De jacht met de lange hond is verboden, daar het inhumaan is ten opzichte van het wild. ( Het levend uit elkaar trekken van hazen en de immense verstoring van het veld.
[/quote]
inhumaan? een hond die een stuk wild achterna zit?
nee, het is natuurlijk een stuk humaner als je een heel gebied afzet, daar een troep honden in loslaat die het wild opdrijft waarna de (al dan niet bezopen) jager het totaal kansloze dier alleen nog maar hoeft af te knallen als het op zijn pad komt; ik beschrijf even hoe het er hier in Frankrijk aan toegaat
als ik denk aan 'verstoring van het veld' dan doemen de beelden van de zich hier wekelijkse afspelende taferelen toch als eerste bij mij op. en niet alleen het wild, maar iedere recreant, hondenuitlater of je paarden in de wei is op zondag zijn leven niet zeker .
Maar da's allemaal natuurlijk lang zo erg niet als een hond die eens achter een konijn of haas aangaat, want hé, diens eigenaar heeft immers geen vergunning
En ja, mijn windhond heeft wel eens iets te pakken gekregen maar van uit elkaar trekken is echt geen sprake hoor. Ze grijpt bij de keel en het beestje is rap dood, waarna ze alle interesse verliest.
Rauw vlees lust ze geeneens
Waarmee ik overigens helemaal niet wil pleiten voor de jacht met groepen windhonden, ook niet dat honden maar gewoon en masse als een dolle achter het wild aan mogen gaan.