Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cursus frustraties...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Cursus frustraties...

Ongelezen bericht door malinois »

renee-uk schreef:
ranetje schreef:Ik zou er ook niet over gaan discussiëren.

Wat je vertelt over het volgen met aandacht..........
Van hun mag ik dus hem niet roepen als hij gaat snuffelen. Ik moet dat negeren, en als hij mij uitzichzelf aankijkt moet ik belonen. Ja mahoela. Dat is leuk bedacht, maar als die neus eenmaal op de grond zit dan gaat hij mij echt niet meer uit zichzelf aankijken
Ik herken het wel en ik weet dat het beter is als je niets zegt en pas als de hond weer aandacht heeft dat beloont.

Ik heb dezelfde neiging als jij hoor :mrgreen:
Maar het werkt uiteindelijk beter en sneller als je hun advies zou volgen.
Misschien iets om over na te denken?
Dat is tenminste wat ik dan zeg.
"Klinkt redelijk, ik ga er over nadenken en kijken of ik het kan veranderen komende week"

Luister naar wat ze menen te zien en houd het in gedachten.
Of je er wat mee doet kan je dan later zelf bepalen.
Discussiëren, en zeker tijdens een les, levert alleen wederzijdse irritatie op :wink:
meen je dat nou, dat vetgedrukte?
ik ging mooi niet staan wachten tot ik eindelijk weer eens aandacht had, ik zou het net zo doen als ts, die aandacht terugvragen en daarvoor belonen en zien dat ik die aandacht vasthield.
het is geen 8 weken oud pupje meer toch?
Ik wacht wel vaak... ook met trainen maar dan doe ik dus helemaal niks, we gaan nergens heen tot ik aandacht heb. En daarvoor hoef je eigenlijk maar 1 of 2 x behoorlijk lang te wachten en daarna maar een paar sec. In mijn geval bijv bij t klaarleggen voor de vlucht met pakwerk. Ze willen zo graag naar dat plekje toe dat ze jou bijna vergeten... dat weten ze erg snel als je pas een stap doet als ze kijken en de volgende idem.

Ik begrijp dat ze hier bij ts door moet lopen dat doe ik dus absoluut niet. Dat werkt ook niet imo.

Xygan nu bijv thuis bij t oversteken wil ik dat ie eerst zit mij aankijkt en dan overgaan als ik ja zeg. Niet dat ie alleen maar aan die overkant zit te denken en turen. Dat heeft 2 dagen geduurd ongeveer en nu weet ie t prima en gaat t ook veel en veel sneller. Ik ben van mening dat als een hond t uit zichzelf leert t veel sneller gaat. Zo heb ik nu bij mn laatste 2 honden thuis op de bank de zit, af en sta aangeleerd. Ze doen vanzelf een keer wat je wil...heb t dus niet met lijnen onder mn benen door oid moeten aanleren. Ze kennen t al voor ze t op t veld hoeven doen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Maar goed ik geb dan gelukkig 1 op 1 begeleiding net als iedereen bij ons en dat is dan natuurlijk veel individueler en veel meer ruimte voor eigen inbreng. Ik heb zelf een paar pups bij me lopen (ook 1 op 1) en ook daar pas ik een 'training' aan op de hond maar zeker ook op de geleider. Is er al ervaring, laat maar zien en doe t maar op de manier waar jij je goed bij voelt. Als ik iets zie of denk dat gaat echt fout zo dan zeg ik t en geef advies waarom ik t anders zou doen en op welke manier. Is er geen ervaring dan laat ik ze wat doen wat ik denk dat bij ze past. Gedurende de weken/maanden zal er steeds wat aangepast worden. En soms past iemand gewoon niet qua trainen bij je dat kan ook natuurlijk. Dan wordt t onderling overlegd ook met de betreffende persoon erbij en gaat ie bij een passender begeleider trainen. Denk dat dit ook belangrijk is te herkennen... en willen erkenneb
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

malinois schreef:
renee-uk schreef:

Van hun mag ik dus hem niet roepen als hij gaat snuffelen. Ik moet dat negeren, en als hij mij uitzichzelf aankijkt moet ik belonen. Ja mahoela. Dat is leuk bedacht, maar als die neus eenmaal op de grond zit dan gaat hij mij echt niet meer uit zichzelf aankijken
Ik herken het wel en ik weet dat het beter is als je niets zegt en pas als de hond weer aandacht heeft dat beloont.

