Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
akkefietje tijdens wandeling, hoe ervaart een hond het
Moderator: moderatorteam
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
akkefietje tijdens wandeling, hoe ervaart een hond het
Net een akkefietje gehad in het bos.
Ik was met de buurvrouw en haar hond aan het wandelen in het bos en we kwamen iemand tegen met een ridgeback (teefje) en hij had een pup in een rugzak bij. Terwijl wij de pup aan het bewonderen waren, waren de honden wat aan het spelen en rennen. We komen elkaar vaker tegen en dat gaat altijd goed.
In de verte kwam er een herder aan gerent en Skye en die herder hebben elkaar al een keer in de haren gevlogen een jaar geleden toen die hond (reu) nog maar 7 maanden was en Skye aan het blokkeren was en uiteindelijk vlogen ze elkaar in de haren. Die situatie heb ik hier toen ook voorgelegd en was de conclusie dat ik beter gewoon weg had kunnen lopen omdat Skye al duidelijk had aangegeven dat hij het gedrag zat was.
Nu zag ik de hond en wilde in Skye aanlijnen en weglopen in de hoop dat de hint duidelijk was voor die vrouw. Maar haar hond was al zo ver weg van haar en hij luisterde niet meer. Het baasje van de ridgeback zei dat het een hele lieve hond was en dat het zeker weten goed zou gaan. En weer trap ik er in. De hond was ondertussen al bijna bij ons en alleen Skye aangelijnd tussen 3 loslopende honden lijkt me ook niet zo een slim idee. Ik heb Skye losgeklikt en ben me meteen omgedraaid om een paar meter verderop te gaan staan omdat ik door mijn angst de situatie niet wilde laten escaleren. Ik zag dus niet wat er gebeurde, maar ik was nog niet terug omgedraaid en ze waren elkaar al weer in de haren gevlogen.
Volgens mijn buurvrouw waren ze aan het snuffelen, ging die herder grommen en vlogen ze elkaar aan. Het baasje van de herder was de herder eraf aan het trekken, ik heb de riem tegen Skye zijn poten aan gegooid omdat ze maar rond bleven draaien en ik er niet zo goed bij kwam. Skye ging toen weg bij die hond en ik kon hem af laten gaan en heb hem bij zijn tuigje gepakt. Die vrouw had haar herder ondertussen weer los gelaten en hij kwam meteen weer op Skye af. Nadat ik vroeg/ riep dat ze hem vast moest houden heeft de man met de ridgeback de hond maar gepakt.
Het liefst was ik gewoon weggelopen en had ik Skye geroepen, maar ik kan het ook niet echt maken dat als die vrouw haar hond er vanaf aan het trekken is, maar niets te doen en weg te lopen lijkt me.
Al met al weer allemaal geen verstandige beslissingen van mezelf. Er is niet echt iets gebeurd, maar toch vind ik het niet leuk. Na die week dat Skye meerdere keren is aangevallen zijn er helemaal geen dingen meer gebeurd en dat vond ik wel prettig. Ik wist dat ze elkaar niet lagen, 2 volle reutjes van bijna 2 jaar, en toch laat ik het gebeuren. Maar aan de andere kant. Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen in zo een situatie. Als ik het nu nog een keer zou doen, had ik Skye aangelijnd en was ik gewoon omgedraaid en de andere kant op gelopen. Maar als ik tussen een ridgeback, 2x formaat border en een grote herder sta, dan lijkt me aanlijnen en meenemen nou ook niet ideaal.
Ik merk ook dat het me onzeker maakt. Skye heeft sinds die week misschien wel weer met 50 honden contact gehad en dat ging allemaal prima. Hij is dus absoluut niet zomaar agressief naar andere honden, maar wel naar andere jonge reuen die graag hun punt bij hem willen maken. Door dit soort dingen ontloop ik het liefst alle honden en denk ik echt weer dat het aan mij en Skye ligt. Verder op de wandeling heeft hij nog met een jonge labrador en labradoodle gespeeld en dat ging helemaal goed.
Ik merkte ook helemaal niets aan Skye, ik heb Skye zelfs op een niet al te lieve manier meegesleurd en later nog wel even wat tegen hem gemopperd. Waar ik me dan weer heel schuldig om voelde.
Maar ik merk dus helemaal niets aan Skye. Daardoor vroeg ik me ineens af hoe een hond dit eigenlijk ervaart. Als ik het vermenselijk (want natuurlijk niet is zoals het is) dan is het heel heftig. Als ik iemand op straat tegen kom en we gaan ineens aan elkaars haar trekken, schreeuwen en slaan, dan vind ik dat nogal een ding. Maar hoe ervaart een hond zo een opstootje nou? Zou het vergelijkbaar zijn net als dat je bij mensen jonge jongens een beetje tegen elkaar ziet beuken en schreeuwen tijdens een partijtje voetbal?
