Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zelf gehoorzaamheid trainen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Zelf gehoorzaamheid trainen

Ongelezen bericht door Judith »

Ik wil met Dux meer gehoorzaamheid gaan trainen.
Ik bedoel daar mee de commando's die je bij een hondenschool ook traint, dus zit, blijf, af, volgen, op afstand zit of af.
Nu kan ik wel lukraak gaan beginnen, maar zijn er tips, filmpjes of andere dingen die ik wel of niet moet doen.

Ik wil niet met Dux naar een hondenschool, dit vanwege zijn gedrag naar andere honden.
Ik heb een groot veld waar ik kan oefenen waar geen honden komen, maar er lopen wel hazen en dat vindt hij al reuze spannend. Dus het eerste is aandacht voor mij ipv de geur van de hazen achterna gaan. Ik ga dus echt alles heel rustig aan doen. Eerst gewoon braaf zitten en aandacht, misschien klein stukje volgen.
Er zijn commando's die hij kent (zit, blijf, af, volg en hier). Maar ik wil het nog beter en onder spannende hazen geuren omstandigheden verbeteren :mrgreen:

Het gaat er mij om dat ik 2/3 in de week naar dat veld kan gaan en dan een half uurtje ga oefenen met allerlei commando's. Alsof ik bij een honden training sta.

Welke commando's zijn er nog meer? Is er ergens een site/boek waar stapje voor stapje de commando's uitgelegd kan zien.

Oftwel alle tips zijn welkom om hiermee te beginnen
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Zelf gehoorzaamheid trainen

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ook als je naar een hondenschool gaat dan moet je thuis zelf natuurlijk ook trainen, dus wat dat betreft is wat jij voorstelt niet anders. Behalve dus geen afleiding van honden om je heen.

Ik denk dat je al flink aan de slag kan met de commando's die hij kent en dan op steeds verdere afstand van jou oefenen. Dus dat hij ook op afstand goed te sturen wordt.
En misschien kan je als dat goed gaat met iemand afspreken die ter afleiding over het veld gaat lopen (zonder hond). En dat steeds uitdagender maken, op den duur misschien zelfs met een andere hond in zicht?
Tussen de oefeningen door genoeg pauze inlassen om te snuffelen of samen te spelen of wat dan ook vind ik zelf altijd wel belangrijk om het niet te strak te houden. Ook voor de hond is dat wel fijn.

Vind je het trouwens misschien een optie om zelf zonder hond op les te gaan? Ik heb ook wel eens een les zonder eigen hond gedaan en dan mocht ik bijvoorbeeld met een hond van de docent oefenen.
Judith
Zeer actief

runninggirl schreef:Ook als je naar een hondenschool gaat dan moet je thuis zelf natuurlijk ook trainen, dus wat dat betreft is wat jij voorstelt niet anders. Behalve dus geen afleiding van honden om je heen.

Vind je het trouwens misschien een optie om zelf zonder hond op les te gaan? Ik heb ook wel eens een les zonder eigen hond gedaan en dan mocht ik bijvoorbeeld met een hond van de docent oefenen.
Ja dat zou inderdaad wel kunnen, ik kan in ieder geval kijken of het mogelijk is. Des noods dat ik 1 of 2 lessen kijk/mee doe.
Ik denk dat je al flink aan de slag kan met de commando's die hij kent en dan op steeds verdere afstand van jou oefenen. Dus dat hij ook op afstand goed te sturen wordt.
En misschien kan je als dat goed gaat met iemand afspreken die ter afleiding over het veld gaat lopen (zonder hond). En dat steeds uitdagender maken, op den duur misschien zelfs met een andere hond in zicht?
Dit was ook mijn idee, dat ik op ene gegeven moment Dana mee neem en dan met Dana met een tennisbal ga spelen ofzo, of dat ik Luna de labrador van mijn schoonzusje mee neem en dat die dan voorbij lopen/spelen/rennen.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