"Klinkt redelijk, ik ga er over nadenken en kijken of ik het kan veranderen komende week"

Discussiëren, en zeker tijdens een les, levert alleen wederzijdse irritatie op :wink:
ik ging mooi niet staan wachten tot ik eindelijk weer eens aandacht had, ik zou het net zo doen als ts, die aandacht terugvragen en daarvoor belonen en zien dat ik die aandacht vasthield.
Ik wacht wel vaak... ook met trainen maar dan doe ik dus helemaal niks, we gaan nergens heen tot ik aandacht heb. En daarvoor hoef je eigenlijk maar 1 of 2 x behoorlijk lang te wachten en daarna maar een paar sec. In mijn geval bijv bij t klaarleggen voor de vlucht met pakwerk. Ze willen zo graag naar dat plekje toe dat ze jou bijna vergeten... dat weten ze erg snel als je pas een stap doet als ze kijken en de volgende idem.

Ik begrijp dat ze hier bij ts door moet lopen dat doe ik dus absoluut niet. Dat werkt ook niet imo.

Xygan nu bijv thuis bij t oversteken wil ik dat ie eerst zit mij aankijkt en dan overgaan als ik ja zeg. Niet dat ie alleen maar aan die overkant zit te denken en turen. Dat heeft 2 dagen geduurd ongeveer en nu weet ie t prima en gaat t ook veel en veel sneller. Ik ben van mening dat als een hond t uit zichzelf leert t veel sneller gaat. Zo heb ik nu bij mn laatste 2 honden thuis op de bank de zit, af en sta aangeleerd. Ze doen vanzelf een keer wat je wil...heb t dus niet met lijnen onder mn benen door oid moeten aanleren. Ze kennen t al voor ze t op t veld hoeven doen.
Dat zijn toch totaal andere situaties?
Ik vind dat helemaal niet vergelijkbaar met het doen van een "volg" oefening op een trainingsveld waarbij de hond niet voorop loopt, maar achter blijft en snuffelt om een snoepje te vinden.
Dat is echt van een andere orde.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Ik denk dat het belangrijk is dat je je prettig voelt bij de trainer en dat je voldoende vertrouwen in elkaar hebt, naar elkaar kan luisteren.
Een hond voelt de frustratie /spanning tussen mensen ook en kan daar weer met onrust op reageren, dat werkt gewoon niet fijn. Ik denk dat het bespreekbaar maken buiten de les (even bellen, mailen) inderdaad de lucht al wat kan klaren en je misschien weer met een frisse basis verder kan. Maar als het vervelend blijft zou ik gewoon stoppen, op dit moment, gezien de situatie waarin je zit, zou ik jezelf zoiets even niet aandoen. Neem een 'train pauze' en ga lekker met Duke doen waar jullie beide blij van worden en plezier in hebben. Je kunt het gerust na een pauze weer oppakken en dan weer verder gaan met de dingen die je voor ogen had. Of misschien toch terug naar de school waar ze les konden geven op een manier die voor jullie fijn is.

Ik vond zelf de trainingen bij mijn eerste hondenschool ook elke keer een leuk uitje, had er echt veel plezier in. Maar om behendigheid te kunnen doen ben ik op een gegeven moment naar een andere honden school gegaan. Op een andere hondenschool hebben ze weer een andere manier van trainen, dat was erg vervelend, opeens moest ik alles anders doen en deed ik in hun ogen dingen fout die op de eerste hondenschool goed waren. Ik werd er onzeker van, had er geen plezier meer in, lees mijn hond heel anders, vond ze veel te dwingend en forcerend. Nee, dat paste niet bij ons, na drie lessen ben ik gestopt. Wisselen van hondenschool kan zowiezo moeilijk zijn als je al een tijd ergens traint. Een hondenschool vind zijn eigen manier van werken vaak het beste en dan kan het zijn dat ze willen dat je de basis opnieuw op hun manier gaat aanleren. Dat ga ik niet doen, Flo heeft de basis goed geleerd op de eerste hondenschool, het is een heerlijke hond en ik heb genoeg geleerd om zelf samen relaxt met opvoeden bezig te zijn.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ik weet na zo veel jaar wel het een en ander over training en trainingssystemen.
Toch train ik met mijn hond nog steeds bij een trainer.

