Ik heb tig verschillende manieren om vooral Laicka te belonen.
Laicka is super sensitief, verdraagt heel weinig druk maar heeft absoluut wel uitgesproken mening over hoe madame de wereld ziet en het liefste naar haar hand zet.
Voer boeit haar geen ene zak, speelgoed is lollig voor een paar minuten en dat is het. Ze heeft ervoor gezorgd dat ik toch absoluut wel wekelijks huilend van training af kwam want ze weigerde gewoon te werken zoals het gros van de instructeurs les gaf. Tja en dan zit je, een hond die het vertikte om iets te doen, mensen die haar betitelde als eigenwijs, een hond die standaard haar eigen plan trok terwijl dat absoluut niet wenselijk was.
Ik moest weg van het standaard trainingsschema, out of the box denken, een lange adem hebben en haar opnieuw leren kennen.
Ik denk niet dat er vooral bij zo'n eigengereide dame 1 ding is wat werkt, ze kent geen specifieke jackpot zoals veel honden die wel hebben dus ben ik het nu anders aan het aanpakken met haar. Ik gebruik toestellen om haar te belonen omdat ze een fysieke inspanning heerlijk vind om daarmee meteen de stress af te laten vloeien, tijdens werken met de schapen mocht ze soms gewoon de schapen opstoten zodat de druk weer weg was, in het bos mag ze met loei zware bomen slepen zodat de spanning weg vloeit, ze heeft dit nodig en er is niemand die me dat had kunnen vertellen dat dit ging werken.
Elke dag blijft bij haar een uitdaging om te kijken waar haar pet voor open staat, hoe ze met prikkels om gaat en wat wel werkt. Al met al, een uitdaging, elke dag weer.
Om terug te komen op je vraag, er is geen eenduidig antwoord op, het ligt aan de hond, aan de situatie en aan het geen wat dan werkt, aan jou om uit te vinden wat dat is
Edit, Fix werkt als een malle voor eten, die is stiekem een beagle of een lab dus dat is een makkie :p