Katten en honden zijn volgens mij nooit makkelijk als je ze niet vanaf het begin al bij elkaar hebt.
Kubi is geobsedeerd met katten, buiten aan de riem heb ik het nu zo ver dat ze ''zo goed als'' negeert.
Maar dit is alleen aan de lijn, i.v.m loslopen oefenen zou ik ook graag willen dat ze er dan niet vandoor gaat.
(dit is gelukkig nooit nooit gebeurt omdat ik haar alleen los-laat op plekken waar ik het vertrouw (bos zonder wegen bijvoorbeeld)
Mijn grootste zorg is op dit moment, is de kat van mijn vader. (ik ga vandaag voor het eerst naar me vader toe) en vroeg mij af
wat ik het beste kan doen om Kubi aan deze kat te laten wennen. Ze is al eerder in een huis geweest (moeder) met katten.
Dit ging niet goed. Ze blijft erbij zitten, heen en weer lopen en als de kat beweegt of weg loopt gaat ze erachter aan.
In de meeste gevallen hou ik haar bij me aan de lijn, of vast aan de riem. Wanneer de kat dan niet bang is laat ik ze kennis maken.
Want, dat is het gekke. Als een kat niet weg rent of angst vertoont gaat ze ernaar toe maar blijft ze op een afstand.
(heb dit gemerkt met een buiten kat die totaal niet bang was voor Kubi (ook niet blazen) Ergens hoop ik dat de kat van mijn vader
niet bang is en Kubi als ze te dicht bij komt een ''tik'' verkoopt en Kubi door heeft ''hmhm, misschien moet ik de kat met rust laten.''
Overigens weet ik van mijn vader dat de kat altijd naar boven toe gaat wanneer er honden zijn. Bij mijn moeder is dit het zelfde...
alleen heb ik het idee zodra Kubi het weet ze toch zenuwachtig in het huis blijft zitten/lopen/liggen.
Nu ga ik als maatregelen lekkers mee nemen, en een bot zodat ik haar daarmee kan belonen en laten zien dat ze wél rustig kan zijn.
Ik vroeg mij af wat ik nog meer kan doen om ervoor te zorgen dat ze dus niet zenuwachtig blijft en met geluk de kat met rust laat.
Alvast bedankt!
Edit: Aangezien de afstand tussen mij en mijn vader te ver is, blijf ik een paar dagen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Geobsedeerd met katten.
Moderator: moderatorteam
- Desven
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Spaans monster.
- Aantal honden: 1
Geobsedeerd met katten.

Kubi's first winter is coming! Snow, snow snow.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Re: Geobsedeerd met katten.
In ieder geval de riem om laten en ervoor zorgen dat ze er nooit achteraan kan.
Katten in huis kunnen voor veel honden wel echt anders zijn dan katten buiten. Mijn honden leven in huis samen met katten en dat gaat uitstekend. Mijn katten zijn dan ook niet bang voor honden en rennen er niet voor weg. Maar Amoz wordt buiten op straat ook helemaal hysterisch als hij een kat ziet en wil er dan achteraan. Ik beloon hem dan voor rust en aandacht voor mij en dat zet wel zoden aan de dijk, maar ik heb wel een lange adem nodig (omdat hij er soms lang in blijft hangen).
Als je alleen maar heel af en toe bij je vader bent, is het misschien beter om de katten inderdaad tijdens het bezoek boven te laten zijn, dat lijkt me het minste stress voor zowel de katten als voor Kubi en jullie.
Als je daar vaak naartoe gaat, zou ik haar verbieden naar de katten toe te gaan - in het begin aan de riem, en als ze bereikbaar genoeg is door haar ergens te laten liggen of bij je te roepen als ze naar de katten wil, en dan kun je haar belonen als ze de katten negeert/met rust laat.
Katten in huis kunnen voor veel honden wel echt anders zijn dan katten buiten. Mijn honden leven in huis samen met katten en dat gaat uitstekend. Mijn katten zijn dan ook niet bang voor honden en rennen er niet voor weg. Maar Amoz wordt buiten op straat ook helemaal hysterisch als hij een kat ziet en wil er dan achteraan. Ik beloon hem dan voor rust en aandacht voor mij en dat zet wel zoden aan de dijk, maar ik heb wel een lange adem nodig (omdat hij er soms lang in blijft hangen).
Als je alleen maar heel af en toe bij je vader bent, is het misschien beter om de katten inderdaad tijdens het bezoek boven te laten zijn, dat lijkt me het minste stress voor zowel de katten als voor Kubi en jullie.
