Ergens moet ik er om lachen, want er wordt ook best vaak tegen me gezegd dat de honden ook écht van alles mogen. Anderzijds zijn bepaalde mensen die dat zeggen wat eh verbolgen als ik wel op momenten heel strikt en erg kort door de bocht ben in bepaalde gevallen.
Zoals ik eerder zei val ik zeker buiten in categorie 1. Wat wel eens minder relaxed over komt. Omdat ik op best veel dingen van te voren al reageer. Ik roep ze soms ineens bij me omdat ik al wat zie wat ik niet geheel vertrouw, dan heeft iemand niet eens door waarom ik de honden bij me roep. Een ander had alles gewoon laten gaan omdat ze bepaalde dingen niet zien of zagen aankomen.
Dan niet eens doelend op andere honden, maar gewoon een skateboarder waarvan ik nog niet weet wat mijn hond bij gaat doen bijvoorbeeld die ons tegemoet komt.
Ik ben sneller geneigd de hond wat korter bij me te roepen, zodat ik genoeg vrijheid kan geven om hem te laten negeren, maar ook op tijd in kan grijpen als ik zie dat hij niet gaat negeren. Voor mij is en was dat het leerproces voor de hond.
Ik kan gewoon bij honden waarvan de kans klein is dat ze negeren het laten gaan.
Vanmorgen besloot ik eens niets te zeggen. We wachtten om de straat over te steken. Dat deden ze netjes. Toe maar, beloning om te gaan. Er stond een man aan de overkant van de weg. Ik zei dus niets, maar Jol liep los, en daar waar ze nooit taalt naar andere mensen ging ze nu ineens richting die man, en de draak aan de flex erachteraan. Geen man overboord, want op een nee, en hier was het ook gewoon wel klaar en de man werd verder niet "lastig gevallen". Maar had ik gewoon met oversteken even naast laten lopen hadden ze er niet heen gegaan.
Betekent voor mij dat categorie 1 voor mij en mijn honden beter werkt. Op tijd gewoon duidelijkheid geven anders vullen ze het zelf in
En dan kan dus een ander denken, gut, dan lopen ze een keer naar een ander toe. Is ook niets mis mee, maar ik wil gewoon niet dat iemand het als vervelend ervaart.
En eerlijk gezegd heb ik dat met buiten lopen ook een beetje. Ik ben gewoon niet zo van laat alles en iedereen maar lekker zijn gang gaan, als het niet gaat merken we dat vanzelf wel en reageren we dan wel.
Maar goed, dat heeft denk ik veel te maken met het herder type dat ik heb rondlopen, het werkt niet als je die zo hun gang laat gaan zonder te kaderen en te sturen, vind ik.