En ik weet nu ook niet meer zo heel goed wat ik moet doen in het contact met andere honden. Skye is echt een honden hond, het liefst is hij altijd samen met andere honden. Je ziet dat hij gelukkiger is als er een hond bij is. Er worden best vaak groepswandelingen georganiseerd, maar ik durf er gewoon niet heen met Skye. Met 99% van de honden gaat het goed, maar heel soms niet. Is dit gewoon normaal jonge reuen gedrag? Of kan ik hier iets aan doen?
Tot nu toe helpen jullie visies me altijd heel goed, dus ben benieuwd hoe jullie over deze dingen denken.
Even voor de duidelijkheid ik zie dit niet als dat Skye is aangevallen, gewoon een akkefietje tussen twee jonge reuen, maar ben benieuwd naar hoe het allemaal een beetje werkt, waarom gebeurd het, wat kan ik beter doen, hoe los ik het op, wat zijn de gevolgen, is het normaal. Was zelf ook vrij rustig. Op het moment zelf en daarna wel even wat adrenaline, maar daarna ging het vrij snel wel weer. Vooral ook wel frustratie omdat ik niet naar mijn eigen gevoel heb geluisterd en frustratie naar die vrouw omdat ze met een hond loopt die ze niet eens kan houden en gewoon weer los laat.
Ik was met de buurvrouw en haar hond aan het wandelen in het bos en we kwamen iemand tegen met een ridgeback (teefje) en hij had een pup in een rugzak bij. Terwijl wij de pup aan het bewonderen waren, waren de honden wat aan het spelen en rennen. We komen elkaar vaker tegen en dat gaat altijd goed.
In de verte kwam er een herder aan gerent en Skye en die herder hebben elkaar al een keer in de haren gevlogen een jaar geleden toen die hond (reu) nog maar 7 maanden was en Skye aan het blokkeren was en uiteindelijk vlogen ze elkaar in de haren. Die situatie heb ik hier toen ook voorgelegd en was de conclusie dat ik beter gewoon weg had kunnen lopen omdat Skye al duidelijk had aangegeven dat hij het gedrag zat was.
Nu zag ik de hond en wilde in Skye aanlijnen en weglopen in de hoop dat de hint duidelijk was voor die vrouw. Maar haar hond was al zo ver weg van haar en hij luisterde niet meer. Het baasje van de ridgeback zei dat het een hele lieve hond was en dat het zeker weten goed zou gaan. En weer trap ik er in. De hond was ondertussen al bijna bij ons en alleen Skye aangelijnd tussen 3 loslopende honden lijkt me ook niet zo een slim idee. Ik heb Skye losgeklikt en ben me meteen omgedraaid om een paar meter verderop te gaan staan omdat ik door mijn angst de situatie niet wilde laten escaleren. Ik zag dus niet wat er gebeurde, maar ik was nog niet terug omgedraaid en ze waren elkaar al weer in de haren gevlogen.
Volgens mijn buurvrouw waren ze aan het snuffelen, ging die herder grommen en vlogen ze elkaar aan. Het baasje van de herder was de herder eraf aan het trekken, ik heb de riem tegen Skye zijn poten aan gegooid omdat ze maar rond bleven draaien en ik er niet zo goed bij kwam. Skye ging toen weg bij die hond en ik kon hem af laten gaan en heb hem bij zijn tuigje gepakt. Die vrouw had haar herder ondertussen weer los gelaten en hij kwam meteen weer op Skye af. Nadat ik vroeg/ riep dat ze hem vast moest houden heeft de man met de ridgeback de hond maar gepakt.
Het liefst was ik gewoon weggelopen en had ik Skye geroepen, maar ik kan het ook niet echt maken dat als die vrouw haar hond er vanaf aan het trekken is, maar niets te doen en weg te lopen lijkt me.
Al met al weer allemaal geen verstandige beslissingen van mezelf. Er is niet echt iets gebeurd, maar toch vind ik het niet leuk. Na die week dat Skye meerdere keren is aangevallen zijn er helemaal geen dingen meer gebeurd en dat vond ik wel prettig. Ik wist dat ze elkaar niet lagen, 2 volle reutjes van bijna 2 jaar, en toch laat ik het gebeuren. Maar aan de andere kant. Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen in zo een situatie. Als ik het nu nog een keer zou doen, had ik Skye aangelijnd en was ik gewoon omgedraaid en de andere kant op gelopen. Maar als ik tussen een ridgeback, 2x formaat border en een grote herder sta, dan lijkt me aanlijnen en meenemen nou ook niet ideaal.
Ik merk ook dat het me onzeker maakt. Skye heeft sinds die week misschien wel weer met 50 honden contact gehad en dat ging allemaal prima. Hij is dus absoluut niet zomaar agressief naar andere honden, maar wel naar andere jonge reuen die graag hun punt bij hem willen maken. Door dit soort dingen ontloop ik het liefst alle honden en denk ik echt weer dat het aan mij en Skye ligt. Verder op de wandeling heeft hij nog met een jonge labrador en labradoodle gespeeld en dat ging helemaal goed.
