Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoeveel minuten wandelen?
Moderator: moderatorteam
- juan-89
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 0
Hoeveel minuten wandelen?
Ik zit een beetje met het aantal minuten dat een hond "zou moeten" wandelen. Oscar is een labrador / vizsla mix, inmiddels 4 maanden oud. Wat ik van de fokker begreep en wat ik op internet lees is dat hij minimaal anderhalf uur beweging op een dag zou moeten hebben als volwassen hond. Vandaag sprak ik tijdens de wandeling een mevrouw die zei dat hij dat nu "absoluut nog niet" zou moeten. Maar 's ochtends wandel ik 20 minuutjes met hem, rond het middaguur nog weer een klein halfuur, en rond etenstijd 's avonds (voor het eten dus rond half 5) wandel ik weer met hem.
Nu ken ik wel die riedel van 5 minuten per levensmaand, of 1 minuut per levensweek... Inmiddels is er ook een nieuwe richtlijn van 10 minuten per levensmaand. Maar 10 minuten per levensmaand betekent (op 3 maanden) dat hij dus al 30 minuten zou mogen wandelen. Hoeveel minuten wandelen jullie met jullie pup op 4 maand oude leeftijd (of toen deze 4 maanden was)?
Nu ken ik wel die riedel van 5 minuten per levensmaand, of 1 minuut per levensweek... Inmiddels is er ook een nieuwe richtlijn van 10 minuten per levensmaand. Maar 10 minuten per levensmaand betekent (op 3 maanden) dat hij dus al 30 minuten zou mogen wandelen. Hoeveel minuten wandelen jullie met jullie pup op 4 maand oude leeftijd (of toen deze 4 maanden was)?
-
Lemuria
Re: Hoeveel minuten wandelen?
1,5 uur per dag? Voor zo'n kruising?
Die knalt met een beetje pech van de overtollige energie dwars door je muren heen. Voor zo'n hond zou ik eerder 3 uur als minimum kiezen.
Ik kwam pas nog een jonge Viszla-reu tegen. Die vrouw verzuchtte dat ze úren met hem kon wandelen en bij thuiskomst vloog hij nog van hot naar her. Niet af te matten dat beest. Had ze zich flink op verkeken.
Met 4 maanden liep ik met Izzy een uur op de 'lange' wandeling denk ik. 's Morgens 20 minuten, tegen 12 uur even een poep/plas rondje, tegen 3 uur dan een uurtje en 's avonds nog een goede 20 minuten. Dan kom je op bijna 2 uur uit. Dat vond ik genoeg, want dan gaf ze ook aan dat het genoeg was. Zie je snel genoeg aan een pup. Toevallig heb ik geen goede vertegenwoordiger van het ras. Staffords heten onvermoeibaar te zijn, maar die van mij is net zo lief lui als moe.
Je moet kijken naar je pup. Als ze moe worden, zie je dat over het algemeen snel zat.
Als je normaal wandelt (dus niet achter een bal aan laten rennen), mag een gezonde pup het wat mij betreft láng volhouden.
Ik kwam pas nog een jonge Viszla-reu tegen. Die vrouw verzuchtte dat ze úren met hem kon wandelen en bij thuiskomst vloog hij nog van hot naar her. Niet af te matten dat beest. Had ze zich flink op verkeken.
Met 4 maanden liep ik met Izzy een uur op de 'lange' wandeling denk ik. 's Morgens 20 minuten, tegen 12 uur even een poep/plas rondje, tegen 3 uur dan een uurtje en 's avonds nog een goede 20 minuten. Dan kom je op bijna 2 uur uit. Dat vond ik genoeg, want dan gaf ze ook aan dat het genoeg was. Zie je snel genoeg aan een pup. Toevallig heb ik geen goede vertegenwoordiger van het ras. Staffords heten onvermoeibaar te zijn, maar die van mij is net zo lief lui als moe.
Je moet kijken naar je pup. Als ze moe worden, zie je dat over het algemeen snel zat.
