Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wie weet raad?
Moderator: moderatorteam
-
Doerak
- Actief
Wie weet raad?
Is er iemand onder de lezers bekend met het hieronder genoemde probleem???
Een buurvrouw van mij is namelijk zo langzamerhand ten einde raad.
Vandaar mijn vraag is er iemand die weet hoe om te gaan met dit gedrag?
Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
Mijn vraag gaat niet over agressieve honden onderling, maar agressie naar de baas toe.
Onze hond is 14 jaar en 10 maanden. Hij is altijd oerlief tegen iedereen geweest. Een half jaar voordat wij wisten dat mijn man kanker had, begon hij agressie te vertonen tegen mijn man. Later toen het ook bij ons bekend was dat hij kanker had, hebben wij een link gelegd tussen de kanker en de agressie. Mijn man is geopereerd en de kanker zou nu "verdwenen" moeten zijn, echter de agressie is alleen maar erger geworden. Al bij diversen hebben wij hulp ingeroepen maar dat helpt niet. Hond totaal negeren, geen eten geven (door mijn man dan), niet uitlaten door mijn man etc. Maar als mijn man door het huis loopt is de agressie enorm. Als mijn man 's ochtends alleen met de hond in de kamer is en de hond nog niet agressief is geweest en ik kom dan binnen dan vliegt hij vol agressie naar mijn man. Het is nu zo erg, we hebben 2 honden, dat de andere hond er zich mee gaat bemoeien en mijn man probeert te verdedigen, wat de ergste gevechten tot gevolg heeft. Hoe in vredesnaam kan een zo'n oerlieve hond ten opzichte van mijn man veranderen in een monster? Ik begrijp er helemaal niets van (mijn man wil ook niet altijd de underdog zijn en bestraft hem weleens, niet door slaan maar door toespreken, of legt hem op de rug) Ik raak er best door van streek en ik ben er echt verdrietig van, soms zie ik als enige oplossing nog dat we onze hond laten inslapen, maar dan voel ik me ook weer schuldig.
Een buurvrouw van mij is namelijk zo langzamerhand ten einde raad.
Vandaar mijn vraag is er iemand die weet hoe om te gaan met dit gedrag?
Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
Mijn vraag gaat niet over agressieve honden onderling, maar agressie naar de baas toe.
Onze hond is 14 jaar en 10 maanden. Hij is altijd oerlief tegen iedereen geweest. Een half jaar voordat wij wisten dat mijn man kanker had, begon hij agressie te vertonen tegen mijn man. Later toen het ook bij ons bekend was dat hij kanker had, hebben wij een link gelegd tussen de kanker en de agressie. Mijn man is geopereerd en de kanker zou nu "verdwenen" moeten zijn, echter de agressie is alleen maar erger geworden. Al bij diversen hebben wij hulp ingeroepen maar dat helpt niet. Hond totaal negeren, geen eten geven (door mijn man dan), niet uitlaten door mijn man etc. Maar als mijn man door het huis loopt is de agressie enorm. Als mijn man 's ochtends alleen met de hond in de kamer is en de hond nog niet agressief is geweest en ik kom dan binnen dan vliegt hij vol agressie naar mijn man. Het is nu zo erg, we hebben 2 honden, dat de andere hond er zich mee gaat bemoeien en mijn man probeert te verdedigen, wat de ergste gevechten tot gevolg heeft. Hoe in vredesnaam kan een zo'n oerlieve hond ten opzichte van mijn man veranderen in een monster? Ik begrijp er helemaal niets van (mijn man wil ook niet altijd de underdog zijn en bestraft hem weleens, niet door slaan maar door toespreken, of legt hem op de rug) Ik raak er best door van streek en ik ben er echt verdrietig van, soms zie ik als enige oplossing nog dat we onze hond laten inslapen, maar dan voel ik me ook weer schuldig.
-
Doerak
- Actief
Re: Wie weet raad?
Het gaat om een jack russel.
- Charlie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 1
-
Doerak
- Actief
Daar wordt wel vanuit gegaan.
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Ik zou de hond laten onderzoeken, oudere hond misschien seniel aan het worden of andere hersen of gezondheids problemen
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Wat doe je (en je man) als de hond 'agressief' is? En wat doet de hond?
Hond nog wel gezond verder?
Hond nog wel gezond verder?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik zou wat meer willen weten over wat er wanneer gebeurt en wat er gebeurt als de hond agressief uitvalt.
Verder dezelfde vraag als al eerder is gesteld.
Is de hond gezond?
Een bezoek aan de DA met daarbij de informatie over de plotselinge verandering in gedrag van de hond is geen overbodige luxe.
Is de hond gezond?
Een bezoek aan de DA met daarbij de informatie over de plotselinge verandering in gedrag van de hond is geen overbodige luxe.
