Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat versta je onder "jagen"?
Moderator: moderatorteam
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Wat versta je onder "jagen"?
Ik lees hier zo vaak van mensen die geen jachthond hebben dat hun hond jaagt, maar wat verstaan ze daar dan onder?
Een eindje van je vandaan in het bos een muis opgraven? Als je langs een veld waar hazen zitten loopt de hazen achterna zitten? Ik noem dat hetzen want het heeft niets met jagen te maken namelijk.
Wild opjagen in het bos? Is ook hetzen.
Dus nogmaals: wat is volgens jou "jagen"?
Een eindje van je vandaan in het bos een muis opgraven? Als je langs een veld waar hazen zitten loopt de hazen achterna zitten? Ik noem dat hetzen want het heeft niets met jagen te maken namelijk.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Wat versta je onder "jagen"?
Hetzen.
Maar muizen of mollen vangen vind ik geen jagen, al is het dat sec gezien wel natuurlijk.
Mollen en muizen mag wel, hetzen niet.
Maar muizen of mollen vangen vind ik geen jagen, al is het dat sec gezien wel natuurlijk.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Marjoleine schreef:Hetzen.
Ik ook niet maar het is het inderdaad wel.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Elco jaagt wel op, al houdt hij zich tegenwoordig best goed in. Echt jagen doet hij niet, want hij gaat niet voor de kill.
Vanmiddag zat er nog een kauwtje op anderhalve meter bij hem vandaan. Een halfslachtig sprongetje was alles wat Elco deed. Als hij echt zou jagen, was het wel einde kauw geweest...
Maar ook hetzen vind ik ongewenst. Wat dat betreft baal ik wel dat ik nu weet dat Elco niet voor de kill gaat: hij had nooit die kip mogen opjagen. Kip was gelukkig onbeschadigd voor zover ik kon zien. Had zich wel dood gehouden, waarop Elco mij kwam halen om haar weer in beweging te laten komen. Kip liep zwaar beledigd weg, nadat ik Elco verderop vastgelegd had en met een stokje de kip aanmoedigde om in beweging te komen
Vanmiddag zat er nog een kauwtje op anderhalve meter bij hem vandaan. Een halfslachtig sprongetje was alles wat Elco deed. Als hij echt zou jagen, was het wel einde kauw geweest...
Maar ook hetzen vind ik ongewenst. Wat dat betreft baal ik wel dat ik nu weet dat Elco niet voor de kill gaat: hij had nooit die kip mogen opjagen. Kip was gelukkig onbeschadigd voor zover ik kon zien. Had zich wel dood gehouden, waarop Elco mij kwam halen om haar weer in beweging te laten komen. Kip liep zwaar beledigd weg, nadat ik Elco verderop vastgelegd had en met een stokje de kip aanmoedigde om in beweging te komen
- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Opjagen en uiteindelijk gaan voor de kill.
Mijn amstaff jaagt op zicht maar gaat wel voor de kill.
Mijn amstaff jaagt op zicht maar gaat wel voor de kill.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Als je het hebt over een negatieve eigenschap: jagen en dan vooral niet meer bereikbaar zijn. Ik wil een hond niet willen aanlijnen als we langs een weiland met konijnen lopen, maar een hond die oostindisch doof wordt als hij muisjes opgraaft vind ik ook irritant.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Idem. Muizen mogen zelfs gebarfd worden.Tara schreef:Saai natuurlijk, maar ik heb datzelfde voor ogen.Marjoleine schreef:Hetzen.

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Dat is hetzen en heeft niets met jagen te maken.Maeve schreef:Als je het hebt over een negatieve eigenschap: jagen en dan vooral niet meer bereikbaar zijn.

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ik vind jagen een vrij algemeen begrip. Ook een herder of gezelschapshond kan het
Mijn honden jagen zelfstandig en willen de prooi dood: Ik zeg dan altijd dat ze een sterke prooidrift hebben én zelfstandig zijn. Zouden ze de prooi niet dood willen hebben maar alleen (op)jagen zou ik ze zelfstandige (op)jagers of idd hetzers noemen.
