Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hekel aan autorijden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Angeniet
Erelid
Aantal honden: 1

Hekel aan autorijden

Ongelezen bericht door Angeniet »

Juda vindt autorijden niet leuk.
Als pup is hij 2x behoorlijk misselijk geweest en moest overgeven in de auto.
Nog steeds is het moeizaam om hem in de auto te krijgen, ondanks Frolic, rookworst etc. Ook als hij weet dat we iets leuks gaan doen.
Elke dag gaan we naar "onze" wandelplek, zodat ze heerlijk een poos kunnen rennen, ravotten en spelen met hun hondenmaatjes.
Helaas moeten we daarna ook weer naar huis, in de auto....
En dan zet Juda het op een lopen... en gaat dan op een afstand uitgebreid snuffelen.
Wat ik ook doe, me klein maken, boos worden, lekkers in m'n hand, wegrijden, hij komt niet.
Met als resultaat dat ik hem moet gaan halen. Terwijl ik weet dat ik dat dus nooit moet gaan doen. Ja, hij weet dus donders goed dat ik hem wel kom halen, ik weet het....
Nu probeer ik hem tijdig aan te lijnen, maar ook dat is een truc die maar een keer of 3 werkt.
Zo langzamerhand word ik er wat zat van.
Wie weet hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Gaat hij Izzy niet achterna de auto in? Beloon je pas met lekkers als Juda in de auto zit?
Jij concludeert dat hij autorijden niet leuk vind....het kan ook zijn dat hij het hele ritueel om hem de auto in te krijgen wel leuk vindt. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Angeniet
Erelid

Eline* schreef:Gaat hij Izzy niet achterna de auto in? Beloon je pas met lekkers als Juda in de auto zit?
Jij concludeert dat hij autorijden niet leuk vind....het kan ook zijn dat hij het hele ritueel om hem de auto in te krijgen wel leuk vindt. ;)
Izzy gaat als een speer, die vindt het heerlijk, maar Juda gaat er niet achteraan. Hij blijft gewoon staan of zet een paar stappen achteruit.
Ik beloon al vlakbij de auto, als hij voor het portier staat etc.
Ook moet ik hem er vaak intrekken, hij zet zich dan helemaal schrap. Dus ik geloof niet dat hij dat leuk vindt.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Angeniet schreef:Izzy gaat als een speer, die vindt het heerlijk, maar Juda gaat er niet achteraan. Hij blijft gewoon staan of zet een paar stappen achteruit.
Ik beloon al vlakbij de auto, als hij voor het portier staat etc.
Ook moet ik hem er vaak intrekken, hij zet zich dan helemaal schrap. Dus ik geloof niet dat hij dat leuk vindt.
Kent Juda de clicker? Jij gelooft niet dat hij het leuk vind...Ik geloof dat hij het leuk genoeg vindt om zich naast de auto te laten verwennen met frolics en aaitjes. ;)
Stop met aandacht geven naast de auto..aandacht is okee als ie met zijn billen in de auto zit..want dat is hetgene wat belonend mag worden.
Als je met de clicker werkt kan je hem belonen voor iedere vrijwillige stap die hij naar en in de auto doet.
Persoonlijk zou ik hem er gewoon intrekken en hem als ie binnen is belonen. Laika is ook een trutje als het gaat om in de auto stappen.
Ik weet zelf ook hoe verleidelijk het is om je hond met lieve woorden en aandacht de auto in de krijgen...Beetje dom, want dat vinden ze toch wel leuk. Sinds ik Nelson vol stop met lekkers als hij wel in de auto zit, weet madam niet hoe snel ze er ook in moet. :roll:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Angeniet
Erelid

Ja, de clicker kent hij, maar op dat moment niet.
Misschien heb je gelijk en gaat het hem puur om de aandacht, ik doe wel erg mijn best om hem fatsoenlijk in de auto te krijgen.
Meestal dan, soms ben ik ongeduldig en duw ik hem met z'n dikke kont er hup zo in.
Zou het dan gewoon zijn ritueel om aandacht zijn?
De stinkerd :twisted:
En ik de sufferd ;)
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Je moet het voor de grap eens proberen..koek mee en je clicker, autodeur open en dan eens kijken wat hij uit zijn trucendoos trekt.
Persoonlijk denk ik dat je een grote kans hebt dat je hem met een paar minuten vrijwilig op de achterbank hebt zitten. Oefen dat gewoon een aantal keer zonder dat je vervolgens weg gaat. Dus gewoon voor de lol.
Dan zou je het kunnen gebruiken met wandelen en dan dus wel afbouwen..anders sta je over een jaar nog met je brokkenzak en je clicker. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Angeniet
Erelid

Werk aan de winkel!
Dank je wel en ik ben heel benieuwd.
Ik associeer zijn anti-autogedrag met negatieve ervaringen van z'n misselijkheid, maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn.
Gewoon geconditioneerd door de baas dus :mrgreen:

Laatst kreeg Izzy de voordeur open (die zit nu standaard op slot, deurkrukken omhoog in huis....).
Ze rende als een haas naar de auto toe, waar madam ongeduldig met d'r oren zat te wapperen en te trommelen met d'r staart :p:
Grappig gezicht was dat!
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Angeniet schreef:Ik associeer zijn anti-autogedrag met negatieve ervaringen van z'n misselijkheid, maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn.
Gewoon geconditioneerd door de baas dus :mrgreen:
Ik zeg niet dat het zo is, maar ik acht de kans zeer redelijk wel! ;)
Gekke Izzy maakt dus ook al deuren open...Fijn hè?? :?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Helen G
Actief

Ongelezen bericht door Helen G »

Een vriendig van mij had precies het zelfde probleem met haar border collie. Zij is een keer gewoon weggereden. De hond wist niet hoe die het had en is als een idioot achter de auto aangerend ( was ergens 's ochtendsvroeg in een recreatiegebied zonder ander verkeer). Ze heeft hem een paar minuten achter de auto aan laten rennen. Stopte, heeft de deur open gedaan en haar zonder iets te zeggen in laten stappen en is toen verder gereden. Dat was de laatste keer dat die hond het gedaan heeft. Ze weet nu niet hoe snel ze de auto in moet als de deur open gaat. Het zal wel niet voor iedere hond werken, maar ik vond het wel toepasselijk!!

groetjes Helen
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Helen G schreef:Een vriendig van mij had precies het zelfde probleem met haar border collie. Zij is een keer gewoon weggereden. De hond wist niet hoe die het had en is als een idioot achter de auto aangerend ( was ergens 's ochtendsvroeg in een recreatiegebied zonder ander verkeer). Ze heeft hem een paar minuten achter de auto aan laten rennen. Stopte, heeft de deur open gedaan en haar zonder iets te zeggen in laten stappen en is toen verder gereden. Dat was de laatste keer dat die hond het gedaan heeft. Ze weet nu niet hoe snel ze de auto in moet als de deur open gaat. Het zal wel niet voor iedere hond werken, maar ik vond het wel toepasselijk!!

groetjes Helen
Voor Pien werkt het helaas niet, bij mijn andere honden wel.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ben benieuwd of het helpt Angeniet! Succes!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”