Als ik zelf met mijn honden bezig ben zie ik veel minder dan de trainer .......... als die goed toekijkt.
Observaties zal ik dus meenemen bij de verdere training......................
Of niet ................... als ik denk dat ze het echt verkeerd zien :engel:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
malinois schreef:
renee-uk schreef:

Wat je vertelt over het volgen met aandacht.......... Ik herken het wel en ik weet dat het beter is als je niets zegt en pas als de hond weer aandacht heeft dat beloont.

Dat zijn toch totaal andere situaties?
Ik vind dat helemaal niet vergelijkbaar met het doen van een "volg" oefening op een trainingsveld waarbij de hond niet voorop loopt, maar achter blijft en snuffelt om een snoepje te vinden.
Volgen is bij mij volgen in welke situatie dan ook. Als ik ze thuis na t oversteken naast me wil hebben maar wel miet hoeven te kijken is t naast.
Dus voor mij hetzelfde ook t manwerk volgen
Volgen is naast lopen en kijken. Daarom gebruik ik dat thuis bijna niet. Maar wel bijv met oversteken. Achterblijven en snuffelen is in t geval van volgen dus nooit een optie en dan wacht ik dus wel vaak op de aandacht.
Laatst gewijzigd door malinois op 27 nov 2015 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

ranetje schreef: Dat zijn toch totaal andere situaties?
Oh, hond blijft niet achter en snuffelt rustig om een snoepje hoor. Hond loopt vooruit, en sleurt me nog net niet het veld over bij wijze van, terwijl hij in alle drukte op zoek is naar lekkers. Dan ga ik dus echt niet doorlopen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Shiloh86 schreef:
Oh, hond blijft niet achter en snuffelt rustig om een snoepje hoor. Hond loopt vooruit, en sleurt me nog net niet het veld over bij wijze van, terwijl hij in alle drukte op zoek is naar lekkers. Dan ga ik dus echt niet doorlopen.
Nee dat zou ik ook zeker niet doen
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Shiloh86 schreef:
Dan ben ik het met je eens :ok:
Beide handen door het handvat van de riem en de riem met je handen tegen je buik gedrukt.
(dan word je niet zo gemakkelijk vooruit gesleurd)
En zodra de hond naar voren gaat stop ik direct zodat hij zich vastloopt in de riem.
Ik zeg niets.
Kijkt de hond om dan doe ik een stapje achteruit en als hij terug komt lopen loop ik verder op het moment dat hij weer naast me is.
Zo nodig met het commando "volg"

En als de aandachtsspanne kort is doe ik een volgoefening niet langer dan 5 meter :wink:
Laatst gewijzigd door ranetje op 27 nov 2015 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Maar mocht het een hond zijn die dus wél achter blijft, ja dan zou ik dus wél doorlopen. Oftewel, precies het tegenovergesteld doen dan wat de hond wil, zodat hij geen succes heeft in wat hij aan het doen is.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Shiloh86 schreef:Maar mocht het een hond zijn die dus wél achter blijft, ja dan zou ik dus wél doorlopen. Oftewel, precies het tegenovergesteld doen dan wat de hond wil, zodat hij geen succes heeft in wat hij aan het doen is.
:ok:
Zie boven jouw posting :wink:
Afbeelding
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Shiloh jouw oplossingen zouden dus ook de mijne zijn. Er zijn gewoon zoveel mogelijkheden maar ieder afhankelijk van wat er op dat moment gebeurd.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Shiloh86
Zeer actief

Dat doe ik inderdaad normaal ook. En daarmee heb ik tot nog toe heel veel succes gehad. Tenzij we op een plek zijn waar stil staan voor hem ook prima is. Met die methode bereik ik veel, omdat Duke verder wil, en zolang er geen aandacht is, (of als hij trekt als hij vrij mag snuffelen), gaan we niet verder. En dat weet hij inmiddels goed.

