Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Daar gaan we weer.... de rui

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Daar gaan we weer.... de rui

Ongelezen bericht door Inge »

Biène zit er weer volop in. Vanmorgen tijdens het uitlaten flink geborsteld en er een jas afgehaald, maar er is nu weer een nieuwe jas aan los haar op haar aan het ontstaan. Ik vraag me altijd af waar dit vandaan komt en hoe het komt dat als je borstelt de vacht niet veel dunner lijkt te worden. :roll:
Beide heren nauwelijks haarverlies, maar die hebben ook veel korter haar dan Biène, Biène heeft altijd al een vacht gehad met wat langere haren ertussen, de terugslag van de Duitse Herder die ergens in het verleden ingefokt zal zijn denk ik (Biène werd als pup ook altijd aangezien voor Duitse Herder, zelfs door Duitse Herder fokkers :oohja: )
Morgen dus maar weer aan de gang om het losse haar zoveel mogelijk uit haar vacht te krijgen tijdens de ochtendwandeling, wat daar dan af komt ligt iig niet morgenavond in mijn huis. :pffff:
Ben allang blij dat haar vacht en de rui niet noemenswaardig is veranderd na haar castratie, bij Marouck kwam de ondervacht nauwelijks meer los wat haar vacht enorm dik en verstikkend maakte.

Bij jullie het ruien ook weer aan de gang?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Re: Daar gaan we weer.... de rui

Ongelezen bericht door Yara »

Hier verhaard er nu 1. Dus ik doe niks anders dan stofzuigen en kleden uitkloppen, hond kammen. Als die klaar is begint de volgende dus hetzelfde verhaal. Soms heb ik de neiging om ze kaal te scheren. Ben ik van die haren af. Maar ja, dat is ook weer sneu. Dus we houden nog maar even vol.
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Hier eentje nog , die moet als laatste nog loops worden dit jaar

De dames beginnen altijd 1-2 mnd voor de loopsheid compleet af te haren
Mja reken maar uit hoeveel haar ik de afgelopen tijd al gezien heb met 4 teven die heel kort op elkaar volgen

Kyto is er ook alweer een paar weken vanaf
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Shari »

Ik heb begrepen hoe vaker je kamt hoe meer je het blijft stimuleren haren los te laten. Wij kammen hier dus heel weinig. Kunt beter een keer wassen en de shampoo een tijd laten intrekken en dan uitspoelen.
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Klopt ik kreeg ook de tip van de trimsalon de hond te wassen shampoo even een flinke tijd laten intrekken en dan uitspoelen.
En droog maken met een waterblazer (ik doe 't met een föhn op koude stand.)
Maar 9 vd 10 keer gingen ze 2x naar de trimsalon om dat te laten doen en dan was het ergste er alvast uit...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Om haar te wassen moet ik haar de trap op trekken naar boven, dat doe ik haar niet meer aan :wink:
Dus ik hark er wel weer even doorheen dadelijk, gisteren pas voor het eerst gedaan.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
pinguin20
Zeer actief
Mijn ras(sen): leonberger
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door pinguin20 »

Kaylee is al 4 weken flink aan het ruien, en is nog steeds niet klaar :schrik: D'r achterkant is wel ongeveer klaar nu, en nu begint de kraag. Ik kam overigens maar eens per week en pluk losse haren er tijdens de wandeling zo af.
Dag lieve Ayla 11-7-2011 ~ 27-3-2013, voor altijd in mijn hart
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Alex (Lab) is er net doorheen, om de 2 dagen een emmer haar :O:

Laten zwemmen en daarna borstelen versnelt het proces ook........ een beetje :tongue:
TTtje@
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door TTtje@ »

Dat is wel het voordeel van een Tibetaan, de vacht vergt wat onderhoud maar geen echte rui!
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Inge schreef:Om haar te wassen moet ik haar de trap op trekken naar boven, dat doe ik haar niet meer aan :wink:
Dus ik hark er wel weer even doorheen dadelijk, gisteren pas voor het eerst gedaan.