Ik loop ook wel eens samen met een Vizsla, ik vind dat van een hele andere orde: Ja, hij ziet en ruikt het wild heel goed en heeft een tomeloze energie
Heeft ook wel eens keurig een reekalf aangewezen maar ging er netjes naast liggen en liet zich ook terugroepen. Als je zo'n hond voldoende beweging, sturing en uitdaging geeft en laat samenwerken met je is het -voor mijn gevoel- een prima brave hond die ten alle tijden is terug te roepen. Uitzonderingen nagelaten uiteraard. Het is immers een gebruikershond en die moet wel z'n doel kunnen dienen.
Ik vind zelf mijn teckel veel makkelijker dan de Eurasier. De teckel kan ik wel mee overleggen over het plan en ik kan uiteindelijk als het moet, mijn veto uitspreken over een plan van haar en dan luistert ze ook. De eurasier absoluut niet, hij heeft van oorsprong juist geen 'jachthonden' bloed en lijkt op veel vlakken echt niks te snappen van samenwerken en zal als het er echt op aankomt éérst zijn eigen plannen afmaken alvorens hij tevreden weer in de auto stapt om gezellig thuis op de bank te kruipen. Hij kan dus niet los want zijn eigen plan bestaat o.a uit het ophalen van een eland in Zweden.
Mijn honden jagen zelfstandig en willen de prooi dood: Ik zeg dan altijd dat ze een sterke prooidrift hebben én zelfstandig zijn. Zouden ze de prooi niet dood willen hebben maar alleen (op)jagen zou ik ze zelfstandige (op)jagers of idd hetzers noemen.
Ik loop ook wel eens samen met een Vizsla, ik vind dat van een hele andere orde: Ja, hij ziet en ruikt het wild heel goed en heeft een tomeloze energie
Ik vind zelf mijn teckel veel makkelijker dan de Eurasier. De teckel kan ik wel mee overleggen over het plan en ik kan uiteindelijk als het moet, mijn veto uitspreken over een plan van haar en dan luistert ze ook. De eurasier absoluut niet, hij heeft van oorsprong juist geen 'jachthonden' bloed en lijkt op veel vlakken echt niks te snappen van samenwerken en zal als het er echt op aankomt éérst zijn eigen plannen afmaken alvorens hij tevreden weer in de auto stapt om gezellig thuis op de bank te kruipen. Hij kan dus niet los want zijn eigen plan bestaat o.a uit het ophalen van een eland in Zweden.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Wat versta je onder
Ook als ze onbereikbaar naar muisjes zitten te graven?marian* schreef:Dat is hetzen en heeft niets met jagen te maken.Maeve schreef:Als je het hebt over een negatieve eigenschap: jagen en dan vooral niet meer bereikbaar zijn.
Wat is dan jouw definitie van jagen?
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Maeve schreef:Als je het hebt over een negatieve eigenschap: jagen en dan vooral niet meer bereikbaar zijn. Ik wil een hond niet willen aanlijnen als we langs een weiland met konijnen lopen, maar een hond die oostindisch doof wordt als hij muisjes opgraaft vind ik ook irritant.
Ik vind dat ook gewoon jagen. Jagen op muisjes. Dat mag Amy van mij overigens wel, maar verder mag ze nergens op jagen. Maar daarvoor moet ik haar wel aanlijnen, want ze zou ook wel achter schapen/konijnen/hazen/eenden/eekhoorns/katten aan willen. Van katten weet ik dat ze ze niet pakt, het gaat echt om het najagen bij haar. Van de andere dieren weet ik het niet, maar dat gaan we dus ook niet uitproberen.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, ik moest meteen aan een zekere Amy denkenDeDiana schreef:Maeve schreef:Als je het hebt over een negatieve eigenschap: jagen en dan vooral niet meer bereikbaar zijn. Ik wil een hond niet willen aanlijnen als we langs een weiland met konijnen lopen, maar een hond die oostindisch doof wordt als hij muisjes opgraaft vind ik ook irritant.![]()
Ik vind dat ook gewoon jagen. Jagen op muisjes. Dat mag Amy van mij overigens wel, maar verder mag ze nergens op jagen. Maar daarvoor moet ik haar wel aanlijnen, want ze zou ook wel achter schapen/konijnen/hazen/eenden/eekhoorns/katten aan willen. Van katten weet ik dat ze ze niet pakt, het gaat echt om het najagen bij haar. Van de andere dieren weet ik het niet, maar dat gaan we dus ook niet uitproberen.