Als je daar vaak naartoe gaat, zou ik haar verbieden naar de katten toe te gaan - in het begin aan de riem, en als ze bereikbaar genoeg is door haar ergens te laten liggen of bij je te roepen als ze naar de katten wil, en dan kun je haar belonen als ze de katten negeert/met rust laat.
- Desven
- Vaste gebruiker
Dankjewel voor je tips. Kat blijft waarschijnlijk ook boven maar dat neemt dan niet weg dat Kubi dan al weet dat er een in het huis is.DeDiana schreef:In ieder geval de riem om laten en ervoor zorgen dat ze er nooit achteraan kan.
en ze (waarschijnlijk) zenuwachtig blijft doen voor de rest van de dagen. Veel wandelen/uitputten werkt niet. (uitgetest bij me moeder)
Sávonds neem ik Kubi mee naar boven en dan slaapt ze bij mij zodat de kat naar beneden kan om te eten etc.
Het is allemaal heel erg aftasten, kan best zijn dat Kubi rustig blijft omdat de sfeer in huis rustiger is dan bij me moeder.
maar het blijft onzeker, en wil me gewoon goed voorbereiden, wat áls. Als blijkt dat het écht niet kan, zou ik altijd nog
naar me oma toe kunnen en daar paar nachten slapen, maargoed als je, je pa meer als een jaar lang niet gezien hebt wil je toch wel graag daar blijven

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
In elk geval zijn er een aantal zaken die je in je achterhoofd moet houden. Wat wil de hond? Jagen of spelen? Kennis maken of wegjagen? Als de hond wil jagen kan het zijn dat alleen de wegrennende katten de hond triggeren. Maar dat betekent wel meteen ook dat je heel erg op moet passen. Want je hond lijkt iets van terrier in zich te hebben. En dat kan maken dat de kat er dan niet al te best vanaf komt. Ik heb zelf honden gehad die op katten wilden jagen en dat heeft ook een keer een kat het leven gekost.
Dus dat is een risico. Wil je hond alleen spelen dan kan er alsnog een jachtprikkel komen als de kat gaat rennen. En als je hond gewoon een hekel aan katten heeft loop je weer risico's met dat bot. Mijn hondje is heel lief met katten maar verdedigd wel heel erg haar eten tegen katten. Dus komt er een kat in de tuin dan kwispelt ze en gaat ruiken aan de kat. De buurkat kent ze dus die ruikt terug en dan gaan ze rustig samen op het gras liggen. Als ik de kat weg wil hebben omdat hij naar mijn parkieten kijkt bv en ik jaag hem weg dan vliegt mijn hondje er grauwend achteraan. Dan rent de kat nl en triggert hij mijn hondje om mee te verjagen. Heeft ze een bot en die kat komt dan gromt ze heel diep en laat haar tanden zien. Gelukkig is die kat honden gewend en snapt hij dat.
Maw, honden en katten kunnen prima samen maar er kunnen ook hele rare en nare dingen gebeuren. Ben daar dus op voorbereid. Mijn herder kon dus een kat grijpen en meteen doodbijten. Daar kon je dan als baas niks meer aan doen want ze was kwa effectiviteit net een wild dier. Kat in de bek was kat gaat eraan. Idem met konijn bv. Maar als ik erbij was en zei, uh! Mag niet! Lief zijn! Dan kon ze er wel bij. Ging ze liggen en kijken. Totdat je niet op zou letten. Dan stoof ze vooruit en beet het bewuste dier in een keer dood.
Daarom dat ik altijd een beetje meer op mijn hoede ben als veel andere mensen. Ik weet wat er kan gebeuren en dat heb ik helaas ook gezien. Dat is niet zo best. En niet zo leuk. En als je niet beter wist dan zou je denken dat die hond van mij best met konijnen kon. Dat konijn leefde bij ons gewoon in de woonkamer, liep los achter een stukje gaas van niks maar toen het konijn een keer na een jaar of twee onder zijn ren uit kwam was hij er meteen geweest. Eigen konijn die de bewuste hond dus zelfs een hele poos kende uit de woonkamer.

