Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond met stamboom.
Moderator: moderatorteam
- kayleigh*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Herder / Schotse Collie
Oudduitse herder - Aantal honden: 2
Hond met stamboom.
Heb getwijfeld over het subforum, maar ik denk dat de vraag hier het beste bij past.
Ik zou voor volgend jaar graag een duitse herder met stamboom willen hebben om te gaan showen en cursussen/sporten te beoefenen.
Mijn Kira doe ik hier geen plezier mee en zou hier toch graag mee verder gaan.
Nou is het voor mij totaal onbekend terrein qua fokkers en hoe je een fokker aanspreekt/schrijft. Ik vind het lastig om daar een onderscheid in te maken, omdat ik niet weet waar ik precies op moet letten. De basis heb ik denk ik wel door, maar er zijn zoveel verschillen.
Ik heb ook geen bekende in dat wereldje zitten waar ik het aan zou kunnen vragen. Stuur je een mail gewoon kort en krachtig of moet ik ook gelijk wat over mijzelf vertellen?
Hebben jullie tips voor mij?
Ik zou voor volgend jaar graag een duitse herder met stamboom willen hebben om te gaan showen en cursussen/sporten te beoefenen.
Mijn Kira doe ik hier geen plezier mee en zou hier toch graag mee verder gaan.
Nou is het voor mij totaal onbekend terrein qua fokkers en hoe je een fokker aanspreekt/schrijft. Ik vind het lastig om daar een onderscheid in te maken, omdat ik niet weet waar ik precies op moet letten. De basis heb ik denk ik wel door, maar er zijn zoveel verschillen.
Ik heb ook geen bekende in dat wereldje zitten waar ik het aan zou kunnen vragen. Stuur je een mail gewoon kort en krachtig of moet ik ook gelijk wat over mijzelf vertellen?
Hebben jullie tips voor mij?

RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Hond met stamboom.
Vooral zoveel mogelijk vertellen
Dat waarderen fokkers (tenminste, ik wel
) en zo kan je meteen peilen of jouw wensen overeen komen met die fokker en honden. Het geeft ook aan dat je er serieus over bent en graag wil. Ik heb bij het nest van Coda gehad dat een gezin op het laatste moment van de wachtlijst wilde omdat ze ergens anders een pup konden krijgen, op dat moment kreeg ik ook een uitgebreide mail van een gezin dat had gelezen dat m'n wachtlijst inmiddels gesloten is, maar toch vertelden dat ze graag een Toller willen en van alles willen leren over het ras. Ze zijn bij me geweest om het ras te leren kennen met de wetenschap dat de wachtlijst al gesloten was, maar kregen uiteindelijk toch een pup
Gewoon omdat ze vanaf het begin duidelijk waren in hoe serieus ze daar in waren. Die mensen gaan voor op "Hoi wanneer verwacht u pups en wat kosten ze?"

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Een persoonlijke benadering is het beste
Dus geen massa email naar meerdere fokkers
Gelijk wat over jezelf vertellen, wat je wil gaan doen met je hond, iets over gezinssituatie
En je eventuele vragen kan je gelijk al stellen
Dus geen massa email naar meerdere fokkers
Gelijk wat over jezelf vertellen, wat je wil gaan doen met je hond, iets over gezinssituatie
En je eventuele vragen kan je gelijk al stellen
- kayleigh*
- Zeer actief
Aah oke, dus toch. Kreeg namelijk van andere mensen te horen van gewoon kort en krachtig en de fokkers vragen vanzelf wel wat ze willen weten.
Zat ik toch al in de goede richting.
Zat ik toch al in de goede richting.

- Aelynn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 1
Heel veel succes. Ik weet helaas uit ervaring dat het nog erg moeilijk kan zijn een Duitse Herder pup te bemachtigen.
Misschien dat je ook eens een club in de buurt kunt benaderen voor tips/adviezen?
Misschien dat je ook eens een club in de buurt kunt benaderen voor tips/adviezen?

- kayleigh*
- Zeer actief
Ja, ik was ook al naar shows geweest, maar ik vind het gewoon lastig om zo uit het niets mensen aan te spreken.
Ik kan het makkelijker verwoorden in een mail, maar als je dan tegenstrijdige antwoorden krijgt weet ik niet waar ik goed aan doe.
Mij werd juist verteld van stuur gewoon een mailtje met dat je interesse hebt en een keer kennis wil komen maken, want als je een hele lange mail stuurt kan dat tegenwerken.
Ik kan het makkelijker verwoorden in een mail, maar als je dan tegenstrijdige antwoorden krijgt weet ik niet waar ik goed aan doe.
Mij werd juist verteld van stuur gewoon een mailtje met dat je interesse hebt en een keer kennis wil komen maken, want als je een hele lange mail stuurt kan dat tegenwerken.

