Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waar komt dit gedrag vandaan?
Moderator: moderatorteam
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Waar komt dit gedrag vandaan?
Mayke en Kiwi kunnen goed alleen zonder mij thuis zijn, dat is nooit een probleem geweest. En nu ze met zn tweeën zijn, is er dus ook geen hond alleen.
Waar komt het gedrag dan vandaan dat als ik een bot geef als ik wegga, die onaangeroerd is als ik terug kom? Dat zullen jullie allicht herkennen van je eigen honden.
En vanmiddag viel het me op dat toen ik thuis kwam, de honden me eerst kwamen begroeten als altijd en zich toen allebei op hun bot stortte, alsof ze hem net gekregen hadden.
Ik ken het ook van mijn vorige hond, die stopte met zijn ontbijt eten als ik de deur uit ging en doorging met eten als ik weer terug was. Maar met een hond die helemaal alleen is, kan ik me er nog wat bij voorstellen.
Heeft iemand er een idee over waar dit gedrag vandaan komt?
Veel gedrag komt voort uit instinct wat in de natuurlijke situatie een doel had, wat met een beetje brainstormen wel te verklaren is.
Een belang wat zorgt voor een beter overleven van de familie/groep of zelfs soort.
Maar dit? Kom er niet uit.
Waar komt het gedrag dan vandaan dat als ik een bot geef als ik wegga, die onaangeroerd is als ik terug kom? Dat zullen jullie allicht herkennen van je eigen honden.
En vanmiddag viel het me op dat toen ik thuis kwam, de honden me eerst kwamen begroeten als altijd en zich toen allebei op hun bot stortte, alsof ze hem net gekregen hadden.
Ik ken het ook van mijn vorige hond, die stopte met zijn ontbijt eten als ik de deur uit ging en doorging met eten als ik weer terug was. Maar met een hond die helemaal alleen is, kan ik me er nog wat bij voorstellen.
Heeft iemand er een idee over waar dit gedrag vandaan komt?
Veel gedrag komt voort uit instinct wat in de natuurlijke situatie een doel had, wat met een beetje brainstormen wel te verklaren is.
Een belang wat zorgt voor een beter overleven van de familie/groep of zelfs soort.
Maar dit? Kom er niet uit.

