Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat versta je onder "jagen"?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Wat versta je onder "jagen"?

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik vind zelf iets 'jagen' als een hond een drang heeft om achter andere dieren aan te gaan, op geur of zicht, en daarbij dan ook moeilijk meer onder appèl te houden is.
Apple vind het soms grappig om een onschuldig eendje op te schrikken, maar als ze daar mee bezig is, en ik zeg dat het niet mag, dan stopt ze ook. Ze heeft ook geen 'killer' instinct. Ze zou niks met zo'n eend doen.
Terwijl bij Ben was het zo dat als hij nog maar iets zag bewegen of rook, dan was hij weg. En dan is het ook echt met het doel het dier uiteindelijk te doden. Dat is voor mij echt jagen, en vind ik zelf helemaal niet fijn bij honden.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Jagen is in mijn beleving achter iets aan rennen. Of het nou voor de kill is of voor de kick, in mijn ogen hetzelfde. Noah is een zicht jager, als ze een konijn/paard/kat/koe/schaap ziet, is ze weg. Zodra de adrenaline weg is uit haar lichaam, komt ze weer terug. Ze is dan ook niet te bereiken helaas, pas nadat adrenaline weg is. Ze gaat overigens niet op zoek, ze moet het echt zien.
Perry en Noah

Afbeelding
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Jagen, hetzen, stropen, 1 pot nat. Nila rent er achter aan, op geur en zicht en het mot ook dood.
Konijnen, mollen, muizen, duiven, vissen.. Ze heeft ze allemaal al een keer te pakken gehad.

Enzi rent ook wel eens achter een konijn aan, maar dat noem ik geen jagen.
Als hij ganzen hoort trekt hij ook een sprintje maar ook dat noem ik geen jagen. De hele intensiteit is anders.
Hij vindt het wel grappig maar meer dan dat niet. Nila nam de spatten en ging haar eigen ding doen. Liep ook best wel even een lekker geurtje uit als dat haar uit kwam. Gelukkig hebben we daar bussen slagroom en een fluit voor uitgevonden.
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Cleva schreef:Als er een prooi bij betrokken is is het jagen.
Dit zou ik ook als definitie gebruiken. Een jager heeft een prooi, als hij daar achteraan gaat is hij aan het jagen.
Zonder prooi geen jager.

En prooi is dan een ruim begrip; van groot wild tot muizen uitgraven en konijnen opjagen.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Wat een opmerkelijke vraag voor iemand met zo'n onderschrift.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Wat versta je onder

Ongelezen bericht door Marjoleine »

wolvster schreef:
Dit zou ik ook als definitie gebruiken. Een jager heeft een prooi, als hij daar achteraan gaat is hij aan het jagen.
Zonder prooi geen jager.
Mja, maar wat is dan het opjagen van eenden?
Die willen de meeste honden niet, ze willen ze alleen het water in hebben.

Ik vind er achteraan jakkeren hetzen trouwens, en dat mag niet. En verder doen ze maar.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Punzel
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Punzel »

Maeve schreef:Als je het hebt over een negatieve eigenschap: jagen en dan vooral niet meer bereikbaar zijn. Ik wil een hond niet willen aanlijnen als we langs een weiland met konijnen lopen, maar een hond die oostindisch doof wordt als hij muisjes opgraaft vind ik ook irritant.
Dit inderdaad. Met Krissie had ik daar gelukkig geen last van en in de toekomst hoef ik ook zeker geen hond die voor de lol even een kwartier uit zicht blijft. Muisjes graven een meter bij me vandaan kan ik dan weer beter hebben, kan ik de hond tenminste nog meesleuren als ik het echt zat ben :engel:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

wolvster schreef:
Zonder prooi geen jager.

En prooi is dan een ruim begrip; van groot wild tot muizen uitgraven en konijnen opjagen.
Ik ook...
En er achtergaan mag dus niet hier maar muizen en mollen vangen (of poging doen) weer wel.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Jagen kan uit zoveel vormen bestaan, en als je je hond goed kent, weet je de subtiele verschillen.

Mayke kan soms helemaal opgaan in dr reuk. Dan bestaat voor haar de hele wereld niet meer, en biedt een bal of stuk worst ook geen afleiding meer. Ik vond het lastig daarmee om te gaan in het begin, maar inmiddels heb ik dat truukje helemaal door en is het geen enkel probleem meer.
Dan heb je het najagen op zicht. Mayke kan daar erg fanatiek in zijn, maar het is ook makkelijk om te doorbreken. Achter auto's, brommers, fietsers of paarden aanvliegen heeft ze wel gedaan en ziet ze nog steeds wel lol in, maar ik heb nu de controle om het te voorkomen en de interesse ertoe dooft daardoor ook uit.

En dan heb je het jagen dmv graven. Met dr kop eenmaal in de grond heb ik niets meer te vertellen. De enige manier om haar daarmee te laten stoppen is om haar kop uit de grond te trekken, of door te lopen en te accepteren dat ze een minuut of 5 later pas buiten adem achter je aan komt. In ruime losloopgebieden kies ik daarvoor, als het belangrijk is dat ze in de buurt blijft, voorkom ik dat het zover komt als ze wil gaan beginnen met graven.