Ik merkte ook helemaal niets aan Skye, ik heb Skye zelfs op een niet al te lieve manier meegesleurd en later nog wel even wat tegen hem gemopperd. Waar ik me dan weer heel schuldig om voelde.
Maar ik merk dus helemaal niets aan Skye. Daardoor vroeg ik me ineens af hoe een hond dit eigenlijk ervaart. Als ik het vermenselijk (want natuurlijk niet is zoals het is) dan is het heel heftig. Als ik iemand op straat tegen kom en we gaan ineens aan elkaars haar trekken, schreeuwen en slaan, dan vind ik dat nogal een ding. Maar hoe ervaart een hond zo een opstootje nou? Zou het vergelijkbaar zijn net als dat je bij mensen jonge jongens een beetje tegen elkaar ziet beuken en schreeuwen tijdens een partijtje voetbal?
En ik weet nu ook niet meer zo heel goed wat ik moet doen in het contact met andere honden. Skye is echt een honden hond, het liefst is hij altijd samen met andere honden. Je ziet dat hij gelukkiger is als er een hond bij is. Er worden best vaak groepswandelingen georganiseerd, maar ik durf er gewoon niet heen met Skye. Met 99% van de honden gaat het goed, maar heel soms niet. Is dit gewoon normaal jonge reuen gedrag? Of kan ik hier iets aan doen?
Tot nu toe helpen jullie visies me altijd heel goed, dus ben benieuwd hoe jullie over deze dingen denken.
Even voor de duidelijkheid ik zie dit niet als dat Skye is aangevallen, gewoon een akkefietje tussen twee jonge reuen, maar ben benieuwd naar hoe het allemaal een beetje werkt, waarom gebeurd het, wat kan ik beter doen, hoe los ik het op, wat zijn de gevolgen, is het normaal. Was zelf ook vrij rustig. Op het moment zelf en daarna wel even wat adrenaline, maar daarna ging het vrij snel wel weer. Vooral ook wel frustratie omdat ik niet naar mijn eigen gevoel heb geluisterd en frustratie naar die vrouw omdat ze met een hond loopt die ze niet eens kan houden en gewoon weer los laat.
-
S@ndr@
- Zeer actief
Re: akkefietje tijdens wandeling, hoe ervaart een hond het
volgende keer gelijk je 1 ste instinct volgen , hond aan lijnen en weg, die twee vinden het nodig om te kijken wie de grootste spierballen heeft en je vind het niet prettig, dus dan doe je het gewoon niet- zeker na een aantal aanvaringen. ook al is het maar gebral van een stel jonge kerels.
dat mensen met een hond gaan lopen die ze niet de baas zijn is echt van de zotte- en dat klinkt gek uit mijn mond maar met een grote hond moet je van jongs af aan inzetten op gehoorzaamheid, anders heb je niets( maar dat is mijn persoonlijke mening en daar heb jij niets aan )
ik zeg dus gewoon zodra je hem ziet hop, gaan ..... vooral ook omdat je er verder helemaal geen belang bij hebt dat ze elkaar leuk vinden of zo
dat mensen met een hond gaan lopen die ze niet de baas zijn is echt van de zotte- en dat klinkt gek uit mijn mond maar met een grote hond moet je van jongs af aan inzetten op gehoorzaamheid, anders heb je niets( maar dat is mijn persoonlijke mening en daar heb jij niets aan )
ik zeg dus gewoon zodra je hem ziet hop, gaan ..... vooral ook omdat je er verder helemaal geen belang bij hebt dat ze elkaar leuk vinden of zo
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Honden kunnen nou eenmaal ook voorkeuren hebben.
Apple gaat met 99,9% van de honden goed, reuen, teven etc maakt niet uit.
Maar er zijn 2 teven waar ze direct ruzie mee krijgt. Het klikt gewoon niet.
Niet erg, ik weet welke, dus gewoon voorkomen dat ze samen komen.
Maakt Apple geen asociale hond, en ik ontwijk er geen onbekende voor.
Ik denk dat je moet accepteren dat het nou eenmaal honden zijn met hondengedrag, en daarnaast niet bang te zijn te sturen, ongeacht wat anderen denken. Volg je eigen gevoel. Je had de herder zelf eerder misschien wel
Kunnen blokken/wegsturen.
Ik denk verder dat honden weinig waarde hechten aan dit soort akkefietjes.
Ik denk dat je moet accepteren dat het nou eenmaal honden zijn met hondengedrag, en daarnaast niet bang te zijn te sturen, ongeacht wat anderen denken. Volg je eigen gevoel. Je had de herder zelf eerder misschien wel
-
blondie
- Zeer actief
Vertrouw (verdorie) op je eigen gevoel.
Jammer dat zoiets weer escaleert. Niet met grote gevolgen, maar het doet jou en skai geen goed. Bij twijfel gewoon doen wat je zelf goed dunkt. Laat het nu niet van anderen afhangen.
Bij bepaalde honden ga ik ook geen risico nemen, of mensen hun hond nou ubersociaal vinden of niet, op voorhand kun je een beetje inschatten als je je eigen hond kent of het goed gaat of niet. Als een andere baas het zelf niet in weet te schatten, dan kies je eieren voor je geld.