In de buurt van Noordwijk zijn er best wel mogelijkheden om te trainen, als de reden om niet te gaan het gedrag van Dux is naar andere honden toe, dan denk ik dat er bij bepaalde hondentrainers juist wél mogelijkheden zijn om te gaan trainen.
Ben je wel eens in de buurt rond gaan kijken wat de mogelijkheden zijn?
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Persoonlijk vind ik het wel heel waardevol en fijn om feedback te krijgen op wat ik doe, althans, als het een goede trainer betreft. Daarom zou mijn voorkeur zijn om toch naar een hondenschool te gaan. Wat je zou kunnen doen is eens in de paar weken privéles nemen en tussendoor zelf oefenen. Voordeel is dat iemand je kan wijzen op wat er fout gaat of beter kan én diegene kan steeds weer ideëen aandragen qua training.

Aan de andere kant: hoe onmogelijk is het om met Dux in een groepsles te trainen? Lais was niet zo moeilijk als Dux gok ik, maar met haar moest ik in het begin altijd wat meer afstand nemen van de groep. Daarnaast moest ik haar tussen de oefeningen door ook afleiden, anders tetterde ze de hele boel bij elkaar. Maar juist door in de groep te trainen én dat onder begeleiding te doen leerde ze er ook steeds beter mee omgaan. Misschien ook een optie voor jou en Dux (op termijn)?
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik heb wel een examen van ons bij de hand die ik voor je op de foto kan zetten? Staan alle oefeningen op, misschien heb je een idee?
Wij deden niet echt fanatiek gehoorzaamheid hoor, gewoon oefeningen en lol hebben zeg maar.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Als je een proefpersoon nodig hebt wil ik je best komen helpen hoor.
En de oefeningen van de cursus Sociale Huishond weet ik nog van met Mojo, misschien zijn die wel leuk om als leidraad te nemen in het begin.
Judith
Zeer actief

@ Zamunda en Blondie: die mogelijkheid zal er ook wel zijn. Maar om het even kort uit te leggen, zitten manlief en ik niet op 1 lijn. Ik wil voor nu meer band opbouwen om meer vertrouwen in hem te krijgen.
Het is de hond van mijn man, en ik ben tot nu toe degene geweest die alle "ideeën" aangedragen heeft voor de verschillende trainingen/ideeën enz. Het is niet dat ik het niet wil, maar ik wil ook dat mijn man meer initiatief toont om iets met Dux te doen. (nu klinkt het alsof hij niets wil, maar zo bedoel ik het uiteraard niet)
Dux heeft 6 maanden training gehad met een GT, en het is al super verbeterd, maar ik wil nu even voor mijzelf oefenen en trainen.
Dit is puur om te oefenen en voor mij geen stress en spanning door honden in de buurt

@ Leoni: Ja graag! doe maar

@ Longfields: uiteraard ook ja graag, maar eerst meer vertrouwen krijgen :wink:
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Kun je geen priveles doen? Dat doe ik met Xavi nu ook. Het is natuurlijk veel duurder dus ik ga dan om de 3 weken met hem. Maar dan heb je geen gestress en toch een backup om te kijken of je op het goede pad bent qua trainen. De ander weken train je dan gewoon zelf. En je man kan gewoon mee gaan.
Afbeelding
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Judith schreef:@ Zamunda en Blondie: die mogelijkheid zal er ook wel zijn. Maar om het even kort uit te leggen, zitten manlief en ik niet op 1 lijn. Ik wil voor nu meer band opbouwen om meer vertrouwen in hem te krijgen.
Het is de hond van mijn man, en ik ben tot nu toe degene geweest die alle "ideeën" aangedragen heeft voor de verschillende trainingen/ideeën enz. Het is niet dat ik het niet wil, maar ik wil ook dat mijn man meer initiatief toont om iets met Dux te doen. (nu klinkt het alsof hij niets wil, maar zo bedoel ik het uiteraard niet)
Dux heeft 6 maanden training gehad met een GT, en het is al super verbeterd, maar ik wil nu even voor mijzelf oefenen en trainen.
Dit is puur om te oefenen en voor mij geen stress en spanning door honden in de buurt
train je op clicker of niet? Doe je dat niet wil ik je wel eens in de 2 tot 4 weken helpen, doen we daarna nog een wandeling met de meisjes. Ik heb een veldje hier in de buurt wat super overzichtelijk is waar ik momenteel ook een pyreneese berghond train
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Volgens mij staat op de site van de FHN ook alle examenonderdelen uitgetekend en uitgelegd. Zou je ook nog een keer kunnen kijken.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Ik denk dat de belangrijkste vraag moet zijn: wat wil je Dux leren?