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Iedereen is daar anders in natuurlijk, maar wat ik van de meeste fokkers hoor is dat we het er wel over eens zijn dat we pupkopers willen die heel bewust een pup van dit ras en een bepaalde fokker willen aanschaffenkayleigh* schreef:Ja, ik was ook al naar shows geweest, maar ik vind het gewoon lastig om zo uit het niets mensen aan te spreken.

En aan de andere kant..als een fokker het al te veel moeite vindt om je uitgebreide mail te lezen en beantwoorden zou ik denk ik blij zijn dat je pup daar niet vandaan komt.
- kayleigh*
- Zeer actief
Klopt, duidelijk.Maeve schreef:Iedereen is daar anders in natuurlijk, maar wat ik van de meeste fokkers hoor is dat we het er wel over eens zijn dat we pupkopers willen die heel bewust een pup van dit ras en een bepaalde fokker willen aanschaffenkayleigh* schreef:Ja, ik was ook al naar shows geweest, maar ik vind het gewoon lastig om zo uit het niets mensen aan te spreken.
Mij werd juist verteld van stuur gewoon een mailtje met dat je interesse hebt en een keer kennis wil komen maken, want als je een hele lange mail stuurt kan dat tegenwerken.Mensen die de tijd nemen om zich in te lezen, vragen te stellen etc zijn soms zeldzaam maar wel heel fijn. Met een korte, algemene mail heb ik het idee dat ze vooral snel en makkelijk een pup willen en niet heel kieskeurig zijn, dan stuur ik ze net zo lief door naar een fokker die vaker per jaar een nest heeft.
En aan de andere kant..als een fokker het al te veel moeite vindt om je uitgebreide mail te lezen en beantwoorden zou ik denk ik blij zijn dat je pup daar niet vandaan komt.

- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Nu weet ik niet hoe het zit bij Duitse Herders, maar ik heb bij de Airedale eerst de club aangeschreven met de vraag hoe ik het het beste kon aanpakken en met mijn vragen over het ras. Ik moest overigens wel een keus maken tussen de twee rasverenigingen die er zijn. Daarbij heb ik eerlijk gezegd eerst naar de visies gekeken, maar uiteindelijk heeft het dekbericht waar ik het meest interesse in had de doorslag gegeven.
De pup coördinator van de club heeft mij toen aangeraden een fokker naar keuze uit te zoeken en te vragen of ik een keer mocht komen kijken, ongeacht de wachtlijst. Dit heb ik gedaan bij de fokker van het dekbericht dat mij aansprak qua combinatie. Het klikte meteen en we werden op de wachtlijst gezet. Zo geschiedde.
De pup coördinator van de club heeft mij toen aangeraden een fokker naar keuze uit te zoeken en te vragen of ik een keer mocht komen kijken, ongeacht de wachtlijst. Dit heb ik gedaan bij de fokker van het dekbericht dat mij aansprak qua combinatie. Het klikte meteen en we werden op de wachtlijst gezet. Zo geschiedde.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Je hebt al diverse tips gehad maar ik zou ook goed kijken naar de gezondheid van de DH in het algemeen en dan eventueel naar een specifieke fokker zoeken.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- kayleigh*
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ik stond tot voor kort ook nog bij div buitenlandse mechelaar fokkers op de wachtlijst. Ik ben niet van de ellenlange mails dus de meesten hebben in t zeer kort een mail ontvangen wat ik zocht, waarom, wat ik doe en een korte uitleg over mn huidige honden. Geen probleem hoor bij de meesten.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- kayleigh*
- Zeer actief
Oke, maar in iedergeval dus wel informatie over jezelf en de thuissituatie erbij.

- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Nou, van wat ik zie aan DH's met boom denk ik dat je met een kerngezonde DH weinig kans maakt op shows.marian* schreef:Je hebt al diverse tips gehad maar ik zou ook goed kijken naar de gezondheid van de DH in het algemeen en dan eventueel naar een specifieke fokker zoeken.

Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Maar op de rest misschien wel.Hanneke2 schreef:Nou, van wat ik zie aan DH's met boom denk ik dat je met een kerngezonde DH weinig kans maakt op shows.marian* schreef:Je hebt al diverse tips gehad maar ik zou ook goed kijken naar de gezondheid van de DH in het algemeen en dan eventueel naar een specifieke fokker zoeken.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik heb dan wel geen DH's, maar ik wil graag wat uitleg met de reden van de raskeuze.
En dat is dan niet "na lang zoeken vonden we dat dit ras het beste bij ons past", maar vooral waaróm iemand dat dan denkt.
En dan wat je ermee wilt doen en hoe je dat ziet.
Volgens mij is er een openbare database van DH's, daar zou je kunnen zoeken naar gezondheid.
En ik denk dat je eerst moet besluiten of je een kyno wilt of een werklijn.
En dat is dan niet "na lang zoeken vonden we dat dit ras het beste bij ons past", maar vooral waaróm iemand dat dan denkt.
Volgens mij is er een openbare database van DH's, daar zou je kunnen zoeken naar gezondheid.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik zou me aanmelden op het duitse herderforum en op facebook bij de diverse dh groepen zoals deze en/of deze of nog andere waarvan ik zo gauw de url niet weet.
op het forum zowel als bij de fb groepen vind je ook fokkers, mensen kunnen je de weg wijzen naar weer andere fokkers en het is sowieso leuk om over het ras van je keuze te praten.
op het forum zowel als bij de fb groepen vind je ook fokkers, mensen kunnen je de weg wijzen naar weer andere fokkers en het is sowieso leuk om over het ras van je keuze te praten.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Hanneke2
- Zeer actief
Ja dat bedoel ik. Als ik perse een DH zou willen, zou ik me verre houden van de populaire showhonden, want ik blief honden met normale achterpoten. Hier in de buurt loopt een pup, en daar zal best een stamboom aan zitten, maar het loopt als een konijn.marian* schreef:Maar op de rest misschien wel.Hanneke2 schreef:Nou, van wat ik zie aan DH's met boom denk ik dat je met een kerngezonde DH weinig kans maakt op shows.marian* schreef:Je hebt al diverse tips gehad maar ik zou ook goed kijken naar de gezondheid van de DH in het algemeen en dan eventueel naar een specifieke fokker zoeken.

Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Heb liever mensen aan de lijn met vragen en wensen. Geloof dat het bij de meeste fokkers wel zo werkt , mail is wat afstandelijk en platter terwijl je in een gesprek veel meer te weten komt en voelt van de persoon aan de andere kant.
Je hoeft geen vrienden te worden maar wel dat je met elkaar door 1 deur kunt.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- kayleigh*
- Zeer actief
Wil zeker niet een pup alleen voor shows hoor. Is alleen een leuke bijzaak als ik een pup met stamboom heb.Hanneke2 schreef:Ja dat bedoel ik. Als ik perse een DH zou willen, zou ik me verre houden van de populaire showhonden, want ik blief honden met normale achterpoten. Hier in de buurt loopt een pup, en daar zal best een stamboom aan zitten, maar het loopt als een konijn.marian* schreef:Maar op de rest misschien wel.Hanneke2 schreef:Nou, van wat ik zie aan DH's met boom denk ik dat je met een kerngezonde DH weinig kans maakt op shows.marian* schreef:Je hebt al diverse tips gehad maar ik zou ook goed kijken naar de gezondheid van de DH in het algemeen en dan eventueel naar een specifieke fokker zoeken.
Vind de gezondheid veel belangrijker dan alleen maar hoge punten halen.

- kayleigh*
- Zeer actief
Ik denk dat een werklijn te pittig is, maar ook daar zal je nog wel verschillen in hebben.Marjoleine schreef:Ik heb dan wel geen DH's, maar ik wil graag wat uitleg met de reden van de raskeuze.
Ga even kijken of ik de database kan vinden.

- kayleigh*
- Zeer actief
Bij de eerste fb-groep was ik al lid. Forum ga ik mij ook even aanmelden. Bedankt.renee-uk schreef:ik zou me aanmelden op het duitse herderforum en op facebook bij de diverse dh groepen zoals deze en/of deze of nog andere waarvan ik zo gauw de url niet weet.

- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 0
Oh gets nee, ik fok dan wel geen honden maar wel een andere diersoort, moet er niet aan denken dat mensen me te pas en te onpas gaan bellen.bouvierpoedel schreef:Heb liever mensen aan de lijn met vragen en wensen. Geloof dat het bij de meeste fokkers wel zo werkt , mail is wat afstandelijk en platter terwijl je in een gesprek veel meer te weten komt en voelt van de persoon aan de andere kant.

Zoveel mensen, zoveel fokkers.

- kayleigh*
- Zeer actief
Bellen zou ook nog kunnen inderdaad!bouvierpoedel schreef:Heb liever mensen aan de lijn met vragen en wensen. Geloof dat het bij de meeste fokkers wel zo werkt , mail is wat afstandelijk en platter terwijl je in een gesprek veel meer te weten komt en voelt van de persoon aan de andere kant.