Jammer dat zoiets weer escaleert. Niet met grote gevolgen, maar het doet jou en skai geen goed. Bij twijfel gewoon doen wat je zelf goed dunkt. Laat het nu niet van anderen afhangen.
Bij bepaalde honden ga ik ook geen risico nemen, of mensen hun hond nou ubersociaal vinden of niet, op voorhand kun je een beetje inschatten als je je eigen hond kent of het goed gaat of niet. Als een andere baas het zelf niet in weet te schatten, dan kies je eieren voor je geld.
- *Skye*
- Zeer actief
Zoals jij het zegt is mijn gevoel ook. Ik geloof dat ik gewoon een hele grote plank voor mijn hoofd heb ofzo en maar niet wil snappen dat mijn eigen gevoel gewoon vaak klopt. Ik snap dat ook echt niet dat mensen zo rond willen lopen. Zelf kies ik voor een formaat hond wat ik altijd kan houden, hij kan op zijn kop gaan staan, maar ik ben sterker. Maar als je zo een grote hond hebt dan moet hij wel luisteren, of hij wilt of niet. Maar goed, blijkbaar denkt niet iedereen er zo over. Mijn buurvrouw heeft met haar hond ook al een keer een ding gehad met die hond, alleen is haar hond een teefje en ging de herder de hele tijd op haar hond rijden en die vrouw greep toen ook helemaal niet in.S@ndr@ schreef:volgende keer gelijk je 1 ste instinct volgen , hond aan lijnen en weg, die twee vinden het nodig om te kijken wie de grootste spierballen heeft en je vind het niet prettig, dus dan doe je het gewoon niet- zeker na een aantal aanvaringen. ook al is het maar gebral van een stel jonge kerels.
Ze hoeven elkaar inderdaad ook niet leuk te vinden. Zij moet gewoon haar hond bijhouden, net zoals ik met die van mij altijd doe en dan is er niets aan de hand.
De reden dat ik dat niet doe is omdat ik merk dat ik sinds die ene week toch nog vrij angstig ben en ik het niet door mijn angst wil laten escaleren. Maar goed, nu escaleert het ook en dat schiet natuurlijk ook niet op.Nanna schreef:Ik had hem aangelijnd gelaten als ik die herder aan zag komen.
En dan de herder geblokt als hij op jouw hond af wil, en wegsturen. Wil ie daar niet naar luisteren, dan krijgt ie een beste schop. Oprotten.
Meestal is dat ook een perfect signaal naar de eigenaren en houden ze poekie de volgende keer wel vast.
Nu heb je het je hond op laten lossen en dat is meestal niet de beste strategie. Tenminste niet in dit soort gevallen.
Ik merkte inderdaad ook niets aan Skye. Het zit hem precies in dat stukje 'wat andere denken', ik ben daar toch te gevoelig voor om de een of andere vreemde reden... En dat terwijl het me eigenlijk ook helemaal niets kan schelen wat iemand denkt. Toch laat ik me daar door sturen. Wat betreft het blokkeren, ik zei het al tegen Nanna. De rede waarom ik mezelf buiten de situatie plaats is omdat ik hoop dat doordat ik er niet tussen sta mijn angst de situatie niet zal beïnvloeden. Alsof ik denk dat ik het dan alleen al meer aantrek door er bij te blijven staan.Apple schreef:Honden kunnen nou eenmaal ook voorkeuren hebben.
Volgende keer draai ik me om en ben ik weg. Komt hij achter me aan blokkeer ik hem inderdaad gewoon.
Misschien moet ik dit gewoon even 10x herhalen, of misschien wel 100x ofzo. Ik weet het, maar waarom ik het niet doe, geen idee... Maar daarom alleen maar fijn om mijn gevoel bevestigd te krijgen, nu er nog naar gaan handelen.blondie schreef:Vertrouw (verdorie) op je eigen gevoel.
Ik wil denk ik gewoon niet mezelf laten leiden door vooroordelen, ohh enge stafford/ herder/ donkere persoon enz enz. Maar goed, aan de andere kant, beter te voorzichtig dan dat het mis gaat.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik ken dat wel hoor, gevoeligheid voor andermans mening.
Maar Apple is een stuk kleiner, dus dan komt er toch vaak wel een beschermingsdrang in mij naar boven. Dat staat bij mij dan ver boven wat anderen vinden. Ik heb Apple ook wel eens opgetild voor een hondje wat niet groter was dan zij, maar wat vreselijk aan het fixeren was, het was ook donker dus ik herkende de hond niet.
Het zal er vast stom uit gezien hebben, maar dat maakt me dan weinig uit.
Ik denk wel dat er toch nog steeds voor jou zelf werk aan de winkel is met betrekking tot je angst.
Het risico is namelijk steeds dat je een reactie gaat versterken bij Skye, jij bent er immers niet om het op te lossen.