- runninggirl
- Zeer actief
Ik noem hetzen jagen. Maar ook wanneer ze een hazenspoor afloopt (zonder haas in de buurt) dat valt bij mij al onder jagen. Fazanten wijst ze netjes aan voor me, vind ik ook jagen.
En muizen uitgraven, dat vind ik dan weer 'gewoon' muizen uitgraven en niet jagen.
En muizen uitgraven, dat vind ik dan weer 'gewoon' muizen uitgraven en niet jagen.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Van alle 2 heb ik er 1Maeve schreef:Als je het hebt over een negatieve eigenschap: jagen en dan vooral niet meer bereikbaar zijn. Ik wil een hond niet willen aanlijnen als we langs een weiland met konijnen lopen, maar een hond die oostindisch doof wordt als hij muisjes opgraaft vind ik ook irritant.
Luca komt echt pas als ie zelf klaar is met graven en Dumas moet even konijnen hun holen in jagen als ie lang een weiland vol konijnen loopt.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Jagen doet een hond naar mijn idee alleen samen met de baas. Hond wijst aan en haalt op maar wel alleen als je er echt mee op jacht bent en de hond dus op commando aan het werk gaat. Muizen opsporen en uitgraven is eigenlijk ook hetzen maar dat vind ik geen ramp. Ik zou het wel een ramp vinden om een hetzende horizonflitser te hebben. Daar ging ik flink mee aan het werk.Maeve schreef:Ook als ze onbereikbaar naar muisjes zitten te graven?marian* schreef:Dat is hetzen en heeft niets met jagen te maken.Maeve schreef:Als je het hebt over een negatieve eigenschap: jagen en dan vooral niet meer bereikbaar zijn.
Wat is dan jouw definitie van jagen?

- DeDiana
- Zeer actief
Ja, dat vermoeden had ik alMaeve schreef:Ja, ik moest meteen aan een zekere Amy denkenDeDiana schreef:Maeve schreef:Als je het hebt over een negatieve eigenschap: jagen en dan vooral niet meer bereikbaar zijn. Ik wil een hond niet willen aanlijnen als we langs een weiland met konijnen lopen, maar een hond die oostindisch doof wordt als hij muisjes opgraaft vind ik ook irritant.![]()
Ik vind dat ook gewoon jagen. Jagen op muisjes. Dat mag Amy van mij overigens wel, maar verder mag ze nergens op jagen. Maar daarvoor moet ik haar wel aanlijnen, want ze zou ook wel achter schapen/konijnen/hazen/eenden/eekhoorns/katten aan willen. Van katten weet ik dat ze ze niet pakt, het gaat echt om het najagen bij haar. Van de andere dieren weet ik het niet, maar dat gaan we dus ook niet uitproberen.Mensen zullen dat niet zien als jagen want ze verdwijnt niet uit het zicht, maar desondanks zou ik er het geduld niet voor hebben. Maar dat heb ik ook met een Beagle die met z'n neus op de grond loopt. Ook al blijft hij in zicht, ik wil z'n aandacht gewoon!
Het is inderdaad een kwestie van geduld - uiteindelijk komt ze zelf wel weer of ik ga haar ophalen - of preventief even aanlijnen. En hard blijven trainen op het hierkomen natuurlijk (al maak ik me ook geen illusies). Het valt me nu ineens wel op dat muizen echt óveral zitten.
O, en Amy eet de gevangen muizen ook op.
- Rebble
- Zeer actief
Waarom is dat hetzen en geen jagen?marian* schreef:Dat is hetzen en heeft niets met jagen te maken.Maeve schreef:Als je het hebt over een negatieve eigenschap: jagen en dan vooral niet meer bereikbaar zijn.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat is bij jou dan jagen ? Een hond die met een geweer een konijn schiet ?marian* schreef:Ik lees hier zo vaak van mensen die geen jachthond hebben dat hun hond jaagt, maar wat verstaan ze daar dan onder?