Als je normaal wandelt (dus niet achter een bal aan laten rennen), mag een gezonde pup het wat mij betreft láng volhouden.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ik vind het ook afhankelijk van wat de hond zelf aan het doen is tijdens een wandeling.
Bewegen is prima, maar overbelasten is nergens voor nodig.
Loop je aangelijnd of los met je hond?
En als hij los loopt wat doet hij dan?
Als volwassen hond lijkt 3 uur (2 x 1,5 uur bijv.) plus tenminste 2 x een PP rondje tussendoor mij realistischer.
Vooral als je ook wat doet met de aangeboren trekjes (zoeken/jagen).
Het gaat niet alleen om de beweging, maar ook om het gebruik van zijn hersenen.
Bewegen is prima, maar overbelasten is nergens voor nodig.
Loop je aangelijnd of los met je hond?
En als hij los loopt wat doet hij dan?
Als volwassen hond lijkt 3 uur (2 x 1,5 uur bijv.) plus tenminste 2 x een PP rondje tussendoor mij realistischer.
Vooral als je ook wat doet met de aangeboren trekjes (zoeken/jagen).
Het gaat niet alleen om de beweging, maar ook om het gebruik van zijn hersenen.
- Patricia.
- moderator
- Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren - Aantal honden: 4
Ik loop met Fire kruising whippet/koningspoedel van as zondag 12 weken al denk alle uit laat rondes bij elkaar een dik uur a ander half

- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
als je je hond lichamelijk zn energie wil laten kwijtraken, zou ik combi doen van wandelen en fietsen
-
29996D
Onze Vizsla Beuk heeft ook flink wat beweging nodig elke dag, maar 3 uur is overdreven hoor. Als je hem mentaal maar moe maakt. Ook voor een pup is het verstandig om veel spelletjes met hem te spelen. Vizsla's vinden het vaak leuk om nieuwe dingen te leren als je er niet te veel druk op legt, dus ik zou lekker veel zoekspelletjes en dergelijke met je pup doen. 'Gewoon' wandelen kan op deze leeftijd best wel meer dan je nu doet naar mijn mening.
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Op die leeftijd loop ik al gerust een uur met mijn labjes, meestal doe ik dan 1 wandeling van een uur en verder rondjes van 20 minuten.
Ze lopen dan overigens wel los zodat ze zelf hun tempo kunnen bepalen (al moet ik zeggen dat ze dan alsnog altijd aan het dollen waren).
Ze lopen dan overigens wel los zodat ze zelf hun tempo kunnen bepalen (al moet ik zeggen dat ze dan alsnog altijd aan het dollen waren).
- juan-89
- Vaste gebruiker
Bedankt voor de reacties. Op dit moment loopt hij dus al anderhalf uur per dag ongeveer. Ik probeer hem zoveel mogelijk los te laten lopen alleen de eerste ronde lukt dat niet omdat ik dan gewoon een rondje in de wijk maak en daar is het door de weeks druk met auto's. Daarnaast bied ik hem ook geestelijke uitdaging (o.a. met de Kong) en met die combinatie van beweging / geestelijke uitdaging is hij dus ook moe aan het einde van de dag. Maar het was meer dat die vrouw zei dat hij absoluut nog niet op anderhalf uur per dag beweging moest zitten. Ik wil hem natuurlijk niet overbelasten!
Fietsen willen we straks ook wel met hem gaan doen maar pas vanaf een jaar, als hij in ieder geval lichamelijk helemaal volgroeid is.
Hebben jullie naast de Kong en zoekspelletjes nog suggesties voor geestelijke uitdaging voor een pup?
Fietsen willen we straks ook wel met hem gaan doen maar pas vanaf een jaar, als hij in ieder geval lichamelijk helemaal volgroeid is.
Hebben jullie naast de Kong en zoekspelletjes nog suggesties voor geestelijke uitdaging voor een pup?