Maar Apple is een stuk kleiner, dus dan komt er toch vaak wel een beschermingsdrang in mij naar boven. Dat staat bij mij dan ver boven wat anderen vinden. Ik heb Apple ook wel eens opgetild voor een hondje wat niet groter was dan zij, maar wat vreselijk aan het fixeren was, het was ook donker dus ik herkende de hond niet.
Ik denk wel dat er toch nog steeds voor jou zelf werk aan de winkel is met betrekking tot je angst.
Het risico is namelijk steeds dat je een reactie gaat versterken bij Skye, jij bent er immers niet om het op te lossen.
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik had hem inderdaad wel aangelijnd en weggelopen. En als weglopen niet lukt had ik die herder zelf wel even duidelijk gemaakt dat hij maar moest oprotten.
Maylo is zelf niet de makkelijkste, echter sommige honden doet hij niks tegen maar andersom wel. Ook dan lijn ik hem aan Maylo mag van mij geen gaatjes veroorzaken en zal dit zeker wel doen als het er op aan komt. En aangezien ik een gevaarlijke bulldog heb trek ik altijd aan het kortste eind in zo'n geval.
Maylo is zelf niet de makkelijkste, echter sommige honden doet hij niks tegen maar andersom wel. Ook dan lijn ik hem aan Maylo mag van mij geen gaatjes veroorzaken en zal dit zeker wel doen als het er op aan komt. En aangezien ik een gevaarlijke bulldog heb trek ik altijd aan het kortste eind in zo'n geval.
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Ik denk dat je dat nou eenmaal wel eens meemaakt als je een reu hebt.
Onze buster gaat ook met 90 procent goed. Eigenlijk met 100 procent, want hij zal uit zichzelf niet snel uitvallen. Maar je komt altijd wel een keer een reu tegen die even komt uitproberen, macho gedoe, en ja, als ik niet ingrijp, dan zal buster gerust ook eens uitvallen. Dat wil zeggen een grom terug geven.
Ik ben daar niet zo van onder de indruk, je maakt zoiets nou eenmaal wel eens mee. Als ik het eenmaal weet, en ik kom een ietwat opdringerige macho reu tegen, dan lijn ik aan, indien hij los loopt, en ga de andere kant op.
Ik denk dat je die dingen ook niet zo aan moet trekken. De volgende keer als je het niet vertrouwd, en een ander zegt dat het wel goed gaat, gewoon zeggen, nee dat gaat het niet, ik loop weer verder, nog een goede dag, doei.
Onze buster gaat ook met 90 procent goed. Eigenlijk met 100 procent, want hij zal uit zichzelf niet snel uitvallen. Maar je komt altijd wel een keer een reu tegen die even komt uitproberen, macho gedoe, en ja, als ik niet ingrijp, dan zal buster gerust ook eens uitvallen. Dat wil zeggen een grom terug geven.
Ik ben daar niet zo van onder de indruk, je maakt zoiets nou eenmaal wel eens mee. Als ik het eenmaal weet, en ik kom een ietwat opdringerige macho reu tegen, dan lijn ik aan, indien hij los loopt, en ga de andere kant op.
Ik denk dat je die dingen ook niet zo aan moet trekken. De volgende keer als je het niet vertrouwd, en een ander zegt dat het wel goed gaat, gewoon zeggen, nee dat gaat het niet, ik loop weer verder, nog een goede dag, doei.
-
Roo
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Dit denk ik ook! Je schrijft meer dan een A4tje hier over een klein onenigheidje dat je hond heeft elke keer. Het mag hoor, maar het zijn toch maar honden en dit is toch geen echt incident? Zo geniet je toch helemaal niet van je hond? als je alles zo analyseert en er onzeker over bent. Denk dat heel veel mensen met honden en vooral reutjes dit af en toe hebben hoor.Emma schreef:Ik denk dat je dat nou eenmaal wel eens meemaakt als je een reu hebt.
- *Skye*
- Zeer actief
Het maakt ook eigenlijk helemaal niet uit inderdaad wat mensen denken. Beter het zekere voor het onzekere nemen zoals je zegt.Apple schreef:Ik ken dat wel hoor, gevoeligheid voor andermans mening.
Met de angst ben ik zeker nog bezig. Alleen weet ik niet in hoeverre dat ooit helemaal weg zal gaan. Sommige dingen zijn nu eenmaal niet leuk/ eng. Maar het gaat wel steeds beter. Over het algemeen zorg ik er gewoon voor dat ik alle twijfelachtige situaties ontloop en dat gaat best goed. Nu gebeurde er gewoon te veel en wilde ik weer te veel mezelf forceren en doen alsof ik het niet eng vind. Ik vond het geen fijne situatie en had weg met lopen. En dat zal ik zeker doen voortaan.
De volgende keer loop ik inderdaad weg.Dees en Maylo schreef:Ik had hem inderdaad wel aangelijnd en weggelopen. En als weglopen niet lukt had ik die herder zelf wel even duidelijk gemaakt dat hij maar moest oprotten.