En na zo'n hond die jaagt, was Kiwi voor mij een totaal mysterie. Die jaagt niet. Ze wil wel eens ergens achteraan rennen (katten ofzo) maar uit nieuwsgierigheid. Die roep je zo weer terug. Verder lijkt dr neus stuk (of ze doet er in ieder geval knap weinig mee) en vind ze wild oninteressant.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Re: Wat versta je onder

Ongelezen bericht door marian* »

Nanna schreef:
marian* schreef: Jagen doet een hond naar mijn idee alleen samen met de baas. Hond wijst aan en haalt op maar wel alleen als je er echt mee op jacht bent en de hond dus op commando aan het werk gaat.
Dus een windhond is geen jager?

Natuurlijk is een windhond een jachthond, en als ie alleen op pad gaat een stroper.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
marian*
Erelid
Contacteer:

sirene schreef:
marian* schreef:Ik lees hier zo vaak van mensen die geen jachthond hebben dat hun hond jaagt, maar wat verstaan ze daar dan onder?
Een eindje van je vandaan in het bos een muis opgraven? Als je langs een veld waar hazen zitten loopt de hazen achterna zitten? Ik noem dat hetzen want het heeft niets met jagen te maken namelijk.
Wild opjagen in het bos? Is ook hetzen.
Dus nogmaals: wat is volgens jou "jagen"?
Wat is bij jou dan jagen ? Een hond die met een geweer een konijn schiet ?
Tuurlijk heeft achter een haas aan rennen alles met jagen te maken. Vanuit dat gedrag zijn mensen gaan selecteren om hulpjes bij de jacht te verkrijgen.
Jagen is bij mij dieren achterna zitten en evt. vangen. Muisjes zoeken noem ik ook muizenjacht.
Hetzen is volgens mij jagersjargon want ik ken het alleen van dit forum (en van jachthondenmensen). De Dikke van Dale kent het ook niet.
Ik quote mezelf maar even.
marian* schreef: Jagen doet een hond naar mijn idee alleen samen met de baas. Hond wijst aan en haalt op maar wel alleen als je er echt mee op jacht bent en de hond dus op commando aan het werk gaat. Muizen opsporen en uitgraven is eigenlijk ook hetzen maar dat vind ik geen ramp. Ik zou het wel een ramp vinden om een hetzende horizonflitser te hebben. Daar ging ik flink mee aan het werk.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Maar een wolf jaagt ook.... zonder baas...
Jagen is iets natuurlijks zijn geen mensen voor nodig imo.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

En een hond stroopt niet.
Stropen is als mens dieren gaan vangen om te doden, op te eten of te verpatsen. Daar gebruik je eventueel een hond voor.
Laatst gewijzigd door sirene op 17 nov 2015 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nog even, en een wolf kan ook niet jagen omdat hij niet weet hoe hij het beest aan moet wijzen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
marian*
Erelid
Contacteer:

malinois schreef:Maar een wolf jaagt ook.... zonder baas...

Ja dan is het echt jagen.
Maar een hond die een baas heeft hetzt als hij in zijn eentje een dier achterna zit.Of stroopt in het geval van een windhond.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:

Maar een hond die een baas heeft hetzt als hij in zijn eentje een dier achterna zit.Of stroopt in het geval van een windhond.
Ook honden kunnen een prooi vangen op die manier en ook wolven vangen bij lange na niet altijd iets... wat is dan t verschil?
Ik vind niet dat je t af moet laten hangen van de aanwezigeid van de mens
Laatst gewijzigd door malinois op 17 nov 2015 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:

Dat is toch alleen maar een menselijke kijk op één en hetzelfde ding ? Voor het dier is er echt geen verschil hoor.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
malinois
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
marian* schreef:

Dat is toch alleen maar een menselijke kijk op één en hetzelfde ding ? Voor het dier is er echt geen verschil hoor.
Dit idd
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
sirene schreef:En een hond stroopt niet.
Stropen is als mens dieren gaan vangen om te doden, op te eten of te verpatsen. Daar gebruik je eventueel een hond voor.
Een hond die ongeoorloofd aan het jagen, hetzen, verontrusten is, die is wel degelijk aan het stropen.
Dan kan het nog zulk natuurlijk gedrag zijn, maar acceptabel is het allerminst.
Stropen is moedwillig dieren (proberen te) vangen. Door een mens dus. Eventueel met gebruik van hond.
Dat per ongeluk een konijn vangen in losloopgebied stropen wordt genoemd is door van die mannen in groene pakjes verzonnen.
Dat is geen stropen ook al wordt het in die kringen wel zo genoemd. Een hond kan al helemaal niet in zijn eentje stropen die is gewoon aan het jagen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:Oh ja, we gaan het weer over die mannen in groene pakjes hebben.
Ik haak af.
Heb je ooit iemand in uitlaatgebied wel eens horen zeggen dat zijn/haar hond aan het stropen was ?
Of hier zelfs ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