Een band opbouwen kan op 6 miljoen manieren, daar zijn gehoorzaamheidsoefeningen niet perse het belangrijkste voor. Samen puzzelen of simpele spelletjes kunnen ook prima werken. Maar als je wilt dat Dux ook naar je gaat luisteren, zowel aan de riem als los, dan zal je wel richting gehoorzaamheid moeten. En dan moet je je bedenken dat hij het alleen op een veld allemaal prima kan doen, maar op het moment dat je datzelfde bijv. in de straat wilt doen het heel anders kan zijn. Dus ook daarin moet je opbouwen.

Denk dat het het belangrijkste is om voor jezelf te bedenken waar je naartoe wilt. En van daaruit gaan kijken hoe je daar komt. Als je dat helder hebt, kunnen mensen je ook gerichter helpen want kennis wat betreft hondentraining is hier ruim voldoende aanwezig
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Judith
Zeer actief

Laura84 schreef:
Judith schreef:@ Zamunda en Blondie: die mogelijkheid zal er ook wel zijn. Maar om het even kort uit te leggen, zitten manlief en ik niet op 1 lijn. Ik wil voor nu meer band opbouwen om meer vertrouwen in hem te krijgen.
train je op clicker of niet? Doe je dat niet wil ik je wel eens in de 2 tot 4 weken helpen, doen we daarna nog een wandeling met de meisjes. Ik heb een veldje hier in de buurt wat super overzichtelijk is waar ik momenteel ook een pyreneese berghond train
Ik train met clicker. Hij is vanuit de GT gewend om met clicker te trainen.
Ja als je daar tijd en zin in hebt :oeps:

Ik ben net naar het veld gegaan. En eerst even een plas laten doen. Daarna heel suf laten volgen en steeds een click geven, dat deed hij echt wel heel erg goed, dus steeds omkeren, linksom rechtsom en af en toe stoppen en dan moest hij zitten (wat hij overigens altijd al braaf doet). Daarna zit en blijf en dan 2 meter er van af en dan hier (dat een paar keer gedaan). Na 15 minuten mocht hij "vrij" (aan de lange lijn, dat zit hij daar altijd vanwege de hazen). Dus hij lekker snuffelen (want hazen geuren) en dan als hij naar mij keek uit zichzelf een click en koekje (dat had hij gauw door haha). Daarna mocht hij weer snuffelen, en gaf ik hem het commando volgen en dan kwam hij aangerent en liep braaf met me mee.

Op het moment dat ik hem net in de auto had vloog er op een behoorlijk afstand een haas voorbij. Dus ik Dux aangelijnd en opnieuw uit de auto gehaald. En maar volgen, lastig want die haas rent daar! maar hij deed het. Na 2/3 minuten heb ik hem weer in de auto gedaan en zijn we naar huis gereden.
Afbeelding
Judith
Zeer actief

Eilfy schreef:Ik denk dat de belangrijkste vraag moet zijn: wat wil je Dux leren?