-
Izzie_Anneke
- Zeer actief
ranetje schreef:Ik zou wat meer willen weten over wat er wanneer gebeurt en wat er gebeurt als de hond agressief uitvalt.
Is de hond gezond?
Dit zou ik ook denken. Er wordt nu een link gelegd tussen de kanker van meneer en het gedrag van de hond maar dat lijkt me niet per se een zekerheidje. Eerst het hondje maar eens na laten kijken.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Zou die kanker maar even laten voor wat het is en het daar niet aan linken. Hond is oud en kan net zogoed zo dement als de neten zijn en van het padje af.Izzie_Anneke schreef:ranetje schreef:Ik zou wat meer willen weten over wat er wanneer gebeurt en wat er gebeurt als de hond agressief uitvalt.
Is de hond gezond?
Dit zou ik ook denken. Er wordt nu een link gelegd tussen de kanker van meneer en het gedrag van de hond maar dat lijkt me niet per se een zekerheidje. Eerst het hondje maar eens na laten kijken.
Zijn jullie of je man die hond niet anders gaan behandelen omdat hij wat ouder werd met wat voordeeltjes omdat hij zielig was en oud.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Doerak
- Actief
De buurvrouw heeft zich inmiddels zelf aangemeld zodat ze zelf antwoord kan geven op
vragen zodra ze een akkoord krijgt.
vragen zodra ze een akkoord krijgt.
- Bishy
- Zeer actief
Ik herken het wel
vooral die agressie van de hond al voor de kanker bekend werd. Ik heb helaas geen oplossing want diegene is vrij kort daarna overleden.
-
Mirjam Pouw
- nieuw lid
Ik ben de eigenaresse van de hond waar het hierover gaat en nu kan ik ook zelf op hondenforum wat zetten. In het volgende stukje probeer ik al jullie gestelde vragen te beantwoorden:
Zeker weten of mijn hond lichamelijk of geestelijk iets mankeert weet ik niet. Ik ga morgen met hem naar de dierenarts om dat te laten nakijken.
We kunnen eigenlijk niet zeggen dat er iets extreems is gebeurd in het verleden. Het is altijd een erge lieve hond geweest waar niks op aan te merken was, geen extreem drukke hond zoals jack russels wel kunnen zijn, absoluut niet. Hij luisterde altijd heel goed, nooit moeite buiten gehad als hij los was met terug komen ofzo, absoluut niet.
Hij heeft altijd voldoende aandacht gehad en zat altijd heel graag bij mijn man op schoot. Tot een tijdje terug, toen leek het alsof hij graag op schoot wilde (hij sprong dan tegen hem aan, zo van ik wil op schoot) en als mijn man hem dan ook op schoot wilde nemen dan trok hij terug en begon met grommen en met af en toe een beet in de lucht.
Zijn gedrag nu: als mijn man in de buurt komt, begint hij met te blaffen naar hem en uit te halen, mijn man probeert hem heel rustig te kalmeren en terug naar zijn plekje te sturen. Dat haalt niets uit (terwijl de hond altijd heel goed geluisterd heeft), hij blijft blaffen en als mijn man dichter in de buurt komt doet hij pogingen om hem te bijten, hij heeft zijn lippen opgetrokken en ziet er gevaarlijk uit (we tonen geen tekenen van angst) en hij trilt er helemaal bij. Naar mij luistert hij dan wel als ik hem terug stuur, ik ben ook totaal niet bang. Maar als dit zo’n 20-30 x op een dag gebeurt wordt ik er wel zenuwachtig van. Mijn man kan bijna niet normaal door het huis lopen.
Als mijn man hem de riem om wil doen dan moet hij oppassen dat hij zijn handen niet kwijt raakt, zo lijkt het tenminste. (hij bijt ook daadwerkelijk als mijn man hem de kans geeft) Dus als hij met de honden gaat wandelen doe ik hem de riem om en dan loopt hij onder lichte dwang zonder blaffen en bijten met hem mee. Die lichte dwang gebeurt bij mij ook, het lijkt alsof hij niet mee wil met wandelen, hij loopt ook heel langzaam en houdt regelmatig in dan moet je hem toch wel meetrekken. Het lijkt niet dat dit iets met zijn lichamelijke conditie te maken heeft, hij hijgt niet of iets dergelijks maar is eigenlijk heel rustig als hij zo inhoudt, maar vervolgens loopt hij dan wel weer rustig meer. Voor een hond van zijn leeftijd komt hij toch nog best jonger over.
Zeker weten of mijn hond lichamelijk of geestelijk iets mankeert weet ik niet. Ik ga morgen met hem naar de dierenarts om dat te laten nakijken.