Maar soms zijn we ook plekken waar hij op de plek ook veel afleiding kan vinden en hij het helemaal niet zo erg vind om niet te lopen. Het trainingsveld is er 1tje van. Ik zie dan net zoveel heil in wel de aandacht vragen. Soms met zijn naam, soms met commando "let op", soms door een gek geluidje te maken.

Al is dat ook omdat zij vinden dat ik door moet lopen, en ik me daar heel erg opgejaagd bij voel. Ik wil dan snel de aandacht terug, zodat ik verder kan en dat werkt natuurlijk ook niet :( .... goed om even bij stil te staan inderdaad en zo kom je weer een inzicht verder. Ik ga hier deze week op gras (wat toch nog moeilijk blijft) eens mee oefenen. Kijken of ik daar vooruit gang in zie.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Shiloh86 schreef:Dat doe ik inderdaad normaal ook. En daarmee heb ik tot nog toe heel veel succes gehad. Tenzij we op een plek zijn waar stil staan voor hem ook prima is. Met die methode bereik ik veel, omdat Duke verder wil, en zolang er geen aandacht is, (of als hij trekt als hij vrij mag snuffelen), gaan we niet verder. En dat weet hij inmiddels goed.

Maar soms zijn we ook plekken waar hij op de plek ook veel afleiding kan vinden en hij het helemaal niet zo erg vind om niet te lopen. Het trainingsveld is er 1tje van. Ik zie dan net zoveel heil in wel de aandacht vragen. Soms met zijn naam, soms met commando "let op", soms door een gek geluidje te maken.

Al is dat ook omdat zij vinden dat ik door moet lopen, en ik me daar heel erg opgejaagd bij voel. Ik wil dan snel de aandacht terug, zodat ik verder kan en dat werkt natuurlijk ook niet :( .... goed om even bij stil te staan inderdaad en zo kom je weer een inzicht verder. Ik ga hier deze week op gras (wat toch nog moeilijk blijft) eens mee oefenen. Kijken of ik daar vooruit gang in zie.
Dit vind ik dan weer tegenstrijdig. Ik kan me namelijk wel vinden in totaal niet reageren en stil blijven staan, want uiteindelijk merk je wel dat ze toch komen "vragen" waarom er niets meer gebeurd. En de beloning van dat vragen is dan, het commando weer geven en weer de weg vervolgen om als dat goed gaat na een korte periode dat ook te belonen.
Maar als je zegt dat ze vinden dat je door moet lopen terwijl er geen aandacht van de hond is, dan vind ik dat raar.

Heel moeilijk, want ook ik ben vrij ongeduldig. En ken het type druk in de kop en alles ruiken, horen, zien en opmerken :mrgreen:

Anderzijds kreeg ik ook vaak de tip om het juist leuk te houden door zelf wat meer moeite te doen voor de aandacht weg glijdt. huppelsprongetje, op tijd een geluidje om de aandacht vast te houden, beloningen onverwachts houden (dan weer een voertje, dan weer een balbeloning met een spelletje etc.).

Er leiden gewoon meer wegen naar Rome.
Shiloh86
Zeer actief

blondie schreef: Anderzijds kreeg ik ook vaak de tip om het juist leuk te houden door zelf wat meer moeite te doen voor de aandacht weg glijdt. huppelsprongetje, op tijd een geluidje om de aandacht vast te houden, beloningen onverwachts houden (dan weer een voertje, dan weer een balbeloning met een spelletje etc.).
Goede inderdaad, daar zou ik ook meer op kunnen letten/meer kunnen doen.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Shiloh86 schreef:
blondie schreef: Anderzijds kreeg ik ook vaak de tip om het juist leuk te houden door zelf wat meer moeite te doen voor de aandacht weg glijdt. huppelsprongetje, op tijd een geluidje om de aandacht vast te houden, beloningen onverwachts houden (dan weer een voertje, dan weer een balbeloning met een spelletje etc.).
Goede inderdaad, daar zou ik ook meer op kunnen letten/meer kunnen doen.
ja dat of de oefening iets eerder afbreken zolang hij moeite heeft zijn aandacht bij jou te houden, dat kun je dan naarmate hij ouder wordt en jullie wat meer 'in' de training zitten weer uitbouwen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