Lijkt me ook inderdaad niet altijd handig dat mensen hun honden niet bij houden. Als iedereen gewoon altijd hun honden gewoon bij zich zouden houden zou het al een hoop schelen.
Het is precies hoe jij het omschrijft. Al is het dan bij Skye geen grom terug maar vliegen de honden elkaar in de haren. Maar goed, meestal gaat het gewoon goed en gebeurd er niets. En nu is er inderdaad ook niets gebeurd. Vaak kan ik dit voorspellen en moet ik inderdaad gewoon op mijn gevoel af gaan.Emma schreef:Ik denk dat je dat nou eenmaal wel eens meemaakt als je een reu hebt.
Dat dachten we inderdaad ook al. We merken dat als wij samen lopen (de buurvrouw en ik) onze honden ook feller reageren naar andere honden. Een soort van bezitterig over elkaar, hoewel ze normaal heel goed met de hond kunnen die ze dan afsnauwen. Zoals ik al zei... veel niet zo handige beslissingen van mijn kant.Heavy schreef:Ik denk dat het kwam door de teef . De eigenaar van de teef zei al dat de Herder een hele lieve hond was en ik denk dat hij vaker met haar teef speelt. Reu en teef kan heel leuk samen gaan. Maar nu zag de herder een andere jonge reu bij zijn teef staan ( Sky dus) en die moest weg![]()
Had je Sky aangelijnd en weggelopen was het misschien al voldoende geweest voor de herder maar misschien ook niet hoor en had hij alsnog zijn punt mieten maken en dan ben jij er om hem weg te brullen of blokken.
Ik zie dit ook zeker niet als incident, maar er is wel iets voorgevallen wat niet nodig was geweest. Het is ook inderdaad geen ramp, maar baal wel van mezelf dat ik niet goed heb gehandeld en daar wil ik wel graag van leren. Vandaar dat ik het zo uitgebreid mogelijk heb opgeschreven.Roo schreef:Dit denk ik ook! Je schrijft meer dan een A4tje hier over een klein onenigheidje dat je hond heeft elke keer. Het mag hoor, maar het zijn toch maar honden en dit is toch geen echt incident? Zo geniet je toch helemaal niet van je hond? als je alles zo analyseert en er onzeker over bent. Denk dat heel veel mensen met honden en vooral reutjes dit af en toe hebben hoor.Emma schreef:Ik denk dat je dat nou eenmaal wel eens meemaakt als je een reu hebt.
Je wilt niet weten hoe graag ik gewoon weer onbezorgd in het bos rond zou willen lopen. Maar jullie reacties helpen echt wel.
- freskin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Ik denk ook dat je Skye beter had kunnen aanlijnen en weg lopen. Ik herken wel het angstige gevoel dat je hebt. Vorig jaar ben ik erg ziek geweest en was ik behoorlijk verzwakt en erg onzeker als ik met mijn honden uit moest. Met als resultaat dat Tarak stoer ging doen en meende dat hij mij moest beschermen. Ik heb ze tijdelijk ergens bij familie ondergebracht . Toen ik weer hersteld was en mij zekerder voelde ging het een stuk beter. Ik merk dat mijn honden nu ook veel relaxter op andere honden reageren nu ik ook beter in mijn vel zit en sterker ben.
Maar als ik iemand aan zie komen met een reu die los loopt en waarvan ik aan de houding zie dat hij wel eens moeilijk zou kunnen doen, maak ik ook rechts omkeert. Ik heb geen zin in een knokpartij. Dus ik denk dat Skye jouw onzekerheid ook wel aanvoelt op dat moment. Probeer rustig te blijven, hem aan te lijnen en dan rustig weglopen. Ik denk dat je dan al een heleboel vervelende situatie's kan voorkomen.
Maar als ik iemand aan zie komen met een reu die los loopt en waarvan ik aan de houding zie dat hij wel eens moeilijk zou kunnen doen, maak ik ook rechts omkeert. Ik heb geen zin in een knokpartij. Dus ik denk dat Skye jouw onzekerheid ook wel aanvoelt op dat moment. Probeer rustig te blijven, hem aan te lijnen en dan rustig weglopen. Ik denk dat je dan al een heleboel vervelende situatie's kan voorkomen.
groetjes, ingrid
TARAK
TARAK-
Neeltje
Niemand is perfect en neemt wel eens een verkeerde beslissing achteraf gezien. En je niks van aantrekken wat anderen denken over wat je wel of niet met je hond doet. Als jij wilt aanlijnen en vertrekken dan doe je dat, of dat nu wel of niet juist is. Gewoon doen wat jij denkt wat het beste is voor jou en je hond, dat is het enige dat telt.
-
NadiaBabs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): een Babs!
Ik zou me er niet te druk om maken, het is gebeurd en klaar.
Volgende keer loop je weg als jij denkt dat dat handiger is, wat anderen daar van vinden is niet belangrijk.
Volgende keer loop je weg als jij denkt dat dat handiger is, wat anderen daar van vinden is niet belangrijk.