We kunnen eigenlijk niet zeggen dat er iets extreems is gebeurd in het verleden. Het is altijd een erge lieve hond geweest waar niks op aan te merken was, geen extreem drukke hond zoals jack russels wel kunnen zijn, absoluut niet. Hij luisterde altijd heel goed, nooit moeite buiten gehad als hij los was met terug komen ofzo, absoluut niet.
Hij heeft altijd voldoende aandacht gehad en zat altijd heel graag bij mijn man op schoot. Tot een tijdje terug, toen leek het alsof hij graag op schoot wilde (hij sprong dan tegen hem aan, zo van ik wil op schoot) en als mijn man hem dan ook op schoot wilde nemen dan trok hij terug en begon met grommen en met af en toe een beet in de lucht.
Zijn gedrag nu: als mijn man in de buurt komt, begint hij met te blaffen naar hem en uit te halen, mijn man probeert hem heel rustig te kalmeren en terug naar zijn plekje te sturen. Dat haalt niets uit (terwijl de hond altijd heel goed geluisterd heeft), hij blijft blaffen en als mijn man dichter in de buurt komt doet hij pogingen om hem te bijten, hij heeft zijn lippen opgetrokken en ziet er gevaarlijk uit (we tonen geen tekenen van angst) en hij trilt er helemaal bij. Naar mij luistert hij dan wel als ik hem terug stuur, ik ben ook totaal niet bang. Maar als dit zo’n 20-30 x op een dag gebeurt wordt ik er wel zenuwachtig van. Mijn man kan bijna niet normaal door het huis lopen.
Als mijn man hem de riem om wil doen dan moet hij oppassen dat hij zijn handen niet kwijt raakt, zo lijkt het tenminste. (hij bijt ook daadwerkelijk als mijn man hem de kans geeft) Dus als hij met de honden gaat wandelen doe ik hem de riem om en dan loopt hij onder lichte dwang zonder blaffen en bijten met hem mee. Die lichte dwang gebeurt bij mij ook, het lijkt alsof hij niet mee wil met wandelen, hij loopt ook heel langzaam en houdt regelmatig in dan moet je hem toch wel meetrekken. Het lijkt niet dat dit iets met zijn lichamelijke conditie te maken heeft, hij hijgt niet of iets dergelijks maar is eigenlijk heel rustig als hij zo inhoudt, maar vervolgens loopt hij dan wel weer rustig meer. Voor een hond van zijn leeftijd komt hij toch nog best jonger over.
- Marloes1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herplaatsers
- Aantal honden: 2
Ineens niet meer mee willen wandelen vind ik wel vreemd. Het zou kunnen dat de hond minder ziet en/of hoort en daardoor minder graag loopt, maar ook ineens angstig wordt bij het zien of (slecht) horen van je man. Of dementie, dat kan ook raar gedrag geven.
- petra1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 5
Ik zou haast denken dat (door het dikgedrukte stukje) hij pijn heeft en dat linkt aan jou man.Mirjam Pouw schreef:Ik ben de eigenaresse van de hond waar het hierover gaat en nu kan ik ook zelf op hondenforum wat zetten. In het volgende stukje probeer ik al jullie gestelde vragen te beantwoorden:
Kan het niet zijn dat met het opspringen hij zijn rug of nek bezeert heeft?
Daardoor zou het namelijk ook kunnen zijn dat hij niet graag meer mee gaat wandelen, en dat hij wat langzamer loopt.
- TheLovelyBitch
- Actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse Herder
Het is niet de eerste hond die door ouderdom (en daarbij behorende gebreken) onberekenbaar gedrag gaat vertonen! Kan angst zijn of onzekerheid, zeker als de hond zelf merkt dat hij zwakker aan het worden is en daardoor de underdog word...

- ranetje
- Zeer actief
De opmerking van petra1 lijkt me wel van belang.
Een grondig onderzoek is zeker verstandig.
Goed dat je morgen met hem naar de DA gaat Mirjam
Een bloedonderzoek (suiker/lever/nieren) is misschien ook aan te raden.
Gewoon een check hoe het gesteld is met zijn conditie.
Als een hond zijn hele leven gemakkelijk en vriendelijk is geweest heb ik wat twijfels over een gedachte dat de hond onvriendelijk/fel wordt vanwege zwakte van de baas.
Dat wil er bij mij niet helemaal in
Verandering van geur zou een mogelijkheid kunnen zijn dat de hond onzeker wordt, maar dan lijkt me toch met de hond zelf ook iets aan de hand als dat tot zulke reacties leidt.
Ik ben heel benieuwd wat de Da te vertellen heeft
Een grondig onderzoek is zeker verstandig.
Goed dat je morgen met hem naar de DA gaat Mirjam
Een bloedonderzoek (suiker/lever/nieren) is misschien ook aan te raden.
Gewoon een check hoe het gesteld is met zijn conditie.