renee-uk schreef: ja dat of de oefening iets eerder afbreken zolang hij moeite heeft zijn aandacht bij jou te houden, dat kun je dan naarmate hij ouder wordt en jullie wat meer 'in' de training zitten weer uitbouwen.
Die wilde ik ook benoemen. Maar dat gaat soms lastig in een groepsles, zeker als ik lees dat bij TS ze wel echt een eigen visie hebben.
Maar vaak bij dit soort snel afgeleide honden is het zaak om een x-aantal keren een oefening te doen en op tijd te stoppen bij een goed uitgevoerde oefening. Dan iets anders doen, als baas zeker niet vergeten om tussendoor even te spelen om dan weer een andere oefening kort te doen.

En rekening houden met het feit dat er dagen zijn dat je zelf niet lekker in je vel zit, en als tijdens de training de hond ook nog eens denkt PARTY! Dan kun je beter 1 dingetje vragen wat goed wordt uitgevoerd en lekker een lang stuk gaan lopen :engel:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

blondie schreef:
renee-uk schreef: ja dat of de oefening iets eerder afbreken zolang hij moeite heeft zijn aandacht bij jou te houden, dat kun je dan naarmate hij ouder wordt en jullie wat meer 'in' de training zitten weer uitbouwen.
Die wilde ik ook benoemen. Maar dat gaat soms lastig in een groepsles, zeker als ik lees dat bij TS ze wel echt een eigen visie hebben.
Maar vaak bij dit soort snel afgeleide honden is het zaak om een x-aantal keren een oefening te doen en op tijd te stoppen bij een goed uitgevoerde oefening. Dan iets anders doen, als baas zeker niet vergeten om tussendoor even te spelen om dan weer een andere oefening kort te doen.

En rekening houden met het feit dat er dagen zijn dat je zelf niet lekker in je vel zit, en als tijdens de training de hond ook nog eens denkt PARTY! Dan kun je beter 1 dingetje vragen wat goed wordt uitgevoerd en lekker een lang stuk gaan lopen :engel:
ja klopt, daar had ik even niet aan gedacht :?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief

blondie schreef:

:ok:
Heel belangrijk.

Met de kans dat de aandacht van je hond groter wordt, want er wordt ook samen gespeeld :D
Afbeelding
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Inge O schreef:
Omega schreef:Tsja, als instructeur vraag ik me dan af waarom je überhaupt naar een cursus komt als je het toch op je eigen manier wilt doen en je het toch beter weet. Dat betekent niet dat ik geen weerwoord wens, ik leg wel uit waarom ik dingen op een bepaalde manier doe en waarom een andere manier ook of juist niet werkt.
ook al eens bedacht dat ook niet-instructeurs iets over hondentraining kunnen weten en wat jullie zeggen/denken daarom nog niet de absolute waarheid is?
Zoals TS het beschrijft, dat ze steeds de discussie aangaat bij een oefening, dan vraag ik me idd af wat je op een training doet.
Als ik mensen in de les heb die het anders doen dan ik zou doen dan geef ik ze tips om hun manier beter te laten werken of ik leg ze uit dat het op een andere manier waarschijnlijk beter werkt. Als ik zie dat iets niet werkt voor baas/hond dan laat ik ze het ook op een andere manier doen. Ik hoef geen slaafjes in de les, maar iemand die iedere les opnieuw de discussie aan wil gaan hoef ik ook niet in de les, dan vraag ik me idd af waarom je naar een les komt.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Ik kan ook wel eigenwijs zijn op training, maar ga daar in de les geen discussies over aan

Alls een trainer een bepaalde methode adviseert ga ik daar wel mee aan de slag.
Mocht het niet lukken en mijn eigen manier wel werken, dan ga ik daar op over, wat de trainer dan ook geen probleem vind.
Maar niet zonder het te zijn aangegaan. Bij ons in de groep stikt het van de super eigenwijze mensen, trainer zegt iets en ze doen totaal wat anders, dat ook nog eens niet werkt. Dan vraag ik me ook af waarom ze er zijn.

Met volgen heel veel bochten maken, tempo wisselingen en wisselend belonen werkt vaak het beste
En als de aandacht er niet is, er niet bij te krijgen is zou ik even stoppen.