Rust zacht Hannus. Voor altijd in mijn hart 19-7-2007 - 2-2-2016
- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Zo simpel is dat.NadiaBabs schreef:Ik zou me er niet te druk om maken, het is gebeurd en klaar.
- *Skye*
- Zeer actief
En zo simpel is het inderdaad. Ik maak me er ook zeker niet druk om en denk nu ook niet dat er iets ergs is gebeurd. Ik heb wederom weer geleerd dat ik op mijn gevoel moet vertrouwen en er naar moet handelen.
Ik vraag me alleen nog steeds af hoe een hond het ervaart. Ik ben er gewoon benieuwd naar en dacht dat er misschien wel mensen waren die me daar meer over konden vertellen.
Ik vraag me alleen nog steeds af hoe een hond het ervaart. Ik ben er gewoon benieuwd naar en dacht dat er misschien wel mensen waren die me daar meer over konden vertellen.
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik ben dat wel met Apple eens. Als twee honden echt duidelijk elkaar in de haren vliegen, en het loopt allemaal zonder bloed af, dan schudden ze zich effe uit en hebben er verder geen trauma van ofzo. Het is geen ongelijke strijd met een dader en een slachtoffer, gewoon twee honden die elkaar niet motten. Tuurlijk moet je dat zien te voorkomen, maar ik zou er niet van wakker liggen. Zelfs mijn superconflictvermijdende Jack heeft wel eens op zo'n manier in de clinch gelegen met een strontirritante GR. Desbetreffende hond verder vermijden en het zegt niks over hoe sociaal je hond met andere vreemde honden is.Apple schreef:Honden kunnen nou eenmaal ook voorkeuren hebben.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Je hond is gewoon hond en dat houd in dat hij niet met iedere hond door 1 deur kan en van een robbertje knokken en bekken houd op zijn tijd.Nou en.!!!*Skye* schreef:En zo simpel is het inderdaad. Ik maak me er ook zeker niet druk om en denk nu ook niet dat er iets ergs is gebeurd. Ik heb wederom weer geleerd dat ik op mijn gevoel moet vertrouwen en er naar moet handelen.
Stop toch eens met allemaal onwerkelijke en onhaalbare dingen in je kop te halen. Het is een hond en geen mens en honden doen dat nu eenmaal.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Lemuria
Het blijft een leerweg. Deze keer heb je het minder handig aangepakt, daar heb je van geleerd voor de volgende keer. Niet in blijven hangen, dat doet je hond ook niet 
-
S@ndr@
- Zeer actief
dat is voor de hond All in a Day's Work, denk ik, morgen weer een dag en we zien wel wat het brengt,...... mensen kunnen er in blijven hangen, je kunt ook zeggen van weet ik dat ook weer, volgende keer beter
. er in blijven hangen heeft geen zin, aan de andere kant leer je het snelst en best van je frustraties
.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Als het gewoon een aanvaring is zonder echte schade, zijn de meeste honden dat zo vergeten, zeker als ze élkaar in de haren vlogen en ze niet (onterecht of onverwachts) in de haren werden gevlogen. Dat is gewoon even bekvechten of armpje drukken en honden hebben nu eenmaal alleen hun bek, lichaam en geluid voor om aan te geven dat ze een andere hond niet leuk vinden.
Ik zou de jonge volle reuen met een stoere houding vermijden met Sky, gewoon op tijd de andere kant op lopen en samen wat leuks gaan doen, zodat je zijn volledige aandacht hebt. En zelf ook even uitschudden
en denken aan alle momenten de laatste tijd dat hij gewoon leuk contact maakte met andere honden, want die momenten zijn er dus véél meer dan momenten waarop het niet goed ging.
Als hij af en toe niet door één deur kan met een andere hond, zou ik daar niet van wakker liggen. Het is wel handig als je het type waarmee hij niet klikt kunt onderscheiden, want dan kun je dat soort honden met hem ontwijken.
Ik zou de jonge volle reuen met een stoere houding vermijden met Sky, gewoon op tijd de andere kant op lopen en samen wat leuks gaan doen, zodat je zijn volledige aandacht hebt. En zelf ook even uitschudden
Als hij af en toe niet door één deur kan met een andere hond, zou ik daar niet van wakker liggen. Het is wel handig als je het type waarmee hij niet klikt kunt onderscheiden, want dan kun je dat soort honden met hem ontwijken.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Precies!Lemuria schreef:Het blijft een leerweg. Deze keer heb je het minder handig aangepakt, daar heb je van geleerd voor de volgende keer. Niet in blijven hangen, dat doet je hond ook niet
Denk dat je er ook van kunt leren dat Skye geen doetje is en niet over zich heen laat lopen met andere reuen.