- xTessa
- Actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- ranetje
- Zeer actief
Verdeeld over hoeveel wandelingen?juan-89 schreef:Bedankt voor de reacties. Op dit moment loopt hij dus al anderhalf uur per dag ongeveer. Ik probeer hem zoveel mogelijk los te laten lopen alleen de eerste ronde lukt dat niet omdat ik dan gewoon een rondje in de wijk maak en daar is het door de weeks druk met auto's. Daarnaast bied ik hem ook geestelijke uitdaging (o.a. met de Kong) en met die combinatie van beweging / geestelijke uitdaging is hij dus ook moe aan het einde van de dag. Maar het was meer dat die vrouw zei dat hij absoluut nog niet op anderhalf uur per dag beweging moest zitten. Ik wil hem natuurlijk niet overbelasten!
Lijkt mij helemaal niet extreem veel eigenlijk anderhalf uur per dag in totaal.
Logisch dat de hond langs de straat aan de lijn is
En fijn dat hij ook geregeld los kan lopen.
- ranetje
- Zeer actief
Nee toch?Kruimel53 schreef:Er is zo'n kulverhaal dat rondgaat, zelfs op sites van dierenartsen godbetert, dat je hond maar 5 minuten per levensmaand per dag mag bewegen. En er zijn echt mensen die daar intrappen.ranetje schreef:Verdeeld over hoeveel wandelingen?juan-89 schreef:Bedankt voor de reacties. Op dit moment loopt hij dus al anderhalf uur per dag ongeveer. Ik probeer hem zoveel mogelijk los te laten lopen alleen de eerste ronde lukt dat niet omdat ik dan gewoon een rondje in de wijk maak en daar is het door de weeks druk met auto's. Daarnaast bied ik hem ook geestelijke uitdaging (o.a. met de Kong) en met die combinatie van beweging / geestelijke uitdaging is hij dus ook moe aan het einde van de dag. Maar het was meer dat die vrouw zei dat hij absoluut nog niet op anderhalf uur per dag beweging moest zitten. Ik wil hem natuurlijk niet overbelasten!
Lijkt mij helemaal niet extreem veel eigenlijk anderhalf uur per dag in totaal.![]()
Logisch dat de hond langs de straat aan de lijn is
En fijn dat hij ook geregeld los kan lopen.
Per wandeling wel, dat hoor ik vaker, maar per dag???
- juan-89
- Vaste gebruiker
Klopt, tenminste 5 minuten per levensmaand per wandeling... Met een maximum van 4-5 wandelingen geloof ik.Kruimel53 schreef: Er is zo'n kulverhaal dat rondgaat, zelfs op sites van dierenartsen godbetert, dat je hond maar 5 minuten per levensmaand per dag mag bewegen. En er zijn echt mensen die daar intrappen.
Inmiddels is er ook een nieuwe richtlijn van 10 minuten per levensmaand per wandeling. Ik denk dat we net een beetje tussen die twee in zitten.
Wij doen dan 3 - 4 wandelingen. 's avonds nog een wandeling als hij daar nog energie voor heeft. En gemiddeld doen we nog 1 á 2 plas(- en poep)rondjes tussendoor.ranetje schreef: Verdeeld over hoeveel wandelingen?
-
Lemuria
Nou ja, het kèn toch! Met een pup van 1 maand ga je toch ook niet langer dan 5 minuten naar buiten per dag?ranetje schreef: Nee toch?
OT: Je pupje zal toch wat bespiering moeten opbouwen. Zo te horen ben je prima bezig, volg je gevoel, dan zit het meestal wel goed
- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Kruimel53 schreef:Met een hond van 4 maanden?Marco88 schreef:als je je hond lichamelijk zn energie wil laten kwijtraken, zou ik combi doen van wandelen en fietsen
Ik wandel met pups van die leeftijd ongeveer 10 minuten per maand per wandeling. En dan meerdere wandelingen zodat ze tussendoor kunnen rusten en toch voldoende energie kwijt kunnen.
nee, fietsen zou ik pas rustig mee beginnen als ze iets van anderhalf zijn ofzo
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ja toch.ranetje schreef:Nee toch?Kruimel53 schreef:Er is zo'n kulverhaal dat rondgaat, zelfs op sites van dierenartsen godbetert, dat je hond maar 5 minuten per levensmaand per dag mag bewegen. En er zijn echt mensen die daar intrappen.