-
- Zeer actief
TS geeft aan dat het haar leuk lijkt om te showen, omdat je een hond met stamboom aanschaft.
Advies om dan naar werklijnen te kijken is dan al verkeerd. Bij het showen met een werklijn loop je (met alle respect) meestal achter in de rij.
De meeste duitse herders zijn al niet op de gewone honden shows te vinden, corrigeer me als ik verkeerd zit? De keren dat ik bij een hondenshow alle rassen ben gaan kijken waren er maar een handvol duitse herders aanwezig.
Over smaak valt te twisten. Maar de meeste fokkers die serieus de duitse herder fokken en er mee showen laten de honden checken en testen etc.
Het praatje dat die honden medisch niet in orde zijn omdat ze er qua bouw anders uit zien wil ik toch echt weer ontkrachten.
Ik vind dat niet eerlijk naar de fokkers van showlijnen toe.
Tegelijkertijd moet je je er niet op verkijken dat de karakters van werklijnen pittiger zullen zijn dan een showlijn karakter. Dat kan, en ongetwijfeld zijn er wat dingen anders.
Maar denk nu niet dat een showlijn veel gemoedelijker is dan een werklijn. Ik zie het althans niet in mijn omgeving.
Eerder nog hoor ik wel eens dat mensen om die reden voor een showlijn of combifok gaan, maar soms echt wel even met de handen in het haar staan.
Raseigenschappen zitten er echt wel in, het zijn en blijven honden die erg gericht zijn op de baas en niet echt honden die vrolijk met heel veel vreemde honden gaan spelen die ze op de wandelingen tegen komen.
Ik vraag me ook af of TS al naar shows van duitse herders is geweest. Zelf heb ik een paar keer (3x) meegedaan. Je moet er wel van houden
Advies om dan naar werklijnen te kijken is dan al verkeerd. Bij het showen met een werklijn loop je (met alle respect) meestal achter in de rij.
De meeste duitse herders zijn al niet op de gewone honden shows te vinden, corrigeer me als ik verkeerd zit? De keren dat ik bij een hondenshow alle rassen ben gaan kijken waren er maar een handvol duitse herders aanwezig.
Over smaak valt te twisten. Maar de meeste fokkers die serieus de duitse herder fokken en er mee showen laten de honden checken en testen etc.
Het praatje dat die honden medisch niet in orde zijn omdat ze er qua bouw anders uit zien wil ik toch echt weer ontkrachten.
Tegelijkertijd moet je je er niet op verkijken dat de karakters van werklijnen pittiger zullen zijn dan een showlijn karakter. Dat kan, en ongetwijfeld zijn er wat dingen anders.
Maar denk nu niet dat een showlijn veel gemoedelijker is dan een werklijn. Ik zie het althans niet in mijn omgeving.
Eerder nog hoor ik wel eens dat mensen om die reden voor een showlijn of combifok gaan, maar soms echt wel even met de handen in het haar staan.
Raseigenschappen zitten er echt wel in, het zijn en blijven honden die erg gericht zijn op de baas en niet echt honden die vrolijk met heel veel vreemde honden gaan spelen die ze op de wandelingen tegen komen.
Ik vraag me ook af of TS al naar shows van duitse herders is geweest. Zelf heb ik een paar keer (3x) meegedaan. Je moet er wel van houden

- kayleigh*
- Zeer actief
Nee, dat snap ik wel heb nu een halve duitser en zij is ook niet in alle situaties de makkelijkste en speelt ook maar met een handje vol ''vreemde'' honden.blondie schreef:TS geeft aan dat het haar leuk lijkt om te showen, omdat je een hond met stamboom aanschaft.
Ik heb al diverse shows bezocht, maar dat waren gemengde shows. Niet alleen gericht op de herders.

- kayleigh*
- Zeer actief
Dankjewel.Mizzsylver schreef:12 december is de kerstclubmatch in Swalmen, misschien kun je daar eens gaan kijken? Daar komen alleen Duitse herders, geen andere rassen.
De database die Marjoleine bedoelt is denk ik: http://www.duitseherderdatabase.nl

- shinobi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 x Tosa Inu en APBT
Als je wil gaan sporten dan zou ik mensen benaderen die ook sporten en niet op een show.kayleigh* schreef:Ja, ik was ook al naar shows geweest, maar ik vind het gewoon lastig om zo uit het niets mensen aan te spreken.
-
- Zeer actief
De meeste fokkers (en duitse herderliefhebbers) die ik ken vertellen trouwens honderduit over het ras, dus met 1 korte openingszin kom je vaak al uit op een heel gesprekshinobi schreef:Als je wil gaan sporten dan zou ik mensen benaderen die ook sporten en niet op een show.kayleigh* schreef:Ja, ik was ook al naar shows geweest, maar ik vind het gewoon lastig om zo uit het niets mensen aan te spreken.

Misschien wat ik eerder zei kun je eens kijken naar fokkers die aan combifok doen. Ook bij de VDH verenigingen doen ze volgens mij heel veel aan diverse sporten, misschien zit er 1 bij jou in de buurt?
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
de kerstclubmatch is wel dé gelegenheid om dh's van dichtbij te bekijken en te praten met de eigenaren.
als je dat graag wil zou ik daar zeker heengaan.
als je dat graag wil zou ik daar zeker heengaan.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love