- *Skye*
- Zeer actief
Ik ben de eerste die eerlijk toegeeft dat ik erg in dingen kan blijven hangen. Niet dat ik daar blij van word, maar zo ben ik. Maar in dit geval ben ik er gewoon oprecht benieuwd naar. Ik maak me nergens druk om.bouvierpoedel schreef:Je hond is gewoon hond en dat houd in dat hij niet met iedere hond door 1 deur kan en van een robbertje knokken en bekken houd op zijn tijd.Nou en.!!!*Skye* schreef:En zo simpel is het inderdaad. Ik maak me er ook zeker niet druk om en denk nu ook niet dat er iets ergs is gebeurd. Ik heb wederom weer geleerd dat ik op mijn gevoel moet vertrouwen en er naar moet handelen.
Stop toch eens met allemaal onwerkelijke en onhaalbare dingen in je kop te halen. Het is een hond en geen mens en honden doen dat nu eenmaal.
Maar jullie reacties komen aardig overeen en liggen wel een beetje in 1 lijn met mijn gevoel. Ze zijn inderdaad elkaar in de haren gevlogen en ik wist van te voren dat het niet zou werken. Skye kan gewoon niet met jonge reutjes die graag hun punt willen maken. Die gaat hij helaas dan niet uit de weg, dus doe ik het zelf wel
Dankjewel voor jullie reacties.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Er is natuurlijk geen mens die je precies kan vertellen hoe een hond iets ervaart.
Dat zal voor ons dus hooguit gissen worden, en daar word je eigenlijk niets wijzer van.
Dat zal voor ons dus hooguit gissen worden, en daar word je eigenlijk niets wijzer van.
- *Skye*
- Zeer actief
Wat zou het toch leuk zijn om soms eens echt te kunnen praten met ze. Niet alleen voor dit soort dingen, maar vraag me wel vaker af wat hij nou soms denkt. Of misschien denken ze wel helemaal niet. We zullen het nooit weten.LongFields schreef:Er is natuurlijk geen mens die je precies kan vertellen hoe een hond iets ervaart.![]()
-
j.werkman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Heidewachtel
Honden praten echt wel met je door hun lichaamstaal.Ik kan niet zeggen dat het denken en het praten van mensen duidelijker is, vaak maken ze de zaken ingewikkelder dan het is. Belangrijke zaken bespreekt de hond wel met je, maar ja of je het hoort is wat anders. En zelfs het praten van mensen, wordt niet altijd gehoord.
-
Lemuria
Dat inderdaad. Ze zeggen echt veel als je maar weet waar je op moet letten. Ik was net heel boos op Izzy en ik kreeg een heel verhaal van haar terug over hoe vreselijk ze zich voelde. Niet verbaal, maar non-verbaal. Een heel arsenaal aan kalmerende signalen en toen het weer goed was, kreeg ik een 'nou ben ik weer blij'-verhaal. Ook non-verbaal.j.werkman schreef:Honden praten echt wel met je door hun lichaamstaal.Ik kan niet zeggen dat het denken en het praten van mensen duidelijker is, vaak maken ze de zaken ingewikkelder dan het is. Belangrijke zaken bespreekt de hond wel met je, maar ja of je het hoort is wat anders. En zelfs het praten van mensen, wordt niet altijd gehoord.
Maar ik zou ook wel eens gewoon een uurtje met haar willen práten, in woorden! Dat je gewoon kunt zéggen "Blaf niet naar andere honden, daar win je niks mee, en als je je daar aan houdt krijg je 3x per dag een extra kluif.". Of iets in die trant. Het zou het zoveeeel makkelijker maken
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Zou het helemaal niet willen weten wat mijn hond allemaal denkt en voelt en ergens van vind.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- gyanty
- Zeer actief
Tja dat soort dingen gebeuren. En tuurlijk maalt dat even een tijdje door je hoofd. Niks vreemds aan. Border Collies zijn geen watjes. Kunnen prima sociaal zijn, maar laten echt niet over zich heen walsen, hoe sociaal ze met andere honden ook kunnen zijn, het blijven wel herdertjes en het moet wel een beetje volgens hun eigen ideetjes gaan. Border Collie hebben vaak ook de renspelletjes. Beukspelletjes worden dan weer niet van alle andere honden geaccepteerd. En tja dan is het ook nog gewoon een reu (alhoewel ik reuen bij de border collies sociaal makkelijker vind dan de teven). En ook nog een jonge reu. Tja soms maak je inschattingsfout. Ja stom, maar voor de volgende keer doe je er wat mee.

-
Cindy52
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
Hij zal er echt geen trauma aan overgehouden hebben maar voorkomen volgende keer, doen wat je eigen gevoel zegt, het is jouw hond ! Als ik het niet vertrouw omzeil ik het, geen gedonder bij mijn Pukie, ik ben de baas en ik bepaal, ben ik prima toe in staat, jij ook !*Skye* schreef:Wat zou het toch leuk zijn om soms eens echt te kunnen praten met ze. Niet alleen voor dit soort dingen, maar vraag me wel vaker af wat hij nou soms denkt. Of misschien denken ze wel helemaal niet. We zullen het nooit weten.LongFields schreef:Er is natuurlijk geen mens die je precies kan vertellen hoe een hond iets ervaart.![]()