marian* schreef: Jagen doet een hond naar mijn idee alleen samen met de baas. Hond wijst aan en haalt op maar wel alleen als je er echt mee op jacht bent en de hond dus op commando aan het werk gaat. Muizen opsporen en uitgraven is eigenlijk ook hetzen maar dat vind ik geen ramp. Ik zou het wel een ramp vinden om een hetzende horizonflitser te hebben. Daar ging ik flink mee aan het werk.
En wat doet een opstotende jachthond dan? Die wijst niks aan, die zorgt dat prooi voor jagermens in schotrange komt. Die jaagt toch vrij zelfstandig en behoorlijk letterlijk iets op, zodat de jagermens het kan schieten. Maar hij wijst niks aan, is dat in jouw optiek dan geen jagen?

Het is overigens ook precies wat Ollie doet. En ik noem dat in ieder geval jagen. Oll schiet het veld over, springt de fazanten er uit en komt dan weer terug. Zodra ze de lucht in zijn is het over. Blijft ie misschien nog een beetje er in hangen op zoek naar méér fazanten, maar zodra het beest de lucht in is is het zo goed als over. Ook de reden trouwens dat ie op de KC zo'n probleem met de kippen heeft. Want die kippen vliegen niet op. En dan blijft ie er achteraan hollen. Ollie moordt niet, dat scheelt. En kippen (en velden met al te veel konijnen, want die vliegen gek genoeg óók niet op... :idea: ) vermijden we dus :LOL:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Heb je ooit iemand in uitlaatgebied wel eens horen zeggen dat zijn/haar hond aan het stropen was ?
Of hier zelfs ?
Ja hoor. Hoezo?

Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
sirene schreef:Heb je ooit iemand in uitlaatgebied wel eens horen zeggen dat zijn/haar hond aan het stropen was ?
Of hier zelfs ?
Ja hoor. Hoezo?
Omdat geen normaal mens dat zo noemt.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ja of opgestroopte mouwen om die jagende hond een lesje te leren :8):
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Tara schreef:
Een hond die ongeoorloofd aan het jagen, hetzen, verontrusten is, die is wel degelijk aan het stropen.
Het was toch ook niet de vraag of het acceptabel is?

Jagen is volgens mij gewoon achter andere dieren aan zitten. Of dat nu wel of niet acceptabel of geoorloofd of in samenwerking met of op commando van de mens is, het is allemaal jagen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

De vraag was wat 'men' verstaat onder jagen als we het hebben over 'mijn hond jaagt'. Dan lijkt me duidelijk dat dat gaat om het achterna gaan van andere dieren: katten, herten, konijnen, vogels, paarden, koeien etc. Ik wil zelf dan nog wel onderscheid maken tussen najagen/opjagen zonder daadwerkelijk te vangen/doden terwijl dat wel mogelijk is en jagen om daadwerkelijk een dier te vangen/doden.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Marjoleine schreef:
Of hier zelfs ?
Ja hoor. Hoezo?
Dan zit heel Friesland vol met niet-normale mensen.
Oh, en Flevoland ook.

Er is niks raars aan die term hoor. Stropen is gewoon een hond die jaagt en vangt.

Afbeelding

Marloes1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herplaatsers

Ongelezen bericht door Marloes1 »

DeDiana schreef:
Tara schreef:
Het was toch ook niet de vraag of het acceptabel is?

Jagen is volgens mij gewoon achter andere dieren aan zitten. Of dat nu wel of niet acceptabel of geoorloofd of in samenwerking met of op commando van de mens is, het is allemaal jagen.
Dit.

Ik zeg nooit stropen en ik heb ook nooit een stroopnagel. Zo.
Marloes1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herplaatsers

Ongelezen bericht door Marloes1 »

Nanna schreef:
Marloes1 schreef:
Ik zeg nooit stropen en ik heb ook nooit een stroopnagel. Zo.
:hmmm: Maar je eet wel stroopwafels?
Duh. Tuurlijk. Ik ben niet compleet achterlijk.
Stroop is dan weer wél vies.

Ik ben overigens al maanden op jacht naar nieuwe zwarte enkellaarzen. Helaas mijn prooi nog niet gevonden, maar ik blijf speuren.

See what I did there? :cool2:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
sirene schreef:
Marjoleine schreef:
Of hier zelfs ?
Ja hoor. Hoezo?
Dan zit heel Friesland vol met niet-normale mensen.
Oh, en Flevoland ook.

Er is niks raars aan die term hoor. Stropen is gewoon een hond die jaagt en vangt.
Ik vind die term dus wel raar omdat een hond zelf nooit met stropen bezig is. In mijn ogen (en in de ogen van een hond ook) dan. Een eigenaar kan stropen, maar dan is het moedwillig jagen om een beest te vangen.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand het stropen noemt, behalve dan de meneer van SBB. Die noemt het vangen van een muis of een mol ook stropen trouwens.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”