Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eerste keer.

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Neeltje

Re: Eerste keer.

Ongelezen bericht door Neeltje »

mechelaarguus schreef:Neeltje je zegt dat dit niets met kruisingen te maken heeft maar propageren we juist dat niet. Of het nu om de huppel gaat van de jack of het karakter van de staff.

De andere helft van de kruising die aanviel was de zgn lieve golden retriever . De huppel die de jack heeft ach die hebben er zoveel zeggen ze.

Ik denk dus nog steeds dat je geen karakters moet mixen en fokfouten niet door moet laten gaan. En uit alle kwaden de minst kwade kiezen en de door mensen moet laten bekijken die echt fokken om het ras te verbeteren ook al noem je (sommigen) die dan broodfokkers omdat ze meer dan 1 nest ooit in hun leven hebben. Die link probeer ik een beetje te trekken.
Als je met staffs gaat kruisen kun je er haast donder opzeggen dat het karakter van de staff gaat mee spelen en je moet weten wat je in huis haalt. Met een beetje hondenkennis zou je dat moeten weten.

Als je geen fokfouten door wilt laten gaan, kan er wel helemaal met honden gestopt worden, want ik denk niet dat er ook maar één hond, met of zonder stamboom, geen fokfouten heeft. Je kunt alleen uitgaan van de reu en teef die je wilt gebruiken en hun voorgeschiedenis. Ik zeg niet of TS wel of niet moet gaan fokken, ik ken haar hond niet en de reu niet. Dat is haar beslissing.
mechelaarguus
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door mechelaarguus »

Wat die staffs betreft ben ik ook met je eens hoor maar zou je fokken dan niet over moeten laten aan mensen die er echt serieus mee bezig zijn. Ik bedoel zich er al meer in verdiept hebben bijvoorbeeld wat voor teef koop ik en dan verder fokken. Meer plannen, vooruit denken. Koop een dier met zo min mogelijk fouten dan
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

mechelaarguus schreef:Neeltje je zegt dat dit niets met kruisingen te maken heeft maar propageren we juist dat niet. Of het nu om de huppel gaat van de jack of het karakter van de staff.

De andere helft van de kruising die aanviel was de zgn lieve golden retriever . De huppel die de jack heeft ach die hebben er zoveel zeggen ze.

Ik denk dus nog steeds dat je geen karakters moet mixen en fokfouten niet door moet laten gaan. En uit alle kwaden de minst kwade kiezen en de door mensen moet laten bekijken die echt fokken om het ras te verbeteren ook al noem je (sommigen) die dan broodfokkers omdat ze meer dan 1 nest ooit in hun leven hebben. Die link probeer ik een beetje te trekken.
Maar jij denkt dat je zo'n sterk karakter van de staff wel even weg kunt fokken door er een golden door te flikkeren en daar alles bij neer te leggen en dan teleurgesteld zijn over zijn aandeel. Als een tijger met een poesje kruist krijg je ook geen lieve schootkatjes hoor.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Maar jij denkt dat je zo'n sterk karakter van de staff wel even weg kunt fokken door er een golden door te flikkeren en daar alles bij neer te leggen en dan teleurgesteld zijn over zijn aandeel. Als een tijger met een poesje kruist krijg je ook geen lieve schootkatjes hoor.
mechelaarguus
Vaste gebruiker

Wat die staffs betreft ben ik ook met je eens hoor maar zou je fokken dan niet over moeten laten aan mensen die er echt serieus mee bezig zijn. Ik bedoel zich er al meer in verdiept hebben bijvoorbeeld wat voor teef koop ik en dan verder fokken. Meer plannen, vooruit denken. Koop een dier met zo min mogelijk fouten dan
Neeltje

mechelaarguus schreef:Wat die staffs betreft ben ik ook met je eens hoor maar zou je fokken dan niet over moeten laten aan mensen die er echt serieus mee bezig zijn. Ik bedoel zich er al meer in verdiept hebben bijvoorbeeld wat voor teef koop ik en dan verder fokken. Meer plannen, vooruit denken. Koop een dier met zo min mogelijk fouten dan
Die mensen zijn ook ooit begonnen. Als niemand meer mag beginnen, sterven dus ook de fokkers uit als alleen maar mensen met honden mogen fokken die zich er al meer in verdiept hebben.