Tuurlijk heeft achter een haas aan rennen alles met jagen te maken. Vanuit dat gedrag zijn mensen gaan selecteren om hulpjes bij de jacht te verkrijgen.
Jagen is bij mij dieren achterna zitten en evt. vangen. Muisjes zoeken noem ik ook muizenjacht.
Hetzen is volgens mij jagersjargon want ik ken het alleen van dit forum (en van jachthondenmensen). De Dikke van Dale kent het ook niet.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Hm.Nanna schreef:Moet je eerst de definitie van hetzen duidelijk hebben.
Dat is ' het op zicht achtervolgen van faunasoorten'.
Hier stuiven ze wel eens 10 meter achter een hert aan maar uit zicht is klaar. Fluiten is ook klaar trouwens. Nee is niet eens beginnen.
Want?Achter katten aanjakkeren is dus niet hetzen.
Hm, ja.En het achter wild aanzitten en het ook daadwerkelijk pakken? Hoe heet dat? Ik zou gaan voor stropen.
Muizen en mollen stropen dan.
- Rebble
- Zeer actief
Hetzen is het op zicht achtervolgen van faunasoorten. Ik snap ook niet waarom het geen jagen zou zijn 

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
En hoe heet het dan als een hond op geur achter wild aan gaat?Nanna schreef:Moet je eerst de definitie van hetzen duidelijk hebben.
- DeDiana
- Zeer actief
Of op gehoor, zicht én geur?Machie schreef:En hoe heet het dan als een hond op geur achter wild aan gaat?Nanna schreef:Moet je eerst de definitie van hetzen duidelijk hebben.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Jagen met de baas is ontstaan (geselecteerd) vanuit het jagen om in de eigen behoefte te voorzien.marian* schreef:Jagen doet een hond naar mijn idee alleen samen met de baas. Hond wijst aan en haalt op maar wel alleen als je er echt mee op jacht bent en de hond dus op commando aan het werk gaat. Muizen opsporen en uitgraven is eigenlijk ook hetzen maar dat vind ik geen ramp. Ik zou het wel een ramp vinden om een hetzende horizonflitser te hebben. Daar ging ik flink mee aan het werk.
Honden die zelf wat vangen geen jagers noemen is wel een beetje een vreemde (moderne ?) kijk op de hond hebben.
Natuurlijk is het niet meer wenselijk, maar het gedrag is heel normaal en het hetzen noemen omdat je vindt dat jagen alleen maar samen met de baas (met een geweer) hoort vind ik op zijn zachtst gezegd nogal apart.
Jagen is één van de meest normale en natuurlijke driften van een hond.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Dan noem je het gewoon zelfstandig barfenDeDiana schreef:O, en Amy eet de gevangen muizen ook op.
Mies is ook een groot liefhebber van muizen jagen. Ze maakt ze direct dood, eten niet altijd. Meenemen en dan zo nu en dan even neerleggen om erin te rollen heeft meestal haar voorkeur
Mollen en ratten vindt ze ook tof. Volwassen dieren zijn wat lastiger maar van beiden graaft ze wel eens een nest op. Ik noem haar maar een ongediertebestrijder.
Ik vind persoonlijk jagen alle situaties waarin een honden ergens achteraan gaat met behulp van zicht, neus of gehoor, of een combinatie. Het doel van het jagen kan ook verschillend zijn: doden, apporteren, in beweging krijgen of aanwijzen. En dan kan een hond (met training) terug te roepen zijn of is dat heel lastig omdat ze niet/minder geneigd zijn tot samenwerken maar zelfstandig de klus willen klaren.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
het is natuurlijk een beetje kijk-mij-met-mn-jachthond om net te doen alsof je geen idee hebt wat mensen bedoelen als ze zeggen dat hun hond jaagt. Ik zie dat ook zo voor me, staat daar zo iemand in zo'n groenbruine outfit, laarzen en zo'n hoed op.. "oh uw hond jaagt ook? Bij welke combinatie gaat u mee, als ik mag vraaagen?"