Een band opbouwen kan op 6 miljoen manieren, daar zijn gehoorzaamheidsoefeningen niet perse het belangrijkste voor. Samen puzzelen of simpele spelletjes kunnen ook prima werken. Maar als je wilt dat Dux ook naar je gaat luisteren, zowel aan de riem als los, dan zal je wel richting gehoorzaamheid moeten. En dan moet je je bedenken dat hij het alleen op een veld allemaal prima kan doen, maar op het moment dat je datzelfde bijv. in de straat wilt doen het heel anders kan zijn. Dus ook daarin moet je opbouwen.

Denk dat het het belangrijkste is om voor jezelf te bedenken waar je naartoe wilt. En van daaruit gaan kijken hoe je daar komt. Als je dat helder hebt, kunnen mensen je ook gerichter helpen want kennis wat betreft hondentraining is hier ruim voldoende aanwezig
Dit snap ik, wat ik nu wil is gewoon heel simpel oefeningen met hem doen. Trainen op commando's
Ik wil best met hem gaan trainen op een vereniging (lijkt me hartstikke leuk) maar IK vind het te spannend. Te bang dat hij wat doet, zolang ik die spanning heb schiet het niet echt op. (daar is hij gevoelig voor en gaat lopen klieren).
Wij hebben (jaja niet slim, leer puntje voor de volgende keer) geen puppycursus of vervolg oid gedaan. Het enige wat hij qua training heeft gehad is ringtraining (waarbij hij ook de fout in is gegaan door te dicht op een groep te zitten) en 6 maanden training bij een GT voor zijn uitval gedrag.
Het gaat mij niet eens om de andere honden, want op het veld waar ik nu loop zitten hazen, dus de geur is al heel erg afleidend voor hem. Ik wil leren dat hij zijn impulsen van "stress ofzo" leert te onderdrukken en naar mij luistert, dus of het nu om een hond/mens/kat/haas/fiets/auto is. Ik wil dat hij heel basaal die commando's uitvoert als ik het vraag ongeacht waar we zijn.

Heel lullig gezegd is het nu niet aan mij om een training te gaan doen. Ik kan het allemaal wel bedenken, maar als mijn man het vervolgens niet doet of wil dan is het voor mij verspilde tijd.
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

In dat geval zou ik het programma pakken van bijv. de G&GB (FCI Obedience B) of de FHN gehoorzaamheid en van daaruit gaan werken. Bij de FHN staat het volgens mij ook uitgelegd hoe je het aan kan leren maar dat weet ik niet zeker
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Judith schreef:Heel lullig gezegd is het nu niet aan mij om een training te gaan doen. Ik kan het allemaal wel bedenken, maar als mijn man het vervolgens niet doet of wil dan is het voor mij verspilde tijd.
Kijk je moet het zelf weten, maar ik vind het allemaal wat tegenstrijdig klinken. Het is niet aan jou om een training te gaan doen, maar ondertussen ga en wil je wel met Dux trainen... Je zegt dat je het te spannend vindt in een les met andere honden en dat Dux daarop reageert, maar dat is bij een privéles niet aan de orde. Toch? Je kunt prima zelf oefenen, maar je kunt echt heel veel baat hebben bij (privé)begeleiding. Wat houdt je daarin tegen?

Okee het is de hond van je man, maar schijnbaar wil hij niet echt of zoveel trainen? Maar het gaat er toch ook/vooral om dat jij ook met Dux moet lopen? Al traint je man er nooit mee, of juist gigantisch veel en luistert Dux naar hem als een tierelier... Dux zal bij jou toch altijd anders reageren. Om fijn met hem te kunnen lopen moet jij hem zelf dus ook trainen/opvoeden en zorgen dat jullie band goed is, dan ga jij daar ook profijt aan hebben. Dat doe je dan niet voor je man, nee dat doe je dan voor jezelf en voor Dux.
En ik lees ook wel dat je dat wel wil hoor, daar niet van. Maar daarna zeg je weer dat het niet aan jou is om een training te doen met Dux, dus je komt ambivalent over op mij. Misschien moet je het scheiden, aan de ene kant je onvrede over hoeveel je man met Dux doet en andere andere kant jouw omgang met Dux.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Judith schreef:
Laura84 schreef:
Ik train met clicker. Hij is vanuit de GT gewend om met clicker te trainen.
Ja als je daar tijd en zin in hebt :oeps:
We kunnen eens kijken of ik je kan geven wat je zoekt, misschien ook wel met je man erbij.
Gaan we kijken op stress signalen enz, algemene gehoorzaamheid etc.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Als je trouwens echt zelf wilt trainen maar wel enigszins opbouw wilt kan je altijd kijken naar een online cursus.