Ook een beginnend fokker of een fokker die maar één nestje wil fokken kan zich verdiepen in het hoe en waarom van het fokken.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

mechelaarguus schreef:Wat die staffs betreft ben ik ook met je eens hoor maar zou je fokken dan niet over moeten laten aan mensen die er echt serieus mee bezig zijn. Ik bedoel zich er al meer in verdiept hebben bijvoorbeeld wat voor teef koop ik en dan verder fokken. Meer plannen, vooruit denken. Koop een dier met zo min mogelijk fouten dan
In theorie misschien. Het probleem is dat die mensen er niet genoeg zijn om aan de vraag naar pups te voldoen.
Wat zijn de cijfers ook alweer....
1,5 miljoen honden die gemiddeld 12 jaar leven, dus ongeveer 125000 pups per jaar nodig. De RvB heeft in 2013 38000 stambomen afgegeven, volgens buz.honden komen er jaarlijks een 5000 buitenlanders bij, zijn er nog een 80000 pups nodig. En die komen dus grotendeels uit de broodfok.

Ik vind het dus, algemeen gesproken, helemaal niet zo'n slecht idee als meer mensen eens een nestje voor de leuk doen.
Uiteraard wel een beetje kritisch naar de ouderdieren kijken.
mechelaarguus
Vaste gebruiker

Goed wat de cijfers betreft moet ik je vertellen heb ik.boter op mijn hoofd. Deze gegevens heb ik niet meegenenomen. Ik ben erg tegen die puppymills. Ik wil geen buitenlandse import meer.
Ook zitten er toch nog teveel honden in het asiel. Als je dan ziet wat dat voor honden zijn zijn het niet de gemakkelijkste. Qua ras en combi. Gedaan door mensen die ook voor de gezelligheid een nest wilde

Een stelling zou kunnen zijn dat als je voor de gezelligheid een nestje wil fokken je uit moet gaan van de keus die je maakt voor wie de pups bestemd zijn. Daar heb je dan ook de verantwoording voor. Het had bijvoorbeeld handig geweest als de fokker die mij mijn hond heeft verkocht verteld had dat het gedrag van de teef erg zou overerven. Ik ging van de reu uit. Heb me het apetuut moeten trainen.

Dit nest was zuiver voor eigen doel gefokt. Dus ik dacht dat zit goed. Heb ooit contact gezocht gewoon om te vertellen hoe het ging maar nooit wat gehoord. :wachten: Daarom ben ik dus niet zo gecharmeerd van mensen die 1 nest doen voor zichzelf en niet voor verbetering van het ras
Maar het blijkt dus dat mijn wereld wat hondenfok betreft nog een utopie is en dat je welwillende mensen een nestje mag gunnen als ze zich realiseren wat het inhoudt. Ik had geen rekening gehouden met het vraag en aanbod verhaal.
mechelaarguus
Vaste gebruiker

Goed wat de cijfers betreft moet ik je vertellen heb ik.boter op mijn hoofd. Deze gegevens heb ik niet meegenenomen. Ik ben erg tegen die puppymills. Ik wil geen buitenlandse import meer.
Ook zitten er toch nog teveel honden in het asiel. Als je dan ziet wat dat voor honden zijn zijn het niet de gemakkelijkste. Qua ras en combi. Gedaan door mensen die ook voor de gezelligheid een nest wilde

Een stelling zou kunnen zijn dat als je voor de gezelligheid een nestje wil fokken je uit moet gaan van de keus die je maakt voor wie de pups bestemd zijn. Daar heb je dan ook de verantwoording voor. Het had bijvoorbeeld handig geweest als de fokker die mij mijn hond heeft verkocht verteld had dat het gedrag van de teef erg zou overerven. Ik ging van de reu uit. Heb me het apetuut moeten trainen.

Dit nest was zuiver voor eigen doel gefokt. Dus ik dacht dat zit goed. Heb ooit contact gezocht gewoon om te vertellen hoe het ging maar nooit wat gehoord. :wachten: Daarom ben ik dus niet zo gecharmeerd van mensen die 1 nest doen voor zichzelf en niet voor verbetering van het ras
Maar het blijkt dus dat mijn wereld wat hondenfok betreft nog een utopie is en dat je welwillende mensen een nestje mag gunnen als ze zich realiseren wat het inhoudt. Ik had geen rekening gehouden met het vraag en aanbod verhaal.
kipo
Zeer actief