Jagen vind ik op zicht en/of op geur achter wild aangaan, wegschietend wild najagen of zelfs vangen
Jagen vind ik op zicht en/of op geur achter wild aangaan, wegschietend wild najagen of zelfs vangen
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar je zegt net zelf dat hetzen het op zicht achtervolgen is.Nanna schreef:Dan is het alleen maar jagen als ie daartoe opdracht heeft gekregen van een jagerMachie schreef:En hoe heet het dan als een hond op geur achter wild aan gaat?Nanna schreef:Moet je eerst de definitie van hetzen duidelijk hebben.
Dat is ' het op zicht achtervolgen van faunasoorten'.Doet ie het op eigen houtje heet het in vakjargon hetzen. En dat zien jagers liever niet omdat er dan wellicht weer een konijntje verdwijnt dat ze zelf af hadden willen knallen.
-
*Wolf*
- Zeer actief
Gewoon jagen dus. En dan afhankelijk van de specifieke hond jagen met de baas of zelfstandig jagen.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Bij ons jagen ze alle drie op een andere manier. Het een is meer najagen en het ander echt jagen. Joris vind het af en toe leuk om achter een kraai of konijn aan te gaan, maar dat is alleen wanneer het betreffende beest vlak voor z'n neus zit en dan ook alleen wanneer hij in een gekke bui is. Roep ik hem dan, dan stopt hij met najagen en komt terug. Biry was vroeger ook van het najagen, maar deed dit ook bij groter wild zoals reeën. Zij was dan ook niet meer terug te roepen, maar stopte zodra ze inzag dat het geen zin meer had. Dan kwam ze in hetzelfde tempo weer terug gehold. Finn is meer de echte jager. Hij weet zo de wildpaden op te sporen en begint te gillen als hij konijnen ontwaart. Gelukkig heb ik het nooit meegemaakt, maar ik denk dat als hij ooit achter een konijn aan gaat, hij niet zomaar terug is. Eerst de buurt afspeuren, want wie weet kom je hem wel op het spoor. Of hij voor de kill gaat weet ik niet, ik denk van niet. Hij heeft eens in het bos op de grond een nestje met jonge vogeltjes gevonden en daar duwde hij alleen een beetje met zijn neus tegen en draaide er wat omheen.
- Rebble
- Zeer actief
Ja ik ook maar er werd gevraagd wat hetzen isCleva schreef:Als een debiel door de dekking raggen om er iets uit te fretten noem ik ook jagen.Rebble schreef:Hetzen is het op zicht achtervolgen van faunasoorten.
Cleo mocht meteen uit de voordeur naar de meerkoetjes 500 meter verderop. Die was voor de deur open ging al heel duidelijk op jacht. Het gaat om de bui. Als een hond aan beestjes vangen denkt is hij aan het jagen.
Ik snap niet dat iemand zich afvraagt wat er onder jagen verstaan wordt, het is echt iets doodsimpels wat op meerdere manieren uitgevoerd kan worden. Ik vind het gemierenneuk over een woordje met een doodsimpele betekenis. En verder wat Sbientje zegt.

-
Neeltje
Lotje jaagt elke dag op duiven en kauwen.
Als jagen alleen met baas is, wat doen wolven dan?? Die jagen dus niet?
Betekenis jagen: door achtervolging trachten te bemachtigen
Dat het in de sport anders wordt benoemd, ja dat kan, maar jagen is gewoon jagen. Een kat jaagt achter een spin, muis, vogeltje, of is dat dan ook niet jagen? Dat deden ze alle drie zelfstandig.
Als jagen alleen met baas is, wat doen wolven dan?? Die jagen dus niet?
Betekenis jagen: door achtervolging trachten te bemachtigen
Dat het in de sport anders wordt benoemd, ja dat kan, maar jagen is gewoon jagen. Een kat jaagt achter een spin, muis, vogeltje, of is dat dan ook niet jagen? Dat deden ze alle drie zelfstandig.