Geen tuinslang?
Ik was ze op het balkon. Het begint hier inderdaad ook weer goed, even wachten tot ze nog net iets meer losse haren hebben en dan was ik ze 2 x per week tot ze door de rui heen zijn.
Een keer of drie, vier is dan genoeg.
Shampoo lang in laten werken, crèmespoeling er achteraan en droog blazen. Scheelt zo veel haar in huis.
:mrgreen: En ze lopen er niet meer bij als een stelletje mottige paupers.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Oh hou op. :ugh: Het is hier een ballet van dansend haar. En dan denk ik dat wij al wel redelijk veel er aan doen, omdat we al snel vinden dat er teveel haar ligt.
Maandag gaat ze naar de trimster en verder doe ik het met elke dag borstelen, haar stofzuigen en veel laten zwemmen. Dat scheelt wel, vooral het borstelen voordat ze gaat zwemmen.
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Hou op!
Truus leek een weekje niet in de rui te zitten, maar helaas, ze verliest weer plukken.
Die andere twee doen gelukkig niet mee maar Truus verhaart voor alledrie. Dat ze nog niet kaal is, snap ik ook niet :ugh:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Inge schreef:Om haar te wassen moet ik haar de trap op trekken naar boven, dat doe ik haar niet meer aan :wink:

Geen tuinslang?
Ik was ze op het balkon. Het begint hier inderdaad ook weer goed, even wachten tot ze nog net iets meer losse haren hebben en dan was ik ze 2 x per week tot ze door de rui heen zijn.
Een keer of drie, vier is dan genoeg.
Shampoo lang in laten werken, crèmespoeling er achteraan en droog blazen. Scheelt zo veel haar in huis.
:mrgreen: En ze lopen er niet meer bij als een stelletje mottige paupers.
Biène heb ik als jonge hond stil gekregen in de kennel door een ingenieus systeem met de tuinslang die ik van binnenuit aan kon zetten waardoor ze dus een plens water over zich heen kreeg als ze begon te blaffen. Gevolg is dat de tuinslang ervoor zorgt dat Biène het op een lopen zet :LOL:
Net weer een bult haar eruit gehaald en laat haar van de week wel even zwemmen.
Groetjes Inge
Afbeelding

dagmar88
Zeer actief

Inge schreef: Biène heb ik als jonge hond stil gekregen in de kennel door een ingenieus systeem met de tuinslang die ik van binnenuit aan kon zetten waardoor ze dus een plens water over zich heen kreeg als ze begon te blaffen. Gevolg is dat de tuinslang ervoor zorgt dat Biène het op een lopen zet :LOL:
Net weer een bult haar eruit gehaald en laat haar van de week wel even zwemmen.

:LOL:

En gewoon een emmer vullen?
Bij mijn honden komt er met zwemmen bij lange na niet zo veel van af als met warm water en sop.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Bij Shib is het ergste nu na 2,5 week voorbij. Het is nog nooit zo erg geweest als deze keer.
Hele plukken ondervacht hrb ik van zijn kont af kunnen trekken. Ik wist niet eens dat die hond een ondervacht had :80: :LOL:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb er maar 1 die aan de rui doet, maar wel gelijk voor 3 ;) Ik kan 4x per dag stofzuigen zowat momenteel :F:
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Hier ook rui.

En eigenlijk voor het eerst toont ze lelijk tijdens de rui. Het haar komt er erg hard af, er is weinig over. Onderhaar is helemaal weg, dekhaar ook deels. Ze is wat dof ook (anders nooit)

Hangt waarschijnlijk samen met weer, loopsheid die eraan komt, en heftig half jaar geweest op allerlei gebied.

Ik kan niet wachten tot ze weer fatsoenlijk in haar vacht komt.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

TTtje@ schreef:Dat is wel het voordeel van een Tibetaan, de vacht vergt wat onderhoud maar geen echte rui!
Ik wilde het net zeggen. Geen rui! :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:
marx-7
Actief
Mijn ras(sen): Als het maar 4 poten en een staart heeft

Ongelezen bericht door marx-7 »

Senna zit ook volledig in de rui, hele ondervacht komt er uit....