Cleva schreef:
mechelaarguus schreef: Daarom ben ik dus niet zo gecharmeerd van mensen die 1 nest doen voor zichzelf en niet voor verbetering van het ras.
Als je een ras van een paar honderd jaar oud met 60.000 exemplaren met één nest denkt te verbeteren ben je bij voorbaat gediskwalificeerd vanwege ziekelijke grootheidswaanzin.
Fokkers die aan rasverbetering doen lach ik uit. Zorg maar gewoon dat je niet op piepkleine schaal aan rasbeschadiging doet, want dat is al amper haalbaar.
Eens.
mechelaarguus schreef:
:flower: Het zou fijn zijn als iedereen eens goed nadacht voordat er een hond aangeschaft werd en hélemaal voordat een teefje gedekt wordt. Zo vreselijk veel mensen kopen een hond bij een broodfokker en staan dan achteraf te huilen (of te schelden), totaal voorbijgaand aan hun eigen aandeel. Broodfok houdt pas op als niemand er meer koopt.
In de asielen zie je grotendeels ook de gevolgen van ondoordacht aanschaffen van een hond. Veel (kruisingen van) staffords, die toch te bewerkelijk werden, veel herders (duits/belgisch) die ook al niet met een GG3-diploma geboren bleken en veel Jack snuffels die zonder duidelijke sturing niet geschikt bleken als schoothond. Allemaal te voorkomen geweest als er wat tijd en aandacht besteed was aan het uitzoeken van het geschikte type hond ipv aan ofwel het stoere uiterlijk ofwel de dichtstbijzijnde beschikbare pup.
Een vriendin heeft ooit eens 2 dagen op Kita (duitse herder) en Pol gepast, haar ex wilde toen per direct ook een duitse herder, want Kita was zo geweldig (volkomen mee eens, uiteraard :tongue: ). Dat ik de eerste jaren heel veel werk aan en met haar gehad heb, zag hij niet, want ze was op dat moment 9 jaar en echt de braafste, liefste en gemakkelijkste hond, maar zo was ze niet geboren.

Nou ja, wat ik wil zeggen is dat ik het in principe volkomen met je eens ben, maar in praktijk is het niet haalbaar en dan zie ik liever dat er veel meer mensen 1 nestje met hun teefje doen, dan dat de broodfok blijft floreren (en zelfs dat is al een utopie).
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

Cleva schreef:
mechelaarguus schreef: Daarom ben ik dus niet zo gecharmeerd van mensen die 1 nest doen voor zichzelf en niet voor verbetering van het ras.
Als je een ras van een paar honderd jaar oud met 60.000 exemplaren met één nest denkt te verbeteren ben je bij voorbaat gediskwalificeerd vanwege ziekelijke grootheidswaanzin.
Fokkers die aan rasverbetering doen lach ik uit. Zorg maar gewoon dat je niet op piepkleine schaal aan rasbeschadiging doet, want dat is al amper haalbaar.
Helemaal waar, je kan een ras niet verbeteren maar je kan positief toevoegen.
En ja ik vind wel als je fokt dat je moet willen toevoegen, ik woon in the UK en de mastiffs hier begonnen te 'klein' te worden , dus er is gefokt et grote honden probleem is ze worden nu te houndy dus heb je of hoog en mager of klein and een beetje van die tanks.
Ik heb gekozen voor 2 honden uit atletische maar gespierde lijnen en ze zijn geweldig uitgepakt groot maar atletisch alleen ik wil graag iets meer rimpel en het polar beer effect dus daarvoor heb ik nu een reu uit Slovakia geimporteerd.
Ok ik kan weer opnieuw beginnen maar dat buiten beschouwing gelaten,ik wil aan het ras sterkte atletische lichamen en het Typische mastiff hoofd toevoegen. En dat valt prima binnen de standaard en helpt bij de gezondheid van het ras.

wil je een ras verbeteren dan zul je toch bij 0 moeten beginnen zoals een franse bulldog fokker hier op het forum haar honden zij super, ze kunnen ademen en rennen en hum karakter komt daar door veel beter uit, ik had een type wat zij fokt maar niet door haar gefokt. En zodra het lichaam functioneert dan zie je ook het ware karakter.
Maar ja dan fok je dus vanaf 0 en je hebt er toch de mislukte versies bij wat moet je daar dan mee en is dat dan rasbeschadiging? Ik denk dat even hard op.
Het is moeilijk en niet zwart wit ik vond het al moeilijk om de honden te vinden die ik wou kopen en dan maar vin gers gekruisd houden dat de pup zo uit valt als je hoopt.
bouvierpoedel
Zeer actief

mechelaarguus schreef:Goed wat de cijfers betreft moet ik je vertellen heb ik.boter op mijn hoofd. Deze gegevens heb ik niet meegenenomen. Ik ben erg tegen die puppymills. Ik wil geen buitenlandse import meer.