Wij moeten soms met vrij jonge hond, vaak zit en blijf doen. Dat doe ik minder, omdat ik zie dat de klad erin komt bij mijn hond, wel steeds wat verder uitbreiden
ranetje
Zeer actief

Cleva schreef:
Shiloh86 schreef: Oh, hond blijft niet achter en snuffelt rustig om een snoepje hoor. Hond loopt vooruit, en sleurt me nog net niet het veld over bij wijze van, terwijl hij in alle drukte op zoek is naar lekkers. Dan ga ik dus echt niet doorlopen.

Overnieuw beginnen met aanleren en dan heel klein starten. Echt op de paar vierkante meter.
Geen kans geven om het fout te doen en dan belonen.
Zo kun je je verzekeren dat je hond weet wat je wil. Als het daarna nog iets anders wordt heb je grond tot corrigeren.

Vooral geen banen over het veld gaan trekken met een hond die niet netjes volgt. Dat leidt nergens naar.
De vrijblijvendheid die er in de basis al is gaat in alle oefeningen de kop opsteken.

Als ik met een hond ga trainen komt hij netjes de auto uit en het netjes doen houdt pas weer op als hij er weer in zit.
Geen geklooi, geen gedonder. En dat heeft veel meer met aandacht en klein beginnen te maken met correcties al horen die daar gerust ook bij.

Eva had een paar weken dat ze het volkslied begon te krijsen als ze aan de kant op haar beurt moest wachten. Dat soort dingen kun je negeren want die beurt kwam natuurlijk pas als ze klaar met rellen was.
Maar als je samen bezig bent heb je de leiding en is er alleen aandacht voor jou. Punt. Ik sta verdomme niet voor niets met zakken vol worst.

Ik zou de rest van de cursus aftoeteren en privéles nemen die puur gaat om het zorgen dat je hond zonder extra hulp en op eigen poten met jou meeloopt. Aan een gebogen riempje, alstublieft dankuwel.
:ok: :lol1:
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

renee-uk schreef:

De hond negeren terwijl hij heerlijk staat te snuffelen en zelfs af en toe wat vindt, gaat volgens mij niet werken, ook niet op langere termijn. Deze methode van wachten tot de hond aandacht voor jou heeft en dan belonen werkt uitstekend, maar dan wel in een prikkelarme omgeving. Niet op een veld vol met lekkers, dat is voor gevorderden. De kans is groot dat het snuffelen een veel grotere beloning is dan wat jij voor hem hebt.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Shiloh86 schreef: Ik heb nog eens zitten denken van hoe het nou komt dat ik me zo frustreer op die cursus nu. Is dat nou echt omdat ik het nergens mee eens ben?
Omdat je in een fixed mind-set zit. En heel veel cursisten zijn dat op een hondenschool in de beginnerscursussen.
Als mensen uitroepen "maar thuis doet hij het altijd wel!" of iets in die richting, dan betekent dat eigenlijk dat ze liever waren komen showen wat ze al kunnen, ipv komen om te leren.
Mijn ervaring is dat dat bij de gevorderden groepen veel minder aan de hand is.

Veel tips worden wat onhandig gebracht van leraren op een hondenschool. Vaak hoor je inderdaad alleen wat niet goed gaat, en wordt er veel gestuurd op de actie (doe dit, probeer dat, etc wat jij doet zus en zo fout en daarom doet ie het niet) en wordt er niet gestuurd op het resultaat, zodat de leerling zelf de zoektocht naar de oplossing aangaat.
Docenten op een hondenschool zijn vaak ook helemaal geen leraren in hart-en-nieren, maar vooral hondenliefhebbers. Ik zou ze dus gerust vergeven, als ze didactische missers maken ;)
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Ik vind dat nogal kort door de bocht Paisley. Hij doet het thuis inderdaad keurig, en ik kom daar, zodat hij leert zich te beheersen en leert de aandacht bij mij te houden en het nog steeds netjes te doen, ondanks dat hij op een veld vol prikkels en andere honden is. Ik ga echt geen tientallen euro's betalen zodat anderen een veer in mijn reet kunnen stoppen.