Maar dit kan te maken hebben met een aankomende loopsheid? Zit inderdaad weer er aan te komen volgens mij samen met meer plassen en "niet lekker voelen".
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Max (RIP)..........Baldo (RIP)...............Senna
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Tallie was er al helemaal doorheen, maar die begint vrolijk nog een keer met dat zachte weer :S:
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Hier eentje die braaf 2 keer per jaar verhaart en eentje die het hele jaar door haar verliest. niet heel veel, maar genoeg om het huis er als een zooi uit te laten zien hahaha
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Nauwelijks rui hier, hoezee :mrgreen:
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Inge schreef: Morgen dus maar weer aan de gang om het losse haar zoveel mogelijk uit haar vacht te krijgen tijdens de ochtendwandeling, wat daar dan af komt ligt iig niet morgenavond in mijn huis. :pffff:
?

Echt tijdens de wandeling?
En neem je dan het haar mee naar huis?

Dat is nl een groot erger punt voor mij als ik in het bos loop en er ligt een partij uitgekamd haar ergens op het pad :engel:

Dan denk ik ......doe dat lekker thuis :pffff:

Buster is ook weer aan het verharen , ik haal er enorm veel uit maar lang niet genoeg.
Die mag straks weer naar de trimmer die kan dat veel beter dan dat ik dat kan .
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

fenneke schreef:Echt tijdens de wandeling?

Dat is nl een groot erger punt voor mij als ik in het bos loop en er ligt een partij uitgekamd haar ergens op het pad :engel:

Ik zie dat ook regelmatig liggen, van die bossen haor. Het enige wat ik denk is "Nou. Mooi, hebben de vogeltjes goed geisoleerde nestjes deze winter." :mrgreen:
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Layla heeft het al gehad, in aanloop naar haar loopsheid. Over het algemeen is ze er vrij snel doorheen.
Nu zit ze alweer prachtig in haar vacht en zit nu op dag 16 van haar loopsheid
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Jeannettebo schreef:Layla heeft het al gehad, in aanloop naar haar loopsheid. Over het algemeen is ze er vrij snel doorheen.
Nu zit ze alweer prachtig in haar vacht en zit nu op dag 16 van haar loopsheid

Hier dus ook 1-2 maanden voor de loopsheid. Met de loopsheid zitten ze dan prachtig in de vacht.

Pepper heeft 2 weken geleden het laatste haar er af gegooid dus ik wacht geduldig (not) op haar loopsheid ;)

Inge, de meeste hier hebben ook zo'n extreme rui. Vind dat toch meer Mechel vacht dan de gladdere vachtjes van je beide heren en niks met invloed van mogelijke DH te maken hebben.
dagmar88
Zeer actief

Lemuria schreef:
fenneke schreef:Echt tijdens de wandeling?

Ik zie dat ook regelmatig liggen, van die bossen haor. Het enige wat ik denk is "Nou. Mooi, hebben de vogeltjes goed geisoleerde nestjes deze winter." :mrgreen:
:hmmm: Die nemen 's winters toch helemaal geen nestmateriaal meer mee.
Het blijft hier dan ook altijd heel lang liggen.
&nicole
Zeer actief

Ongelezen bericht door &nicole »

Neeltje schreef:
TTtje@ schreef:Dat is wel het voordeel van een Tibetaan, de vacht vergt wat onderhoud maar geen echte rui!
Ik wilde het net zeggen. Geen rui! :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:
Niet? Khyra wel hoor. Niet dat de haren je om de oren vliegen, het is zeker niet vergelijkbaar met bijv een golden retriever :engel: maar je merkt wel degelijk dat ze haar vacht aan het wisselen is. Inclusief uitvallende plukken haren, een hevige ondervacht (die er na een goede kambeurt overigens uit is ;) ) en jeuk veroorzakende nieuwe haren.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Tallie schreef:Tallie was er al helemaal doorheen, maar die begint vrolijk nog een keer met dat zachte weer :S:

Zoiets :ugh:. Hoewel Izzie eigenlijk altijd haren loslaat en dan nu voor de tweede keer sinds ik haar heb, een paar weken lang, nog eens wat meer.
Natuurlijk van die kleine stokhaartjes die overal in gaan zitten en er nooit meer uitgaan. Het kreng.
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Flupke is een piepklein hondje maar ze haart als een grote sint bernard.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”