Dus dat is een risico. Wil je hond alleen spelen dan kan er alsnog een jachtprikkel komen als de kat gaat rennen. En als je hond gewoon een hekel aan katten heeft loop je weer risico's met dat bot. Mijn hondje is heel lief met katten maar verdedigd wel heel erg haar eten tegen katten. Dus komt er een kat in de tuin dan kwispelt ze en gaat ruiken aan de kat. De buurkat kent ze dus die ruikt terug en dan gaan ze rustig samen op het gras liggen. Als ik de kat weg wil hebben omdat hij naar mijn parkieten kijkt bv en ik jaag hem weg dan vliegt mijn hondje er grauwend achteraan. Dan rent de kat nl en triggert hij mijn hondje om mee te verjagen. Heeft ze een bot en die kat komt dan gromt ze heel diep en laat haar tanden zien. Gelukkig is die kat honden gewend en snapt hij dat.
Maw, honden en katten kunnen prima samen maar er kunnen ook hele rare en nare dingen gebeuren. Ben daar dus op voorbereid. Mijn herder kon dus een kat grijpen en meteen doodbijten. Daar kon je dan als baas niks meer aan doen want ze was kwa effectiviteit net een wild dier. Kat in de bek was kat gaat eraan. Idem met konijn bv. Maar als ik erbij was en zei, uh! Mag niet! Lief zijn! Dan kon ze er wel bij. Ging ze liggen en kijken. Totdat je niet op zou letten. Dan stoof ze vooruit en beet het bewuste dier in een keer dood.
Daarom dat ik altijd een beetje meer op mijn hoede ben als veel andere mensen. Ik weet wat er kan gebeuren en dat heb ik helaas ook gezien. Dat is niet zo best. En niet zo leuk. En als je niet beter wist dan zou je denken dat die hond van mij best met konijnen kon. Dat konijn leefde bij ons gewoon in de woonkamer, liep los achter een stukje gaas van niks maar toen het konijn een keer na een jaar of twee onder zijn ren uit kwam was hij er meteen geweest. Eigen konijn die de bewuste hond dus zelfs een hele poos kende uit de woonkamer.
- Desven
- Vaste gebruiker
Ohh, bah dat lijkt me echt verschrikkelijk. Sorry dat je dat hebt moeten mee maken met je hond.laeken schreef:In elk geval zijn er een aantal zaken die je in je achterhoofd moet houden. Wat wil de hond? Jagen of spelen? Kennis maken of wegjagen? Als de hond wil jagen kan het zijn dat alleen de wegrennende katten de hond triggeren. Maar dat betekent wel meteen ook dat je heel erg op moet passen. Want je hond lijkt iets van terrier in zich te hebben. En dat kan maken dat de kat er dan niet al te best vanaf komt. Ik heb zelf honden gehad die op katten wilden jagen en dat heeft ook een keer een kat het leven gekost.
Daarom dat ik altijd een beetje meer op mijn hoede ben als veel andere mensen. Ik weet wat er kan gebeuren en dat heb ik helaas ook gezien. Dat is niet zo best. En niet zo leuk. En als je niet beter wist dan zou je denken dat die hond van mij best met konijnen kon. Dat konijn leefde bij ons gewoon in de woonkamer, liep los achter een stukje gaas van niks maar toen het konijn een keer na een jaar of twee onder zijn ren uit kwam was hij er meteen geweest. Eigen konijn die de bewuste hond dus zelfs een hele poos kende uit de woonkamer.![]()
![]()
Hmhm! goed punt. Ik weet niet of ze wil jagen of spelen, ik heb zelf het idee dat het nieuwsgierigheid is. Want ze blaft, gromt of piept niet naar katten.
Met mijn ratjes het zelfde, ze heeft niet haar tanden laten zien zelfs toen mijn rat een hap nam in haar lip. Ze trok haar hoofd weg in plaats van bijten.
Op basis daarvan zou ik zeggen, speelsheid en nieuwsgierigheid dan blijft het inderdaad zoals je zegt nog steeds een risico factor. Qua omgang met haar bot
is ze niet dominant, ik kan haar bot afpakken, haar eten afpakken en als er een andere hond in de buurt komt terwijl ze aan het knauwen is, doet ze niks.
Ik zal rekening houden met het bot. Ik wil het puur gebruiken zodat ze rustig en zichzelf op haar gemak blijft voelen. Anders blijft ze werkelijk de hele dag
zenuwachtig rondjes lopen, zelfs als ik haar bij me roep op de bank bijvoorbeeld merk ik aan haar gedrag dat er nog steeds stress in haar lijf zit.
(overdreven met de tong bewegen, gapen (?)) Uch! het is zo moeilijk