geven; valt hij te weinig af, moet je minder geven. En als hij op het goede gewicht zit: valt hij af, moet je meer geven; komt hij aan, moet je meer geven.

En inderdaad, kvv bevat vocht, brokken vrijwel niet. Dus op brokken zal een hond meer water erbij moeten drinken dan op vlees
Marloes1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herplaatsers

Ongelezen bericht door Marloes1 »

Mijn honden drinken alleen als ze net flink hebben gerend of samen hebben lopen rauzen, anders helemaal niet.

En ik voer inderdaad op het oog. Lotgering is vrij vet, dus daar komen sommige honden toch nog van aan. Ik voer zo'n drie merken KVV door elkaar, met af en toe wat BARF materiaal erbij.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Mijn honden zijn 24 kg. en 36 kg. en voer ze ook lotgering. Omdat dit wat vettere kvv is haal ik twee pakken van 500 gr. uit de vriezer en een pakje van 250 gr. De collie krijgt dan ongeveer 400- 500 gr. en de wolfhond 750 gr.
Hier doen ze het goed op. Ik let wel op dat ze niet te dik worden, anders voer ik wat minder. Ze krijgen bij mij 1x per dag te eten.
Het klopt dat ze minder drinken doordat er al vrij veel vocht in de kvv zit.

Het is even uitkienen hoeveel ze moeten hebben. 500 gr. is voor mijn collie eigenlijk net iets te veel, daarom bewaar ik meestal iets van zijn portie voor de volgende dag. Het is maar net hoeveel honger hij heeft en die dag actiever is geweest. Soms wissel ik ook af met andere soorten kvv.
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”