Ik weet niet of hier al een onderwerp over was en ik denk dat elke hond en elke situatie anders is, vandaar toch een nieuw bericht aangemaakt.
Wat achtergrond:
Mina is nu ruim 9 jaar oud en heeft een vergroot hart en een vergrote lever, waarschijnlijk aangeboren en zo gegroeid. Zij heeft sinds ongeveer maart 2015 hiervoor medicijnen en dit gaat goed. Ze is regelmatig onder controle. Ook haar longen worden gecontroleerd maar hier gaat alles goed mee.
Mina is altijd al enorm gek op eten geweest, ze plunderde regelmatig de prullenbak en als je iets op de grond liet vallen had zij het al te pakken. Het probleem met de prullenbak is opgelost en ik probeer haar zo snel mogelijk te corrigeren als zij iets van de grond wilt pakken.
Het probleem:
Helaas ben ik (of een ander gezinslid) er niet altijd bij, zoals vannacht. Wij weten dat Mina graag eet en ook wel eens wat probeert te stelen van de salontafel, dus daar laten wij niks op liggen. Tot onze verbazing heeft zij vannacht dus een zakje met chocolade munten te pakken gekregen van de grote eettafel (ik denk dat ze op de stoel is gesprongen) en heeft alle muntjes leeggegeten, exclusief de verpakking. (Ik was er niet bij toen dit werd ontdekt en degene die dat heeft ontdekt heeft niks gezegd tegen mij tot uren later..Ik heb hier wel wat van gezegd natuurlijk).
Nu is een simpele oplossing; niks meer laten slingeren. Dit doen we dan ook niet meer, maar toch wil ik weten hoe ik dit gedrag kan afleren?
Het liefste leer ik het haar ook af om te schooien (ze krijgt niks, blijft volhouden), maar ik denk dat dit meer een kwestie is van volhouden door weg te sturen of op een andere plaats te sturen(?).
Ze heeft weinig manieren aangeleerd helaas en ze is een eigenwijs, klein hondje.
Lang verhaal kort: hoe kan ik haar afleren om eten te pakken, wanneer er niemand is om te corrigeren en hoe leer ik haar af om te schooien?
Als er vragen zijn, stel ze gerust