Nu mlg je een gedeelte van je eigen verantwoordelijkheid neer bij de fokker. Kan ook zo zijn dat een ander een peuleschilletje had gehad aan jouw hond en heb met 2 vingers in de neus zou hebben opgevoed.
bouvierpoedel
Zeer actief

Als je wil verbeteren heb je dan al 2 ouders die kneuzen zijn uit kneuzenlijnen en verbeteren op wat.?
Hebben al die andere fokkers dan zo slecht hun best gedaan.?
bouvierpoedel
Zeer actief

Als je wil verbeteren heb je dan al 2 ouders die kneuzen zijn uit kneuzenlijnen en verbeteren op wat.?
Hebben al die andere fokkers dan zo slecht hun best gedaan.?
mechelaarguus
Vaste gebruiker

Ha, ik lijk wel wat op die kennis. Zo'n lief hondje :I:

Mijn eerdere Mechel was kompleet anders dan deze. Ik dacht dat ik mij er volop in verdiept had. Vaderlijn. Bloedlijnen op voor info en wat krijg ik. Een schat van een hond, een x Mechel gefokt niet om schoonheid maar om goede hond te zijn maar met een karakter met een kop erop. Eigenaar wilde een teef houden uit het nest om verder mee te fokken

Ik weet zeker dat als hij bij een ander huisgezin terecht gekomen was waar men ook aandacht moet besteden aan andere zaken hij enkele reis uit huis was gegaan. Je valt op een heeeeeel klein hondje. Kleinste uit het nest en die wordt me toch een potje lastig. Ja ze wilden hem wel overnemen. Hup de kennel in. Ik heb gekozen om te trainen tot ik er zowat bij neer viel. Hij is nu 5. Ondanks dat het een werkhond is heeft hij toch fokfouten. Onvolledig gebit artrose . Maar dankzij mijn trainer luister hij als een trein.

Daar gaat mijn theorie. Daarom een kruising geeft geen garantie. Vandaar dat ik zo tegen kruisingen was en zomaar een nest nemen. Deze fokker is het namelijk ook niet gelukt iets terug te fokken wat hij verschrikkelijk miste en op deze manier dacht terug te krijgen
Neeltje

mechelaarguus schreef:Ha, ik lijk wel wat op die kennis. Zo'n lief hondje :I:

Mijn eerdere Mechel was kompleet anders dan deze. Ik dacht dat ik mij er volop in verdiept had. Vaderlijn. Bloedlijnen op voor info en wat krijg ik. Een schat van een hond, een x Mechel gefokt niet om schoonheid maar om goede hond te zijn maar met een karakter met een kop erop. Eigenaar wilde een teef houden uit het nest om verder mee te fokken

Ik weet zeker dat als hij bij een ander huisgezin terecht gekomen was waar men ook aandacht moet besteden aan andere zaken hij enkele reis uit huis was gegaan. Je valt op een heeeeeel klein hondje. Kleinste uit het nest en die wordt me toch een potje lastig. Ja ze wilden hem wel overnemen. Hup de kennel in. Ik heb gekozen om te trainen tot ik er zowat bij neer viel. Hij is nu 5. Ondanks dat het een werkhond is heeft hij toch fokfouten. Onvolledig gebit artrose . Maar dankzij mijn trainer luister hij als een trein.

Daar gaat mijn theorie. Daarom een kruising geeft geen garantie. Vandaar dat ik zo tegen kruisingen was en zomaar een nest nemen. Deze fokker is het namelijk ook niet gelukt iets terug te fokken wat hij verschrikkelijk miste en op deze manier dacht terug te krijgen
Maar je kunt ook iets niet met één nest terugfokken. Daar gaat jaren en jaren en vele zorgvuldig uitgezochte ouderdieren aan vooraf. En soms, ja soms, kun je bepaalde dingen er niet uitfokken die er weet ik hoe lang geleden ingefokt hebt. Je zult altijd rekening moeten blijven houden met waar ze oorspronkelijk voor waren gefokt. Tenminste nu nog. Hoe dat over 100 jaar is, weet ik niet.
mechelaarguus
Vaste gebruiker

Gek dat die man dat niet wist dan he. Het is hem overigens niet gelukt want zijn teef heeft een nest gehad ????? Verder niets bekend maar ik zag toevallig dat hij nu samen met iemand uit Belgie een samenwerking / overeenkomst was aangegaan. Kijken of het nu lukt :wachten:

Dat krijg je als je wedstrijdhonden wilt he. Halfbroers zijn top honden overigens. :wink:
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

dagmar88 schreef:Ik ben helemaal voor kruisingen waar goed over nagedacht is; of dat nu bastaardjes met goed gezonde ouderdieren met een prettig/makkelijk karakter zijn, of een bepaald type waarbij je een idee hebt van wat je kunt verwachten.
Puur voor de leuk een look a like die al niet goed beweegt en een pittig karakter heeft laten dekken vind ik persoonlijk echt niet slim.
Het blijft een kwestie van vraag en aanbod. Er zijn al te veel jack russell kruisingen, mensen verkijken zich er nu eenmaal snel op.
Degenen die ik ken hebben daarbij echt geen leuk leven met voldoende uitdaging.
Dat loopt niet voor niets aangelijnd in de wijk de boel bij elkaar te krijsen of grotere honden te bijten.
Amen :ok:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

mechelaarguus schreef:Gek dat die man dat niet wist dan he. Het is hem overigens niet gelukt want zijn teef heeft een nest gehad ????? Verder niets bekend maar ik zag toevallig dat hij nu samen met iemand uit Belgie een samenwerking / overeenkomst was aangegaan. Kijken of het nu lukt :wachten:

Dat krijg je als je wedstrijdhonden wilt he. Halfbroers zijn top honden overigens. :wink:
Maar wat was z'n fok ervaring dan? Dat hij meende dit zo te kunnen bereiken.
Neeltje

mechelaarguus schreef:Gek dat die man dat niet wist dan he. Het is hem overigens niet gelukt want zijn teef heeft een nest gehad ????? Verder niets bekend maar ik zag toevallig dat hij nu samen met iemand uit Belgie een samenwerking / overeenkomst was aangegaan. Kijken of het nu lukt :wachten:

Dat zegt dan toch meer dan genoeg over zijn kennis van fokken??
kipo
Zeer actief

Ook wel naïef (of toch seksistisch ) om te verwachten dat de pups alleen op papa lijken. De helft van hun genen komt van mams én mams geeft de eerste 8 weken het voorbeeld.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

kipo schreef:Ook wel naïef (of toch seksistisch ) om te verwachten dat de pups alleen op papa lijken. De helft van hun genen komt van mams én mams geeft de eerste 8 weken het voorbeeld.
Gewoon dom, meer kan ik er niet van maken hoor.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

dagmar88 schreef:
kipo schreef:Ook wel naïef (of toch seksistisch ) om te verwachten dat de pups alleen op papa lijken. De helft van hun genen komt van mams én mams geeft de eerste 8 weken het voorbeeld.
Gewoon dom, meer kan ik er niet van maken hoor.
Ja maar hállo, heb je wel goed gelezen?:
de fokker die mij mijn hond heeft verkocht verteld had dat het gedrag van de teef erg zou overerven.
De fókker zei het, en als er iemand perfect kan voorspellen wat voor karakter de pups zullen gaan krijgen, is het natúúrlijk de fokker! :pffff: Daar heb je gewoon naar te luisteren dus.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Genetisch geven ze de helft ja. Alleen geeft de teef ook nog 7+ weken voorbeeld gedrag en opvoeding ;)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Het kan wel maar niet bij een eerste nest/dekking. Ik heb een mechel gekent die enorm dominant vererfde, al dekte ie een labrador (bwvs don't shoot :mrgreen: )kwamen er nog geweldige sporthondjes uit. Maar dat weet je niet voor je gaat dekken en dan nog niet na 1x.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:Het kan wel maar niet bij een eerste nest/dekking. Ik heb een mechel gekent die enorm dominant vererfde, al dekte ie een labrador (bwvs don't shoot :mrgreen: )kwamen er nog geweldige sporthondjes uit. Maar dat weet je niet voor je gaat dekken en dan nog niet na 1x.
Dan nog is het deel vd opvoeding/voorbeeld functie van de teef niet verwaarloosbaar ;)
crutz
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:Het kan wel maar niet bij een eerste nest/dekking. Ik heb een mechel gekent die enorm dominant vererfde, al dekte ie een labrador (bwvs don't shoot :mrgreen: )kwamen er nog geweldige sporthondjes uit. Maar dat weet je niet voor je gaat dekken en dan nog niet na 1x.
En zulke zaken kun je enkel maar weten van honden die alles dekken. Want ben je kritisch als reu eigenaar dek je al niet alles.
kipo
Zeer actief

crutz schreef:
Genetisch geven ze de helft ja. Alleen geeft de teef ook nog 7+ weken voorbeeld gedrag en opvoeding ;)
Dat zei ik toch ook? :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
Dan nog is het deel vd opvoeding/voorbeeld functie van de teef niet verwaarloosbaar ;)
Dat ben ik met je eens...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
En zulke zaken kun je enkel maar weten van honden die alles dekken. Want ben je kritisch als reu eigenaar dek je al niet alles.
Dat zal dan... een geweldig goede vererver geweest iig.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”