Maar ik kom daar ook niet om alleen maar afgekraakt te worden dat ik het verkeer doe, en als ik het ergens niet mee eens ben en iets op mijn eigen manier doe, te horen dat dat stom is en niet werkt, puur omdat mijn hond het daar moeilijker vind. Dan is de lol er snel vanaf.
Afbeelding
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Cleva schreef:
Shiloh86 schreef: Dan is de lol er snel vanaf.
Ik denk dat daar de crux zit. Ga je voor de lol of om iets te bereiken?
Het is allebei prima maar ik zou wel kiezen.
Dat denk ik ook.
Als je zo gestrest naar iets gaat, heb je al geen plezier. Laat dat perfectionisme eens varen.
Shiloh86
Zeer actief

Ik zou niet weten waarom je geen plezier kan hebben EN iets kan bereiken. Sterker nog, ik denk dat je meer bereikt als je er lol in hebt.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik lees niet alles, maar een paar stukjes, maar ik had jou naar huis gestuurd.

Hallo, als je het met 7 trainers niet kan vinden......
Ja leuk dat je het op je eigen manier wil doen, doe ik ook, toch sta ik ook open voor andere theorieën en vind ik dat dus best interessant om te proberen. Nee, daar verpest je je hond niet mee hoor. En soms kom je dan best tot verrassende inzichten.

Je zit niet goed in je vel. Misschien is cursus op dit moment niet iets wat bijdraagt aan je herstel. Zou het later oppakken als jij beter in je vel zit. Maar zulk gedrag in een groep kan voor een gehele groep heel bepalend zijn en in de regel niet positief. Ga gewoon even dingen doen die je wel leuk vind.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Cleva schreef:
Shiloh86 schreef:Ik zou niet weten waarom je geen plezier kan hebben EN iets kan bereiken.
Soms wel. In jouw huidige geval kennelijk niet.
Er zijn nog zoveel andere leuke dingen die je kunt doen met je hond. Waarom nu en daar?

Ik denk niet dat hondenschool "De snuffelvriend " in Middelharnis-buiten moet leiden tot zware dilemma's.
Dat is navelstaren. Je doet het of je doet het niet.
Je bent onmiskenbaar ontevreden over hoe het gaat. Waarom doe je het dan?
Ik heb toch ook aangegeven dat ik overweeg om ergens anders heen te gaan, of de dialoog aan te gaan met de instructrices van die les om te kijken of we nader tot elkaar kunnen komen. Ik probeer met dit topic en de reacties erachter te komen waarom ik me daar nu zo kut voel en waarom het niet gaat. Ligt dat puur aan mij en moet ik het bij mezelf zoeken? Klikt het gewoon niet? Liggen mijn ideeen en die van deze hondenschool te ver uit elkaar? En kan ik als ik verschil van mening dat beter anders aanpakken? Kortom, valt er iets te veranderen/redden, of kan ik beter vertrekken? Ik kan wel gewoon vertrekken en niet verder uitzoeken over het waarom, maar als het aan mij ligt, loop ik bij een andere hondenschool gewoon weer tegen dezelfde problemen.

Wat dat betreft heb ik erg veel aan de reacties gehad en ben ik weer een stapje dichter bij een knoop doorhakken.

gyanty, het is echt niet zo dat ik ruzie en stampij sta te zoeken. En het is ook niet zo dat ik niks ter harte neem en alles de hele les door in twijfel trek. In de puppy cursus heb ik heel erg veel geleerd en heel erg veel overgenomen, of vermengt met wat ik zelf al deed. Als ik zeg dat het van 7 instructrices het maar met 1 maar eigenlijk goed ging, bedoel ik, dat ik me bij 1 goed op mijn gemak heb gevoeld en bij de anderen niet. Vind je reactie wat dat betreft niet zo tof, misschien moet je eerst eens wel alles lezen. Ik denk dat ik me hier heel open stel en mogelijkheden zoek zodat het beter gaat... en ik zoek die mogelijkheden ook bij mezelf.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Myeah sorry. Je schrijfstijl komt op mij over met een best wel dwingende/belerende toon. Zo bedoel je het vast niet, maar zo komt het wel op mij over en dat is iets waarvan ik het nu extra lastig vind om doorheen te prikken. Excuus.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”