Zelf ben ik heel erg te spreken over Fenzi Dog Sports Academey, je moet alleen wel Engels kunnen
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja, ondanks dat ik zelf trainingen aanbied, kan ik mijn eigen trainingen niet ordenen. Dus al ga ik zelf iets trainen, 1 mis ik iemand die mij wijst op mijn lichaamstaal, mijn duidelijkheid en die het gehele plaatje bekijkt en beoordeelt. Ik raak gefrustreerd omdat het dan niet lukt, terwijl het dan uiteindelijk aan mij ligt, want als ik iets anders probeer doen ze het gewoon. Of ik neem genoegen met minder. Verder bouw ik dan gewoonweg niet goed op.

Dus ik hem iemand nodig die met mij mee kijkt. Privéles zou in jou geval top zijn. Dat kan in veel gevallen ook op locatie, komen steeds meer van dat soort begeleiders. Harstikke mooi voor de mensen die gewoon lekker in hun eigen omgeving willen trainen.

Als ik van je laatste vragen zie, dan zou impulscontrole echt iets voor jou zijn. Ik heb er zelf een klein beetje van geproeft tijdens een workshop. Er zijn overigens ook scholen (die dit aanbieden) en die de afstand tussen honden bijzonder goed accepteren. Of terwijl als jij een hond hebt die veel persoonlijk ruimte nodig heeft dan kan hij dat krijgen. Ik heb zelfs met Norah zo een workshopvakantie kunnen doen en op dit moment durf ik weer een gehoorzaamheidstraining op te pakken omdat haar agressieve gedrag ook goed in de gaten gehouden wordt en de les zou ingedeeld wordt dat het niet eens aan de orde is. Op andere hondenscholen heb ik het niet aangedurfd, omdat er altijd honden los oefeningen moeten doen en er altijd honden zijn die even gaan buurten bij andere honden en dat kan ik met Norah gewoon niet hebben. Het heeft allemaal even gekost tot ik de juiste trainingen gevonden heb (zo ook behendigheid in een overzichtelijk groep), maar dan heb je ook wel wat.

Norah was eigenlijk ook een beetje voor mijn man. Mijn man vind het wel grappig om Norah wat aan te leren, maar echt gehoorzaamheid vind hij niet leuk om zelf te doen. Dus ook ik train Norah. Hou mijn man op de hoogte en soms gaat hij eens mee. Ik heb het plezier in trainen, hij niet. De hond heeft het nodig om te trainen. dan is 1 + 1 toch gewoon 2?

Overigens voor ideeen toen Kay jong was heb ik gewoon YouTube gebruikt. En je hebt inderdaad ook online trainingsprogramma's. Maar daarin mis ik dan vaak nog wel de feedback, tenzij het beoordelingen van jou filmpjes er ook bij inzit.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Hier wat wij op gehoorzaamheid hebben geoefend:

Afbeelding

Ik oefende thuis ook wel wat hoor. Als het gaat om band op bouwen lijkt mij dat toch prima. :ok:
Als je vragen hebt zie ik wel een pb tegemoet.

Vooruit met zit/halt is hond laten zitten, naar je toe laten komen en dan halverwege laten zitten of stil laten staan.
Pylon sturen is gewoon naar pylon laten gaan (eerst met voer er op, later zonder) en dan terug komen.
Plaats sturen is gaan liggen bij de riem.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”