Als een hond zijn hele leven gemakkelijk en vriendelijk is geweest heb ik wat twijfels over een gedachte dat de hond onvriendelijk/fel wordt vanwege zwakte van de baas.
Dat wil er bij mij niet helemaal in
Verandering van geur zou een mogelijkheid kunnen zijn dat de hond onzeker wordt, maar dan lijkt me toch met de hond zelf ook iets aan de hand als dat tot zulke reacties leidt.
Ik ben heel benieuwd wat de Da te vertellen heeft
-
Mirjam Pouw
- nieuw lid
Vandaag bij de (vrouwelijke) DA geweest en die heeft Banjer helemaal nagekeken. Ik had alles op papier gezet zodat ik niks zou vergeten en dat heb ik haar laten lezen. Ze kon zich goed voorstellen dat dat een grote invloed op ons leven heeft. Ze heeft lichamelijk niks kunnen constateren, maar ze heeft toch een ontstekingsremmer voorgeschreven, voor het geval hij pijn heeft en misschien dan toch anders gaat reageren. Vervolgens heeft ze van datgene wat ik heb opgeschreven (gemaakt in de computer) het computerbestand gevraagd zodat ze dat kan voorleggen aan de gedrags-faculteit in Utrecht. Daar krijgen we dan nog nader bericht van. Verder 2 weken aanzien hoe de medicatie werkt. Verder was wel het advies om meteen in te grijpen als hij zo tegen mijn man doet, aangezien hij mij echt als roedelleider ziet. Ik heb tot nog toe in eerste instantie iedere keer afgewacht of mijn man het zelf kon oplossen en pas ingegrepen als het echt te erg werd. Dit omdat ik hoopte dat hij zo zijn gezag terug zou kunnen krijgen.
- ranetje
- Zeer actief
Dat sowiesoMirjam Pouw schreef:Vandaag bij de (vrouwelijke) DA geweest en die heeft Banjer helemaal nagekeken. Ik had alles op papier gezet zodat ik niks zou vergeten en dat heb ik haar laten lezen. Ze kon zich goed voorstellen dat dat een grote invloed op ons leven heeft. Ze heeft lichamelijk niks kunnen constateren, maar ze heeft toch een ontstekingsremmer voorgeschreven, voor het geval hij pijn heeft en misschien dan toch anders gaat reageren. Vervolgens heeft ze van datgene wat ik heb opgeschreven (gemaakt in de computer) het computerbestand gevraagd zodat ze dat kan voorleggen aan de gedrags-faculteit in Utrecht. Daar krijgen we dan nog nader bericht van. Verder 2 weken aanzien hoe de medicatie werkt. Verder was wel het advies om meteen in te grijpen als hij zo tegen mijn man doet, aangezien hij mij echt als roedelleider ziet. Ik heb tot nog toe in eerste instantie iedere keer afgewacht of mijn man het zelf kon oplossen en pas ingegrepen als het echt te erg werd. Dit omdat ik hoopte dat hij zo zijn gezag terug zou kunnen krijgen.
Ik ben benieuwd wat er verder nog voor info voor je komt vanuit Utrecht.
En ik ben ook benieuwd of die pijnstillers verschil gaan maken.
Geen bloedonderzoek gedaan?
-
Mirjam Pouw
- nieuw lid
Nee geen bloedonderzoek gedaan, dat kan eventueel over 2 weken.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Ik ben heel, héél benieuwd wat de pijnstiller/onstekingsremmer gaat doen.
Wat ik persoonlijk vermoed is dat dit een samenloop van omstandigheden is. Honden kunnen zéker kanker ruiken. En een hond verandert vaak als een baasje ernstig ziek is. Het heeft een emotionele weerslag. En hoe sterker de band, hoe groter de emoties.
Als dat samenvalt met het feit dat de hond zelf pijn heeft (niet verbazingwekkend als een hond zo oud is) kan het gebeuren dat een hond in zijn kop die zaken aan elkaar gaat linken. Baasje is/ruikt anders => hond heeft pijn => baasje is foute boel.
En als het na een paar maanden een vast gegeven in dat koppie is geworden maakt het niet meer uit hoe baasje ruikt.
Wat ik persoonlijk vermoed is dat dit een samenloop van omstandigheden is. Honden kunnen zéker kanker ruiken. En een hond verandert vaak als een baasje ernstig ziek is. Het heeft een emotionele weerslag. En hoe sterker de band, hoe groter de emoties.
Als dat samenvalt met het feit dat de hond zelf pijn heeft (niet verbazingwekkend als een hond zo oud is) kan het gebeuren dat een hond in zijn kop die zaken aan elkaar gaat linken. Baasje is/ruikt anders => hond heeft pijn => baasje is foute boel.
En als het na een paar maanden een vast gegeven in dat koppie is geworden maakt het niet meer uit hoe baasje ruikt.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far