Dat is jarenlang de norm geweest, ook bij dierenartsen en ook bij heel veel fokkers.
We weten inmiddels dat het onzin is, maar dat is nog maar vrij kort hoor, dat dat algemeen aanvaard is.
Die mevrouw loopt dus achter
We gooien hem er nog een keer in
Hoe lang mag een pup lopen? klik!
- Shari
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
- Aantal honden: 5
Ik ben ook wel benieuwd naar de link hij opent hem alleen helaas niet!
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Hier welShari schreef:Ik ben ook wel benieuwd naar de link hij opent hem alleen helaas niet!
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Het is een directe link naar een pdf. Op een tablet/telefoon zal dan die pdf gedownload worden. Kijk even in je statusbalk en anders heb je vast wel ergens een bestandsbeheerder waarmee je in de downloads-map kunt kijkenShari schreef:Ik ben ook wel benieuwd naar de link hij opent hem alleen helaas niet!
- ranetje
- Zeer actief
Nee tochMarjoleine schreef:Ja toch.ranetje schreef:Nee toch?Kruimel53 schreef:Er is zo'n kulverhaal dat rondgaat, zelfs op sites van dierenartsen godbetert, dat je hond maar 5 minuten per levensmaand per dag mag bewegen. En er zijn echt mensen die daar intrappen.
Dat is jarenlang de norm geweest, ook bij dierenartsen en ook bij heel veel fokkers.
We weten inmiddels dat het onzin is, maar dat is nog maar vrij kort hoor, dat dat algemeen aanvaard is.
Die mevrouw loopt dus achter
We gooien hem er nog een keer in
Hoe lang mag een pup lopen? klik!
Kruimel had het dus over 5 minuten per dag en dat is mij de afgelopen jaren nooit verteld en heb ik ook nooit ergens gelezen, ook niet van DA's vandaar dat ik daar wel erg verbaasd over was.
Mooi verhaal van Nijland
Hij gaat in op die zo voorzichtig geadviseerde wandeltijd, maar dat is uit zijn verhaal op te maken niet per dag, maar per wandeling.
- juan-89
- Vaste gebruiker
Tjee, 5 minuten per levensmaand per dag? Dat is dierenmishandeling op zich lijkt me...
Ik ben er nu al wel uit... Ik blijf gewoon eerst zo doorwandelen met Oscar en breid het gewoon langzaam uit, zodra dat kan. Bedankt voor jullie reacties nogmaals.
Ik ben er nu al wel uit... Ik blijf gewoon eerst zo doorwandelen met Oscar en breid het gewoon langzaam uit, zodra dat kan. Bedankt voor jullie reacties nogmaals.
- ranetje
- Zeer actief
Ik zie het daar staan.Kruimel53 schreef:Ik had er een tijd geleden een topic over geopend. Ik kwam het op FB tegen, op een pagina van een dierenarts, een uitermate knullig stukje met (al dan niet opzettelijk) foutief gelabelde röntgenfoto's. Plus een hele zooi mensen die dat zó'n fantastisch stuk vondendaar had ik dus nogal pinnig gereageerd met de vraag wat die mensen dan de overige 23 uur en 50 minuten van de etmaal met hun pup van 2 maanden gingen doen.
Hier het betreffende topic. Het verhaal staat nog gewoon op de FB pagina van de dierenartsenpraktijk.
Wat uiteraard niet betekent dat DA's in het algemeen dat adviseren.
En ik hoop nog steeds dat het een schrijffout is.