- semmyboy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Re: Waar komt dit gedrag vandaan?
misschien omdat groepen wolven en misschien groepen wilde honden altijd samen eten?
dat het daar ergens vandaan komt?
Ik herken het wel wat je zegt, want sem doet dit namelijk ook
dat het daar ergens vandaan komt?
Ik herken het wel wat je zegt, want sem doet dit namelijk ook
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Herkenbaar ja. Ik gok ook dat het komt omdat hun voorouders in groepen eten.
-
Manu
Hier gebeurt dat ook.
Ik had het er zelf op gegooid dat ze zo verdrietig zijn zonder mij, dat ze niet kúnnen eten.
Uma krijgt dan alleen nog maar een hele pan macaroni weg.
Maar kluiven en haar eigen eten is haar dan echt teveel
Als Manu een mobieltje had zou hij me bellen om haar te verklikken. Hij blijft er wijzend naast zitten tot ik terug kom.
Ik had het er zelf op gegooid dat ze zo verdrietig zijn zonder mij, dat ze niet kúnnen eten.
Uma krijgt dan alleen nog maar een hele pan macaroni weg.
Maar kluiven en haar eigen eten is haar dan echt teveel
Als Manu een mobieltje had zou hij me bellen om haar te verklikken. Hij blijft er wijzend naast zitten tot ik terug kom.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Hier eten ze gewoon alles op terwijl ik niet weg ben. De kluiven, mijn lekkerbekjes en van alles uit de prullenbak 
Ze willen gewoon dat ik wegga zodat ze eindelijk te vreten krijgen
Ze willen gewoon dat ik wegga zodat ze eindelijk te vreten krijgen
-
blondie
- Zeer actief
Geen idee waar het vandaan komt. Hier laten ze het eten meestal ook staan en gaan eten als ik weer terug kom, ook al is dat pas na uren. De gevulde kong wordt volgens mij wel gepakt door in ieder geval Jol 
-
Lemuria
Wat apart...als ik hier iets eetbaars laat liggen, gaat 't op. Of ik er ben of niet. M'n hond houdt niet genoeg van me 
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Zijn het soms niet zulke lekkere (en misschien harde) kluiven? Ik merk hier dat als ze niet helemaal op hun gemak zijn ze de niet zo lekkere of juist harde kluiven laten liggen, totdat ze zich dus wel helemaal op hun gemak voelen.
-
Neeltje
Hier gaat ook alles op, de kong is leeg en als ze een keukenpapierrol krijgt met van alles erin verstopt (ik vouw de uiteinden dicht) is allemaal op. Wat ik hier raar vind, is dat ze alleen op haar kauwbotten gaat kauwen als ik of op de bank ga zitten of op de grond, anders niet???
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Als ik hier een runderoor geef gaat het altijd op, hetzelfde met kippenpoten of konijnenoren. De buffelhuid staven blijven vaak liggen, of worden maar deels afgekloven.
Bij het stel hier ligt het er denk ik voornamelijk aan hoe lekker ze het vinden en hoe gemakkelijk het wegkauwt, of ze het opeten als ik weg ben.
Bij het stel hier ligt het er denk ik voornamelijk aan hoe lekker ze het vinden en hoe gemakkelijk het wegkauwt, of ze het opeten als ik weg ben.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Apple laat ook alles liggen als we er niet zijn. Ik heb wel eens kleine brokjes verstopt maar die ging ze ook pas zoeken bij thuiskomst.
Echt een 'gezelligheidseter'. Ze is ook altijd fanatieker met haar botje eten als we er allebei zijn.
Geen idee waar het vandaan komt.
Echt een 'gezelligheidseter'. Ze is ook altijd fanatieker met haar botje eten als we er allebei zijn.
Geen idee waar het vandaan komt.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Niet zo lekker als een blok kaasZamunda schreef:Zijn het soms niet zulke lekkere (en misschien harde) kluiven? Ik merk hier dat als ze niet helemaal op hun gemak zijn ze de niet zo lekkere of juist harde kluiven laten liggen, totdat ze zich dus wel helemaal op hun gemak voelen.
Ze krijgen ze meerdere keren per week en gaan dezelfde dag op. Maar het hele speciale is eraf, dat is waar
Laatst gewijzigd door Paisley op 03 nov 2015 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Hier eten ze ook niet als ik er niet ben.
Jack en Jones hebben het ook met drinken btw, er was laatst een spoedje dus had de honden snel vanaf de wandeling gelijk vanuit de auto naar binnen gedaan en ben gelijk weggegaan.
Toen ik uren later weer thuis kwam renden Jack en Jones na de begroeting naar de waterbak, ze konden eindelijk drinken.
Jack en Jones hebben het ook met drinken btw, er was laatst een spoedje dus had de honden snel vanaf de wandeling gelijk vanuit de auto naar binnen gedaan en ben gelijk weggegaan.
Toen ik uren later weer thuis kwam renden Jack en Jones na de begroeting naar de waterbak, ze konden eindelijk drinken.
- Lucia
- Zeer actief
Wat apart.
Milo eet alles, en ook altijd
.
Peer daarentegen wil geen botjes als hij weet dat ik wegga of dus alleen thuis moet blijven. Ik heb het alleen zijn wel eens opgebouwd met het geven van de kong, op verschillende manieren, maar zodra ik het huis uit ben, stopt hij en wil hij niet meer.
Hij raakte gewoonweg te gespannen van het alleen zijn en ging niet eten.
Ik zou ze eens filmen, alleen al om te kijken of ze wel naar het botje kijken
Milo eet alles, en ook altijd
Peer daarentegen wil geen botjes als hij weet dat ik wegga of dus alleen thuis moet blijven. Ik heb het alleen zijn wel eens opgebouwd met het geven van de kong, op verschillende manieren, maar zodra ik het huis uit ben, stopt hij en wil hij niet meer.
Hij raakte gewoonweg te gespannen van het alleen zijn en ging niet eten.
Ik zou ze eens filmen, alleen al om te kijken of ze wel naar het botje kijken
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Herkenbaar, inderdaad! Volgens mij drinkt Lou zelfs niet als ik weg ben...
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Elco wacht actief op mij als hij alleen moet blijven. Eten en drinken doet hij dan dus echt niet. Boomer at wel altijd z'n kluifje op
- Nikkielvis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie - Aantal honden: 2
Hier gebeurd dat ook. Vooral Marco mijn hondje van 2 komt niet aan zijn kluif. Jantje gaat er na een tijdje wel mee aan de slag. Bij Marco verdenk ik hem ervan dat hij toch wat moeite heeft met mijn vertrek.
-
laeken
- Zeer actief
Ik denk dat je honden wel wat stress hebben bij alleen zijn. Ik herken het nl ook maar wel alleen van de honden die eerder wel eens verlatingsangst hebben gehad in meer of mindere mate. Bas eet wel, maar die heeft 0,0 problemen met alleen zijn en heeft ook nog nooit 1 piep of blaf gedaan en ook nog nooit ergens aan geknaagd of wat dan ook. Dus die is stressvrij.
Wuilus at niet. Maar die was als jonge hond ook erg in paniek bij alleen zijn. Van mijn vorige honden weet ik het niet precies meer maar dat komt deels omdat die geen kluiven kregen samen. Eva en Dapper hadden nijd naar elkaar om eten dus dan laat je de kluiven liever weg.
Ik kan mij voorstellen dat zij ook niet zouden eten. Cleo wel. Die had 0,0 verlatingsproblemen en die heeft ze ook nooit gehad.
Dus ik denk dat het wel komt door stress. Ik herken het nl alleen van mijn honden die als jonge hond last hadden van een soort verlatingsangst. Dat wil niet zeggen dat ik ook maar iets merkte later van slecht alleen kunnen zijn. Maar die honden zijn ook altijd wel erg blij geweest als ik weer thuis kwam. Bas is blij maar rent meteen naar haar voerbak. En? Kom je vreten brengen? Dat is belangrijker dan dat ik er weer ben. Natuurlijk is ze erg blij maar wel echt anders dan de niet eters. Die waren opgelucht blij.
Dus hebben je honden in hun jeugd wel wat last gehad van niet alleen willen zijn? Dan is dit de laatste staart van dat issue denk ik.
Weet dat niet zeker maar dat gevoel heb ik wel.
Wuilus at niet. Maar die was als jonge hond ook erg in paniek bij alleen zijn. Van mijn vorige honden weet ik het niet precies meer maar dat komt deels omdat die geen kluiven kregen samen. Eva en Dapper hadden nijd naar elkaar om eten dus dan laat je de kluiven liever weg.
Ik kan mij voorstellen dat zij ook niet zouden eten. Cleo wel. Die had 0,0 verlatingsproblemen en die heeft ze ook nooit gehad.
Dus ik denk dat het wel komt door stress. Ik herken het nl alleen van mijn honden die als jonge hond last hadden van een soort verlatingsangst. Dat wil niet zeggen dat ik ook maar iets merkte later van slecht alleen kunnen zijn. Maar die honden zijn ook altijd wel erg blij geweest als ik weer thuis kwam. Bas is blij maar rent meteen naar haar voerbak. En? Kom je vreten brengen? Dat is belangrijker dan dat ik er weer ben. Natuurlijk is ze erg blij maar wel echt anders dan de niet eters. Die waren opgelucht blij.
Dus hebben je honden in hun jeugd wel wat last gehad van niet alleen willen zijn? Dan is dit de laatste staart van dat issue denk ik.
-
laeken
- Zeer actief
Vreemd genoeg was stelen wel een optie. De honden die hun kluif lieten liggen waren wel dieven van menseneten.
Maargoed, misschien is dat niet te weerstaan, ook niet bij milde stress.
-
Luna87
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
Luna krijgt hap-slik-weg spul als we weggaan, dus dat gaat meestal wel op. Heel soms wacht ze er mee tot er weer iemand thuis is. Met drinken herken ik het zeker wel, ze drinkt dus gewoon echt niet als er niemand is, dat doet ze dus pas als ze ons begroet heeft na thuiskomst 

- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hier eten ze wel gewoon als ik weg ben, stelen doen ze ook als ze de kans krijgen. Voornamelijk Izzy dan, Maylo heeft namelijk geen toegang door heel het huis als ik langer dan een kwartier weg ben, dan gaat hij namelijk in sloop modus.
Izzy kan wel overal bij en is ook nog zo braaf dat ze heus wel wat aan Maylo geeft, terwijl ze het ook best zonder hem op kan eten.
Enige dat Maylo volgens mij niet doet is drinken als ik weg ben, nog nooit gemerkt dat er minder water is dus het is of niet, of heel minimaal.
Izzy kan wel overal bij en is ook nog zo braaf dat ze heus wel wat aan Maylo geeft, terwijl ze het ook best zonder hem op kan eten.
Enige dat Maylo volgens mij niet doet is drinken als ik weg ben, nog nooit gemerkt dat er minder water is dus het is of niet, of heel minimaal.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Een stukje stress zal het misschien wel zijn maar ik denk ook dat als de baas van huis is je als hond meer zelfstandig moet opletten en dat gaat moeilijk als je een kluif eet. Of is dat meer een herderdingetje?laeken schreef:Ik denk dat je honden wel wat stress hebben bij alleen zijn. Ik herken het nl ook maar wel alleen van de honden die eerder wel eens verlatingsangst hebben gehad in meer of mindere mate. Bas eet wel, maar die heeft 0,0 problemen met alleen zijn en heeft ook nog nooit 1 piep of blaf gedaan en ook nog nooit ergens aan geknaagd of wat dan ook. Dus die is stressvrij.

- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Hier dus ook :') Ik denk ook dat het toch een mate van stress is. Ollie is er selectief in. Dentastiks en alles waar gedroogde kip in/om zit eet ie wel, maar gewone saaie rawhide kluiven laat ie liggen. Maar een pak koekjes dat verorbert ie zonder problemen hahahahalaeken schreef:Vreemd genoeg was stelen wel een optie. De honden die hun kluif lieten liggen waren wel dieven van menseneten.Maargoed, misschien is dat niet te weerstaan, ook niet bij milde stress.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ik ken t niet... ze doen gewoon hun ding als ik er niet ben en eten ook gewoon door!!

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Maupie ook idd, die dronk ook niet als wij niet thuis waren. Het huidige stel drinkt wel maar volgens mij liggen ze vooral te liggensamantha! schreef:Hier eten ze ook niet als ik er niet ben.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Hier zwaaien ze mij uit met de zelfgepakte kluif of iets waar ze zin in hebben , desnoods trekken ze de zooi uit de kast of van het aanrecht en lebberen ze de wc pot ook nog leeg. Als het kon dan belde ze nog voor een shoarma of piza thuis te laten bezorgen.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- dre
- Zeer actief
Dat klinkt als mijn stelbouvierpoedel schreef:Hier zwaaien ze mij uit met de zelfgepakte kluif of iets waar ze zin in hebben , desnoods trekken ze de zooi uit de kast of van het aanrecht en lebberen ze de wc pot ook nog leeg. Als het kon dan belde ze nog voor een shoarma of piza thuis te laten bezorgen.
Die kijken me in de ochtend gewoon de deur uit "daaaaaaaag vrouwtje, hier met dat vreten en wegwezen jij".
Ze houden dus niet van me blijkbaar

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Heeft ook voordelen als je een een weekje of weekendje weg wil. Zak voer en water en tot volgende week.dre schreef:Dat klinkt als mijn stelbouvierpoedel schreef:Hier zwaaien ze mij uit met de zelfgepakte kluif of iets waar ze zin in hebben , desnoods trekken ze de zooi uit de kast of van het aanrecht en lebberen ze de wc pot ook nog leeg. Als het kon dan belde ze nog voor een shoarma of piza thuis te laten bezorgen.![]()
Die kijken me in de ochtend gewoon de deur uit "daaaaaaaag vrouwtje, hier met dat vreten en wegwezen jij".
Wat je zegt ben je zelfffff 

- dre
- Zeer actief
Owh ik zie optiesbouvierpoedel schreef:Heeft ook voordelen als je een een weekje of weekendje weg wil. Zak voer en water en tot volgende week.dre schreef:Dat klinkt als mijn stelbouvierpoedel schreef:Hier zwaaien ze mij uit met de zelfgepakte kluif of iets waar ze zin in hebben , desnoods trekken ze de zooi uit de kast of van het aanrecht en lebberen ze de wc pot ook nog leeg. Als het kon dan belde ze nog voor een shoarma of piza thuis te laten bezorgen.![]()

-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
Fix eet wel als ik weg ben, Laicka echt absoluut niet. Als Fix in de kennel moet op de hondenschool en ik geef haar een kong oid dan blijft ie liggen tot ik er weer ben. Kwestie van stress
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

[/url]